SWE IRC Racing

Ny blogg från några som vill sprida mer info om IRC. Dags att börja spekulera kring vem som kallar sig “IRC Master” :-)

Vi är ett gäng seglare som tycker att information om IRC regeln i Sverige är svårtillgänglig. Vi tänker försöka använda oss av bloggformatet för att sprida information hur IRC utvecklas, kappseglingar som körs enligt regeln, information om regattor enligt IRC regeln i vår närhet, race resultat från IRC-regattor etc.

Här har de lite info att börja med…

Förresten verkar Lidingö Runt bli första racet i Sverige med en IRC-klass. Det finns en första startlista uppe, men hälften av anmälningarna brukar komma in sista veckan. Slår man förra årets deltagarsiffra tro?

7 Comments

  1. Nu ligger du efter igen Peter. Öresund Regatta är snabbast. :-)
    Bloggen ska enligt uppgift försöka främja svensk IRC segling med de argument som finns för IRC. Jämförelsen med andra regler är inte fokus.
    Det har ju och pågår ett politiskt spel kring ORCI och IRC vilket är naturligtvis är ofrånkomligt.
    Kan bloggen hålla sig rumsren och saklig med ett fokus på IRC så tror jag att den verkligen har sitt berättigande.

  2. Author
    Peter Gustafsson Apr 26, 2008 Reply

    Anders, du skall så klart ha tipstack.

    Öresund Regatta är snabbast idag… men jag får väl skylla på att Blur har varit på vattnet idag ;-)

  3. Den var under bältet.
    Själv har jag räfsat gräs. ;-)

  4. Author
    Peter Gustafsson Apr 26, 2008 Reply

    Det kan nog räknas som fysträning ;-)

  5. Jo visst, men du slår på en som ligger. Det är inte fair mot en som får båten i början på juni. ;-)

  6. Jocke_R Apr 26, 2008 Reply

    Känns inte så seriöst när upphovsmannen/-männen är hemlig/-a… Är det så farligt att gå ut med namn?

  7. Mats H Apr 27, 2008 Reply

    IRC= speeeeeeed: Vi har kört 3 pass med vår nya A35:a. Känns bra, lunch på Grinda, båten ligger i Gåshaga. Beträffande IMS och ORCi är det ju rätt påtagligt att man förstått behovet av en ny typ av båt när man tagit fram boxreglerna. Snabba lätta stabila. Lätta att anpassa för IRC. I stort sett allla nya båtar som byggs för racing-crusing är idag IRC-anpassade.
    Jag är så gammal att jag varit med om en massa olika regler. För mig har det alltid varit ett lätt val att byta som när nya IMS-båtarna kom. First 40.7, IMX 40:an Jag hade en diva 39 då. Så fick vi en båt som gick så mycket fortare och högre,inga backstag, beslagen satt där dom skulle. På köpet fick vi en båt som dess utom var mer lätthanterad för familjen. Tråkigt nog, IMS slutade som IOR, knäppa båtar som inte funkar annat en med en duktig kappseglingsbesättning. Tittar man på årets resultat efter introduktionen av ORCi ser man att det inte hänt ett smack. GR42r version 05 uppgraderad toppar i stort sett allla listor med all barlast på railen i stället för i kölen. Däremot funkar 90-tals IMSbåtarna bra i IRC . För mig var valet lätt när jag fick chansen att segla på dom nya IRC båtarna. Lätta, styva, spinnaker som får gå i topp(straffas som bara den i ORCi) och ett pris som var överkomligt. Men box- båtarna då. Ja dom går bra med lite ombyggnad, spinn i topp etc i IRC. Köp en beggad för bara 500000 Euro ex moms.Inte troligt att vi får se så många. Vi ses på Lidingö Runt. W8´N SEA

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.