Grumpy old men?

Gänget på hamnen.se har tagit reda på hur juryn bakom “Boat Innovation Award 2008” jobbar. Verkar vara hårda bud.

Nomineringarna är klara och man kan rösta här!

Man kan kanske ha synpunkter på de utvalda båtarna? Moody 45 DS är ju verkligen radikal. Man kan tycka vad man vill, men de har inte mesat när de skapade ett helt nytt koncept.

Men att man valde Tarac i stället för HP 1030 känns ju lite konstigt?

På motårbåtssidan nomineras Nimbus 365 Coupé, Marex 370 & Nord West 370 Sport. Säkert innovativa på nåt sätt. Men lika fel som en Volvo XC90 i innerstan?

Är dessa båtar framtiden, så förstår jag att branschen ligger illa till!

21 Comments

  1. Fredrik Nov 5, 2008 Reply

    He he…

    Til Juryen: “Vi er i 2008 nå, ikke 1998”

    Kanskje de burde få inn noen yngre medlemmer i den juryen.

    MVH
    Fredrik

  2. MA Nov 5, 2008 Reply

    “Låg innovationshöjd här tycker vi nog på det hela taget” Bengt Jörnstedt.

    Hur resonerar man med nomineringen av Tarec? Hålkan Södergren har konstruerat ytterligare en skärgårdsbåt med omodernt segelplan, var i hela friden finns innovationen?

    Urrrrrrrrrrrkkkk

  3. Feffe Nov 5, 2008 Reply

    A 31 ?

  4. Håkan Nov 5, 2008 Reply

    Fast filmen har väl inget att göra med nomineringen???
    Är nomineringen klar?
    Blev det Moody + Tarac???
    Motivering?

  5. Author
    Peter Gustafsson Nov 5, 2008 Reply

    Håkan. Du skall trycka på länkarna :-)

    http://webfair2.stofair.se/other/app/sbs/batrostning/

  6. Håkan Nov 6, 2008 Reply

    OK, tänkte inte på det…
    Då känns det genast konstigt och då framförallt på motorbåtssidan och att inte HP1030 fanns med såklart…
    Om inte en planande familjebåt med elmotor är innovativt i en trög och traditionell bransch vad är då innovativt?
    Eldriven sollucka, wow…

  7. Anders R Nov 6, 2008 Reply

    Pinsamt, som vanligt.

    / A

  8. Undrande Nov 6, 2008 Reply

    Vore kul och veta vad det är för innovation i båtarna. Fattar inget – hittar inget.

    Ju det skulle ju i så fall vara Moodybåten, den är ju faktiskt rätt fultuff.

    Nimbus: Limade rutor istället för skruvade? Nyhet knappast. 25 år gammalt.

    Nordwest: Elsoltak, elbord? Nyhet knappast. 40 år gammalt kanske.

    Tarac: Självsående fock, ryggstöd i sittbrunn, sluttande för? Nyhet knappast etc… En modernare Lady Helmsman kanske. Dagseglare för 1 miljon. Vem ska ha råd att köpa den i norden?

  9. Hans Nov 6, 2008 Reply

    Marknaden – försäljningssiffrorna kommer att visa vem som lyckats bäst.

    Den som lever får se.

    Vinden är fri, som en av jurymedlemmarna brukade skriva tidigare i sin tidning. Har han glömt detta.

    När kommer miljötänket till juryn?

  10. Leino Nov 6, 2008 Reply

    Skulle tro Pia LÓbrys båt var för liten o för billig för att gubbsen skulle se den ens…. Undrar vilken av båtarna hon erbjuder det var hon menade?

  11. Anders R Nov 6, 2008 Reply
  12. Author
  13. Lars-Åke Redéen Nov 10, 2008 Reply

    Kul att läsa era kommentarer.

    Hamnen.se gjorde ett inslag under ett av våra jurymöten. Det kan knappast tas för seriöst eftersom reportern knappast uppgav vad han sysslade med och dessutom fick han inte lyssna på våra dikussioner. Att han fick festliga kommentarer av en del medlemmar är inte så konstigt eftersom han anla en kul stil själv.

    Vad gäller innovationshöjden hos båtarna kan den naturligtvis diskuteras, men i en motivering på två meningar lyfter man som regel fram ett par exempel. Anledningen till att exempelvis HP 1030 inte nominerades var att båten inte var klar på mässan och vi nominerar inga ej klara båtar. Det har hänt tidigare att vi nekat av den anledningen.

    Det slutgiltiga avgörandet i årets tävling fälldes som bekant på nätet, där besökarna hade lika stör röst som juryn.

    Lars-Åke Redéen
    Chefredaktör Båtliv, ordförande i juryn på Scandinavian Boat Show

  14. Clifford Nov 11, 2008 Reply

    Om nu juryn tyckte att innovationshöjden inte var särskilt hög så kunde man väl töjt lite på regeln om att ej nominera icke helt färdiga båtar.
    Innovation betyder förnyelse vilket är det samma som att något nytt skapats. Elektrisk sollucka är verkligen pinsamt att ens nämna som innovation. Jag ställde ut en 9,5m lång motorbåt som väger 2 ton och drar en halvliter/sjömilen i 22 knop. Tror ni vi fick besök av juryn? -not

  15. Lars-Åke Redéen Nov 12, 2008 Reply

    Juryn besöker alla utställda båtar på mässan som deltar i tävlingen, det vill säga att de är nya. Ibland händer det att representanterna för båtarna inte är på plats. Vi gör då återbesök och/eller sätter upp en lapp att kontakta oss.
    Om “Cliffords” båt inte var ny på mässan så ingick den inte i tävlingen.
    //Lars-Åke Redéen

  16. Clifford Nov 12, 2008 Reply

    Hej Lars-Åke, min båt var sprillans ny och färdigställd. Motivering, bilder och ritningar var insända i god tid till ansvarig person.

  17. Lars-Åke Redéen Nov 12, 2008 Reply

    Hej! Och vilken båt var det?

  18. PeterK Nov 12, 2008 Reply

    Lars – Åke,
    För oss som gick runt på mässan var det uppenbart att den enda 9,5 meters motorbåten som drar 0,5l/nm i 22 knops fart var admirals tender / fineliner..
    Det måste ni väl ha noterat???

  19. Lars-Åke Redéen Nov 12, 2008 Reply

    Peter,
    jo vi såg den. Väldigt snygg båt, men den kom inte med.

  20. PeterK Nov 12, 2008 Reply

    Lars-Åke,
    Nä i dessa tider när miljötänk inte är speciellt hett på agendan är det absolut viktigare med elektriskt manövrerad taklucka…!!?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.