Nyfiken på… Claes Nettelbladt


Claes till rors under Gullviverallyt 2005. Foto: Camilla Edvardsson, Piteå.

Claes är ju känd för att ha ritat Rapier 25 och 30, båtar som definitivt hade platsat under “Sweet”-rubriken på 70-talet. Numera renoverar han segelbåtar och kappseglar med sin First 40.7.

Följande är klippt från fendern.se:

“Rapier 25 ritades av mig till den gamla IOR-regeln där slutstyvhet straffades. De flesta båtar från den tiden fick därför stor bredd och en bra initialstyvhet. Båtarna skall därför seglas upprätt och med relativt liten segelyta om man inte har fyra feta gubbar att sätta på kanten – då är det bara att köra fullt även i rätt frisk vind. På hårda undanvindar med lite sjö och en bra dragande spinnaker lyckades vi få båten i planing. Det är en häftig känsla när släppet från akterspegeln ser ut som på en snabbgående motorbåt.

Vi seglade många gånger Gotland Runt-banan för dom små båtarna – Baltic Race – och var oftast med i toppen och ett år vann vi faktiskt. Så vi har kört båten ialla väder och den har klarat sig bra. Det är klart att det alltid är rätt blött, att segla en så liten båt på hård kryss i havssjö. Men får man till trimmet och sitter på kanen, så kryssar man fortare än många avsevärt större båtar. Rapier 25 är på grund av sin lätthet mycket känslig för trim. 10 cm upp eller ner med vagnen på storskotskenan kan göra en halv knop på krysssen och det är mycket det.

Rapier 25 med 7/8-delsrigg är en identisk båt med samma förtriangel, men med kortare bom och högre storsegel. Kan gå lite bättre i lätta vindar, men man får trasslet med backstag.

Rapier 25:orna är förutom ett varvsbyggt exemplar helt amatörbyggda båtar efter mina ritningar och instruktioner. Jag känner till 74 byggen, men jag tror att det gjorts flera av några, som var för snåla för att betala de 625 kr jag tog för ritningar, konsulthjälp och del i inköpsgrupper för riggar, segel och beslag. Dom övriga båttyperna har byggts i något tiotal exemplar vardera. Därutöver har det byggt två 34-fotare med ungefär samma linjer som Rapier 31.

Dimensioneringen är om byggaren följt instruktionerna tämligen våldsamt kraftig. Bordläggningen plastades ju på ett skrov i 4 mm mahognyplywood och glasfibermattorna lades på tvären och överlappade varandra längs hela köllinjen, där det nog är ca 25 mm tjockt laminat. Kölarna svetsades med en stor fläns, vilken ger en stor bäryta mot skrovet och ingen vass akterkant, som kan skära upp genom plasten vid en häftig grundstötning. Tvåspridarriggarna har stått helt utan problem.

I dom annonser jag sett för dessa båtar har priserna legat mycket lågt. Det betyder verkligen mycket båt för pengarna. Med lite friska segel och nån med rätt jolleseglarkänsla bakom rodret kan det bli en toppbåt för både kappsegling och familjesegling. Vi seglade bl.a. till Travemünde och Kiel i Tyskland med långa etapper på öppet vatten och ingen racingbesättning. När man saknar dom feta gubbarna på kanten, för man mindre segelyta istället och då blir det en synnerligen bekväm båt. Två Rapier 25:or seglar för närvarande i Medelhavet.

M.v.h.

Claes Nettelbladt”

PS. Rapier-ägarna finns inte med bland mina fördomar. Nån som har tips på hur de är?

4 Comments

  1. Team El Barco Jan 23, 2007 Reply

    Typiskt törstiga “unkisar” som seglar hyggligt,kör Saab 9-5

  2. Claes Nettelbladt Jan 23, 2007 Reply

    Ursäkta en gammal man, men när man är 60, hänger man inte riktigt med. Vad i hela fridens namn kan “unkisar” betyda?

  3. MickeG Jan 24, 2007 Reply

    Även om ovanstående påstånde känns hyfsat träffsäkert tror jag inte att det representerar alla.

    Stämmer nog därimot ganska bra på någon Rapier 30 med hemmahamn i Kyrkesund. Seglar alltid med överlast av öl. Inte snabbast men har kul.

    “Unkis”=Ungkarl eller singel är väl ett modernare ord.

    Mvh Micke
    S/Y Jever
    SWE 7828

  4. Magnus Andersson Nov 2, 2009 Reply

    Jag tror knappat att en ‘unkis’ som hinkar en massa öl bygger sig en båt,vilket är ganska krävande. Jag är gift och kör jagga. Mvh Magnus.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.