Gotland Runt 2008 | debrief

gr08_debrief-1.jpg
I tisdags var jag på en så kallad “Gotland Runt-debrief” på North Sails på Lidingö. Målet med kvällen vara att ta reda på vad som egentligen hände vädermässogt och utvärdera detta ur ett strategiperspektiv.

Över 100 personer hade dykt upp, vilket jag tyckte var fantastiskt. Det är ju ett relativt tråkigt ämne kan man tycka, men alla var mycket engagerade. En handuppräckning visade att ungefär hälften laddade ner väderfiler och arbetade aktivt med dessa. Trenden är väl att fler och fler använder SailPlanner, Expedition eller andra verktyg för att göra viss routing.

Först ut var Måns Håkansson och Stefan Söderberg, som gick igenom vädersituationen. Man hade väder från SMHI, SailPlanner och ProGrib och man såg både likheter och skillnader i de olika modellerna.

Deras presentation här (pdf 4.3MB)

Metrologi handlar inte om statistik, utan om fysikaliska samband. Och allt handlar om hur man räknar fram ett möjligt väder. Det finns olika modeller för dessa beräkningar på global, regional och lokal basis, där man succesivt får högre upplösning och bättre hantering av lokala effekter. I race som Gotland Runt så ser man nyttan med en relativt hög upplösning (4 km) för att kunna se lokala variationer och effekter.

Pia Hultgren var ju racemetrolog, och hennes prognos på skepparmötet visade sig stämma mycket bra. den var också en analys baserad på flera källor.

Sailplanner (med väder från WeatherTech) pushades förstås och användes av många båtar. SMHI var också vanligt, men visade sig (denna gång) stämma lite sämre. Någon menade att met.no stämde bättre, trots att man använder samma modell som SMHI. ProGrib användes av några få.

Rent generellt kan man säga att det var instabil luftmassa med många små frontzoner. Detta gjorde det lite svårt och det var därför viktigt att titta på flera modeller eller källor för att bilda sig en helhetsbild. Vägen söderut från start var relativt tydlig, men de olika modellerna visade skiften olika, och man såg ganska tydliga lokala effekter, framförallt på ostsidan av Gotland. Den riktigt stora diskussionen gällde benet från Visby till Alma, där flera modeller (dock ej SMHI) visade på ett tydligt vrid från SV till NO, och de som litade på detta och höll höger verkar ha tjänat en del.

Några slutsatser man kan dra är:
– ostadiga förhållanden ger “hoppiga” prognoser. Agera utifrån det.
– använd flera prognoskällor
– notera den storskaliga prognosen (det händer intressanta saker utanför din rutt som kan påverka).

Sedan diskuterade hur routing funkar. Det var Jakob Kuttenkeuler från SailPlanner och Sailonline.org som berättade om teorierna (och utmaningarna).

Kvällen avslutades med Tore Lewander från North som pratade om konsten att välja rätt segel. När man nu har koll på routingen och sina polarer, så vill man ju använda det för att välja rätt segel i varje givet läge. Mycket bra tänk, men det kräver ganska mycket jobb.

Tores presentation här (pdf 1.6MB).

10 Comments

  1. Laser Dec 5, 2008 Reply

    Man kan ju fundera på om “gubbarna” satt o kollade mer på sina olika vädermodeller än seglade sina båtar fort under GOR…
    Efter ca 24h fick vi (Banken Bar) ett sms av en hjälpsam flickvän med windgurus prognos… det var all “väderdata” vi såg ombord!

    ;-) //Laser “Banken Bar”

  2. Laiska Dec 5, 2008 Reply

    Det var trevligt att WeatherTech/SailPlanner/NorthSails orkade ordna lite debriefing för GR.

    Jag menar, det verkar som det är inte bara jag som har saknat någonting liknande – intressen finns där klart, 100 deltagare en svart December-natt kan inte ha fel!

    Om man får önska, så skulle det ha varit även mera intressant med lite mera medverkan från tävlarnas sida. Kanske till och med få höra vad vinnarna gick, och varför… men då skulle en kväll inte räcka! Hur som helst, en del fenomen fick sin förklaring genom Måns & Stefans presentation redan nu ;-).

  3. Laiska Dec 6, 2008 Reply

    Tack Laser, exact vad jag ville få höra ;-).

    Men på “gubbarnas” båt rums alla inte segla, så någon måste liksom pussla med väderdata också ;-). Lite mera på allvar, kanske fanns det inte så många “jätteklipp” att göra i årets GR, även skildnaden mellan “rätt” och “fel” kant vid det jättelika vindhål före Alma på hemresan var kanske in värt mer än 15-20 min. Men det kan bli annorlunda nästa gång!

  4. Laiska Dec 6, 2008 Reply

    Öh, så är ett väder-sms från flickvän väl olagligt “outside assistans” ;-).

  5. Leino Dec 6, 2008 Reply

    Tycker allt det är lite löjligt att man inte skulle få ta emot ett väder-sms från flickvän då många har datorer med internet o routingprogram ombord. Kanske dags för lite regeländringar???
    Fast då lär väl vissa ha en duktig person iland som bestämmer rutten…. inte helt bra det heller. Förbjud dator o telefoner ombord istället o låt folk segla på erferenhet o kunskap kanske?
    Under de korta race vi kör i Sverige så är det ytterst sällan man har nytta av väderprognoser under racet, har man studerat de senaste prognoserna innan start så räcker det länge minst 9 gånger av tio.

  6. Patrick L Dec 6, 2008 Reply

    Nja, Leino, nu måste jag protestera lite… Vad du stödjer hypotesen att en väderprognos före start räcker “minst 9 gånger av 10” på vet jag inte. För det första beror det ju på vilka race man kör. Om man faktiskt primärt havskappseglar stämmer det förstås inte alls. I alla distansrace som går mer än några få timmar torde man kunna ha nytta av prognoser och routing (annars skulle väl inte folk använda det?) – ju längre race desto större nytta. Gotland Runt, havsseglingarna på Sandhamn Open och ORCi SM & VM, Watski 2Star etc – på alla dessa race har jag funnit ett stort värde av väderuppdateringar och routing.

    Som “Laser” är inne på så räcker det ju dock inte med det, man måste segla båten snabbt också – hela tiden. På nätterna, i lättvind, hårdvind och på alla vakter. Och jag håller gärna med om att man vinner mer på att segla sin båt snabbt hela tiden än att hålla koll på väder och routing. Men vill man vinna Gotland Runt – varje år – krävs nog att man har koll på vädret… Mellan Visby och Alma ryckte vi 2 timmar (!) seglad tid på vår entypskonkurrent som vi hade seglat i stort sett jämsides med fram till Visby och det berodde helt på att vi investerade i vindskiftet till NO och placerade oss för detta.

    Man har faktiskt ändrat regeln i ORC till nästa år efter en motion från bl.a Sverige. Tidigare har man kunnat tolka regeln som att det faktiskt är förbjudet just med radiokontakt av typen mobiltelefoner men till nästa år har man förtydligat att internetuppkoppling med nedladdning av prognoser som är tillgängliga för alla är OK men inte personlig routing. Att få ett rent Windguru-SMS från flickvännen torde falla inom det tillåtnas gräns men inte om hon gör en tolkning av innehållet och därmed ger ett vägval eller egen väderprogns.

    Och det är väl precis som det borde. Jag tycker det är en självklar balans i amatörracing att skall alla ha tillgång till väderinformation, men inte till personlig routing.

  7. Erik B Dec 6, 2008 Reply

    I mobiltelefånarnas tidevarv går det aldrig att kolla hur många som har kontakt med land och får hjälp med vägval, väder, koll på konkurrenter osv.

    Om arrangören köper in extra väderservice som sänds ut oftare (varannan timme?) via Stockholm Radio så försvinner en del av fördelen med utomstående hjälp. En uppdaterad vädersida under seglingen kan också nås av många via mobilt bredband.

    Fördelarna är att veta mer exakt när fronter/vindskiften kommer dit där den egna båten är. I 3-5 dygnsprognoserna kan det skifta på ett dygn eller också missar det oss totalt (behöver bara vara 20 nm).

  8. . Dec 6, 2008 Reply

    Erik B:
    Det är mycket som inte går att kolla som inte är tillåtet. Speciellt på havskör när man kan vara långt utom synhåll. Jag tror inte det patentsvaret är att tillåta allt för det?

  9. Erik B Dec 6, 2008 Reply

    Jag var nog inte tydlig nog.
    Min mening var inte att tillåta allt. Meningen var att klubben, genom några ganska enkla medel, tar ifrån “fuskarna” deras försprång.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.