Gotland Runt 2008 | debrief

gr08_debrief-1.jpg
I tisdags var jag på en så kallad “Gotland Runt-debrief” på North Sails på Lidingö. Målet med kvällen vara att ta reda på vad som egentligen hände vädermässogt och utvärdera detta ur ett strategiperspektiv.

Över 100 personer hade dykt upp, vilket jag tyckte var fantastiskt. Det är ju ett relativt tråkigt ämne kan man tycka, men alla var mycket engagerade. En handuppräckning visade att ungefär hälften laddade ner väderfiler och arbetade aktivt med dessa. Trenden är väl att fler och fler använder SailPlanner, Expedition eller andra verktyg för att göra viss routing.

Först ut var Måns Håkansson och Stefan Söderberg, som gick igenom vädersituationen. Man hade väder från SMHI, SailPlanner och ProGrib och man såg både likheter och skillnader i de olika modellerna.

Deras presentation här (pdf 4.3MB)

Metrologi handlar inte om statistik, utan om fysikaliska samband. Och allt handlar om hur man räknar fram ett möjligt väder. Det finns olika modeller för dessa beräkningar på global, regional och lokal basis, där man succesivt får högre upplösning och bättre hantering av lokala effekter. I race som Gotland Runt så ser man nyttan med en relativt hög upplösning (4 km) för att kunna se lokala variationer och effekter.

Pia Hultgren var ju racemetrolog, och hennes prognos på skepparmötet visade sig stämma mycket bra. den var också en analys baserad på flera källor.

Sailplanner (med väder från WeatherTech) pushades förstås och användes av många båtar. SMHI var också vanligt, men visade sig (denna gång) stämma lite sämre. Någon menade att met.no stämde bättre, trots att man använder samma modell som SMHI. ProGrib användes av några få.

Rent generellt kan man säga att det var instabil luftmassa med många små frontzoner. Detta gjorde det lite svårt och det var därför viktigt att titta på flera modeller eller källor för att bilda sig en helhetsbild. Vägen söderut från start var relativt tydlig, men de olika modellerna visade skiften olika, och man såg ganska tydliga lokala effekter, framförallt på ostsidan av Gotland. Den riktigt stora diskussionen gällde benet från Visby till Alma, där flera modeller (dock ej SMHI) visade på ett tydligt vrid från SV till NO, och de som litade på detta och höll höger verkar ha tjänat en del.

Några slutsatser man kan dra är:
– ostadiga förhållanden ger “hoppiga” prognoser. Agera utifrån det.
– använd flera prognoskällor
– notera den storskaliga prognosen (det händer intressanta saker utanför din rutt som kan påverka).

Sedan diskuterade hur routing funkar. Det var Jakob Kuttenkeuler från SailPlanner och Sailonline.org som berättade om teorierna (och utmaningarna).

Kvällen avslutades med Tore Lewander från North som pratade om konsten att välja rätt segel. När man nu har koll på routingen och sina polarer, så vill man ju använda det för att välja rätt segel i varje givet läge. Mycket bra tänk, men det kräver ganska mycket jobb.

Tores presentation här (pdf 1.6MB).