Gotland Runt 2008 | Serendip

serendip_6852.jpg
Pär Lindforss spikade stora IRC-klassen i år i sin nya Prima 38 Serendip. Här är hans story. Foto: Johan Granath/skota.se.

Först vill jag tacka KSSS och alla funktionärer för ett mycket väl genomfört Gotland runt. Det är roligt att se den utveckling som varit de senaste två åren.

År 2006 kändes det som Gotland Runt höll på att förlora sin status som en riktigt stor havskappsegling, ett ständigt minskat deltagande sedan i början av 90-talet med nästan 500 båtar, och en organisation som gömde sig bakom ”det är lika många seglare nu som för några år sedan, men båtarna är större”.

Mötet på Investor vintern 06/07 kändes som en vändning. Det var kul att KSSS styrelse och HKK tog till sig synpukterna från mötet och kanske även från vårt ”Hur ska vi rädda Gotland runt”-brev (publicerat på blur.se november 2006). Det var ”kanonbra” att öka deltagandet från 210 båtar år 2006 till över 280 båtar i år.

Som vanligt inför Gotland runt var det mycket att göra med såväl båt som arbete. Björn hade jobbat med båten under hela veckan och avslutade under fredagen med att lyfta båten och tillsammans med några ur besättningen slipa botten innan de körde ut till Sandhamn. Själv kom jag ut till Sandhamn vid 12-tiden på lördagen. Det första som vi gjorde var att flytta oss till Lökholmen för att i lungn och ro ladda inför seglingen. Väl på Lökholmen passade vi på att byta 300 meter dynema tamp som vi inte hunnit med att göra tidigare.

Vårt största problem inför årets Gotland runt var att vi inte hunnit segla mer än 15 timmar och under de första seglingarna haft fart problem på kryss, framför allt i lättvind. Under Sandhamn Open fick vi i alla fall lite ordning på farten och tillsammans med en ny lättfock och en code 0 kände vi oss förhoppningsfulla inför Gotland.

Vi lämnar Lökholmen strax efter tio och går ut mot starten. På vägen ut passar vi på att testa våra nya segel och konstatera att de funkar som vi tänkt. Väl ute vid starten bestämmer vi oss för att starta i lovartsänden av linjen men inte längst upp vid båten. Vi gör en kanon start och som vi kan bedömma det är det vi Goose och Wait and see som gör de bästa starterna. Vi får problem med Goose som startat i lä om oss och går fortare men vi bestämmer oss för att ligga kvar och ganska snart slår Goose över till BB vilket ger oss fortsatt fri vind ut mot Alma. När vi kommer ut till Alma gör vi det bland de första i vår startgrupp. Goose och den Estniska A40:an Cabernet rundar någon minut före men vi känner att vi är med. Vi har nu fått kvitto på att vi är avsevärt mycket snabbare på lätt kryss än tidigare under säsongen, vilket stärker oss ytterligare.

Kryssen ner mot Nynäs seglar vi i första hand på babordsbogen och hamnar så småning om nära de yttersta öarna och grunden. Ombord på Serendip har vi tolkat vädret som att det är mest troligt att vinden ska fortsätta lite åt väst och vi vill därför hålla oss på högersidan av banan. Tillsammans med Cabernet, Goose och nu också den gula Mummen Shogun som går i LYS-klassen håller vi oss nära land hela vägen till Nynäs angöring. Efteråt verkar det som de som gått längre ut på havet tjänat mycket på det. Vi såg aldrig när Datacom och Du Soleil seglade om oss. Vid Nynäsrundningen hade Goose och Cabernet dragit i väg lite men vi visste fortfarande vilka båtar det var, vi rundade i stort sett tillsammans med Shogun. Benet över till Salvorev börjar ganska odramatiskt vi hoppas att det ska öppna lite så vi kan köra code 0 vilket gör att vi försöker hålla lite överbåge men i stället går det lite mot och det blir svårt att nå Salvorev. Läget räddas lite av ett stort lyft på slutet vilket gör att vi bara missar bojen med några hundra meter.

På kryssen efter Salvorev kommer vi i ofas med vriden och gör några dåliga slag. Men vi har bestämt att fortsätta att hålla oss till höger i banan och tar oss in till Gotland. På vägen efter ostsidan håller vi oss hela tiden väster om rumbline. Vid Östergarn ligger vi femma men bara 16 minuter efter Cabernet som leder. Resten av kryssen ner mot Hoburg blir ganska odramatisk. Så småning om kommer väst vridet och vi kan sträcka ner mot Faludden. Sista biten in mot Södra rundningen blir det lätt kryss och vi rundar Hoburg tre båtlängder före Shogun. Här ligger vi fortfarande femma 38 minuter efter Wait and see men bara 7 minuter efter tvåan Cabernet.

Lång sträck till Knollsgrund, Shogun och vi ligger med samma avstånd i fem timmar vilket säkert bidrar till att båda båtarna seglar max. Rundning vid Knollsgrund 02.25 alla på däck en perfekt spinnsättning vi rycker några båt längder på Shogun. Nu tror vi att Mummen ska sticka men så blir det inte. I stället gör vår rorsman Anders en fantastisk undanvind där vi kör i från Mummen med 5 minuter till Visby.

Från Visby är det målraka, alla på kanten, nu gäller det att ge allt. Vi vet att vi är trea i Visby 25 minuter efter Wait and see och fyra minuter efter Cabernet. På väg mot Sandön blir det äntligen code 0-vinkel. Tyvärr sätter vi för sent och får inte maximal utdelning av seglet. Vid Sandön visar det sig att vi lyckats gå upp i ledning två och en halv minut före Wait and see. I eftersnacket pratades det om att vi haft bättre vind från Visby än vad Wait and see haft, men kollar man på tiderna så har Cabernet som var före oss i banan och Wait and see seglat jämt medan vi tjänat mycket på båda båtarna. Kanske var det en vindvinkel som vår båt är super snabb i. När det är ca 20 distans kvar till Alma lättar vinden ut och vi ser att båtarna långt fram kryssar. Vi är lyckosamma och står inte still mer än fem minuer under vindkantringen från sv till no. Vi har också under bogen från Visby lyckats komma i fatt Goose som vi inte sett sedan Salvorev. Lätt kryss mot Alma gör det omöjligt att hålla Mummarna. Tack vare mycket bra taktik rundar vi Alma samtidigt som Shogun och åtta minuter bakom Goose, här vet vi också att Cabernet har rundat 35 minuter före och att det är vår svåraste motståndare just nu, Brant spinnakergång in mot mål, det hade troligen varit snabbare med code 0 men vi vågade inte testa. Går i mål 20.39.07 sju sekunder före Banken Bar som vi haft en del kontakt med under seglingen.

Efter målgång kör vi snabbt in till Lökholmen för att hämta vår tenderbåt. Vi inser att vi gjort ett bra race och att vi slagit Esterna. Nu är det bara att vänta på Brunte, Oddan och co i Wait and see. När vi en timme senare kör över till Sandhamn och ser vinden lätt ur mer känner vi att det kommer att räcka till seger.

Jag vill passa på och tacka alla som gjort det möjligt att vinna Gotland runt. Jonas Claesson, Berton och Krister för hemseglingen. Starkt att segla i snöstorm ibland utan värmare och motor. Yngve Gustafsson, Göran Sandberg, Emely Hagen och Ove Hansson som varit med och kört racen innan Gotland.

Richard Palmer på Seaquest, Peter Kay, Ian och Wilfe på Quantum Hamble för all hjälp. Peter Gustafsson för svar på alla omöjliga frågor och killarna på Nexus som får det att funka.

Pia som alltid stöttar mig.

Till sist alla i besättningen, Anders Lundmark, Mats Jadesköld, Anders Rennermalm, Jonas Byström, Per Hansson, Fredrik Malmen, Mikael Albinsson och Björn Lindforss för en kanon insatts ombord.

Pär Lindforss / Serendip

Många fler rapporter finns här.

5 Comments

  1. Leif Jul 14, 2008 Reply

    Grattis Per, om du seglat LYS hade du då kunnat ha en Code 0?

  2. Anders Jul 14, 2008 Reply

    Hur många seglade i din klass?

    Om jag förstått rätt, så var lysseglarna cirka halva startfältet på hela Gotland runt och de flesta av de övriga seglade väl ORC.

    Skulle väl tro att alla seglar lys om några år, om utvecklingen fortsätter att gå åt detta hållet.

    Bra eller dåligt. Inte vet jag.

  3. Jocke Jul 14, 2008 Reply

    Grattis!! Bra jobbat Per & Co

  4. o Jul 16, 2008 Reply

    tacktal och allt. segling möter tvgala

  5. Mats Jul 20, 2008 Reply

    Hej Per och stort grattis till Gotland Runt segern. Vi såg redan på Sandhamn Open att ni hittade bättre fart och höjd i båten andra dagen. Ni slog oss trots att vi har seglat bra och det är bara att lyfta på hatten. Kul med IRC-båtarna vi loggade 16,1 mellan Knoll och Visby med A35:an.
    Mats
    Wait and see

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.