Göteborg Offshore Race 2007

Viktor Cukierman som borde vunnit vanliga klassen med sin Gecco 39 “Windwalker”. Way to go! Ge dem pokalen!

Update 070812: fler bilder här.

Nu är prisutdelningen klar, och som vanligt var det inte helt okontroversiellt när GKSS arrangerar havskappsegling. Tydligen hade seglingsledningen kommit överens med de fyra stora båtarna (se Freakshow) att avskaffa klassindelningen och köra en enda klass. Man ändrade ju banan för den mindre klassen men lyckades ändå räkna om alltihop till en enda klass (“vi räknade bara bort det extra benet som de strora båtarna seglade i morse”), med trimaranen HiQ som segrare (man gick imål efter 9 timmar när det tog över 24 timmar för vanliga båtar).

Alla inte helt nöjda! Någon kallade det skandal…

Resultat i “LYS Class” borde vara:
Viktor Cukierman, Gecco 39, Windwalker
Pär Larsson, First 34.7, Sigma Kudos
Jan Svernhage, X-382, Snubbler
Anders Nordström, Arcona 400, UK Syversen
Mattias Wilson, Bavaria 38 Match, Draklunne


Officiella resultat. Finns här.


Först i mål bland de vanliga båtarna var Anders Nordström. Snabb som vanligt. Prickade också linjen denna gång.


X-35 “Manixen”


Linus Netshagen i A-35. Snygg gennaker :-)


Tät fight på mållinjen mellan Sture Smiths Dehler och Mattias Wilsons Bavaria.


Pär Larsson i sin “Sigma”. Såklart att du kan vara snabb med gennaker, Pär! 2:a i vanliga klassen.


“Mumma mia”


Mumm nummer två, “Aero” med Roger Ahlqvist.

33 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Aug 11, 2007 Reply

    Humor i sammanhanget:

    Elida fick LYS 2.12. Alltså tror LYS-komittén att de skall vara snabbare än Bertil Söderbergs 100-fotare. Sorry Bertil, nu verkar både VO70 och en predikantskuta snabbare än Hyundai…

  2. Jörgen Aug 11, 2007 Reply

    Kul att många GKSS race verkar få så dramatiska och oväntade slut.
    GKSS har en idé bakom detta, mer publicitet till varje pris!
    :-)

  3. Jörgen Aug 11, 2007 Reply

    Undrar vem den där någon är som tyckte det var skandal?
    :-)

  4. Jesse Aug 12, 2007 Reply

    Japp, GKSS är sveriges sämsta arrangör. (svar på tidigare inlägg)

  5. Va! Aug 12, 2007 Reply

    Är detta Sant? Glad att jag inte slösade bort tiden på detta när arrangören själva skiter i hur tävlingen skall överleva.

  6. Mange Aug 13, 2007 Reply

    Varför får Progressiva inte vara med och segla i LYS klassen med de”vanliga” båtarna de är ju bara 15fot längre?? Dom var 10 timmar efter HiQ så dom seglade inte i samma vädersystem heller

  7. Tore Vadman Aug 13, 2007 Reply

    Hur tänker GKSS när man slår ihop de inbjudna klasserna och de i deltagarlistan nämnda Big boat Lys med Lys Class! Vad blev fördelen för att öka intresset för havskappseglingen?

    För det första så har LYS seglingar redan ett problem när LYS talen varierar för kraftigt inom klassen. Vad blir då ”fördelen” med att ”slå ihop” alla båtarna i en LYS-klass, när spridningen då blev från 1,20 till 3,38. HiQ kom i mål samma dag som dom startade dvs. efter 9 tim och 12 minuter och vi ”andra” (LYS 1,20-1,36) nästa dag efter 26-27 timmars segling.

    För det andra, GKSS ville dessutom ”vara snälla” och vänta in Elida (Lys 2,12) som var försenad till starten. Detta orsakade att ”alla andra” fick ligga och vänta på havet i 45 minuter innan den uppskjutna gemensamma starten kunde genomföras och då fortfarande utan Elida!
    Hade GKSS låtit ”BIG-boats” ha en egen start och lagt denna ett par timmar senare hade även Elida ”hunnit till start”!!!

    Dessutom, är det ”sjömansmässigt” att starta ”BIG-boats” i samma klass som oss ”andra”. HiQ går imponerande fort och hanterar säkert detta mycket bra, men vi “andra” är ju inte riktigt vana vid dom farterna i de omkringliggande båtarna!

    Nu till det sämsta, att räkna om den seglade tiden för BIG-boats för att kunna jämföra med oss ”andra” som fick avkortad bana och utropa HiQ till segrare!
    Hur tänker GKSS, kommer detta att främja havskappsegling så att mer ”vanliga” båtar ansluter sig till denna mycket trevliga kappseglingsform?
    Det är kul att ”Bigboats” är med, men dom har nog ett annat syfte en att slå en Gecco 39 på en havskappsegling!

    Gratulerar den verklige vinnaren av GOC 2007 Victor Cukierman på Gecco 39, bra vägval och bra seglat hela vägen!

    Gast på Arcona 370 i GOC

  8. Race Aug 13, 2007 Reply

    Jag blir trött på allt skitsnack. Freakshow vad är det? Förutom hiq så har alla båtar en mast en köl och ett skrov så varför skall inte Hyndan och proggan inte kunna vara med i samma klass? Jag trodde att vuxna män hadde lämmnat längden men tydligen har jag fel. Jag tycker att vi skall vara glada att det finns mäniskor som Bertil och Roger som på nogot sätt skapar intresse för havskappsegling med sina “freak boats”, detta gynnar hela sporten och vad vi alla behöver så är det pr. Även Clabbe skapar ett stort intresse för havskappsegling. Vid vilken längd är man normal så normal att man kan vara med och sega LYS 30″ 40″ 50″ 60″ 70″ 80″ 90″ 100″ 110″ 120″ 130″ 140″?????????? Tillslut vill jag gratulera Clabbe till vinsten i GOR 2007 och Roger till bästa kölbåt i GOR 2007 samt att passapå att även gratta Roger till bedriften att i GR ta andraplatsen i “freak boatscup”.

    Vem skapar rubriker?

  9. Author
    Peter Gustafsson Aug 14, 2007 Reply

    På vilket sätt gynnar det sporten? Inga fotografer på plats (förutom GKSS egen). Kul/tragiskt reportage på gp.se http://gptv.gp.se/player/play/7215 “kändes nästan lite stenafärja”. Och flera deltagare som säger att man inte vill segla om det skall vara så här?

    Problemet är att arrangören fokuserar så mycket på stora/fräcka/mediala båtar och glömmer de vanliga seglare som faktiskt utgör grunden för att det skall bli nåt race. Och med för få deltagagare struntar media också i att komma. Jag tror att 50 startande båtar hade gett mer press än att Elida och Bertil Söderberg skall köra ikapp. Hyundai och HiQ hade ett nyhetsvärde för 10 år sedan, men nu är de väl mer reklampelare än kappseglingsbåtar.

    Detta har hänt på Sjealland Runt, Gotland Runt (tills de nu ordnade LYS-klass) och i viss mån också på Tjörn Runt. Andra kappseglingar har medvetet fokuserat på de vanliga båtarna och att de skall ha ett kul/sjysst race; Færdern, Lidingö eller Ornö Runt.

    Kan vara kul att jämföra: http://www.blur.se/2007/07/06/ljusare-tider/

    Och nej, Roger Edin borde inte räknas in i “freakshow”. Det är ett seriöst projekt med bra gubbar som förtjänar att segla mot riktigt/rättvist motstånd.

    Vad var det för fel på den ursprungliga uppdelningen i “LYS Class” och “LYS Big Boats”? Hade inte alla varit happy med det?

  10. Calle P Aug 14, 2007 Reply

    Vad hände med lilla LYS klassen? Inshoreracet?

  11. Va! Aug 14, 2007 Reply

    “Race” Härligt att du visar att du inte har någon som helst koll.
    De båtar som du hyllar kan bara vinna med hjälp av vädret och sin storlek. Jag visste inte ens att man kan köra kölbåtar mot flerskrov under SWELYS. För att handicapsegling skall fungera så kan man inte ha förstor spridning i varje klass. Det kan man bla se på de seglingar som behåller/ökar i deltagande. GOR är inte en av dessa seglingar då man under flera år ändrat spelreglerna strax innan start. Och årets övning kommer inte heller att påverka utvecklingen positivt.

  12. Bertil Söderberg Aug 14, 2007 Reply

    Det är tråkigt att höra alla dessa klagomål på funktionärerna som ställer upp gratis på sin semester för att vi seglare skall ha någon tävling att deltaga i. Fortsätt att gnälla så kanske vi kan utrota havskappseglingen helt och hållet på västkusten(denna tävling hade bara 17 båtar anmälda).
    Nu till fakta.
    I notice of race fanns 4 klasser att anmäla sig till:
    1 Big Boat ORC
    2 IMS
    3 Lys över 1.16
    4 Lys över 1.09
    Hur kan man kritisera tävlingsledningen när alla 17 båtar har anmält sig i klassen Lys över 1.16. Man kan ju inte tvinga båtar att segla en annan klass än den som anmälan gäller.
    Jag kan hålla med om att man borde ha en särskild flerskrovsklass som i andra tävlingar, men vi måste acceptera att ibland favoriseras små båtar och ibland stora båtar eftersom det är ju beroende på den rådande väderleken som de flesta tävlingar avgörs.
    Hela idén med seglingen är väl åndå att alla seglare oavsett storlek på båt skall kunna deltaga och jämföras med varandra.
    Kan man inte i stället gratulera Progressiva som var första kölbåt till ett bra genomfört race och inte bara klaga på att stora båtar är favoriserade. Så vitt jag vet vinner nästan aldrig en stor båt på beräknat lys.
    Nej låt oss som älskar vår segling i stället tacka de få frivilliga funktionärer för deras insats och vi måste förstå att utan dem finns det inga tävlingar för oss att deltaga i.
    Jag vet att de flesta av deltagarna är positiva både till tävlingen som sådan och även till funktionärerna det är tråkigt att bara gnällspikarna gör sin röst hörd på denna sida.
    PS Det finns ingen sport som är helt rättvis

  13. Author
    Peter Gustafsson Aug 14, 2007 Reply

    Bertil,

    jag håller med dig i sak. Och tonen har blivit väl negativ (men det handlar nog mest om frustration).

    Men faktum kvarstår, att GOR tappar båtar varje år. Minst två båtar valde andra race för att GKSS inte orkade svara på mail och nu sa en av de trognaste deltagarna att man inte tänkte komma tillbaka. Trindeln har varit inställd två år i rad.

    Det behövs en seriös debatt kring hur man lockar 10 nya båtar kring 35-45 fot till nästa år.

  14. Undrar Aug 14, 2007 Reply

    Vad resten besättning på WindWalker heter ? Skulle vara kul att ha namn till bilden.

  15. Author
    Peter Gustafsson Aug 14, 2007 Reply

    Michael, Victor C, Rene, Christian & Victor snappade jag upp på http://sailevent.wordpress.com/

    Nån som har koll?

    Förresten var det jättekul att se unga jollekillar och Matchracing-tjejer på flera av båtarna! Mer sånt!

  16. Author
    Peter Gustafsson Aug 14, 2007 Reply

    Arnie på regatta.nu hade snokat upp följande godbit från Elida (HiQ rundar märket för andra gången). Havskappsegling när den är som bäst.

    http://www.viker.se/MOV00674.MPG

    “Hur skall detta gå… jojojojoj…. ojoj… “

  17. Victor Västernäs Aug 14, 2007 Reply

    Hej
    Tänkte kompletera namnen på besättningen på Cukiermans gecco 39. Från vänster Michael Cukierman, Victor Cukierman, Rene (saknar efternamn, men en jävligt goo gubbe), Christian Arby och undertecknat.
    Jag själv är jolleseglare och det var första gången jag var med på en havskappsegling, jag blev delvis frälst. Det var ruggigt kul, framför allt med nattseglingen. Något som hade varit kul är kontinuerliga placeringsrapporter, vi som hade så lågt lys var under stora delar av racet långt från fältet och helt ovetande om våran placering. Då kändes det inte som en prestigefull kappsegling utan mer som en trevlig sol- och badsemester.
    Angående lys och matrial debatten(gnället) vill jag bara föreslå att, när ni tröttnat på orättvisa race och att “fel” seglare vinner, testar segla laser. Ni är hjärtligt till klassen där den bästa seglaren alltid vinner.

  18. Abbe Aug 15, 2007 Reply

    Hej!

    Victor Cuikerman är en mycket känd jolleseglare från Hjuvik. Han har en lång historik inom jolleklasserna. Trots sin ringa ålder (född 1986) har han troligtvis startat i fler kappseglingar än den samlade skaran av seglare här på denna blogg. Han var förresten en av världens bästa i optimist och E-jolle. Numera seglar han bara på skoj….och inte särskilt ofta!
    I hans besättning fanns Victor Västernäs som är en mycket ambitös satsande Laserseglare i ungdomslandslaget just nu, men rankas topp 4 i Sverige! De andra är Victors pappa och några andra duktiga jolleseglare! De gör detta som en kul grej, ingen är egentligen särskilt insatt i kölbåtssegling och definitivt inte i havskappsegling.

  19. Abbe Aug 15, 2007 Reply

    ….men det gick ju bra ändå, eller?

  20. ?????? Aug 15, 2007 Reply

    Bertil Söderberg!
    Försvarar du att alla båtar körde en klass när ni seglade två olika banor?????????!!!!!!!!!!! Jösses.

  21. Andreas Aug 15, 2007 Reply

    Hej
    Jag är relativt ny inom kölbåtsseglingen.
    Seglar en 35matchbåt som heter Missmatch.
    Jag blir förvånad att man inte hör några positiva signaler efter GOR.

    Jag skulle varit med om min båt uppfyllt klass3bestämmelserna. Men då inte VHFantennen var i imasttoppen och jag inte hade en stormstor får jag vänta 1 år till.
    Jag valde segla hermanö runt och sist nu Pro tjörn runt pga att de inte ställer samma krav. Bornholm Runt förra 2006 var min 1a havskappsegling.

    Jag tycker ni skall försöka lyfta fram att det kan vara utmanande att segla i 1 klass med gemensam start (och det är ju inte många båtar.17st på startlinjen. Jämnför när vi seglade Laser SM mm)
    Alla båtar har olika segelyta/vikt och har olika egenskaper i olika vindregister. Lys är ett förenklat mätetal som gör att fler som jag kan vara med o segla. IMS är för dyrt.

    Fram med positiva tongångar om hur seglingen var. Tuffa spännande fajter under dessa antal timmar. någon tajt rundning? eftersom alla båtar verkade gått imål i princip samtidigt (utom ett fåtal undantag)
    Det lockar sådana personer som mig tror jag. Om man nu vill att segelsporten skall breddas? vilket inte är självklart.

    MVH Andreas i Missmatch

  22. Tore Vadman Aug 15, 2007 Reply

    Andreas mfl,
    Jag har tidigare nämnt att havskappsegling är en mycket trevlig form av kappsegling.
    Det var ”bara sammanslagningen” av alla båtarna till en klass som vi ogillade pga. att båttyperna var så olika. Detta ”belyses” mycket bra på denna blogg under rubriken ”Klassindelning”

    Men nu till det positiva från ett banben av racet!

    Vår vakt hade förmånen av att få segla ”nattpasset” med spinnaker till Skagen efter att ha rundat Bredbådan (utanför Klädesholmen).
    Vi valde i början att gå relativt nära den svenska sidan, med förhoppningen av att få lite extra vind från de ”svarta molnen” inne vid kustbandet. Det blev en härlig spinnakergång ända till Skagen i kolsvart mörker, och vi styrde enbart med hjälp av instrumenten.
    Vi trimmade spinnakern ”på känn”, och allt var en minnesvärd upplevelse.
    Vinden ökade ordentligt när ovädersmolnen kom, och det bar i väg i ca 8,5 knops fart i hällande ösregn. Fantastiskt att ”forsa fram” i totalt mörker men ändå under kontroll (tror jag) och dessutom naturupplevelsen genom den intensiva marelden som lyste i skummet från fören.
    Det var ännu roligare när vi dessutom snabbt närmade oss de vita akterlanternorna på de framförvarande båtarna tills det blev tvärstopp, och så blev det en ”omstart” kring Skagen.
    Då vinden försvann var det som tur var slut på vår vakt, men vi kunde då lämna över en bra ”position” till den andra vakten!! ”Kampen” mellan vakterna är ytterligare en positiv sak, just inom havskappsegling.
    En obruten horisont, med en uppåtstigande sol, som värmer efter en kylig natt, är heller inte fel att få uppleva.
    Att navigera och försöka hitta rätt vägval över ett så stort område är också en ”dimension” utöver andra typer av kappsegling, som naturligtvis har sina ”dimensioner”.

    Men prova, alla som var med ombord tyckte det var kul och ett fint seglingsminne, även om vissa banben gick sämre än det nämnda och resultatet…! Men det har vi redan glömt!

    Även GKSS arrangemang på kvällen innan starten och regattamiddagen efter målgången, är sociala och trevliga inslag i GOC där besättningarna kan träffas och diskutera dygnets race.

    Du nämner att det krävs mycket säkerhetsutrustning för att segla havskappsegling och visst är det så, och det mesta är mycket bra. Men vi tycker nog att kravet på livflotte kunde tas bort på GOC mtp ”allt annan utrustning” som finns, och det är oftast inte så långt ifrån kusten, och det finns många båtar som kan anropas på bla.VHF:en. Vi tror att kravet på livflotte kan vara ”ett hinder” som gör att en del inte ställer upp (kostnaden för att hyra en livflotte är 2500 kr).
    Är det fler som anser att kravet på livflotte kan uteslutas i GOC? Vad säger GKSS?

  23. Calle P Aug 16, 2007 Reply

    Visst är det överdrivet med livflotte i GOR

  24. ?? Aug 16, 2007 Reply

    Självklart så skall man ha flotte på GOR. Om det blir riktiga problem för flera båtar samtidigt så finns det inte resurser att hjälpa alla. Att tumma på de internationelle säkerhetsreglerna visar bara att man saknar rutin från segling på havet. Om man inte vill ha flotte så får man lägga banor som inte kräver samma säkerhetskategori. Vem vill annars ta ansvaret om olyckan är framme.
    Det fanns väl en bana där man inte behövde flotte? Någon som vet hur många det var med där?

  25. !!!! Aug 16, 2007 Reply

    ??
    Det vore nog ganska lätt för GKSS att fixa. Om inte jag missminner mig så infaller kravet på flotte när banans sträckning medför att man befinner sig mer 20 NM från någon kust. Göteborg Offshore Race (som för övrigt inte har så mycket med Göteborg att göra längre) måste kanske inte nödvändigtvis runda Skagens rev eller Fredrikshamn??

    !!!!

  26. Calle P Aug 16, 2007 Reply

    Befiner man sig mer än 20 NM från land i GOR?

    Seglar hellre på öppet hav i strom utan livflotte än nära en kust med eller utan livflotte….

  27. !!!! Aug 16, 2007 Reply

    Calle
    Så vitt jag vet så har du mer än 20 NM mitt mellan Marstrand och Skagens rev.
    !!!!

  28. Gunnar Aug 16, 2007 Reply

    Dagens fråga:

    Lite off topic men jag var förbi Elida’s hemsida. Såg att Lennart Jannson var instruktör. Det stod bland att läsa att Lennart vunnit VM i havskappsegling.

    Hjälp mig med min okunnighet (och nyfikenhet): – Med vilken båt (svensk!?) vann man VM i havskappsegling?

    Mvh
    /g

  29. Andreas Aug 16, 2007 Reply

    Hej Det lät mera angenämnt.
    Flotte var inte kravet på Bornholm runt. 100 Nm simrishamn-Bornhol-Simris.
    Flotte var inte problemet för mig utan att min antenn skulle sitta i masttoppen. Min sitter på en Pulpit. Sen en “självlysande” stormstor skulle finnas med. Pulpiten skall vara stängd framtill osv…(det är min men jag undrar verkligen om alla har med denna extravikten på havsseglingen?
    HAr alla stormstor+ fock
    2 livbojar med ljus + 1 boj med sling?
    Livflotte skall va i sjön inom 15 sek? Hur många har den uppe på däck egentligen?

    Jag menar inte att vara negativ men kanske läser jag dessa bestämmelser och tror man skall följa dem?
    Extra vhf antenn? pluggar i rätt dimension fastsatta vid varje bordgenomföring? nödkost etc….
    Jag såg tex inte att ni har radarreflektor i masten.
    Detta var saker som säkerhetsansvarig på GKSS sade var absoluta krav för att deltaga.
    MEN
    när jag anlände på Lörda EM till Marsstrand såg båtarna ut som vanligt när målgång varit.
    Nyfiken är era båtar ok mot dessa krav eller gäller sunt förnuft, dvs att ni har alla saker men det ligger nerpackat?

    Jag vill inte hänga ut någon båt eller besättning utan förstå vad som gäller på havsrace.

    Andreas Samuelsson i Missmatch

  30. ME Aug 16, 2007 Reply

    Gunnar

    Vill minnas att det var “mini-ton” cruisingklassen e dyl ungefär vid den tiden Jesus gick i kortbyxor på oljeberget.

    ME

  31. Carl Brunius Aug 17, 2007 Reply

    Historien upprepar sig.
    Det var ur ett behov som GHK (Göteborgs Havskappseglingsklubb) kom att växa sig starkt och få ett inflytande över havskappseglingen på västkusten i början av 70-talet.
    Stockholm var värdledande just då och vi behövde nya grepp för att inte bli helt frånkörda.
    Tillsammans fick vi förbundet,arrangerande klubbar och mätorganisatioen att lyssna på seglarnas önskemål för att tycka det värt att deltaga.
    Calle

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.