Vad kostar ett seriöst projekt?

I diskussionen om SKI.IT tyckte någon att de skulle satsa på en internationell klass i stället!? Då börjar man ju fundera på vad ett sådant projekt kostar per år om man skall vara någorlunda seriös.

Här är de siffror vi har fått fram hittills. Total budget per år.

  • CB66 =
  • Express =
  • Drake =
  • X-99 = 150-300′
  • LYS 36′ =
  • X-35 =
  • X-41 =
  • Mumm 30 = 0.8-1.6 MSEK
  • Figaro 1.0-2.0 MSEK
  • IMS/ORCi 40′ = 1.0-3.0 MSEK
  • Class 40 = 3.0-4.0 MSEK
  • Farr 40 = 3.5-6.5 MSEK
  • GP42 = ~8 MSEK
  • IMOCA Open 60 = 6-24 MSEK
  • TP52 = 12-26 MSEK

Som sagt, det finns en anledning till att de flesta nöjer sig med att köra på hemmaplan. Ni som har mer input kan väl kommentera… eller så kan ni maila mig (peter@blur.se) om ni vill vara anonyma. Vore också kul att fylla på med några vanliga svenska klasser…

91 Comments

  1. Jon Arnell Feb 6, 2008 Reply

    Vad ingår i “den totala budgeten per år” ?
    För 3 Mkr årligen kostar det i varje fall inte att segla 40″ ORC Int Årligen utan första året med inköp av båt blir kostnaden hög ja men de löpande kostnader för segel etc ligger inte på 3 Mkr vad jag vet!

    Jag skulle uppskatta de löpande kostnaderna för en 40″ i ORC Int eller motsvarande till någonstans kring 500000-1000000 kr per år beroende på upplägg!

    Svårt att räkna på beroende på vad som skall ingå i “de årliga kostnaderna” !

  2. Calle P Feb 6, 2008 Reply

    X99 fick inte vara med? Största 10 m klassen i norra europa?
    Men ca 200′-300′ får du en riktigt bra kampanj för.

  3. Author
    Peter Gustafsson Feb 6, 2008 Reply

    Calle, räcker det för att bli topp 5 på VM?

    Om man verkligen vill ligga i topp i en klass så tror jag det finns en ganska klar bild över vad det kostar. De som jobbar med sponsorer vet definitivt vad kostnaden är över en säsong.

    Sedan kan man såklart vara med och köra för en bråkdel av pengarna. Men man får nog svårt att slå de som satsar!?

    Så om HQ lägger dubbelt så mycket stålar som en annan båt på segel och proffs, så tror jag det syns ganska tydligt på havet :-)

    • S-256 May 27, 2010 Reply

      Ingår båten som delbetalning i den nyemissionen som HQ tvingas göra efter årets trading eller är det rentutav segelprojektet som kostat…. ;/

  4. Pelle P Feb 6, 2008 Reply

    Seglade J24 89-91 och på den tiden la vi ca 90-100 000 per säsong ex båtköp. Vad det blir i dagens penningvärde vet jag inte men kul hade vi och konkurensen var mördande!!!

  5. PelleL Feb 6, 2008 Reply

    Mina erfarenheter:
    J/24 (inkl EM) 100.000 (utfall -94)
    Express (inkl SM på bortaplan) 75.000 (utfall -01)
    606 (inkl SM på bortaplan, Mariehamnsregattan samt ett par helgregattor borta) 40.000 (utfall -03)
    Melges 24 (inkl ett VM/EM) 150.000-200.000 (budget för -02, projektet genomfördes aldrig)

    Allt är rena driftskostnader inkl. segel, resor, underhåll, båtplats försäkring mm men ex. kapitalkostnader.

  6. Magnus Feb 6, 2008 Reply

    Har ni sett den nya GP26 klassen börjar nog växa i europa . Borde kunna bli ganska låga kostnader då det inte krävs så mycket segel.

    /M

  7. Author
    Peter Gustafsson Feb 6, 2008 Reply

    Typ en sån här…

  8. Jocke_R Feb 6, 2008 Reply

    Om ingen pressade gränserna skulle ni alla forfarande segla runt i K25or eller likn.

    Jag har sagt det förr och säger det igen GP 26 är nog hur kul som helst, men den har ju inte flera hytter, toa och regnskog i ruffen vilket verkar vara kravet……

  9. Bengt Falkenberg Feb 6, 2008 Reply

    Budjetarna här stämmer nog om man satsar på den typ av båtar där båtpriset måste skrivas ner till 25% på ca 4 år.
    Man måste dock inte välja dessa båtar för att få ett rikt seglar liv på hög nivå, och förverkliga sina drömmar.
    Båtar som Dehler 36, X-362, 40.7 mm kan man segla på hög nivå med en budjet som är lösbar med lokala sponsorer och involverade gastar.
    Denna typ av båtar har en tendens att behålla sitt netto värde men man måste räkna av segel, säkerhetsutrustning, tampar och elektronik i budjeten. Dom som köpte dessa båtar 2000 får idag tillbaks sina båt pengar och lite till.

    Bengt Falkenberg

  10. Jon Arnell Feb 6, 2008 Reply

    -Bengt jag är helt med i din linje!
    Var kommer kravet att skriva av båten på fyra år!?
    De flesta seglarna seglar med skattade pengar och har inte oftast ett eget företag i ryggen som står för fiolerna med krav/möjlighet på avskrivningar.

    Nu är jag inte proffs på bokföring etc men att ens företag äga allt med vad båten kostar löpande tja rubbet är ju självklart mycket fördelaktigt!

    En privat satsning i 40″ klassen motsvarar en Internationell GP42 satsning i rena pengar för ett företag vilket kaske klargör skillnaden!

    Men men jag skall inte vara avundsjuk på de alla som har egna företag med stora kassor med möjlighet till att starta egna kappseglingssyndikat i bolagsform/ägande utan säga kort och gott grattis till ett kappseglande till en tredjedel av priset typ!

    /”en som gillar att betala skatt” ;)

  11. Mats V Feb 6, 2008 Reply

    Calle / Peter,
    Jag körde i flera år X-99 med sponsor. Nådde VM-medalj för några år sedan med en lägre budget än den du redovisar Calle. I entypsklasser med begränsad segelgarderob (antal, dukkvalitet) så blir budgeten betydligt beskedligare. Så, ja Peter det gick att nå topp 5 på X-99 VM med rätt typ av sponsor och en budget under 200′. Det är ju en stor del av glädjen med entyp!

  12. Pär B Feb 6, 2008 Reply

    Jag saknar Folkbåt och H-båt på listan, två av de största och jämte Draken tuffaste klasserna i norra Europa.

  13. Tobias Feb 6, 2008 Reply

    En bra utgångspunkt för en årsbudget på lite större båtar är 10% av båtens nypris för en “lokal” satsning. En seriös internationell satsning hamnar på 20-25%.

    Sen kan man ju förstås diskutera olika klasser. Ovanstående funkar väl inte riktigt på tex en J/80 eller Express.

    //Tobias

  14. Hum Hum Feb 6, 2008 Reply

    Pär B!
    Hur jämför du dessa klasser med andra när du rankar?
    Jag skulle själv gissa på Stare och Finnjolle.
    När blev en Folkbåt eller H-båts seglare utagen till Americas Cup eller Volvo senast?

  15. Mats V Feb 6, 2008 Reply

    … plus en viktig sak till för att lyckas; besättningen! Det snackas inte så mycket om det här men ett bra, samtrimmat gäng är viktigare än absolut största budgeten.

  16. Author
    Peter Gustafsson Feb 6, 2008 Reply

    Såklart handlar det om seglarna i första hand!!!

    Vad jag ville göra var egentligen en “reality check”. Det är nog ganska många som ger sig in i en ny klass/båt och upptäcker att man inte har samma förutsättningar som de bästa. Att “det kostar att ligga på topp” vet alla, men man vet sällan hur mycket.

    Sedan vågar man väl inte räkna ihop alla kostnader. Bara att åka på större regattor kostar massor i avgifter, transport, resor, boende, mat. Något som ofta var och en står för men som ändå borde hamna i en total budget.

  17. Bjørn V Feb 6, 2008 Reply

    Har seilt x99 siden 1999 på toppnivå i Norge, og har aldrik brukt mere enn 50 000 (NOK) pr. sesong ex. båtkostnad. Bytter i snitt et seil i året, aldrig hele garderoben. 300′-400′ høres helt sjukt ut.

  18. Patrick Feb 6, 2008 Reply

    Bra initiativ, men det blir ju lätt ganska skeva perspektiv. Inte ligger “bottengränsen” för en Mumm 30 på 800 tkr/år! I min budget var det inklusive allt för deltagande i medelhavscirkusen samt VM i USA med ett par avlönade i besättningen under säsongen och boende på hotell, inte vandrarhem. Om man inte har proffs, bor på vandrarhem och struntar i att åka interkontinentalt går det säkerligen att klara på hälften. Och för att köra här hemma har jag satt av 200 tkr i år inkl EM i Marstrand och ett antal nya segel. Många av de som har högre budgetar har ju t.o.m flera båtar för att kunna ha en splitt ny garderob till varje mästerskap, ungefär som i Farr 40. När dessa team nu flyttar pengarna till Melges 32 och Farr 40/GP42 kan vi vanliga dödliga istället få köra en riktigt kul båt på en begränsad budget. Segelbegränsningen på 4 nya segel per år skapar ett tak för segelbudgeten vilket är trevligt!

  19. Author
    Peter Gustafsson Feb 6, 2008 Reply

    OK, 50.000:- är nog helt OK för att bli bra lokalt i Björlanda Kile eller Oslofjorden. Men om du skall slåss mot danskar och tyskar på VM i X-99 så antar jag att du måste lägga lite till?

    – Nytt ställ varje/vartannat år?
    – Resor/transport/anmälningsavgifter VM + extra vecka träning på plats
    – Resor/transport/anmälningsavgifter Kieler Woche (eller nåt)
    – Resor/transport/anmälningsavgifter lokala regattor x 10
    – Traditionellt båtfix/försäkring/hamnplats/lyft

    För 50.000 tror jag inte ens du kan få transport, boende och käk på VM?

  20. Author
    Peter Gustafsson Feb 6, 2008 Reply

    Patrick, bottengänsen ligger långt under dessa nivåer. Att bara vara med och ha kul kostar nästan ingenting. Men nyckelordet var “seriöst”. När du äker på Mumm 30 VM, då har alla andra helt nya segel, proffs ombord, containers, heltäckta båtar, avfuktare…

    Dessutom så måste man träna. Mycket. Och det kan man inte göra hemma i viken. Utan det måste man göra tillsammans med andra båtar. Ute i Europa.

    Att man ändå kan vara med för en rimlig peng är helt klart, men då ser det ut som det gör i prislistan. Och i min värld är det lika mycket cred att våga satsa, även om man inte satsar lika hårt som de bästa. Bättre än att sitta hemma och gnälla!

  21. Patrick Feb 6, 2008 Reply

    Jon: Huruvida det är skattade eller oskattade pengar som används påverkar ju egentligen inte själva budgeten för projektet.
    Och “avskrivningar” är ju inget man har bara i företag! De motsvarar helt enkelt den värdeminskning du har på båten oavsett om den ägs av ett bolag eller privat. Att inte räkna med en värdeminskning på en racingbåt är att lura sig själv att projektet blir billigare än vad det egentligen är. En ny racebåt sjunker normalt *minst* 50% i värde på tre år. Segel, elektronik och uppgraderade riggar etc kan man räkna bort direkt vid en försäljning. Även en X-41:a sjunker i värde om än inte med så mycket som 50%. Men om du inte räknar allt detta som en ren kostnad i projektet lurar du dig själv. Och har du sponsorer har du gjort en orealistisk kalkyl där de har fått exponera sig på din bekostnad.

    Om du däremot köper en *begagnad* racingbåt där den stora värdeminskningen redan har varit, då kan du räkna med ett billigare ägande under de kommande åren. Detta gäller särskilt starka och etablerade entypsklasser där värdet är stabilt (se t.ex. Express, Mumm 30 o.s.v) genom att båten fortfarande är gångbar på vattnet. I utvecklingsklasser är det en annan sak. Ta t.ex. första generationens GP42:or eller för den delen VO60, som i alla vindar får rejält med stryk på vattnet av andra generationen…de har inget större värde överhuvudtaget! De kan i bästa fall konverteras till respitkärror och åka Gotland Runt. Eller bli träningsbåtar.

  22. PelleL Feb 6, 2008 Reply

    Det är ju absolut så att “logistiken” blir en väldigt stor del av kostnaden så fort man börjar åka….tom för en liten och billig båt som en 606. De säsonger vi “satsat” och seglat mycket har vi kört runt 500 mil med båten, bott 16-18 nätter på hotell, åkt färja till Åland en gång och Danmark en gång vilket totalt kostat runt 28.000. Nettokostnaden för segel ligger runt 6.000-8.000 och resten (anmälningsavgifter båtplats, försäkring etc) är en spottstyver vilket ger totalkostnad på ganska exakt 40.000.

  23. Patrick Feb 6, 2008 Reply

    Jag köper det, Peter. Ville bara poängtera att vissa av de angivna budgetarna möjligen täcker kompisgänget som drar iväg på ett VM (och gör bra ifrån sig!) medan andra är i stil med TT som mönstrar halva AC-cirkusen för att köra Med Cup med enbart proffs. Det är en viss skillnad på ambitionsnivån där även om båda kan sägas utgöra en “vinst i VM” (ok Global Championship då). Även med en Mumm 30:a kan man dra iväg med kompisgänget på ett VM och klara sig på väldigt lite pengar men ändå segla bra. Och man kan spendera rätt mycket pengar och ändå segla dåligt… :-)

  24. Pär B Feb 6, 2008 Reply

    Hum Hum: OS-klasserna är natuligtvis på en helt annan nivå än det vi snackar om här, vi pratar väl om normala kölbåtsklasser?
    Jag borde också haft med ett “kanske” i förra inlägget, men både Folkbåten och H-båten är stora klasser med hård konkurrens på den internationella arenan. Så här tycker Dansken om nivån på de olika kölbåtsklasserna.

  25. Calle P Feb 6, 2008 Reply

    Om man tittar på hur världsmästarna i X99 kör så tror jag att budgeten på 200-300′ är mer än rimlig. Ett helt nytt ställ till en X99 går på ca 100′ kan man då sälja det gamla för 50′ så blir kostnaden för seglen inte så farlig. De flesta X99 regattor går på “seglingsbart” avstånd så transportkostnaderna är ringa. Det som gör GER 408 till topp båt år efter år har mer att göra med duktig besättning och träning i den året runt.

  26. Bjørn V Feb 6, 2008 Reply

    Peter
    Du har nog rett i det, men allikevel er beløpet i din tabell er nok høyt. Problemet med å få flere seilere er at det skapes et intrykk av at man må satse “många lakan” for å få være med å leke,selv på lokalt plan. Dette er et rykte som må dementeres på sterkeste. Det må lokale satsinger til for så å føde internasjonale.
    Et helt nytt seilsett til x99 koster ca 80 000, og det er bare Genua I som må byttes hvert år. Vårt høyeste busjett var i 2003 til VM i Sandefjord. Da stilte vi med en ny I’er og ett år gammel spinn og stor. Boende i en av menskapets båt. Vi brukte totalt 60 000 den sesongen. Legger du till avskrivning av stor og spinn kjøpt året før bli nok kostnaden noe høyere.
    Resultat; mitt i feltet, men det skydes ikke pengebruken, men at vi rett og slett seilte “uruselt”

    Vi har valgt å ikke reise til VM som medfører transport på annet enn egen kjøl. Dette gjør nok at kostnadene våre er lavere enn det som står over.

  27. Author
    Peter Gustafsson Feb 6, 2008 Reply

    Vi kanske skall skilja på “lokal OK satsning” (som de flesta av er håller på med) och “seriös internationell”.

    Då stämmer väl Tobias gissningar ganska bra?

    Halva ovanstående pengen för en lokalt helt OK satsning?

  28. Bjørn V Feb 6, 2008 Reply

    Peter
    Point taken, men, det var min mening å sette fokus på at dersom seiling skal blir mer “inn” slik at flere kommer til regattaene må det fokuseres på at dette er en sport som kan:
    – bedrives rimelig aktivt for en rimelig penge.
    – fokus på de store pengene er med på å skremme nye seilere.
    – Det er tross alt mye annet kul man kan gjøre for 3-500 000 kr.
    – Sponsormarkedet for seiling ( ialle fall i Norge) er helt tørt. Om man ikke har eget føretag eller en “rik onkel”
    Mitt hovedbudskap er;
    Av bredde kommer de store satningene.

  29. 470 Feb 6, 2008 Reply

    För att få in en jolle skulle jag vilja påstå att en 470 satsning kostar 140 000+

  30. Bengt Falkenberg Feb 6, 2008 Reply

    Jag tycket att Björn V inlägg är mycket viktiga.
    Björns seglings satsning, och liknande, är det som är grund pelaren och den viktigaste byggstenen av seglings sporten.
    Jag tror att genom att visa att man kan driva projekt på den nivån till dom pengarna, så skapar man den bredd som behövs för att det skall bli intressant för media att på ett seriöst sätt uppmärksamma vår sport.
    När media väl gör det så löser sig sponsor problemen för de seglare som vill satsa fullt ut.
    Om vi därimot har tio toppbåtar i Sverige men ingen bredd så tror jag inte att sporten har stora chanser att utvecklas.

    Bengt Falkenberg

  31. Patrick Feb 6, 2008 Reply

    Bra idé! Skall man räkna in värdeminskning eller ej? Skall man räkna in kapitalkostnad eller ej? (Det spelar ju ingen större roll om man har lånat pengar i bank eller pytsat in sparkapitalet i båten då alternativräntan är ungefär lika stor i bägge fallen numera).

  32. Patrick Feb 6, 2008 Reply

    Bengt, du behöver inte oroa dig för att ha “10 toppbåtar men ingen bredd” i Sverige. De pengarna finns helt enkelt inte. Som en god vän till mig sade: “Vi kommer aldrig att se stora GP-projekt i någon större omfattning i Sverige eftersom inkomstfördelningen i vår del av världen är alldeles för jämn”. På kontinenten och i länderna kring Medelhavet samt i USA finns en större mängd superrika som kan vispa ihop ett GP42-projekt (eller Farr 40 OD) med vänsterhanden. Är det något vi har i Sverige så är det väl bredd?

    Personligen tror jag du har fel vad gäller media. Jag tror inte det är bredden media gillar att bevaka utan spetsen. Det finns ju något skäl till att det är VOR, Orange II och den typen av projekt som får internationell mediatäckning på en nivå som gör det enkelt att räkna hem för en sponsor. Inte ens våra högprofilerade projekt HiQ, DataCom, HQ Bank m.fl. syns i någon större utsträckning utanför seglingstidningarna. Tror också att detta är skälet till att segling är helt osynligt i medie-Sverige – vi har ingen ordentlig spets pga att pengarna för att köra spetsprojekt inte riktigt finns. Ett undantag finns enligt min mening och det är Raiden, där Atlant har gjort ett fantastiskt arbete med formatet, som är medieanpassat och strapatsrikt. Way to go!

    Sedan är ju svenska media dessutom överhuvudtaget allergiska mot att exponera varumärken i rutan vilket skapar ett problem då det är just exponeringen i TV och tidningar som kan attrahera sponsorer.

    • Christian Husvik Jul 31, 2012 Reply

      Jeg tror nok poenget man ville frem til var at de som er interessert i å følge med på seiling på topp-nivå, er de som sysler med seiling selv. Så uten bredde-seiling, ingen oppmerksomhet om topp-nivå-seiling.

  33. Bengt Falkenberg Feb 6, 2008 Reply

    Patrik!
    Vi får nog nöja oss med att vi delvis har olika åsikter här.

    Jag är övertygad om att media vill övervaka spetsen i en idrott med bredd!
    Jag tror inte att golf, fotboll eller hocky skulle ha någon media tid alls om dom bara hade tio utövare i Sverige.
    Tror du TV hade sänt Vasa loppet om det var 10 startande?
    För att få bredd så måste man föra fram verkligheten så som Björn gjort så att man inte skrämmer bort seglare att satsa utifån sina resurser.

    Problemet med Svensk segling är att bredden har minskat.
    När det gäller Grand prix satsningar i Sverige så har vi två båtar till Volvo ocean race, vi har ett Americas Cup team.
    Vi har flera absolut toppseglare i Finnjolle och Starbåt 470 mm.
    Vi har även några av de absolut bästa besättningarna i Match racing både på dam och herr sidan.
    En svensk TP 52 vann touren 2007.
    Seglade inte Nicorett under svensk flagg? Jag anser att vi snaraste har fler internationella topp team än de flesta länder.
    Dessutom så har vi haft det under många år.

    Historiskt sett så har vi haft många supersatsningar under handicapregler ochså. Att vi inte har det just nu beror väl på att det är flera regler som konkurerar internationellt utan att någon har riktigt greppet så som IOR hade?

    Jag tror att mängden utövare har ett direkt samband med medias intresse för sporten.

    Bengt Falkenberg

  34. Magnus Feb 6, 2008 Reply

    HQ och Datacom är väl två “supersatningar” under handikappregel?

  35. MickeM Feb 6, 2008 Reply

    Hej
    När jag var med 2003 att vinna ORC totalen på GR var våran budget cirka 30tkr (en ny genua1). Har varit med i flera andra GR projekt där vi har lånat segel och prylar i från våra båtar som tur har vi haft identiska båtar och det har också funkat.
    Det är inte alltid den störrsta budgeten som vinner, måste ha hjärta o hjärna.

    MickeM

  36. Calle P Feb 6, 2008 Reply

    Är det inga andra båtar som har några budgetar?
    Vill inte X35 gänget kommentera?
    CB66 Express?

  37. Hum Hum Feb 6, 2008 Reply

    Magnus!
    Dom är väl mer Nationella än internationella? Ingen var väl med på VM 2007 fast det gick i vårt grann land Norge?

  38. Magnus Feb 6, 2008 Reply

    Nej men Datacom tog silver vid VM i neustadt 2006. Datacom gick sönder under SMet strax innan VMet i Norge

  39. Magnus Feb 6, 2008 Reply

    Så dom teamen är internationella, åtminsotne sett till norra europa
    HQ seglade EM och VM 2005, 2006

  40. Bengt Falkenberg Feb 6, 2008 Reply

    Magnus!
    Läs: “många supersatsningar”
    Bengt Falkenberg

  41. Magnus Feb 6, 2008 Reply

    Bengt,
    förstår inte ritkgit. Du skriver att det funnits supersatsnignar i historien men inte nu längre. Då påpekade jag att det tminsotne finns satsningar goda nog att generera VM och EM medalj i något sånär nutid.

  42. Thomas Feb 6, 2008 Reply

    Hej,

    Såg att någon efterlyste kostnad för CB66-satsning.
    Eftersom vi hittills endast seglar inom landsgränserna samt att vi har billiga transporter och förhållandevis små segel blir det en helt ok kost för att driva runt en satsning på en nivå där man kan ligga i Sverigetoppen.
    Min uppskattning är:
    Ny fock och Gennaker varje år=> 20-25’/År
    Nytt storsegel vartannat eller vart 3:e år=> 8-12´/År
    Slitmaterial: 2´/år
    => totalt båtkostnader 30-40´/År
    Sen tillkommer Milkostnad per bil samt övernattningskostnader för två eller tre pers. Dock slipper vi bryggplats och kostnader för lyft och riggning.
    Sammanfattningsvis helt ok kostnader för att få köra den hittills roligaste klass jag seglat i.

    //Thomas

  43. Patrick Feb 6, 2008 Reply

    Bengt,
    Det Björn skriver håller jag helt med om. Men det är ju i stort en annan fråga än den om vi har spets i Sverige eller ej. Visst har du en poäng i att vi har väldigt bra seglare i Sverige, det har jag inte motsagt. Men det jag menar är att de stora projekten som går under delvis svensk flagg inte seglar *i Sverige* och därmed inte skapar särskilt mycket intresse och mediatryck *i Sverige*. Hade vi motsvarande en högprofilerad TP52-cirkus i Östersjön är jag övertygad om att den också skulle bevakas på ett annat sätt oavsett hur många startande vi har på ett IMS SM. Men däremot så tror jag att antalet *framtida duktiga kappseglare* är direkt proportionellt mot hur många startande vi har i Tjörn Runt, Gotland Runt och andra stora kappseglingar!

    Ericssons VOR-satsning kommer nog att synas mer i Eurosport, Sky och Viasat Sport än på SVT och TV4 om inte Brisius lyckas få till en bra bevakning, vilket han förhoppningsvis gör. Ericsson som bolag har ju f.ö större delen av sin målgrupp utanför Sverige. Att räkna hem sponsorspengar handlar ju bl.a om räckvidd och i de sammanhangen är Sverige ett väldigt litet land oavsett hur man räknar. Så att det inte är en prioriterad fråga i projektledningarna förstår jag.

    Sedan är jag den förste att efterlysa fler kappseglare på våra seglingar och jag håller helt med om att det går att segla rätt så billigt!

  44. Patrick Feb 6, 2008 Reply

    …dock inte så billigt som en del gör gällande när de helt räknar bort kostnaden för att ha en båt…

  45. Patrik Feb 6, 2008 Reply

    Det är ju så att man häpnar !
    Att det är dyrt med internationella satsningar har jag full förståelse för, men när samma båtar ställer upp på hemmaplan och vinner så får vi inte bli förvånade att det är så dåliga deltagarsiffror på kappseglingarna.
    Hur tror ni att en vanlig Svensson känner när han ser dessa båtar kring sig, med svarta segel och besättning i likadana HenriLloyd dressar… tror knappt de känner sig stimulerade att deltaga då det tyvärr verkar vara “Money speaks”
    Vi pratar inte om avundsjuka då det verkar mest jobbigt att jaga sponsorer utan snarare hopplöshet att konkurera på lika villkor.
    Tror bestämt att vår sport har spårat ur rejält.

    Patrik

  46. Magnus Feb 6, 2008 Reply

    Vet inte om det som “svensson” håller på med kan kallas för sport. Ställer upp i ett par-tre lokala regattor om året, tränar högst eventuellt och laddar inför race med en god kväll på krogen… Att dessa “svenssons” blir utskåpade av båtar med svarta segel men med seglare ombord som i olika utsträckning lever på segling är väl knappast förvånande eller för den delen beklagligt.
    Det fina med seglingen (som fritidssysselsättning) är väl just den att man som amatör kan segla på samma bana, med och mot just proffs. Knappast negativt, bara positivt.

  47. Patrick Feb 6, 2008 Reply

    Det där har jag aldrig fattat. Personligen känner jag mig bara taggad av att vara med där det finns lite coola båtar och högprofilerade satsningar. Skrämmer det bort någon? Inte f-n blir väl en motionär bortskrämd av att springa maran bara för att det finns elitlöpare som kutar på 2,5 timme? Snarare är det väl roligare att vara med där det händer lite än att alltid vara själv i spåret?

  48. Patrick Lindblom Feb 6, 2008 Reply

    Håller med Magnus. Enbart positivt.

  49. Author
    Peter Gustafsson Feb 6, 2008 Reply

    Patrik, att det finns betydligt större/proffsigare/dyrare båtar i Oslo, Hamble eller Sydney verkar ju faktiskt ha motsatt effekt? Där kan man tydligen segla i både 20- och 98-fotare. Samtidigt. Utan att dissa varandra. Och kappsegling är populärare än någonsin. Konstigt.

  50. PT Feb 6, 2008 Reply

    Budget för en x-35 beror, som redan noterats här, på omfattningen av satsningen. Som för alla större båtar är det värdeminskning, segel och logistik som är de stora kostnaderna.

    Beroende på ambitionsnivå, så landar en normal satsning (= all transport på egen köl) för de flesta mellan 50-100′ /år + båtkostnader. Ska satningen vara riktigt seriös så går det bränna av ytterligare ca 75′ på segel, sedan säger klassregeln stopp (begränsat till max 4 nya segel per år).

    Ska man ut i stora världen och segla drar kostnaderna iväg. För att segla VM i Italien, så får man nog räkna med ytterligare 200’+, medan om det går på hemmaplan är det i stort inkluderat i pengarna ovan.

    Och vad det gäller båtkostnader är det som Bengt skriver ovan att båten i sig står sig väl i värde, i synnerhet när den har både VM-status och funkar som familjebåt, medan all lös utrustning faller oroväckande snabbt i värde. Och kom ihåg; båtpengar är räntefria pengar (möjligen kan tex boendet bli lite dyrare)

  51. Bengt Falkenberg Feb 7, 2008 Reply

    Magnus och Patrik!
    Jag hänger inte riktigt med alla resonemang längre.
    När det gäller många “supersatsningar” så hänvisar ni till två och det finns några till.
    Men att jämföra med IOR seglandet under 80-talet som jag åsyftade med “historiskt” är inte rätt.
    I början av 80-talet så hade vi tom kval till flera IOR VM. Vi hade 10 platser och upp till ca 50 kvalande.
    Att detta förändrats tror jag beror på att det inte seglas under den största internationella regeln i Sverige, samt att man inte kan arrangera officiella mästerskap under den. Moment 22.
    Jag håller med om och tror på att toppbåtarna drar “svensson” deltagare till seglingarna istället för att skrämma bort dom.
    Jag tycker dock att det är viktigt att visa för tillkommande att man kan komma långt utan super budjetar, vilket är viktigt för att bredda sporten.
    Jag tycker att man kan kalla club kappsegling som sport lika väl som
    korpfotboll eller spela badminton en gång i veckan.
    När man talar om internationella satsningar så är det inte bara i havskappsegling som dom lämnat nationell nivå. Detta gäller nästan ännu mer OS klasserna.
    Jag tror dock att om segling blir mer en folksport så kommer även media följa våra toppbåtar på ett helt annat sätt.

    Bengt Falkenberg

  52. Patrik Feb 7, 2008 Reply

    Det var klokt sagt Bengt.
    Är man bara trevlig och hjälpsam mot alla så är det förhoppningsvis som du säger.

    //Patrik

  53. Bengt Falkenberg Feb 7, 2008 Reply

    Jajamensan i en perfekt värld:-)
    Bengt Falkenberg

  54. Patrick Feb 7, 2008 Reply

    Bengt, om detta kan vi vara överens. Det jag tycker är tråkigt är att våra “svenska” superprojekt inte visar upp sig i Sverige. Ett moment 22 även det. Det vore kul och inspirerande att se t.ex. Artemis på EGR eller Tjörn Runt men det kommer ju sannolikt aldrig att ske. Att gå runt i Hamble är en fröjd. Där samsas TP52:orna (plural) med Swan, J/109, Grand Soleil, IMX-er, Hunters och dylika båtar. På regattorna är det fullt oavsett om det är respit eller entypsstarter. Man ses på puben efteråt och snackar segling. Man har Kul!

    Vi har mycket att lära därifrån. På tal om folksport så tror jag vi även har mycket att lära av norrmännen, som har över 1000 startande på Faerdern. Vi skulle väl lätt kunna få ihop lika många båtar oavsett om racet gick i Stockholm eller Göteborg? Men varför får vi inte ut folket? Jag tror tyvärr att en del av problemet heter tid. Och en annan heter kultur. Vi har inte längre den kulturen i Sverige som vi hade en gång, när båtfolket lade nästan all sin fritid på båtklubben. Alla kände alla och då var klubbkappsegling en naturlig del av sammanhållningen. Men så är det inte idag på samma sätt. Många meckar inte sina båtar själva utan lejer bort det för att man är fullt upptagen med karriärer och sina övriga fem fritidsintressen. Vi stressar ihjäl oss och kappsegling är så pass tidskrävande jämfört med ett tennispass att man inte orkar rodda logistiken.

    Jag tror vi måste försöka jobba lokalt på att få till klubbkappseglandet igen. Vi kan inte nöja oss med 5 båtar en onsdagkväll i en hyfsat stor båtklubb utan måste skapa incitament för att komma igång med det lokala kappseglandet och visa att det är enkelt, billigt och ett roligt sätt att använda sin båt mer, oavsett om det är en X-yacht, Bavaria, Linjett eller något annat. Först när detta fungerar kan vi få fler att börja komma till Sandhamn Open, GOR och den typen av tävlingar.

    Men jag skall väl enbart hålla snattran, som just har köpt en racer…

  55. Bengt Falkenberg Feb 7, 2008 Reply

    Patrik!
    Jag håller med dig i ditt sista inlägg till 100%
    Bengt Falkenberg

  56. Patrick Feb 7, 2008 Reply

    Däremot får detta inte sänka ambitionsnivån eller skapa en “Jante” på axeln hos de som satsar lite mer på kappseglandet! Det är minst lika viktigt att de som har möjlighet och tid att satsa också får cred när de gör det.

  57. MariaA Feb 7, 2008 Reply

    Patrik!
    Jag håller också med dig.
    Sitter och funderar på en annan sak också – transporter.
    I Stockholmstrakten finns ju några få stora “marinor” och sedan ett gytter av båtklubbar. Man skulle ju kanske vilja försöka slå ihop några närliggande båtklubbars onsdagsseglingar men skärgårdens beskaffenhet gör det näst intill omöjligt att sammanstråla på en vettig fjärd inom rimlig tid.
    Ska man sen därefter samlas vid någon av båtklubbarna för bryggsnack efteråt hinner det bli morgonrodnad på himlen innan man är tillbaka på egen plats.
    Jag kan tänka mig att det är enklare i Hamble – alla ligger där med sina häftiga båtar. Det är bara att bestämma dag och tid, startlinjen ligger utlagd 100m utanför piren!

    //Maria

  58. Patrick Feb 7, 2008 Reply

    Maria, du har helt rätt i detta. Svårlöst problem…men om kan överföra tanken och känslan från Hamble så kanske man kan omsätta det till de förutsättningar vi har på olika håll. Skotas Seglarpub är en bra innovation för att öka det sociala i kappseglandet. Mer sånt!

  59. Arthur Arnell Feb 7, 2008 Reply

    Patrick

    Swan 601 Artemis var med och tävlade i Gotland Runt 2005 eller om det var 2006. Torbjörn var där, jag var där, var ni där?

  60. Patrick Feb 7, 2008 Reply

    Swan 601 i all ära, men jag efterlyser TP-båtar…

  61. wm Feb 7, 2008 Reply

    Puben är nice – dock kan vi inte ta åt oss äran för den – den skall F18 “Seglar-Per” Per Westergren ha…. Per , när är nästa pub ??? :)

  62. Author
    Peter Gustafsson Feb 7, 2008 Reply

    Figaro
    Boat: 120K, ready to race.
    Budget: 100K to 250K, depending on the level of the team.

    Class 40
    Boat: ~350K to 400K for a one-off, ready to race.
    Budget: I’ve heard 500K for a year.

    IMOCA Open 60
    Boat: Second hand – 750K, plus a similar amount to refit her. 2.5 – 3 million for a new boat.
    Budget: 750K for a small team, 3 million for a top one.

    RC44
    Boat: 395K.
    Budget: 250K – 350K per season.

    Mer input i frågan på SA.

    Skall sammanfatta alla dessa nuffror nån dag :-)

    Från DailySail:

    The budget to do a Figaro varies and will depend on whether buying or chartering a boat, how much training is involved and the number of events entered on the circuit besides the main Figaro event. I got my boat mid-March, trained and prepared in April, did three races in May, spent a further six weeks in La Rochelle, for training in June and July, competed in the Figaro from the end of July and the whole of August, did the Tour de Bretagne (doublehanded) in September and the Route de Ponant (solo) in October. I chartered my boat and my budget for the season worked out around €130,000 and that was not lavish. Most people agree, a full budget to do the whole circuit of events, including an early season transatlantic race, would be €170,000 minimum.

  63. Johan Olsson Feb 9, 2008 Reply

    Det behöver inte kosta så mycket för att kappsegla.
    När vi vann SM i Express 2006 i Marstrand seglade vi med 2 år gamla Northsegel, campade i tält och gjorde mat vid campingen.
    Tror vi rullade runt den säsongen på 10.000kr inkl campingkostnader, bensin, anmälningskostnader och kranavgifter.
    Och vi hade jäkligt kul.

    /Less is more

  64. Patrik Feb 9, 2008 Reply

    Det värmde att höra Johan !
    Pengar är inte allt.

  65. Anders Feb 11, 2008 Reply

    Jag sover inte i tält…då spelar jag hellre schack

    • Lars Nov 11, 2009 Reply

      Lite märklig kommentar på det här forumet där alla hardcore wannabees kommenterar negativt om bobåtar såsom “husvagnar”
      Hilleberg Keron GT 4 – Tältens J 125……
      Lätt snabbt rymligt kul!

  66. Author
    Peter Gustafsson Aug 11, 2008 Reply

    Lite input från SA. Inga billiga projekt…

    Well I will tell you what it takes. Teams can spend around four million U.S dollars a year. Here is a break down of a four year campaign for a Vendee Globe.

    New custom design by Farr Yacht Design, Owen Clarke Design or Groupe Finot will run around $ 250,000. To build the boat its going to run around $ 3,300,000 too 3,800,000 with rig, standing – running rigging, winch package, keel, electronics and sails. Then 9 too 12 months before the boat will hit the water. We are not done yet for the cost for the first year. We have team operations cost with will run around $ 1,200,000 for the first year. Well you will need insurance too so lets add on $ 47,000 and lets not forget IMOCA fees around $ 40,000. So let’s see the total cost for year one is $ 4,837,000.

    OK its year two and you have a new IMOCA Open 60 in the water and its time to work the boat up to go racing. Well it still cost money too go sailing. You have boat operations cost $ 1,409,800, team operations cost $ 2,318,796, race cost $100,000 and insurance $ 171,000. The cost this year is $ 3,999, 596 and that includes paying back the bank back for the loan for going over cost on year one.

    Well it year three and you need to update the boat. Research and development of the boat cost $100,000, refit cost $ 890,000, boat operations cost 1,433,300, team operations cost $ 1,313,112, and race cost $ 100,000 and insurance $ 159,000. Let’s see the cost for the year is $ 3,995,412 and now time too get ready for the big race THE VENDEE GLOBE

    OK its year four and time for the big one THE VENDEE GLOBE. Well the boat has to be in the best shape and so do you. You spend more money on research and development cost $100,000, time for one more refits $ 500,000, operations cost 1,684,000, team operations cost $ 1,400,000 race cost $ 100,000 and insurance $ 159,000 and the cost is $ 3,943,000.

    Well that’s not the hard part, making a budget too work with let’s talk about sponsorship now. Were do you get one? How do you find one? Will they pay that kind of money? You all make it sound very easy too find its NOT you will work long hours seven days a week looking, talking to people, networking and you still have too sail too and make a living. I can tell you it’s hard.

    Ok here is more info you would need about sponsorship. Its time too talk about Return on Investment (ROI) for a sponsor. There are no global events that can match the IMOCA Open 60 campaigns in terms of media coverage with impressive figures of $200 million in television, print and radio exposure, over 1.1 million visitors at race villages, and over 11 million internet visitors (these statistics are for audited race results covering approximately half the races in the IMOCA calendar over the last four years). Typically 300 to 500 journalists from approximately 32 countries cover the start and finish of each race. The Vendée Globe race has 963 accredited journalists at the start.

    Vendée Globe
    Press: 12,566 press articles.
    TV: 276 hours of international coverage.
    Radio: 196 hours.
    Internet: Number of visits: Over 10 million.
    Number of viewed pages: Over 135 million.
    Average number of unique visitors a day: 150,000.
    Average number of pages viewed a day: 2,000,000.
    Average audience for live audio sessions: 30,000.
    Average visit time: 10 minutes.
    Number of messages sent to the skippers: 35,983.
    Journalist: 963 accredited press at the start.
    Race Village: 400,000 people at the race village prior to the start of the race; approximately 17,000 people attended the skippers’ live session at Montparnasse train station in Paris.

    The Transat
    Press: Over 1050 press articles valued at $6.1 million.
    TV: Over 550 TV clips valued at $13.2 million.
    Radio: 405,500 sound bytes valued at $2.7 million.
    Internet: Over 1.4 million pages viewed.
    Journalist: 468 accredited from 32 countries.

    Transat Jacques Vabre
    Press: 2403 articles valued at $10.2 million.
    TV: 8 hours valued at $10.9 million.
    Radio: 18 hours valued at $5.7 million.
    Internet: Approximately 1.5 million internet viewers.

    Velux 5 Oceans Race
    VELUX in March 2008 won the prestigious European Sponsorship Association’s “International Sponsorship of the Year” at the Hollis Sponsorship Awards in London for The VELUX 5 OCEANS. It was also short listed for best Sports Sponsorship.

    In September 2010 The VELUX 5 OCEANS RACE will start in Europe with stopovers in several of the world’s dynamic cities. The race will finish in Europe by May of 2011. The seven-month duration of the race allows Vestas to become actively involved with the longevity and drama of the race.

    The 2006-2007 Velux 5 Oceans Race delivered:
    Coverage producing a cumulative audience in excess of 766.6 million viewers.
    Print media coverage of approximately 3,762 published articles in 25 territories, creating in excess of 354 million readers.
    Global media coverage value was estimated at $103.5 million.

    • Team Styrbord May 27, 2010 Reply

      Det går att göra resan billigare än vad som beskrivs…man kanske ine kan räkna med en solklar vinst.

  67. MA Aug 11, 2008 Reply

    Tror dessvärre att denna debatt motverkar sitt syfte, även om det finns solglimtar! Såg ni på TV idag, Mona Sahlin satt i myssoffan med Rickard från BingoLotto som programvärd. Mona skulle sätta politiker i olika sporter, gissa vem som hamnade i en 470? Carl Bildt! För segling är en överklassport – så det så! Pratade med några kollegor idag under lunchen, de var helt noviser om segling. När jag berättade om t.ex Rasmus Myrgrens fysiska träning och fysiska status (bättre än skidlandslagskillarna) så förstod de ingenting – det är ju bara lönnfeta gubbar som seglar, hur jobbigt kan det vara att glida omkring i en segelbåt?

    VI HAR ETT STORT ANSVAR ATT BREDDA VÅR SPORT! TA MED ERA VÄNNER OCH KOLLEGOR PÅ EN TUR! Bengt kan ju ta med sig massor i sin stora båt! GLÖM INTE – SNACKA INTE BOLL, SNACKA SEGLING!

    Alla vill vi väl se fler segare. våra juniorer är de som skall köpa era båtar, och ers segel. Glöm inte dom!

  68. Mikael Vesala Aug 12, 2008 Reply

    Kan väl konstatera att jag inte kommit lika långt på utvecklingstrappan som många av er här på bloggen, och har i rel. färskt minne (-00.) hur många hinder det finns för nybörjare att komma igång. Är man inte uppväxt i kappseglingkretsar så upplevs det snårigt att komma igång. När jag försökte hitta kappseglingar på lagom nivå så var det inte lätt, utan ett mindre detektivarbete. allt för många arrangörer har resingerat och marknadsför inte sina kapp annat än i Västkustkalendern, men där når man nästan bara redan frälsta. Hur många gånger har man inte talat med folk på bryggan innan en kapp, som inte hade en susning om att det strax ska gå en liten trevlig kappsegling där dom är. Där hade lite banderoller och kanske så enkla gammeldags budbärare som färglada afficher kanske väckt lite intresse hos nåt grabbgäng i lämplig båt. Visst, kanske dom inte är så kul att segla mot, och mest är ivägen för toppseglarna, men får dom blodad tand så kan dom ju bli nåt dom med. Det mest effektiva sättet att skrämma bort nybörjare är nog att få dom att känna sig korkade. en gång i min segling begynnelse blev jag arrogant avsnäst av en gubbe i långedrag för att jag inte visste vad cunningham var… Vill ni på ett enkelt sätt bidra till att nytt folk hittar till sporten så ta er tid och omaket att prata med de nybörjare som vågar ta steget och fråga “proffsen” om ditten å datten. De måste ju känna sig välkommna de med. Den nybörjare som känner sig klappad på huvet och småledd åt blir ju knappast sporrad att fortsätta. Nybörjare har av naturliga skäl lite lustiga frågor och funderingar…

  69. Patrik Feb 19, 2009 Reply

    Drake

    En rimligt bra plastdrake kan man idag få för 300-400,000 då bör en trailer ingå. Det är fascinerande hur konkurrenskraftiga äldre drakar är med moderna. Finns viss fördel med att skaffa en drake som är från 1992 eller nyare.
    En segelgarderob(stor, genua, spinn) kan man få för 40-50,000 kronor. Sedan är det bara att ansluta till en av världens största entyps kölbåtsklasser! Många duktiga seglare och många härliga kappseglingsbanor utlovas!

  70. SWE772 Nov 11, 2009 Reply

    Så här tänker man i mini samanhang,

    Båt köp; Ny serie mini seglingsklar ca 70,000euro

    Basic budget up to TRANSAT 2011 (euro)
    Boat (material & depreciation) 20.000
    Sails (1 new set for the Transat) 10.000
    Transport (car/travel) 10.000
    Transport transat (Brazil-France) 6.000
    Racing fees 3.000
    Logisitc costs (1000 per race) 4.000
    Transat logistics 4.000
    Training (in a group 10 weekends) 1.500 to 2.500
    Logistics training 5.000
    Training alone (250 p/d for trainer)

    • Leino Nov 11, 2009 Reply

      Fullt möjligt att genomföra ett MT med en gammal båt för 20 000euro + lite ny utrustning o något bättre beg segel för ca10 000 alltså 30 000 för färdig båt. Sen tillkommer som sagt transporter, startavgifter m.m. Kan man lämna allt här hemma o bo i båten o hitta jobb i Frankrike så är alltså ett Minitransat inom räckhåll för de flesta.

  71. SWE772 Nov 11, 2009 Reply

    En annan intressant kalkyl jag hittade i min gamle fars papper efter hans död var hans budget för ett seriöst 1/2 tonnar projekt sent sextiotal.
    Kostnad av byggnation av komplett båt 69,380kr (Han var båtbyggare)
    Kostnad över tre år 27,700 kr
    Total Kostnad över tre år ink värdeminskning av båt 32,080 kr
    Resultatet blev i mitten av fältet på VM.
    Hur mycket är det idag med dagens pengar?

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 11, 2009 Reply

      Båten skulle kostat 520.000:- i dagens pengar…
      80.000:-/år för projektet.

  72. Jens Haldager Dec 1, 2009 Reply

    Projekt X 99 – DEN 573 koster vel ca. 100.000 dkr om året – Man kan køre et projekt på topplan for mellem 75.000 og 100.000 om året og opnå meget fine resultater – Vi skal passe på at vi ikke tro at nyt grej er alt – Det er teamwork at sejle, og der en mange gode teams der sejler sig langt op i X 99 klassen for ca 50.000 om året og måske 30 -til 50.000 mere når den lige skal have det sidste. Vi skal passe på at bevare glæden ved at sejle, og ikke tro at grejet er alt – Det flotte i X 99 klassen er eksempelvis Stino SWE 22 sejler lige på med topbådene på grund af 6 gutter der har sejlet meget og sejler kæmpe godt. Også GER 108 og DEN 98 sejler rigtig godt, så det viser at klassen er homogen i byggeperioden fra 1985 til i dag. En fantastisk kalssebåd der hvert år samler mellem 25 og 35 både til VM.

    Jens Haldager X 99 DEN 573

  73. C.H.Ström May 27, 2010 Reply

    Hej,
    Vad kostar ett projekt, etc är viktigt att först disskutera/filosofera över.
    – Seglingen och är i synnerhet kappseglingen är – enligt min erfarenhet( se kostnader och tidsinsats) en “Dead-end-street”. -Vad vi nu behöver är ett kreativt nyttjandesätt och en ny ödmjukhet. – Why should a winner take it all? Är det inte bättre om vi alla blir vinnare?
    Jag har här ett konkret förslag, som jag gärna vill disskutera med seglare.
    Gemensamt kan vi – med Norden som bas – öppna seglingen för framtiden. – Det är i grund och botten enkelt, vi bör bara börja med att analysera varför seglingen ger oss glädje….

    Hör gärna av er,
    Mvh/CH

  74. Team Styrbord May 27, 2010 Reply

    Det är bara att konstatera..segling är dyrt, inga prispengar väntar den som vinner, ingen bekväm resa och ingen media i Sverige…ett skitigt jobb men någon måste göra det….

  75. Tom May 28, 2010 Reply

    Har velat länge att delta i detta forumet, men har tvekat pga bristande förmåga att skriva på svenska. Med ett ursäkt för detta i förväg hoppar jag i ändå.

    Först, jätte tack Peter, Blur är enastående på alla sett o vis!

    Apropå “internationella klasser” saknar jag J80:an från listan, som innehåller några båtar som mycket tveksamt kan kallas för internationellt.

    Det finns flera saker som bidra till kostnad för en seriös satsning, inte minst resekostnad. Har “mer internationellt” är kanske lika med högre kostnad. Skall man åka till Australien för ett VM, så kostar det. Om vi säg att målet är att kunna förberedda sig för ett VM eller EM på borta plan med möjlighet att få en topp 10 placering. Helst skall man kappsegla hemma i bra konkurrens. Om man kan inte gör det öka kostnaden för ytterligare utlands resors.

    J80 (drift)

    Segel, ca 30.000 kr/år
    Regeln tillåter ett ställ om året. Finns andra klasser med samma regel (Etchells t.ex) där man komma runt detta genom köra med 2 eller 3 båts projekt. Har inte sett det i J80 ännu. Själv har jag efter 4 år+ i klassen investerad i två segelställ. Det innebär att jag har ett ganska bra ställ som jag kör med normalt, och ett riktigt fräsch ställ som används till endast SM och VM. Kompletterar detta med ett nytt segel då och då kan man håller säg lätt under 30.000 kr/år. Flesta hemma ligger långt under detta, men nu snackar vi “seriös”. Det finns även en marknad för begagnad segel då har man ytterligare möjligheten att sänka kostnad.

    Bryggplats 3.500 kr/år
    Sedan kostar det att ligger i sjön på sommaren. I Stockholm ligger vi på KSSS brygga för 3.500 kr/år inkl. obegränsad kran tillgång.

    Anmälnings avgifter 8-10 regatta ca. 5000 kr/år

    Utöver detta tillkommer lite utgifter för diverse material, tamp, block…

    Då är vi uppe i en total kostnad på ca 40.000 kr/år, och då är vi seriös.
    Budget program klarar sig bra på 10.000.

    Skulle vi ordna ett VM eller EM i Sverige är du nu redo att ta en topp 10 placering. Svenska besättningar har vunnit VM (en gång), och varit representerad i topp 10 flera gångar.

    Vill du delta i regattor utomlands finns det flera möjligheter. Har du rätt bil och rätt körkort kan du ta med egen båt, annars gå det bra att hyra båt på plats. Det kostar en slant, men kan vara praktiskt ändå. Till ett VM en helt ny båt kan hyras för ca 25.000 kr., begagnad från 10.000 kr uppåt. Ta med egen segel, så är det klart, sista år var hyrbåtar 1:a och 2:a.

    Nu kommer J80 säljargument.
    1. Riktigt internationellt klass: mellan 70-140 båtar från ett 10-tal olika landar på stora mästerskapen. Meriterad deltagare från OS osv… Hyrbåtar finns.

    2. Stark klass hemma. (ok, svag på väst- och sydkusten just nu, men på g. VM i Danmark 2011, och förhoppningsvis SM i syd- eller västsverige innan skall sätta fart i de regioner.)

    3. Prisvärt, speciellt jämfört med Melges eller Drake. Competitive begagnad båtar från 220.000 kr. Håller priset bra.

    4. Ja, man kan faktiskt semestersegla, segla Gotland Runt, 2-Star eller korsa Atlanten http://adventure.roxen.se/ om man vill.

    Ja, segling är dyrt, men jakla roligt!

  76. Fabian Jul 28, 2012 Reply

    Att ingen nämnt America’s Cup, typ 105M EUR för ett projekt i klass med Artemis…

  77. Misilen Jul 28, 2012 Reply

    En satsning i våra större jolleklasser hamnar på 130-400 tkr per år exkl. Båt men inkl. Förbrukningsvaror som segel och annat.

  78. Andreas Jul 30, 2012 Reply

    40 fots nasjonal satsing:

    50% avskriving på 6 år
    http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36253886

    330K/år + seil+ transport + regattaavgifter+ renter

  79. Team Styrbord Aug 1, 2012 Reply

    Vad räknas som ett seriöst projekt?
    Är det att vara med i Commodores Cup? När kommer ett Svenskt team?
    Segla runt Gotland…???

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 1, 2012 Reply

      Vill man “vara med” eller “segla runt” så kan man göra det betydligt billigare.

      Men här var frågan hur mycket man måste spendera för att inte behöva ha det som ursäkt efteråt (“de som vann hade nya segel, bättre båt, proffs ombord, tränat under vintern…”). Och där ser det nog likadant ut för de som är topp 5 på ORCi VM, Commodores’ Cup eller Cowes Week.

      Det var egentligen det som föranledde diskussionen från början. Att folk gav sig in i projekt för att sedan överraskas av hur mycket de bästa satsade.

      Sedan kan man ju välja att köra på en lite annan nivå, vilket många gånger är smart, men det beslutet bör man fatta med rätt input.

      • Team Styrbord Aug 1, 2012 Reply

        Du menar hur mycket kostar det att inte ha en dålig bortförklaring…-:)

  80. Author
    Peter Gustafsson Mar 24, 2016 Reply

    Gammal tråd, men här är ett räkneexempel på ett Figaro-projekt:

    https://www.sponsorise.me/en/intersport/project-cecilelaguette

    The detail of total budget of 195,000 € is:
    Rental fees for the race boat, boat insurance : 29,800€
    Sails for the racing season (5 sails): 32,900€
    Navigation equipments: 5,790€
    Wet weather gear & safety equipments: 2,100€
    Maintenance: 5,000€
    Racing budget for the 6 events of the season (logistics, race food, entry fees): 61,850€
    Team (Skipper + 1x shore crew), pre- racing training & logistic: 47,560 €
    Communication & brandingof the boat: 10,000€

    • Bosse F Mar 24, 2016 Reply

      Hur många såna “kampanjer” finns det i Sverige? Två mille för att segla en 34-fotare under ett år….

      • Author
        Peter Gustafsson Mar 24, 2016 Reply

        Inte många på den nivån. Melges 20/32 Inga, Swan 50 Ladykiller 2, några av M32-gängen + något enstaka till…

        Sedan är det ju inte vilken båt som helst utan världens tuffaste solo-serie för proffs och extremt ambitiösa amatörer.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.