LYS-cup & teknikfrågor

Igår samlades 20-talet seglare och funktionärer på Västkustens Seglarförbund i Långedrag för att diskutera LYS ur lite olika perspektiv.

Först diskuterades Yking Cup (västkustens LYS-cup). Man sde att man hade haft lite “varierande deltagarantal” men det fanns ingen riktig statistik. Synd, för då hade man enklare kunnat dra några slutsatser. ren generelt verkar antalet seglare ha ökat i Bohuslän och i Göteborg, men intresset i Halland hade varit tunnt. Totalt hade det skett 320 starter i 20 olika seglingar.

Man diskuterade klassindelningen, om SYL (LYS med omvänd startordning) faktiskt drog fler seglare än gemensamma starter (bra exempel är Hermanö Runt, Pater Noster Race och sista chansen). Det fanns också idéer om “etapprace” där man kappseglar mellan olika hamnar/klubbar (“vecka 29” fast för vuxna) och en avslutning där de 10 bästa gör upp om ett större pris (a la det man gör på Vänern).

En ide var att göra någon form av guide för arrangörer, med tips på sådant som drar seglare (SYL, bra kalas, hamnplatser, prisbord, gemensam prisutdelning, osv).

Och så några personliga reflektioner. Jag tycker cupen är en bra idé, men man skulle mycket väl kunna ha en enda cup för hela västkusten, och välja ut de 10-15 seglingar som det är lite stuns i? Då skulle man kunna lägga fokus på att få dit seglarna och göra bra arrangemang runtomkring. Klassuppdelningen är viktig och blev ganska bra i somras? Man måste också jobba hårdare på marknadsföring och på att nå ut till nya seglare.

Sedan undrar man varför det inte kommer några nya deltagare… men det var ingen klubb i rummet som ordnade några aktiviteter för att få med nya seglare (a la Björlandas “kom igång med kappsegling”). Alla verkar tro att det bara går att ordna samma gamla kappseglingar och tro att folk skall komma, men man måste nog jobba hårdare än så.

Det borde rimligtvis finnas kontaktuppgifter till alla som varit med på någon kappsegling (inklusive Tjörn Runt) de senaste 10 åren. Varför inte börja kommunicera med dem för att lyssna av varför de inte kappseglar, eller vad som skall till för att de skall komma igång igen? Tjörn Runt-träffarna är ett jättebra initiativ, men vi måste jobba hårt och metodiskt om vi verkligen menar allvar…

Sedan var det dags för centrala LYS-kommittén att informera.

Det var Tommy Andersson och Tommy Björkqvist från tekniska kommittén som fick äran den här gången också. Man har ju fått en del propåer från seglare, arrangörer och media kring olika saker som man nu ville diskutera.

Först ut var gennaker-frågan. Man kommer att diskutera hur stor en gennaker kan vara för att jämställas med en spinnaker (om jag har en spinnaker som standard, kan jag ju vilja köra gennaker i stället). Just nu lät det som att den skulle kunna vara 20% större utan att man behövde få sitt LYS höjt. Gennaker på bom är möjligt, men detta hanteras ju i cert.

Man kommer ockås att diskutera segelbegränsningar. De funkar säkert jättebra på mindre båtar, men på en 40-fotare så kan det vara rimligt att ha några fler segel ombord. På samma sätt så kräver en båt med assymetriska spinnakers/gennakers kanske tre stycken för att täcka samma register som två symmetriska spinnakers.

Det finns också fler klubbar som vill köra LYS med sina jollar, så här pågick lite arbete.

Sedan hade vi en ganska intensiv diskussion om spårtbåtar. Alla, inklusive LYS-kommittén (i alla fall de som var med på mötet) verkade överens om att de “straffats ut” för att man hade varit överdrivet försiktiga när man satte LYS-tal. Man hade fått upp ögonen för problemet, men man menade att det skulle fungera bättre framöver. Det lät dock som att försiktigheten fanns kvar hos ett antal personer i kommittén…

Jag framförde min teori om “element som är LYS-förstörande”, dvs sådant som kommittén ogillar och försöker bestraffa: fatheads, peke, assymetriska spinnakers, lätta båtar, … Och alla skrattade igenkännande.

På samma sätt diskuterades “säkerhetsmarginalen“, att nya båtar generellt går 1-2% för högt LYS, som sedan skall överklagas under ett par år för att hamna på rätt nivå. Alla verkade medvetna om förfarandet, men menade att detta också håller på att bli bättre.

Vi hade också en diskussion om positioneringen av LYS, där man ofta framställer regeln som inriktad på lokal segling i tabellbåtar. Att ett antal nya snabba båtar seglar Gotland Runt och ganska seriösa race under regeln, tycker man kanske ligger lite utanför regelns ursprungliga scope. Jag tycker väl att SSF (eller någon?) borde göra en positionering av reglerna, för att skapa rätt förutsättningar för kommitténs arbete. Nu hamnar man lite i kläm mellan gamla 80-talsbåtar ochg nya racer/cruisers som vill ha rätt LYS dag ett för att kunna köra hårt. I Norge har man väl varit tydliga med att LYS skall kunnas användas för både topp och bredd på ett bra sätt (jag vet att ORCi postitoneras som regeln för riktigt seriös racing, men det stora flertalet halvseriösa seglare kommer aldrig att ta till sig det).

Det framkom lite siffror kring kontrollmätning På Tjörn Runt hade man mätt typ 15 bptar varav 5 hade haft problem med måtten. Men nästan bara gamla uttöjda segel. På Gotland Runt hade 40-45% av de mätta båptarna haft någon form av avvikelse.

Sedan kom frågan om väntetider upp. Skall det ta 6-8 månader att få ett LYS-tal? detta var man medvetna om, och det skall bli bättre framöver…

Samma sak med publicering av alla cert (lägga upp dem på webben på samma sätt som ORCi-breven). Borde gå att lösa enligt Tommy & Tommy. Vore bra för trovärdigheten i systemet!

Sammanfattningsvis ett bra möte. Jag tycker det är mycket positivt att man verkligen försöker informera och kommunicera med seglare och klubbar. Det finns ju ganska mycket synpunkter från alla möjliga håll, men man verkar ha gjort rätt analys över vad som behöver åtgärdas. Sedan går väl saker inte alltid så snabbt som man vill, men det är väl baksidan med allt kommittéarbete…

35 Comments

  1. MN Oct 14, 2008 Reply

    Apropå nya grepp.
    Var nere med Aero och seglade Mumm Stelton cup.
    Det var verkligen kul med hur de lagt upp banorna, skulle vara trevligt om man kunde göra detsamma kring Gbg.

  2. Björn N Oct 14, 2008 Reply

    Finns det någon stans man kan få en samlad bild av vilka seglingar som går av stapeln när/var på Västkusten? En bra web-sida hade kunnat göra susen, tror jag. Om man dessutom kunde ladda över seglingsschemat på ett enkelt sätt till sin Outlook (eller motsvarande) så skulle man snabbt kunna få planerat upp säsongen på ett bra sätt och dessutom kanske fått besättningen med på vagnen i god tid.

  3. Author
    Peter Gustafsson Oct 14, 2008 Reply

    Typ något sånt här: http://www.blur.se/racekalender/

    Normalt sätt hålls sanktioneringsmöten under hösten, så innan jul borde man ha koll på vilka seglingar som går när.

    Skall också göra en sammanställning a la http://www.blur.se/2008/03/10/blur-program-2008/

  4. Richard D. Oct 14, 2008 Reply

    Att herrarna så enkelt kunde svara;
    -“vi har identifierat problemet och det kommer att åtgärdas inom kort” på det mesta ger i sin tur frågan hur det så länge kunnat vara så illa om det nu är så enkelt.. Det ställer också ganska tuffa krav på att de levererar nytt tänk inom kort. Har man seglat LYS och följt dess utveckling under ganska lång tid är man skeptisk till att samma personer plötsligt skall komma till rätta med problemen, men visst är det bra att det utlovas förändringsarbete. Förslagsvis borde någon av kommitténs första bollar i detta arbete vara att försöka få lite skärpa i kikaren och rikta den VNV. Norrmännen verkar ha kortare – eller bara piggare(?) – beslutsvägar, och är inte så trist konservativa kring sin segling.

  5. Sam V Oct 14, 2008 Reply

    Det finns många anledningar till gnäll på LYS-kommittén. Desto roligare att ett sådant här initiativ kommer. Tack för din redogörelse Peter. Nu hoppas vi på en mer dynamisk kommitté. Fortsättning följer..

  6. Björn N Oct 14, 2008 Reply

    Snyggt! Bara man kunde få klubbarna att lägga ut info också.

  7. Patrick L Oct 14, 2008 Reply

    “Gennaker på bom är möjligt, men detta hanteras ju i cert.”

    Det gör det väl inte alls? Beskedet jag har fått gällande detta är att endast klassbåtar (tabell) får halsa på bom om klassregeln medger detta. Mätbrevsbåtar får inte halsa på bom då det framgår av LYS-reglerna att gennaker endast får halsas på centerline.

    Jag har överklagat detta då Mumm 30 är en hyfsat tydlig och strikt entypsklass där man halsar på bom och då först fått beskedet att båten kan komma in i tabellen till nästa år, men därefter fått beskedet att en tabellbåt skall kappseglas aktivt i minst 10 exemplar vilket leder till ett “moment 22” gällande gennakern.

    Som en konsekvens borde förstås LYS-talet sänkas om vi inte får halsa enligt klassregeln men hellre seglar vi ju på det sätt klassregeln stipulerar.

  8. Author
    Peter Gustafsson Oct 14, 2008 Reply

    I många frågor är det olika besked beroende på vem som svarar :-)

  9. Pelle P Oct 14, 2008 Reply

    Där har du en viktig point Patrick L; seglar själv mkt i Norge och där ser jag ofta “gennaker på bom” och då även på båtar u klassregel mm.
    Har inte tänkt så noga på det då det inte varit aktuellt för oss (X41) men strikt “performance wise” så måste gennaker halsad på bommen vara bäst.
    Kort sagt vad är det som gäller/gällde???

    PS
    Första X41:a i Norge som seglade redan 2007 körde m gennaker på bom i LYS, var/är det tillåtet??

    Pelle P

  10. per Oct 14, 2008 Reply

    På Watski 2star Baltic såg vi flera båtar som körde asy på bom, vilket vi gärna hade gjort men inte gjorde då vi tolkar Lys regeln som att det är förbjudet. Så klarhet i den frågan är väldigt viktig.
    I Norlys däremot står det i regeln from i år att det är tillåtet.
    /Per W8 n´Sea

  11. Patrik Oct 14, 2008 Reply

    Öhhh hur gippar man en Gennaker på bom.. verkar inte va nåt för korta hamnrace direkt och knappast med liten eller mindre garvad besättning.
    Mycket rep i sittbrunn blir det !
    Men det skulle ju göra länsen roligare (mindre tråkig) med gennakerbåt.
    Mitt förslag till LYSkommitten är två pinnars avdrag för ensamseglare för att få ut de som inte orkar jaga besättning.
    Kanske en pinnes avdrag för shorthanded dvs. två man, men detta skulle behöva regleras med nogon form av sifferkod i tabellen/LYSbrevet då två man på en My Helmsman ju är full besättning och på en VO60 oseglingsbart.

  12. Patrick L Oct 14, 2008 Reply

    Att gippa en gennaker på bom är enligt min uppfattning betydligt enklare på liten besättning än att gippa en spinnaker. Hur man gör:

    1. Ta hem på tackline, släck på gajen
    2. Trippa bommen
    3. Flytta över bommen på nya sidans gaj
    4. Gippa gennakern
    5. Ta hem på gajen och släpp på tack line

    Att göra detta på t.ex. en Mumm 30 i 10 m/s är enkelt för en person trots att gennakern är masttoppshissad. Att gippa en symmetrisk spinnaker låter sig däremot knappast göras i de vindarna med mindre än att man tar ned spinnakern, gippar storen och sedan hissar på igen.

  13. Author
    Peter Gustafsson Oct 14, 2008 Reply

    Körde folk asy på bom på 2star Baltic? Skumt. Då hade det ju varit bra om deras mätbrev hade varit officiella. Som sagt, en tydlighet i den här frågan hade varit önskvärd!!

    Lite klurigt vore det ju om LYS, som ju annars är konservativa, skulle släppa igenom asy på bom utan höjning? Men vad som helst som inte är peke är väl bra :-)

  14. Peter Oct 14, 2008 Reply

    Jag har svårt att förstår diskussionen kring gennackern. Tittar man på en del mätregler bl.a. Americas Cup (den som har varit) så likställs gennacker med spinnacker i beräkningen. Den stora skillnaden liger dock att det är tillåten att föra även asym.spi på bom. Detta passar visserligen inte för båtar med familjespinnacker. Jag tolkar att man vill kompensera detta med ca. 20% större yta.

    Patrik L, Mumm 30 har klassregler som är antagen av ISAF och uppfyller därmed kraven för en klassregelbåt (A3.3). Klassregler går alltid före med en del mindre undantag. Jag tycker att du kan hänvisa till SweLYS-reglerna samt Mumm30-klass-reglerna för TK som ansvarar för LYS . I fall Mumm 30 så ska det inte ens behövas cert då det är tillåten att föra asym spi på bom enligt de internationella klassregler.

  15. Peter Oct 14, 2008 Reply

    Patrik, jag menade naturligtvis att du inte skulle bahöva cert för asym på bom men iom Mumm30:an inte finns med i tabellen så behövs det visst ett cert för själva LYS-talet. Den ska dock basera på de internationella klassreglerna.

  16. Author
    Peter Gustafsson Oct 14, 2008 Reply

    Peter, det resonemang som inte funkar är att jag på min gamla Cumulus har spinnaker. Jag skall sedan kunna byta ut den mot en 20% större gennaker utan att ändra mitt LYS. Fair enough när den halsas i fören eller på kort peke.

    Men kör jag upp den på bom så måste ju LYS höjas? I annat fall har jag ju skaffat mig en 20% större spinnaker??

    Eller skall andra regler gälla när gennakern är på peke vs på bom?

    Inte så enkelt som det kan verka. Och i andra regler så är det definitivt “dyrare” att halsa på bom jämfört med peke.

  17. Patrick L Oct 14, 2008 Reply

    Peter, tack för input. Det är precis detta jag har sagt men om jag har förstått det svar jag har fått korrekt så fungerar det inte så. Logiken har jag förstått är den följande:

    1. Enligt LYS-reglerna B.2.1.a krävs SweLYS-mätbrev för en båt av en båttyp som inte finns i SweLYS-tabellen. Det gör ju inte Mumm 30.

    2. Enligt LYS-reglerna C.3.8.1.f får inte gennaker spiras eller föras på bom på båt som skall överensstämma med SweLYS-mätbrev.

    Om detta stämmer tycker jag att man måste ställa sig frågan om kriterierna för att föra in båtar i LYS-tabellen är korrekta. Precis som du säger är ju Mumm 30 en ISAF-klass och dess klassregler borde gå före LYS-regeln. Detta gäller ju inte bara gennaker på bom utan också segelmått som ju är på ett sätt i klassregeln och på ett annat sätt i LYS-regeln…

  18. PelleL Oct 14, 2008 Reply

    Nja……klassregler gäller bara båtar som står i tabellen se LYS-regel B1. Assy-pole är totalförbjudet (förutom klassbåtar i tabellen) C.3.8.1.f.iii

  19. Author
    Peter Gustafsson Oct 14, 2008 Reply

    Välkomna till LYS-akuten. Fler frågor?

    :-)

  20. PelleL Oct 14, 2008 Reply

    =)

  21. Patrick L Oct 14, 2008 Reply

    Jo, detta är hyfsat tydligt i LYS-reglerna. Den lilla detaljen är att kriterierna för att komma med i LYS-tabellen plötsligt blir rätt så viktiga. Detta gäller ju inte bara gennaker på bom eller ej. Om jag har en segelgarderob med segelmått som är regelvidriga i LYS så är jag rökt om båten inte finns i tabellen, ISAF-klass eller ej. Då får jag investera i en ny segelgarderob eller låta bli att köra LYS-race. Hmmm undrar vilket jag väljer…

  22. PelleL Oct 14, 2008 Reply

    Nja igen…så illa är det faktiskt inte eftersom C.3.5 och C.3.6 öppnar för att mätbrev (och båtdatablad) kan ange ange andra mått än “LYS-max”. Det enda som är direkt förbjudet är “assy-pole”.

  23. Patrick L Oct 14, 2008 Reply

    Ok, det var ju gott så. Vet du hur det är i DH?

  24. PelleL Oct 14, 2008 Reply

    DH tillåter det mesta…..jag tror man har en begränsning på max fyra spinnare (symmetriska eller assy) och en absolut begränsing på förseglens breddmått men DH mäter ju och tar hänsyn till vilken konfiguration man kör med.

  25. Var inte grundtanken med SWELYS enkelhet?
    Länge leve riktiga regler som DH2007. :-)

  26. Hansen Oct 14, 2008 Reply

    Nästa år blir det DH2009.
    I DH förutsätter regeln att man seglar den asymetriska spinnakern på bom.

  27. Andreas (milliways) Oct 14, 2008 Reply

    Ang. jibbing av asymmetrisk spinnaker på bom.

    Vi har en lett asymmetrisk spinnaker på Milliways, som vi har benyttet i enkelte løp i år. Vår erfaring er at det er vesentlig mer komplisert å jibbe en asymmetrisk spinnaker på bom i lett vind, enn å kjøre en flying spinnaker gjennom jibben. Nå skal det sies at vi ikke har hatt anledning til å trene stille og rolig på dette med fullt mannskap i år.

    Problemet er at det i lite vind er vanskelig å få skikkelig trykk i spinnakeren når du tripper vekk bommen, og det skal svært lite til for at den henger seg opp når den dras rundt. Det fører til at man fort kommer ut av jibben uten skikkelig trykk, og dermed mister mye fart. Det blir det mange båtlengder av.

    I mer/mye vind er jeg helt enig i at asymmetrisk på bom er veldig kurant, og vi jibbet flerfoldige ganger på ferieturen i år, med to voksne ombord (og to små barn under dekk). Men det forutsetter at det er nok trykk til at båten seiler bra med spinnakeren satt fra baugen.

    /andreas

  28. Emil Oct 15, 2008 Reply

    När det ändå diskuteras Lys och mätregler, CYCA, arrangör av bla Sydney-Hobart, har börjat testköra ORCInternational efter önskemål från ägarna som börjat hysa tvivel gällande IRC. Läs mer i senaste scuttlebutt eller artikel med Syd Fischer på orc.org

    Det går fort i bandy (och handikappsegling)

  29. Hannu Oct 16, 2008 Reply

    Hmmm, ni undrar varför folk inte kappseglar!!! Låt en intresserad amatör läsa er diskussion ovan så förstår ni precis, han eller hon kommer inte fatta någonting överhuvud taget!
    Kanske dags att förenkla regelverket, så man inte behöver vara raketforskare för att kappsegla.
    Har själv en kanonbåt med mycket bra segel, men tvekar ändå för att vara med på kappseglingar.

    mvh
    Hannu

  30. Öh! Oct 16, 2008 Reply

    Nja Hannu det var väl inte helt genom tänkt.
    Vem kommer inte ihåg regelstrulet man skapade för att ta bort Stenmark från totalen i WC eller brottnings förbundets regelövningar under OS iår.
    Formula 1 och övrig motorsports regel diskutioner pågår allt jämt.
    Glöm inte heller bort alla doping problem som många/flesta sporter har. Tom hästar o hunder dopar man.
    I detta samanhang så är nog segling ett bra val om man VILL tävla.
    Jag tror att det är något annat som skrämmer bort dig?

  31. Erik B Oct 17, 2008 Reply

    Diskussionen handlar ofta om Seglarförbundets fel eller tröghet.

    Det kanske är dags att förmå importörer/varv att hjälpa till. Om de betalar en komplett skrov/riggmätning och vägning (ORCI el IRC?) av första båten så får Seglarförbundet mycket bättre underlag att sätta ett snabbt och korrekt LYS-tal. Utslaget på några sålda båtar blir kostnaden liten för importören/varvet och marknadsföringsvärdet borde lätt motivera den kostnaden…

  32. Author
    Peter Gustafsson Oct 17, 2008 Reply

    Eller så skulle man ju kunna samordna med Norge, som på något sätt får ihop det med både nya båtar och bredd. Men det är ju en ytterst känslig fråga som bemöts med “SweLYS och NorLYS” är olika saker.

    I Norge har man NorLYS sitt stormöte med klubbarna 5 november. På agendan står också segelbegränsningar och gennakers (precis som här). Man tittar också på möjligheten att driva “Basis LYS” för breddseglarna och “Racing LYS” för de som ställer lite högre krav.

    http://www.blur.se/2007/12/03/norlys-handlingsplan-2008/
    http://www.blur.se/2007/09/10/lys-basic-lys-standard-og-lys-advanced/

  33. . Oct 17, 2008 Reply

    Erik B! Beneteau gör detta både för ORCI och IRC.

  34. Leino Oct 18, 2008 Reply

    Hannu. Kan du sjövägsreglerna o har en standardbåt som är med i LYStabellen så räcker det långt. Är båten inte med i tabellen eller avviker från standard så gå in på SSF o leta upp en mätman nära dig som kan hjälpa dig få ett LYS-mätbrev, kostar några hundringar men det är det värt.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.