Skip to content

6 Comments

  1. Jocke_R
    Feb 11, 2008 @ 15:31

    Schyssta rattar mm ;). Gillar diskbänken, men där är det nog mera utseende än funktion, eller?

    Reply

  2. Micke
    Feb 11, 2008 @ 17:26

    En liten fundering kring rattar. En ratt ett roder. 2 Rattar ett roder. En rorkult ett roder. 2 rorkultar 2 roder. Man ser på Shorthandel båtar typ Sun fast 3200 och Pogo 40 så har man rorkultar. Men nästan på varje racingbåt är de ratt eller rattar mode eller kan någon förklara?

    MickeM

    Reply

  3. Magnus
    Feb 11, 2008 @ 17:38

    Seglar du i hårdare vindar och med betydande sjö så är det klart bätre bed ratt än rorkult. Du kan jobba mer aktivt och effektivt med ratt i surfar och pareringar. Att segla branta bogar i hårt väder är betydligt enklare med ratt än mer rorkult. Dessutom står du upp så du får bättre sikt. Rorkult är däremot att föredra (enligt vissa, däribland mig själv) vid bankappsegling med tajtare manövrar, prestarter och i plattare enklare förhållanden. (se tp52 artemis och mean machine samt stor del av Farr40 flottan). Att singlehandedsegalarna använder rorkult har nog mer med ohämmad (fransk) vana att göra och dessutom så styr de ju inte så mycket själva utan har autopiot till det. Dock har ju många open60s nuflrtiden utrustats med rattar (pindar, boss för att nämna några)
    En eller två rattar har med bredden på båten att göra. Dessutom är det smidigare med två rattar när man framför allt skall ha upp och ner segel, du kan dra dom ända bak utan att riskera fastna i ekrarna. Nackdelen är att, åtminsotne tidigare, har dubbla rattar inneburit en högre total vikt för styrsystemet.
    Att ratt överhuvudtaget och dubbla i synnerhet är poppis på små båtar (från 35 fot och uppåt) har mest med mode att göra. Personligen tycker jag det är vansinnigt. På en mindre båt är fördelarna med rorkult definitivbt större än nackdelarna.

    Reply

  4. Claus Landmark
    Feb 12, 2008 @ 08:04

    Hei Peter, og takk for Blur.se – en veldig bra informasjons- og underholdningskilde for oss som tenker båt 24 timer i døgnet. Jeg står bak båten Landmark 43 og importerer alle serieproduserte Mark Mills designede båter til Skandinavia. Første King 40 kommer til Norge i vår. ( byggenummer 6) Det samme er tilfelle med md35 (byggenummer 3) (www.md35class.com) I den anledninge takker jeg for flott omtale av King 40.

    Med vennlig hilsen
    Claus Landmark

    Reply

  5. Nobbe
    Feb 12, 2008 @ 11:26

    Väljer du ratt så kan du oftast få en mycket bättre AP med gyro kopplad direkt på hjärtstocken.

    Reply

  6. Blondie IV seglar… | blur
    Mar 16, 2008 @ 19:11

    […] Rohans nya King 40, Blondie IV, seglar för första gången. De laddar för Commodores’ Cup i år, och första racet blir […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.