Liftarens guide till en lyckad kappsegling?

Under LYS-mötet på Västkustens Seglarförbund fanns det en idé om att man borde ta fram en guide för arrangörer med bra tips på vad som funkar och vad som lockar fler seglare. Några exempel var bra kalas (så klart), reserverade hamnplatser, gemensam prisutdeling, marknadsföring, …

Eftersom ni ändå inte har något annat att göra, så kan ni ju få hjälpa till här!

Vad är det som gör att man prioriterar vissa kappseglingar? Vad krävs för att man skall ta en helg och transportera båten en bit? Vad funkar? Vad funkar inte? Vad är det framgångsrika arrangörer gör?

14 Comments

  1. Stefan Oct 27, 2008 Reply

    Hej

    För mig personligen är
    1. Att seglingen går i ORCI, möjligen IRC i framtiden, LYS lockar bara om partyt är övervägande.
    2. Bra startfält med båtar i vår storlek.
    3. Startfält.
    4. Möjlighet för familj/besättning att göra något annat.

    Hälsningar
    Stefan

  2. Jocke Oct 27, 2008 Reply

    Viktigast är att få ihop många deltagare både inbitna kappseglare och “sällan kappseglare”. Några saker som bör finnas:
    1. Bra inbjudan med en bra websida med all info som uppdateras konternuerligt.
    2. Aktivt jobbande arrangör som jobbar med både mun mot mun, bearbetning av kringliggande klubbar och segelmakare osv osv.
    3. En bra samlingspunkt/hamn både före/efter seglingen
    4. Ett bra kalas (after sail)
    5. Ge uppskattning till “sällan kappseglarna”
    6. Givetvis bra indelade startfält men det kommer mer eller mindre automatiskt om startfältet är lite större.
    7. kanske specialpris till “bästa ungdomsbåt” och/eller bästa “Tjejbåt”

  3. Martin Oct 27, 2008 Reply

    Tidpunkten för seglingen är viktig. Att det inte kolliderar med stora helger för konfirmationer eller annat där familjerna kräver att seglaren ska delta.

  4. o Oct 27, 2008 Reply

    hur då menar du, Jocke, jobbar mun-mot-mun?

  5. Dan Turesson Oct 27, 2008 Reply

    Instämmer fullt i ovanstående synpunkter om kringarrangemang men vill lägga till en viktig faktor: Kryss!
    Jag tycker att man skall vara öppen för omdispositioner efter väder så det blir en vettig fördelning av bogar. Seglingar som oftast blir långa halvindsbogar fram och tillbaks lockar inte.

  6. Richard D. Oct 27, 2008 Reply

    Håller med Dan. Sträckningen är viktig. Samt:
    x lagom lång bana. För få race som är ett par timmar – det behöver inte vara Tjörn Runt, Gotland Runt eller Faerder Race – längder på allt. Tror det är därför Hermanö Runt är förhållandevis populär.
    x Rimliga kostnader. Rimlig säkerhetskategori. Det behöver inte vara cat. 1 för att segla till Laesö t/r osv.
    x Lagom stora klasser för tät racing. Inte kul när det blir för många små klasser.

  7. J-O Oct 27, 2008 Reply

    Tidpunkten är som nämnts tidigare viktig. kollision men “långhelger” mm där familjen kräver sitt är svåra för många. Att få i hop en 8-10 manna besättning är nästan omöjligt i dessa lägen.
    Tror att double-handed seglingar kan vara ett sätt att få ut fler båtar.
    Havs-seglingar med regler som kräver säkerhetsutrustning är också typ av segling som nästan bara lockar de redan inbitna. Jag drar mig tex för att mäta in båten och betala en rätt stor summa varje år för 1-2 seglingar per år, så LYS är det bästa för bredden. Ska man få bredd så måste det vara enkelt, bra web-sida, snabba uppdateringar/resultat samt varierat med långa och korta seglingar som passar olika seglare. Vill man bara ha elitbesättningar/båtar så kör ORCI. (eller enklare-billigare inmätning)
    En dag segling med olympia bana och 3-4 kortare race typ jolle segling är kanske något som lockar. Jag skulle ialla fall kuna tänka mig detta.

  8. Nordh-O.S.T.en Oct 27, 2008 Reply

    För mig som kappseglar lite är det viktigt att vi “sällankappseglare” känns viktiga för evenemangets helhet. All uppmärksamhet får inte läggas på de “tunga” namnen/båtarna. “Sällankappseglarna” gör säkert en minst lika heroisk insats på banan relaterat till sina förutsättningar avseende besättning, segel, båttrim mm. Det är ju vi “Sällankappseglare” som är de som markant kan höja antalet deltagare.

  9. Pär B Oct 27, 2008 Reply

    Som tävlingsledare i SSVÄ tar jag till mig allt som skrivs här. Seglingen är till för er som seglar. Era synpunkter tar jag med mig till styrelsen för att diskutera och lära.

  10. Johan Oct 27, 2008 Reply

    Hööörni race puttar.
    Vist kan en inbjudan kunna se ut så Här?

    Ingmarsö race 2008
    Tredje helgen i augusti

    Kräftracet årets stora roliga begivenhet för oss TBKare och gästseglare. Lördag kl 10,00 går första start för årets – race För kölbåt och flerskrov. Vi kommer att dela upp i flera klasser en kölbåt och en flerskrovsklass samt en totalvinnare.

    Lördag

    På kvällen kl 18,00 så äter vi våra medhavda kräftor eller grillar på berget alternativt i ladan där resultat kommer meddelas från dagens tävling.

    Skepparmötet och Anmälan kl 8,00 lördag morgon Vid TBKs nya upptagningsramp (slipen) på Runösidan

    Vi tillämpar familjevänlig segling med Jaktstart, listan med dina starttider samt bana får du på skepparmötet Söndag så går första start kl 10,00 på samma ställe som du gick i mål.

    Frågor & Svar

    Kostar detta något?
    Svar: Ja så klart de kostar om man skall ligga på topp. Varje båt betalar 100 riksdaler.

    Måste man ha egen mat med sig?
    Svar: Japp, kräftor eller grillmat, eldvatten till kräftorna och andra förnödenheter är lämpligt att ta med sig.

    Mat på söndagen då?
    Svar: Ja, de kan ju vara bra att ha med sig frukost, vatten och lunchmat samt medicin mot eventuell hårbotten allergi vilket ofta brukar framkallas av kräftornas röda pigmentering!

    Vad går startavgiften till?
    Svar: Några priser, krut och muskedunder och kringfix detaljer för starten och tävlingen.

    Vad krävs för att få vara med?
    Svar: Att du har egen båt ett eller flera skrov på eller båt att gasta på, du är en gladprick, tycker om att segla och/eller tycker om att umgås med andra människor.

    Måste jag kunna segla?
    Svar: Nej då, gör så gott du kan de brukar räcka långt, du har väl stekpanna, gitarr eller motor att stötta med om du kommer för lång efter.

    När betalar jag startavgiften?
    Svar: I samband med din anmälan vid skepparmötet, eller när du mutar tävlingsledningen. Ha med jämna pengar i omärkta sedlar.

    Måste jag anmäla mig innan jag kommer till start?
    Svar: Nej då det gör du till tävlingsledningen på skepparmötet för att vara säker på att platser finns på havet, berget eller i ladan och till prisutdelningen på söndagen.

    Tänk om jag glömt bort och precis kom på att jag vill vara med ?
    Svar: Ja hemsk tanke, men gör som all andra skeppare kom direkt till skepparmötet och anmäla dig och betala och muta tävlingsledningen där precis som alla andra.

    Välkomna Johan, Markus & Tomas

    Välkommna nästa år 2009

  11. Brorsan Oct 28, 2008 Reply

    Johan, SKITBRA!

  12. MN Oct 28, 2008 Reply

    Apropå banor.
    Kolla upplägget de hade vid Mumm Stelton cup, mycket variation mm. Skulle vara kul att segla det här.

  13. Patrick L Oct 28, 2008 Reply

    Ja, det här med kul banor är underskattat. På Mumm Stelton Cup hade man en kul “djungelbana” i kombination med kryss-länsbanor dagen innan, liksom “chikanen” på Thiele Cup helgen efter – också i kombination med kryss-läns. Variation under en regatta blir väldigt bra.

    Ett annat bra exempel på bra djungelbanor var korta havsbanan på Sandhamn Open Hav både i år och förra året.

  14. Steffo Oct 28, 2008 Reply

    Johan.. härlig inbjudan. Om man sen skulle krocka så mutar man bara tävlingsledningen? Eller har man regler för detta? ;-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.