Vilka egenskaper gör en segelbåt attraktiv?

En kille som heter Ola Nyström läser Industridesign är lite nyfiken på hur olika människor ser på olika egenskaper hos en segelbåtar. Så vi kan väl hjälpa honom med att svara på hans undersökning:

Här är undersökningen.

Jag arbetar med ett examensarbete i Industridesign på Göteborgs Universitet.

Syftet är att utforska nya designmöjligheter för en segelbåt som vänder sig till en yngre målgrupp av mer eller mindre vana seglare.

  • Hur skiljer sig unga seglares värderingar och tankar om segling från äldre, erfarna från nybörjare?
  • Hur tilltalar man de som drömmer om att segla och ett liv på sjön men inte ännu har båt?

Förutom priset, vilka egenskaper är det som gör en segelbåt attraktiv?

Tanken till projektet kom till som en motreaktion till att segelbåtar (särskilt från svenska tillverkare) blir allt större, exklusiva och dyra. Finns det då möjligheter att tänka tvärtom, enkelt, lätthanterligt och billigt? Vad är motsvarigheten till en SmartCar för sjön?

Tanken är att denna undersökningen ska ge en grund för fortsatta intervjuer.

122 Comments

  1. Per Feb 5, 2009 Reply

    Titta på kanotseglarna.se

  2. Björn N Feb 5, 2009 Reply

    Tycker att det är bra frågor! Helt i linje med mina egna tankar. När man går på båtmässan, så kan i varje fall inte jag låta bli att förvånas över hur lite som händer med utvecklingen av nya båtar. Fokus ligger bara på större och större båtar. Men det kanske är det som säljer? Det verkar ju inte finnas så många som vill köpa en ny båt i 25-30-fots klassen.
    Tycker att z31 kan vara värd att kolla in för den som funderar lite i mina banor. (www.z31.se)

  3. Clifford Feb 5, 2009 Reply

    Snygg, snabb, styv och välbalanserad är ju viktiga och självklara egenskaper. Det svåra att svara på är : vad är billigt? Tyvärr så kostar mindre och enkla nybyggda båtar relativt mycket om man gör felet att jämföra dem med begagnade äldre och större båtar. Det gäller inte att jämföra äpplen och päron.

  4. Clifford Feb 5, 2009 Reply

    Håller med #1. I julas var jag ute och seglade en nybyggd D-Kanot (mer info kommer på http://www.lunne.se), fantastiskt rolig segling. Att kliva ut på krängbrädan kan ju jämföras med att vinkla ut kölen mot lovart. Riggen var toppmodern med “fathead”, kolfibermast och bom (även fockbom). Slag i aktern fanns också. Som sagt snabbt, styvt och välbalanserat.

  5. Mackan Feb 5, 2009 Reply

    Några saker jag värderar:
    Vacker att se på
    Rolig att segla
    God prestanda på alla bogar dvs LYS > 1,16
    Tåla stort vindregister
    Sjövärdig
    Mycket bra ergonomi i hanteringen av båt och segel
    Djupgående < 1,75
    Deplacement <2 ton
    Besättning vid kappsegling < 5 pers men ändå tillräckligt stabil seglas på en eller två pers
    Enkel och lätt inredning som medger några dygns cruising men ej veckovis cruising
    Styrning med rorkult
    Hög kvalitet i bygge och utrustning
    Potential bli stor klass med tuff konkurens
    Lycka till med exjobbet det verkar jättekul och helt rätt i tiden.
    Hls/M

    • Fredrik Lönegren Jul 25, 2012 Reply

      @ Mackan
      Finns ju redan : flerskrov / trimmaran

  6. Carl F Feb 5, 2009 Reply

    Hej,

    Jag prioriterar. (tänker på en ny båt 30-35 fot runt 700kkr)
    + Utseende
    + Seglings egenskaper
    + Ska vara en praktisk båt
    + Säkerhet
    Det jag kan göra avkall på för att få ner priset.
    – Ytfinnish
    – Märke

    Skulle kunna tänka mig en Hp1030 om dom inte hade gått i kk. Tyckte att priset låg bra till.

    Mvh

    Carl
    Madame blå First 40.7 swe522

    • Andreas i HP Feb 19, 2012 Reply

      Tipps
      Det är bara Hans Petterssons bolag som gått i KK:
      Malö tillverkar 3st HP1030 just nu.
      Så är du intresserad ring upp Malö, o hör med dom.
      Vi har varit väldigt nöjda med;
      -Lätt båt, vid tilläggning osv,
      -manöverbarhet med roder som kan snurras 360 grader har vi manöverbarhet som ingen rattbåt kommer i närheten av.
      -Lätt deplacement har jag hört mycket om …hur illa de går i grov sjö,stampar osv. Det vi har lärt oss är att den får en följdsamhet o går väldigt torrt utan stamp. Vi planar o kan segla med autopilot på undanvind i +deplacementsfarter med jolle på släp. (10 knop o uppåt…)
      -Billig? nja tveksamt. (Arcona 340 kostar nog likvärdigt) o En Bavaria är ju mycket billigare,större….
      Men go båt? Ja kanon.
      -Skräddarsydd,Vi kunde anpassa förpikskojlängden efter våra behov, påverka inredningen.
      -Byggd i stark vakuminjicerad sandwich med vakuminj skott som laminerades mot skrov.
      -Beställde pentryt som vi ville avseende höjd,hoar,spis, ja allt…
      Motorfart. Vi kan gå i cruisingfart i 8 knop o maxfart på 2 pers är 9 knop.
      Vi valde en tung yanmar 21hk 3 cyl
      -Kryssfarten är kanon, men som med bättre instrument krävs det mer av oss att hitta farten. Matchen vi hade var enkel att segla 6,5 knop, denna kan vi nå farter äver 7 knop men rätt som det är tappar vi farten till 6 knop utan att förstå vad vi gör för fel (inte båtens fel utan “skit bakom knapparna syndromet”)
      Varmvatten,dusch,stuvutrymmen osv är ju självklarheter idag men som påverkar vikten. men vi valde att ta med detta för att kunna segla en långsegling senare.
      -Fathead….osåker på om det är grejen, vi går snabbt i lättvind men förlorar på det i mer vind.(säkert skit bakom knapparna syndromet igen)
      -Gennaker o utskjutbart peke, vi har 2,49 cm pekeslängd som gör att ca 140 m2 gennaker kan gippas framför förstaget.
      -Stålram som gjort att vi (tyvärr ) kunnat gå på grund i ca 6.5 knop på sten o konstatera att vi inte slog oss o kunna fortsätta segla, lyfta o justera bulben o sedan bara köra vidare säsongen. Men nu finns det GRP ram så vi får se om det blir byte för att spara vikt….?
      -Nackdel är djupgåendet. En fällköl eller hissköl skulle varit perfekt, cantingköl…ojoj vad kul!!!!men det dröjer allt:-)

      Detta tror jag är framtidens båtkoncept.
      Lätt,snabb, komfortabel, bekväm, rolig, underhållande, utvecklande.

      Peter, du har gjort helt rätt! Valde samma koncept!
      Carl hade varit kul att se dig snart i en HP :-)
      Sedan gällande prestanda som räknats osv…en finstämmig båt kräver mer av seglarna för att nå teoretisk båtfart.
      MVH Andreas

      • Andreas i HP Feb 19, 2012 Reply

        Det är felskrivit av mig ovan.
        Det är High performance yacht sweden AB som satts i KK, inte Hans Petterssons bolag.
        MVH Andreas

  7. MagnusD Feb 5, 2009 Reply

    Kan bara uttala mig om mina egna önskemål:
    + God fartprestanda
    + Helst planande på undanvind vid lite hårdare vind
    + Svängköl (när/om tekniken är mogen)
    + Snygg design
    + Full comfort och bomöjlighet för minst 4 pers (för semestern)
    + lätt men styv
    + Gott andrahandsvärde
    + Många sålda ex möjliggör kanske entyp i framtiden
    + Lågt pris
    + Sjösäker

    Magnus 39 år, First 31.7 Swe1194

  8. Stefan Blom Feb 5, 2009 Reply

    Hej

    #3 Tyvärr så är det så att Banan är Äpplets största konkurrent…så om man skall locka till nyköp gäller det ha parera just detta.
    #6 Priset var för lågt och var en stor anledning att varvet gick i KK.

    Input till studenten: När jag var med i ett projekt för ca 2 år sedan så segmenterade vi först marknaden precis som du nu gör. Detta är helrätt. Det är också snarlikt vår differentiering som innebar hur lockar vi “pre family” till köp? Åldersgruppen är alltså dryga 30 upp mot 40. Vi delade sedan in hur dessa konstellationer såg ut och sedan generaliserade vi hur den “stora massan” såg ut. Vi kom fram till att en av föräldrarna (oftsast killen) var seglingsvan. Frugan var ny på sjön och barnen är barn. Sedan kikade vi på de individuella tänka kraven för dessa personer. Mitt tips är att göra detta igen och se sedan till att inte “överutrusta” båten och bygg den inte för stor (längden) för just den målgruppen.

    Det projekt som jag pratar om ovan tänjde på dessa gränser men skulle behålla det låga priset….jag hoppade givetvis av tidigt eftersom jag insåg detta var ett stort risktagande att inte hålla sej till sina undersökningar. Idag är jag tacksam för att jag vågade för en gångs skulle vara fegisen som dansade nära dörren….ja du fattar hur det gick med projektet….

    Lycka till…
    Stefan Blom

  9. Pär J Feb 5, 2009 Reply

    Tror att det skulle finnas en marknad för lite enklare och mindre båtar för en yngre publik. Vad sägs om en båt på mellan 25-28 fot, utombordsmotor, enkel men snygg plastinredning med ett fåtal trälister. Istället för en stor valfrihet i inredning så kör man på ett koncept för att göra tillverkning enklare och effektiv. Seglingsegenskaperna kan fortfarande göras goda. Stort storsegel och ej överlappande fock. Ingen svängköl eller teknik som gör konstruktionen avancerad.

    Detta skall vara en instegsbåt för yngre personer som vill lära sig att segla eller redan kan segla. Många seglar fortfarande med båttyper som Maxi 77, If, Birdie 24 etc och är vana vid ett enkelt liv till sjöss. Tror man behöver göra segling mer tillgänglig igen som man gjorde på 70-talet då segling utvecklades till en “folkrörelse”.

    Båten skall kosta max 400 000 spänn. Med finansiering skulle nästan vilken arbetande person som helst kunna ha råd med en sådan båt.

  10. Harald H Feb 5, 2009 Reply

    Pär,
    En Delphia 28 passer godt til din beskrivelse.

  11. f424 Feb 5, 2009 Reply

    #8
    Stefan. Jag hängde med ditt resonemang ända tills “bygg den inte för stor (längden) för just den målgruppen.”
    Varför anser du just längden vara kritisk? Att det har en (oproportionerligt?) stor inverkan på priset vet jag, men i övrigt har jag goda erfarenheter från smala båtar (Contrast 33, OE36, Faurby) som ofta har egenskaper som borde vara värdefulla även för nybörjarfamiljer. Exemplen ovan är kanske inte klockrent nybörjarbåtar, men exemplifierar det “långsmala konceptet”:
    +) Ofta viktstyva (tryggt slutstyva).
    +) Bekväma sjöbåtar.
    +) Hög “grundfart” utan att behöva pressas med mycket segel (lång lwl)
    +) Enklare komma intill klippor i naturhamnar (kölen “långt ut”)
    +) Snygga….
    //Niklas S

  12. Clifford Feb 5, 2009 Reply

    #9 Det är ju en välvillg insats du tänker dig, det blir säkert en bra båt. Men vem vill investera i plugg , formar och anläggningar, för att inte tala om marknadsföring när man inte får betalt ens för direkt material och löner?

  13. Martin Feb 5, 2009 Reply

    En modern variant av Albin Express skulle vara intresant…
    Samma storlek på båt men styvare, mer segel, (fathead, gennacker på peke) planade på undanvind, enkel att hantera av en liten besttning, byggd från början för att vara BILLIG och bli en STOR klass.
    Finns det redan en sån båttyp???

    Jag tror att smärtgränsen för många “vanliga knegare” ligger på ca halvmiljonenför en ny båt. Blir det dyrare än så får man “mer båt för pengarna” om man köper en begagnad “låda”

    Hur stor serie måste man bygga för att få ner priset på 8,5 meter båt för att den ska kosta en halv miljon???

    • Alex Nov 13, 2009 Reply

      Kanske en j-80 med lite högre fribord!?!?

  14. Leino Feb 6, 2009 Reply

    Finns en uppsjö av billiga rymliga småbåtar, likaså av dyra välseglande. Skulle tro att om någon lanserar Mini på rätt sätt i Sverige så borde det vara idealbåten för den som är i begrepp att skaffa sin första båt men även för alla som vill tillbaka till en mindre rolig båt som funkar på både bankapp o havskapp men också för lite semestersegling. De är stabila, trygga o säkra men går att segla fort, hårt o hisnande med. Nybörjaren kan ju nöja sig med stor o fock till en början.
    Tror ju de nybörjare som är beredda att pynta en halv mille är lätträknade, de flesta kommer att börja med en 70-80-talsbåt för 40-100 000. Det är först då de förstår hur mycket som behöver renoveras på dessa som de är beredda att handla nyare båtar.
    Tror de flesta vill våga sig ut på öppet vatten ibland men ändå segla fort o häftigt. Går knappast att åstadkomma om man inte lägger ca50% av vikten i kölen o bygger båten bred o platt o sen hänger på tillräckligt med segel.

  15. Fredriksson Feb 6, 2009 Reply

    På 70-talet, under Maxi, IF och Albinboomen, kostade en ny båt runt 50 000:- och man mättade marknaden med dem. 50 000:- då är runt 500 000:- idag. Många försök har gjorts och många har misslyckats att producera båtar för billigt men jag tycker att det borde gå att bygga moderna 8 metersbåtar för runt halvmiljonen om man accepterar det lite enklare båtlivet.
    En ny H-båt eller Express kostar ca 400 000:- men dom är ju mer klassiska än moderna.
    Dock så är hamnarna fyllda av 70-talsbåtar som ligger kvar vid bryggan även vackra julidagar. Dom kostar fortfarande kring 50 000:-.

  16. M Feb 6, 2009 Reply

    Är undersökningen redan stängd?

  17. Author
    Peter Gustafsson Feb 6, 2009 Reply

    Såg det… kollar med Ola!

  18. Stefan Blom Feb 6, 2009 Reply

    #11
    Ja kanske var lite otydlig där…för vårt projekt där vi inriktade oss på en viss målgrupp och därmed ett inrutat segment så anser jag att man skall försöka hålla sej inom detta. Börjar man att tulla på gränserna (längd, bredd, utrustning, materialval etc) så kommer man snabbt utanför kundgruppens önskemål. Det var det jag menade.

    För vårt projekt så var längden direkt relaterat till bredd, masthöjd, djup etc….så därför skenade också produktionspriset.

    Sedan skall man inte vara rädd för att komma med nya adderande produkter som då är lite större, högre prestanda och lite dyrare för att locka redan befintliga ägare att “byta upp sej”.

    // Stefan

  19. Per Engdahl Feb 6, 2009 Reply

    Nya Comar Genesi 25 kostar från 25.400 euro + moms.
    http://www.lagomaggiorevela.com/b_nuove/scheda_genesi25.htm
    Mer info kommer under våren.
    Mvh
    /Per

  20. Harald Feb 6, 2009 Reply

    En attraktiv båt är väl den som är snabbast i fleeten? :)

    För övrigt tycker jag att Malbec 290 är attraktiv på många sätt. Det där med beboelig båt, billig och planar på undanvind tror jag inte går ihop.

  21. Leino Feb 6, 2009 Reply

    Beboelig, planande, havsgående båt för ca 500 000 är en serieproducerad Mini650 om man nu inte tvunget ska ha lägenhetsstandard.

  22. Leino Feb 6, 2009 Reply

    19 Comar:en verkar ha alltför grund köl, troligtvis även för lätt. Antar att de inte heller tagit i ordentligt med segelytan. Resultatet lär vara att den upplevs som både rank o trögseglad. Även skrovformen ser konstig ut, bredden behöver gå längre ner för att ge formstabilitet
    För att den ska känna styv o lättdriven krävs nog att den sticker 2,5m med en bulb som väger lika mycket som skrovet o en rejäl mast på det. Kan man leva med lite dåligt driv i lättvind utan spinn/gennaker så kan man väl dra ner lite på masten men då ha rejält långt peke eller spinnbom för att få plats med stora spinn/gennakers.
    Bara min åsikt, båten kan vara helt rätt för någon annan men tro inte att det är någon snabbseglare.

  23. Carl Feb 6, 2009 Reply

    #8

    Jo, men i och med att dom försökte ta fram en båt till det priset måste ju betyda att det går, jag menar det borde finnas åtskilliga beräkningsunderlag innan man fastställer ett pris. Men som du säger gick något fel och priset gick inte att hålla utan de tvingades i till kk. Nu vet jag att det är ett känsligt ämne för många så jag ska inte gå in på det mer, men jag gillade idén.

    Mvh
    CArl

    Madam blå First 40.7 Swe 522

  24. Per Engdahl Feb 6, 2009 Reply

    Genesi är familje och cruiser varianten, eftersom det också diskuterades billiga instegsbåtar för den unga familen eller enkla båtar för de äldre, så den är inte toksnabb, då får du istället ta den här http://www.comet21.com/home_eng.htm , kommer också inom kort.
    /Per

  25. Author
    Peter Gustafsson Feb 6, 2009 Reply

    Det fanns de som skulle borra sig igenom Hallandsåsen mycket billigare än alla andra också…

    Leino, minin är en toksweet båt, men den skrämmer skiten ur en vanlig seglare! Jag vet inte hur mycket du har kört, men alla jag har pratat med säger att det tar många timmar innnan man kan hantera all kraft och känna sig trygg i båten. Skall man attrahera nya seglare, eller de som vill få med sig familjen, måste man nog fega lite :-)

  26. PelleL Feb 6, 2009 Reply

    Det är ju en välkänd sanning att en båt kan vara lätt, stark och billig men bara två av egenskaperna samtidigt……….

  27. Leino Feb 6, 2009 Reply

    Jag har bara seglat min båt hem från UK i april -07. Pengar o tid har sedan inte funnits att få henne i önskvärt skick. Till Baltic2star ska hon dock vara klar.
    Skulle väl inte råda en rookie att köpa en proto då de har lite högre klenare riggar som kräver att man vet vad man gör. En seriebåt däremot har ganska stabil rigg. Vikt o formstabilitet är helt otrolig, vid bryggan är en Mini mycket stabilare än Maxi Racer eller J24 som redan de är mycket stabilare än Express t.ex. Skulle tro de du pratat med kommer från “vanliga” kölbåtar o inte vill reva.
    Visst finns det segelyta nog att kränga ikull ordentligt men man kan ju reva, de flesta minis har 4 rev i storen. Vanligt med dubbla revlinor dragna till bomnocken, dessa binder man förslagsvis i rev 2 och 4 till en början för att slippa dra om dem efterhand. Man kan nu lätt minska storen med ca 30 eller 60%. Ganska vanligt att fock eller genua också är revbar. Om man nu tar det lite nätt i början o hellre tar ett rev för mycket än ett för lite innan man lägger ut så lär man fort känna att man har full kontroll o vill släppa ut rev.
    Med en Mini har man en båt man kan segla med bra tryck i grejerna även i mycket måttlig vind men som med rev tagna är väldigt stabila o trygga, klarar halv storm galant då de är så korta o halkar fram som nötskal på vågorna istället för att stånga sig fram som längre, tyngre båtar.
    Innan man sen kör båten på max i alla lägen krävs det massvis av tid i båten. Å andra sidan har man en båt som är skoj att segla i alla vindar.

  28. Ola Feb 6, 2009 Reply

    # 16
    Undersökningen är öppen nu igen. Kommer att vara öppen hela februari.

    – Tack till alla som svarat på enkäten och kommenterat, det ger mycket bra input.

    / Ola

  29. Sillstryparn Feb 6, 2009 Reply

    Saker jag värderar hos en bra segelbåt:

    – Tidlös design
    – Skall kryssa bra utan burkning (ie styv)
    – Moderat till högt LYS tal för sin storlek
    – Vacker
    – Säker för havs(kapp)segling.
    – Robust och oöm
    – Inombordsmotor
    – Enskrovsbåt (säkerhet och driftskostnader)
    – Fraktionsrigg utan backstag och 110% fock
    – Minst 5 bekväma kojer
    – Fast toalett
    – Stor sittbrunn med riktiga bänkar
    – Lågt pris
    – Storlek: Max 9.5 meter x 3.5meter
    – Rorkult

    Anser inte att hi-tech behöver prioriteras, utan bättre då att hålla priset nere. Exempelvis duger det bra med Alu rigg.

    • Kalle vindroder Dec 25, 2009 Reply

      Längd bredd förhåll viktigt ur kantrings synpunkt.Havet inget att leka med .
      Snyggaste båten såklart en Fin-Gal 28 foot av en riktig båtkonstruktör. Knut Reimers handupplagd med blyköl 3.3 ton Lys 1.0 byggd 1970
      Visst kan man säga Bavaria men en familjebåt på havet är det inte.
      Var åsyna vittne efter en stormig natt på medelhavet 6 knop läns på sprayhooden till att en Bavria kom in med masten rätt in i ett hål i bordläggningen.
      Vill ni skratta åt en sailor kolla Barnacle Bill The sailor på Youtube den stygga varianten.

  30. Björn N Feb 6, 2009 Reply

    Problemet som jag ser det är inte att det inte byggs mindre båtar i 25-30 fots klassen, utan att de inte finns några “bra” kompromisser. Antingen blir det väldigt speciella skapelser, med grunda kölar och taskiga seglingsegenskaper (ofta dessutom fula) eller så blir det tok-racers. Det finns inga bra alternativ till Cumulus, NF, Fenix och Scampi, (Aphrodite 29) till exempel. Vill man “gå ner” till Express-standard (på boendet) så kan man hitta en del kul, men den där riktigt goa kompromissen tycker jag saknas i moderna båtar.
    Närmast “optimal kompromiss” tycker jag att Dehler 29 ligger. Idealt skulle jag dock tycka att man kunde snålat lite till på inredningssnickerierna, tagit bort järnet i kölbladet (gjort det i höghållfast plåt eller fiberkomposit) och lagt vikten i en bulb längst ned. Sedan kunde man satt på en fatheadstor och fått ut ytterligare lite prestanda ur i princip samma båt.
    First 27.7 borde ju kunna tilltala en del också förståss. Men så är det väl det där med priset också…. Här tror jag att det borde finnas en hel del att göra i produktionsrationalisering. Båtbyggeri är (till stor del) väldigt traditionellt och arbetsintensivt.

  31. Björn N Feb 6, 2009 Reply

    Såg just att First har släppt både en 21.7 och en 25.7 ser ju väldigt lovande ut. 21.7:an ska man få ex motor och ex VAT för EUR 18 100:-. Jag tycker att deras lösningar för inredningen är på rätt väg. Enkelt, men ser ut att funka.

  32. JJ Feb 6, 2009 Reply

    Detta är viktigast för mig:
    ———————————-
    * Kul att segla
    * Lätt handhavande, både på land och vatten
    * Låg total ägandekostnad
    * Acceptabel komfort kontra pris

    Och omsatt till en båt innebär det:
    * lys högre än 1.10
    * Gärna fällköl – trailerbar, grundgående. Lätt
    * Inte så stor, och inte alltför mycket high tech. Gärna klassregler som begränsar exotiska segelmaterial
    * Kök värmare, mjuka dynor (för tjejen, toa och helst en separat sådan)

    Som trimaranseglare får man nästan allt ovan, bortsätt från att man helst kör kevlar-kol segel på en flerskrovsbåt

  33. M Feb 6, 2009 Reply

    Moth, 3 m 35 cm 14 knop på kryssen 20 på undanvinden

  34. a greenspan Feb 7, 2009 Reply

    Håller med Björn N, Dehler 29 är riktigt bra, men det är många pengar.

  35. Leino Feb 7, 2009 Reply

    Undras tro om du inte har rätt ang. Mini ändå då Peter ;-)
    Inte någon som är intresserad av att få veta mer om den allroundbåt som redan finns, bara tjatar vidare om sina flytande sommarstugor.
    Vill man ha den boendestandard ni är ute efter o ändå segla vettigt så tror jag vi snackar snarare 1 mille än en halv.

  36. Angående mini så måste jag nog säga att jag var otroligt överraskad över hur väl båten bar seglen. Absolut inte så omöjlig som jag trodde när man kollade data. Formstyvheten i ett 3m brett strykjärn är imponerande. Try it and you will like it. :-)
    Jag tycker det var den perfekta 2-mans båten. Singlehanded med så många segel blir en trasselövning.
    Dehler 29 är ju annars som ni säger en riktig hit. Är lite dyr för sin storlek men är helt överlägsen Beneteau First 27.7. Den blev alldeles för tung med för stor våt yta.
    Som vanligt gäller det att hålla vikten.

  37. Tomas Feb 7, 2009 Reply

    Jag tycker Hansson 31 verkar vara en bra båt, finge man önska en sån 2-3 fot kortare? Någon som vet vad en Hansson 31 kostar?

  38. Leino Feb 7, 2009 Reply

    Hansson31:an har jag seglat mot. Verkar vara en pigg o rolig segelbåt. Borde funka som sommarstuga med, även med dagens kräsna krav ;-)
    Formarna var till salu för ett tag sedan, undrar vad som hänt sedan?

  39. LuffeLasse Feb 7, 2009 Reply

    Hej Tomas,

    Jag tror inte man har startat varsproduktion ännu på Hanson 31:or ännu till kund. De båtar som byggs just nu är ju självbyggarbåtar. Min kamrat Jörgen Larsson bygger för fullt uppe i Karlstad. Planerad jungfrutur i Påsk.. Karlstad – Malmö.. Det skall bli en mkt intressant segling. Du kontaktar jörgen enklaste på denna mailadress: rejl@mac.com så får du veta allt om Hanson 31.
    Kolla även dessa www sidor:
    http://www.hansonbåtar.se
    http://www.ozmarine.se
    Tel. Hansonbåtar 0706 – 27 60 75, 031 – 29 75 18
    Lycka Till / H&F LuffeLasse

  40. Nille Feb 8, 2009 Reply

    27,7 är väl helt ok men.. Vad jag skulle vilja se är en större båt (36/40ft) i DC utförande. Lättseglad med ny teknik och bra komfort i en mindre förpik med låt oss säga toalett/dusch och pentry i sittbrunnen. Inte Bavaria/Hanse, byggda för att hyras ut – utan något snabbt modernt för två par som vill avverka några sjömil.. Nattsegling i starka vindstyrkor då båten sköter sig själv. Ny teknik med effektiva batterier, elmotor blir väl standard snart. Tänk förnyelse och smutt..

    /Nille

  41. Hans Feb 8, 2009 Reply

    Om båten blir för kort och man vill ha ståhöjd, så blir ruffen för hög om man vill ha en vacker båt.

    Moderna båtar har inte speciellt mycket till kölsvin.

  42. Hans Feb 8, 2009 Reply

    Ruffen blir inte snygg om man vill ha kvar ståhöjd och en allt för kort båt.

  43. Clifford Feb 8, 2009 Reply

    De flesta utgår ifrån att en modern segelbåt skall vara lätt. Tänk att bygga en tung ganska smal (löa 10m, lvl 9,6m br 2,75-3m depl 5,5-6 ton) båt med modern teknik och material. Bulben skulle kunna väga 3,5 ton, det blir nästan 44 st 80-kilos gastar på relingen!. Sätt på en enorm men modern rigg och ni får en båt som seglar hur gött som helst i de mest förekommande förhållanden. Inredningen skall vara enkel och funktionell, det skall inte se ut som i en heminredningstidning. Tyvärr blir det ännu en dyr båt.

  44. Jörgen Feb 8, 2009 Reply

    Vi bygger Hansson 31 mkII nu uppe i Karlstad. Två nya båtar byggs parallellt, en med alurigg en med kolrigg. Vakuuminjicerat med vinylester, bästa gelcoaten osv. Ny inredning så att den funkar som “sommarstuga”, en riktig sportstuga med andra ord. Hör av er, är det intresse så kör vi igång produktion. Jag står på mässan i Stockholm.
    rejl@me.com

    PS. Clifford, Hansson 31 mkII är båten för dig!

  45. Pär J Feb 8, 2009 Reply

    Jag har seglat Hansson 31:an Vahine i Stockholm. Riktigt kul båt faktiskt. Jörgen; i vilken prisklass ligger den på seglingsklar?

  46. Hans Feb 8, 2009 Reply

    Fantastisk konstruktör Gösta Edvardsson.

    Han var före sin tid så där 35 år.

  47. Björn N Feb 8, 2009 Reply

    Z31 är en annan båt som inte produceras nu, men som ligger “rätt” utifrån kriterier vi snackar här. (http://www.z31.se/http://www.z31.se/)
    Det finns många goda anledningar att hålla en båt lätt. Man kommer i en “god spiral”. Lättare båt gör den lättdriven, lättdriven båt minskar belastningarna så att man kan lätta mer…. (Tänk flerskrov). Man seglar visserligen “gött” på en lång vattenlinje och en tung bulb, men när man kommer upp i max deplacementsfart så tar det tvärstopp (tänk cup-båtar). Lätt båt ger dessutom mindre materialkostnad (förutsatt så att man håller allt för exotiska material till ett minimum).
    Det är så små saker som kan vara avgörande för om en båt blir en ren kappseglingsbåt eller om man skulle kunna köpa den också för cruising. Ta T.ex. J-92. Super-sweet båt. Hade man bara lagt toan i ett separat utrymme och förlagt pentryt till nedgången så att man kan använda det på ett vettigt sätt. Voila! Vilken båt!

  48. Clifford Feb 8, 2009 Reply

    Uffa Fox lär ha sagt att det enda transportmedel som blir bättre ju tyngre det är, det är en ångvält. Motorbåtar ( som ju är transportmedel) bör vara lätta men en segelbåt behöver inte bli sämre för att den är tyngre, om vikten används på “rätt” plats. En segelbåt kan däremot bli bekvämare och tryggare vilket innebär att man kan göra längre dygnsdistanser. Detta gäller förstås inte för Desjoyeaux och hans kamrater. Men vem fan vill hålla på som dom, egentligen? Det är väl bättre att ha en båt man behärskar och kan klämma ut maximalt ur än en som man inte kan bemästra och måste feg köra?

  49. Tomas Feb 9, 2009 Reply

    #46 Kan bara instämma! Det är i år 39 år sedan han och hans bror ritade 707an. Och ja, jag är partisk men visst får man säga att den inte känns lastgammal.
    http://707.sailfast.se/Samtalmedkonstruktoren.htm

    Jörgen, du ska stå på mässan, i vilket sammanhang, Hansson 31?

    Kul båt verkar det vara!

  50. Björn N Feb 9, 2009 Reply

    Jag förstår vad du menar Clifford. (Jag vidhåller dock att vikten är din största fiende för att uppnå hög fart, även på en segelbåt, men det kommer precis som du påpekar till kostnaden av trygghetskänsla, mm.) Din båt är dock en helt annan konstruktion än den jag tänker mig. Min idé för en “smart car för sjön” är en lätt lilten rackare. Dvs en enkel, men funktionell, båt som används för klubbkappsegling och typ Tjörn Runt (Lidingö runt eller “nåt-annat-runt”) och en eller två veckors semestersegling där man går i land minst en gång om dagen, ofta två. Sedan en räcka helger (med en övernattning) i skärgården när vädret är bra. Man vill snabbt komma ut på havet, inte fundera på om man också borde skaffa en styrpulpetare. Man går iland en eller två gånger om dagen. Lunch och natthamn. Då är det också viktigt att båten är lätt, för det blir enklare att ta den in och ut ur hamn. Man orkar hålla båten från land med handkraft, båten blir kvick i manöver, man behöver bara en liten motor, mm. Något annat som är viktigt är att seglen går enkelt att sätta/ta ned. (Tror personligen inte på rull-stor. Typ “charter-påse” med Lazy-jacks funkar fint). Snåla inte på winch-dimensionerna, men se till att lay-outen gör att man inte behöver mer än 3 st (kostnad). För att båten ska vara snabb ska man ju ha ordentligt med segel, utan att bli FÖR överriggad. SA/D > 25 men mindre än 30. (3:de roten ur D används). Enkel rigg, absolut inga backstag. Keep it Simple. Tror att en modern båt, kring 8,5 till 9 m kan segla nästan som en X99, utan att vara extrem. Se bara till att kölvikten hamnar i bulben längst ner och inte i bladet.

  51. Clifford Feb 9, 2009 Reply

    Hej Björn, nu har du nästan beskrivit en Dominat 95…. tänk om man kunde sätt på ett riktigt däck och överbyggnad på den och bygga den på lite modernare vis (spara typ 800kg).

  52. Erik B Feb 9, 2009 Reply

    Jag tror att T770 är ett bra exempel på båtar som kan attrahera en yngre målgrupp.
    Trailerbar även efter vanliga bilar,
    Övernattningsbar utan att vara nerlastad, man behöver inte hotell eller husvagn som med CB66,
    Klarar även Cat3 seglingar typ Watski 2Star,
    Lagom med segel.
    http://www.tboat.com/T770/T770.html

  53. Jörgen Feb 9, 2009 Reply

    Hansson 31 mkII kan man få segelklar för ca 600-700 000 kr om man köper den i 5/6 fabrikat, runt 1000000 för färdig båt. Allt beror på hur häftiga prylar man vill skruva dit. Jag står på mässan monter C08:38 med tre kompisar som har ett designteam tillsammans. Vi har tagit fram en “sweet” motorbåt (om man får skriva om sådana flytetyg här). Har ni vägarna förbi så kan jag berätta mer om Hansson där.
    Datadropping Hansson, löa 9,60m, lvl 8,80m, böa 2,80m, dj 1,80m, depl 3200 kg, köl 1400kg, stor 27m2, fock 18 m2, 108% 22m2, spinn 79m2, genn 67m2, lys 1,21, fartrekord Arild Heldal 19,2 knop. Gösta E vet hur man får fart i ett skrov. Lundhs har lite fina bilder på båten http://www.lundhsails.se/galleri.php

  54. Sillstryparn Feb 9, 2009 Reply

    Nu verkar allt plötsligt handla om Hansson 31…….

  55. Björn N Feb 9, 2009 Reply

    Dominant 95 kanske inte är en dålig utgångspunkt. Fimpa överhängen och korta ned den lite. Hansson 31 är fin, men kanske lite för traditionell (för att revolutionera båtmarknaden), tror jag.
    Synd att vi väl inte har några rookies som funderar på att köpa sin första båt här? Kul att veta om potentiellt nya båtägare har avvikande uppfattning. Som om det nu rådde nån samstämighet på detta forum… ;o)

  56. Author
    Peter Gustafsson Feb 9, 2009 Reply

    OK, dags att skicka in lite designer eller skisser på de där båtarna ni pratar om (Dominant 95 turbo och Hansson 31 mk III):

    http://www.blur.se/2009/02/09/kelt-cognac-yacht-design-challenge-restart/

  57. Leino Feb 10, 2009 Reply

    Hmm Hansson31 1 mille! Var det inte det jag sa tidigare att er sommarstugeseglare skulle gå loss på? I den prisklassen finns det gott om båt. Tror en Classe9.50 (typ FOX9.50) går på detsamma ungefär. Modernare, planande, styvare, skulle tro ungefär samma innerutrymmen. Smaken är ju olika. Detta är bara två båtar, finns som sagt mycket att välja på i den prisklassen. Figaro2 är ett annat exempel. Skulle tippa fox940 hamnar i närheten

  58. Sillstryparn Feb 10, 2009 Reply

    Om det bara kommer an på priset och det gäller att få så mycket båt som möjlgt för pengarna, skulle jag kunnna tänka mig en daycruiser i budgetförpackning.
    För att detta skall funka måste varje fördyrande tillbehör ifrågasättas.
    Något i denna stil:

    – “Vanligt” sandwichlaminat
    – Djup järnköl
    – Alu dubbelspridarrigg med fock, stor & gennaker, möjligen Code 0
    – Krysställ i högkvalitativ dacron
    – Utombordsmotor (men gömd på innovativt sätt), eftersom det är så ebarmligt fult annars.
    – Rorkultsstyrning
    – Gigantisk sittbrunn
    – Inredning med flera kojer, men väldigt basic och inte en massa ytfinsih: här gäller FUNKTION.
    – Få winchar (max 4st)
    – Ingen storskotskena
    – Inga fockskotskenor
    – Inga fönster
    – Inga däcksluckor
    – Ingen rullfock (pistolhakar)
    – Inga instrument (förutom kompass & logg)
    – Inga mantåg och pulpits
    – Inga dekorränder och annan garnityr
    – Båten skulle vara runt 9-10meter och inte vara designad utav någon av de “stora”, som bara skall ha en massa royalty utan någon lovande förmåga.

    Eftersom det mesta är bortplockat, skulle båten ändå bli lätt utan att bygga i exotiska material.
    Man skall dock inte pruta på plastkvaliten utan båten måste hålla för hård segling och även grundstötning.

    Som grädde på moset skulle båten byggas i ett inte alltför avlägset låglöneland.

  59. Clifford Feb 11, 2009 Reply

    Det blir säkert en himla läcker båt, men den kostar säkerligen 800Tkr.

  60. Leino Feb 11, 2009 Reply

    Njae… Båten Sillstryparn söker finns redan för 620 000 bara inte så strippad som han ville ha den. Har rutor, stripes, sänkköl, gömd utombordare. Vet inte om seglen är begränsade till dacron, i vilket fall så ingår de men inte motorn i de 620 000. FlyingTiger10 heter den, har presenterats här på Blur.

  61. Leino Feb 11, 2009 Reply

    Kanske inge bra o köra på grund med. Men vilken modern båt tål det?

  62. Björn N Feb 11, 2009 Reply

    Sillstryparns båt låter mera som en extrem kappseglingsmaskin (om än utan kolfiber) än något för “vanligt folk”.

    Tänk om man vill få med sig en flicka ombord, då kanske man också bör tänka på eventuella konsekvenser av ett sådant handlande och tänka att det kan bli aktuellt att ta med små barn ombord….

    Mao är mantåg, däcksluckor, rutor och rullfock några av grundkriterierna för att båten ska bli attraktiv för en större publik. Utombordsmotor har man utombords (hörs på namnet). Vill man ha en gömd utombordare får man en inombordare… Klart som korvspad.

    Peter, du har mitt ord på att jag ska skicka in en skiss på vad jag menar.

  63. Leino Feb 11, 2009 Reply

    Björn. Vad är det du saknar på FT10? Om man har mer pengar än vad en serieMini kostar o vill ha mer utrymme samt seglar med besättning mer än utan så är väl FT10 en kanonbåt för de pengarna. Om man nu inte är mer intresserad av böjlimmade lister o sånt krafs än av segling.

  64. Björn N Feb 11, 2009 Reply

    Leino, om man betänker att min Aphrodite 29:a kan bli på gränsen till stökig att hantera när det bara är jag och tjejen ombord och det brallar över 10-12 m/s, så kan jag bara ana hur det skulle se ut i en FT10. (Som ser ut att vara en för jä-la kul båt.) Hade båten varit bara till mig hade den funkat hur bra som helst, men jag tänker att man måste ha lite av husbåten också… För ungefär samma pengar får jag en beggad Dehler 29. Som allroundbåt är den i sammanhanget betydligt hetare.

    Jag har oftast svårt att få ihop en besättning på mer än 4 pers. 7-8 man/kvinnor i min värld skulle aldrig funka.

    Hur hittar man en bra kompromiss? Jag vill ha en båt som seglar som en gudinna på havet. Hon vill ha en sommarstuga… Nej, kanske inte, men tycker det viktigaste är att ligga i en go vik. Grilla, bada och ha det mysigt. Med tanke på vädret här på kusten bör man ju kunna krypa in och mysa de dagar då solen inte lyser.

  65. Leino Feb 11, 2009 Reply

    Ok. En Classe9.50 erbjuder ungefär samma utrymme invändigt, är anpassad för shorthandedsegling o är bara snäppet dyrare.
    Tittar man ändå på begbåtar så tycker jag JOD är väldigt intressant, likaså Figaro1 båda kan man hitta för 300 000 o uppåt i bra skick. Figaro2 finns ju några begagnade till salu ibland men de kostar väl millen o lite till.
    FT10 är visserligen en fräck båt med mycket segelyta, inte alltför styv skulle jag tro men det går ju att reva. Jag skulle hellre segla revat alltid med tjejen än att sakna segelyta på kappsegling om jag finge ett gäng på tre-fyra pers. men det är ju en smaksak. Vill man kunna få kul segling i alla vindar så måste man lära sig att reva. Utrymmena i FT10 kan du väl inte klaga på, eller?

  66. Erik B Feb 11, 2009 Reply

    #58,

    Det låter hyfsat likt en J/92 fast den är utrustad så att det blir kul att segla den.

    Grundpris idag: 79.050€ inkl moms men utan segel. Gömd motor i form av en Volvodiesel ingår ;-)

  67. Sillstryparn Feb 11, 2009 Reply

    Märk väl:
    Jag tror man måste hålla ett oerhört fokus på lågt pris om man skall lyckas med daycruiserkonceptet jag skissade på och då måste man sluta plocka på allt extra som inte är “essentials”.
    Pga att man ofta faller till föga och plockar på än det ena och än det andra i rädsla att båten skall bli osäljbar, så står man där tillslut med en onödigt dyr båt som blev, just det: osäljbar.

  68. Björn N Feb 11, 2009 Reply

    Leino, vi får diskutera saken över en kall pilsner på Bohusracet i sommar!

    Nu kanske jag fattar bättre vad Sillstryparn menade där. En dagsseglare som ersätter en styrpulpetare ungefär? Fast nu snackar vi kanske mera 100-200′ än runt 500-600′?

    Fast man kan inte spara på allt. Hur många svenskar skulle t.ex. köpa en ny bil utan servostyrning? Knappast någon väljer en bil utan AC. Ingen accepterar en ny bil utan fönster. Det spelar helt enkelt ingen roll om den är billig om den inte uppfyller det som man förväntar sig som standard.

    Ska man ut över dan ska man definitivt inte spara på rullfocken. Snabbt in och ut ur hamn är avgörande, speciellt som man inte kan sätta 30 knop mot nån holme i närheten. (Och inte vill ha upp folk på däck när man kör utan mantåg.)

  69. Leino Feb 12, 2009 Reply

    Alltid lika kul att snacka båt ;-) Håller med om att det måste vara enkelt att komma ut o in i hamn. 100-200´ får man inte mycket för, en C55 med kärra kapell o allt går på över 150´ tyvärr. Virus20 såldes väl till intropris 140´om jag minns rätt. Iofs är båda övernattningsbara men inte många klarar sig med sådan nödtorft nuförtiden. Sagt var, vi fortsätter diskutera på Bohusracet ;-)

  70. Dehlerdoris Feb 19, 2009 Reply

    Tycker också att Dehler 29JV är en väldigt bra design. Precis som den lite större systern Dehler 34DD(också JV design).
    Fördelar D34/29JV
    – Bra viktstyvhet och skrovlinjer åt det “slanka” hållet.
    – Lätta att segla “shorthanded” och med liten semesterbesättning.
    – Rimlig segelyta vid semestersegling med fock
    – Konkurrenskraftig racing-speed med genua
    – Enkelt att gippa o hantera storsegel i och med att dessa är är i “moderat” storlek.
    – Enkel rigg 7/8 och 9/10(34DD) utan backstag
    – Rimligt bra bokomfort(dusch ombord i båda…)
    – Ergonomiskt mycket bra sittbrunnar
    – Bra byggen
    – Bra fart SRS 1,17 resp. 1,25
    Nackdelar
    – Tyvärr priset, men speciellt D29JV finns ju de som är lite äldre byggda 1996. Storasystern D34DD kom 2002/2003
    – Peke/plattform behövs vid skärgårdstilläggning

    Ett annat bra alternativ i annan prisklass är Contrast 33.
    Contrast 33 är också en riktigt bra båt med i princip alla positiva attribut som Dehler 29/34JV.
    Titta gärna på min gamla “SWE-118 Blåsningen”;
    http://salongtherese.se/contrast33.html
    Hälsningar
    StefanK

  71. asdf Feb 19, 2009 Reply

    Dehler 29 kom i vattnet våren 1998.

  72. Dehlerdoris Feb 20, 2009 Reply

    Hej, asdf ursäkta min felskrivning.. 1998 ska det vara för Dehler 29(designår 1997).
    Både D29/34DD har raka o snabba skrovlinjer och båda båtarna är klart konkurrenskraftiga än idag. Jämfört med t.ex. D36JV så är 29/34DD betydligt plattare i botten vilket medför tidigare planing. Dessutom är dessa Dehler designade med genua vilket jag själv tycker är optimalt både för racing och semestersegling.
    När det gäller den nuvarande trenden att istället för en överlappande genua, öka på och höja segelplanet inkl. en 110% fock så är min erfarenhet att fockbåtar är betydligt knepigare att få fart på. Det överlapp som en genua ger är så otroligt viktigt för att få den där lilla vindökningen bakom storen. Om man istället för att få prestanda i lätt-mellanvind via genuaöverlapp, ökar på segelplanet så krävs det en markant ökning av ytor. Detta medför i mitt tycke rätt ohanterligt/oproportionerligt stora storsegel.
    Om man tar Express som exempel på fockbåt så har man iallafall lyckats att få fart på den, LYS har gått från 1,08 upp till 1,12…
    X-35 är nog ett annat exempel där man har fått bra lättvindsdriv med 110% fock.
    Förser man en modern fockbåt med en 150% genua får man ett hiskligt stort segelplan som givetvis ger båten ett inbyggt kanondriv i lättvind, men som kräver försegelbyte tidigt.
    StefanK

    • Anders Feb 19, 2012 Reply

      Läslampor och vulgära damer i lovart? Kan ju piffa upp det mesta:-)

  73. PelleL Feb 20, 2009 Reply

    Jag tror ju att en vanlig orsak till att fockbåtar har prestandaproblem i lättvind är att båtägarna tror att bara för att man har fockbåt klarar man sig med ett försegel som då segelmakaren gör för att det skall funka hjälpligt i 0-12 m/s mwen som inte är bra på något. Det finns mycket att vinna på att ha en riktig lättvindsfock och en medium-hård.

  74. Dehlerdoris Feb 20, 2009 Reply

    Hej, PelleL håller helt med dig om detta.
    Normalt på t.ex. X-35 är nog 2-3 olika 110% fockar, men vad har man då vunnit egemtligen gentemot en genuadesignad båt?
    Nu är jag lite osäker på hur många fockar ombord som olika klassreglerna tillåter, för t.ex. Express, Smaragd, Safir, H-båt m.fl. så det kanske inte blir aktuellt o då måste man nog välja en som är “optimerad för 0-12m/s”… ;-)
    SterfanK

    • Tomas Feb 19, 2012 Reply

      Smaragden får ha 1 inmätt fock, så det är en kompromiss. Men klassregelns syfte är till att ha en “billig” båt, inte en optimal seglare.
      Med genua är hon svårslagen även i lätta vindar, men blir jobbig vid 8+ vindar. Hon skulle bli en betydligt mångsidigare seglare med ett modernt segelplan och lära sig att reva, men då är hon inte entyp längre.

  75. PelleL Feb 20, 2009 Reply

    Dom båtar jag har erfarenhet av är express, 606 och i någon liten mån h-båt. I H-båt får man mäta in 2 fockar på regattorna men Express och 606 är det bara en (i express får man ha en mindre men den är så liten att den inte är användbar) och det är lagom kul i 12 m/s….men det är lika för alla.

  76. Micke Nov 12, 2009 Reply

    Maxi 77 by WALLY

    • Mats Feldtmann Nov 13, 2009 Reply

      … eller Fabola Scanper goes Miami Ink?

  77. Martin Feb 18, 2012 Reply

    Den viktigaste egenskapen för att göra en båt attrakriv är att den är snabb i förhållande till sin storlek, där ligger nämligen mycket av seglingsglädjen. Dvs man måste ha högt SRS i förhållande till roten ur båtens längd. Om man som jag dessutom vill ha möjlighet att långsegla bekvämt på semestern kan man gallra bort några ur listan nedan. Svaret blir då som följer.
    Mest attraktiv: HP1030
    Näst mest attraktiv: X35
    Tredje mest attraktiv:Dehler 29 mk 2 Racingköl

    SRS/ROT(SKL) Båttyp
    0,468 CB 66 Racer
    0,468 Melges 24
    0,459 Virus 20
    0,455 Skippi 650 Racing
    0,452 Humphreys 22
    0,445 C55
    0,439 Farr 30
    0,436 Platu 25
    0,433 Starbåt
    0,432 RS Elite
    0,428 Chess
    0,427 Campus 6.3
    0,425 Campus 650
    0,424 J-80
    0,424 Elvström 717
    0,422 Farr 40 OD
    0,421 Skippi 650 Cr -2006
    0,420 606
    0,420 Skippi 650 Cr 2007-
    0,415 First Class 8
    0,414 J-92 S
    0,413 J-92
    0,412 Campus 500
    0,412 Dominant Race
    0,411 HP 1030
    0,410 My
    0,410 X-35
    0,410 J-24
    0,408 11-Metre
    0,408 Mumm 36
    0,406 Aphrodite 22
    0,405 Yngling
    0,405 First 27.7
    0,404 X-79
    0,403 Campus 600
    0,402 Dehler 29 Mk II, racingköl
    0,400 First 35 djup köl (Farr design 622)
    0,400 Arcona 340
    0,400 Helmsman 20
    0,400 Express

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 18, 2012 Reply

      Bra formel!

      Då borde en J/111 med 0.422 stå sig ganska ok?

      • Pelle P Feb 18, 2012 Reply

        Vilket SRS hade skepparn tänkt sig??

      • Erik Barkefors Feb 18, 2012 Reply

        Fick det till 0,4251309958546470 förutsatt att det är LÖA.
        LVL ger istället 0,4465514804297730 ;-)

      • Author
        Peter Gustafsson Feb 18, 2012 Reply

        Jag räknade med “worst case” scenario, fast Erik tog i ännu mer :-)

        1.40/SQR(11)=0.422.

        • Erik Barkefors Feb 19, 2012 Reply

          Sorry att jag tror att J/111 är så snabb att det motiverar SRS 1,41 ;-)

    • Patrick L Feb 18, 2012 Reply

      Fan, jag måste byta till en C-55.

    • Peter Kross Feb 19, 2012 Reply

      varför roten ur LOA???

      • Martin Feb 19, 2012 Reply

        Om man skalar upp en båt, säg CB66 som är 6,3 m lång, till dubbla storleken blir den 12,6 m lång men den kommer inte gå dubbelt så fort/få dubbelt så högt lystal, det beror ju bland annat på att en våg från för till akter på den stora båten inte går dubbelt så fort som på den lilla. Den går “roten ur dubbelt så fort”. Planingströsklar, deplecementfart etc ökar inte linjärt om man skalar upp en båt.
        Alltså borde en uppskalad 12,6 m lång CB66:a ge samma fartupplevelse (vara lika attraktiv) som en vanlig CB66 om den har ett lystal som är roten ur två gånger så högt.

  78. Bosse Feb 18, 2012 Reply

    1,399615661529978736326501614875

  79. Feffe Feb 19, 2012 Reply

    Själv sover jag gott i en bekväm motorbåt och seglar 100 % i en vacker Starbåt till en lagom peng. Men nu var ju inte det frågan :-)

    En Smartcar på havet borde vara en hp1030 till 900 000 SEK med toa, ugn, värmare och strikt entyp för att hålla kostnaderna nere. Själv är jag inne på en X35 alt en Bavaria 35 match. Mycket båt för pengarna.

  80. srsseglaren Feb 19, 2012 Reply

    Inget sagt om storlek ?

    Iden med Varianta 44 verkar vettigt med gratis gamla(Hanse43) formar, tre segel fock,stor och gennacker samt enkel inredning.
    Med lite teak lister och vettiga dynor borde fler båtar kunna säljas med samma koncept.
    Visst inte mycket Orustkänsla, men desto mer utrymme och kul(fart) för pengen.

    Dehler 29 är en idealbåt för ett par, vid fler ombord önskas uppdelning jmf Hanse 301.

    Denna kanske kan bli ngt ? http://comar.mmksystems.com/index.jsp?setLang=sv&id=brokerage_newyachts_Comet31
    En båt beställd av leverantören.

    Verkar ju röra sig rätt med 6.9 knop kryss : http://www.youtube.com/watch?v=-BzzUaKZLHQ

    Om begad, varför inte en Farr 30 med lite mer träbitar i ?

  81. Author
    Peter Gustafsson Feb 19, 2012 Reply

    Vad var det Yachting World skrev om Varianta 44:

    If everything is annoying, tiring or dangerous then where’s the enyoyment?

    Personally, I’d rather trade 10ft and get a well fitted-out 35-footer.

    • Seglare Feb 19, 2012 Reply

      +1

  82. srsseglaren Feb 19, 2012 Reply

    Säkert rätt för en del, men finns det något som hindrar egen anpassning ?

    • Hans Feb 19, 2012 Reply

      var en får välja båt efter tycke och smak………
      smaken är som b………………..

  83. srsseglaren Feb 19, 2012 Reply

    Japp,
    Varianta blir inte så lite HH flieströja på Golfklubben.
    Men alla varv väljer kanske inte så prioriterat seglingsinriktat. Tex underkant på rullfocken får gärna hamna så när däck som möjligt, det blir en del fördelar med egna val.

    Har inte beställt ngn ännu.

  84. Ted Lundberg Feb 19, 2012 Reply

    Ovana seglare vill ha GLASSIGA båtar med varumärke

    Många ickeseglare som jag stöter på tycker att det är juste att jag seglar för att det är glassigt. Om man vill ha just dom att köpa båt är det viktigare med branding än segelegenskaper. Tänk om alla med Sailracingjacka för 7 tusen skulle lägga in samma pengar i en båt.
    Anledningen att dom skulle köpa båt är 50% status och då skall det inte vara en Skoda. Det skall kosta pengar, eller åtminstone se ut att kosta pengar.

    Mitt receptet:
    Stripa Ocke Mannerfeldts Daytripper med BOSS-reklam och stoppa in en Champagnekyl. Sen kan de göras i storlekar från 10 till 20 meter.

    Om folk köper en Ferraridator kan de säkert köpa en BOSS elller SailRaicing båt.
    Det här är inget jag skulle önska, men jag tror inte det är omöjligt.

    • Ted Lundberg Feb 19, 2012 Reply

      Det verkar redan vara på gång, ett helt koncept runt Mannerfeldts båt, hade missat det. Men jag tror att alla som redan seglar – åt oss finns det båtar. Om man skall locka nya tror jag säkert sånna här koncept kan funka. Sida vid sida med Bavaria såklart.
      http://www.batliv.se/article.asp?newsid=3819

  85. Kenneth Höglund Jul 24, 2012 Reply

    Hej,

    Segling är ett såpass brett område så ett svar finns inte utan flera. Frågan är vad båten ska användas till och var förutom självklart budget.

    Jag kan svara utgående från min situation, min båt ska användas för familje och lite kappsegling i Stockholmsområdet. Kanske nåt Gotland Runt.

    Min drömbåt är ca 10 meter lång och såpass bred att den har plats för en salong där en person kan passera när det sitter personer i sofforna. Då blir båten ca 3 meter bred. 3 ton båt är max vad min hustru klarar att bära av. Sen vill jag ha ståhöjd i salong, stängbar toa och 6 kojplatser. Däremot kan utförandet vara mycket enkelt inombords, så det blir lätt, billigt och lätt att sköta. Sjökojerrna har försvunnit och det tycker jag är synd.

    Seglingsegenskaperna är ju själva essensen och de ska vara bra, dvs. snabba men också välseglande. Det är inte samma sak. Ett SRS tal på minst 1,25 och sjövärdig för en kuling på Östersjön där jag seglar. Den ska kunna plana och ha en modern segelförning med code zero, 110 % fock, fyrkantigt storsegel tycker jag dock e lite töntigt… Jag vill ha en rigg som öppnar för trimmöjligheter & möjlighet trinmma lite sämre segel att funka ändå. Således svepta spridare men också backstag för att kontrollera förstaget och mastböjen. Masten ska dock inte kräva skotgipp.

    Båten ska fungera i Sth. skärgård med långgrunda klippor mm. men också tåla en grundstötning på vår steniga sjöbotten. Kvalitetsmässigt behöver det inte vara X-Yatch eller Dehler kvalitet men allt strukturellt måste vara överdiemnsionerat.

    På vintern ska inte båten vara större än att man och min hustru klarar och orkar sköta båten. Det gäller även påmastning mfl. praktiska göromål då man kanske lånat en tredje gubbe dock.

    Det finns flera båtar som ligger nära mitt ideal, HP103, SunFast 3200, A31 & 35, J-109, Tarac, X-99 mfl. Dock är ingen en fullträff. De flesta är för dyra för min budget iallafall förutom X-99. Särskilt om segelgarderoben ska vara just. Flera av dessa båtar är faktiskt lite onödigt välbyggda med snygga trälister osv tycker jag…. Tycker nog att Match serien var på rätt väg här, dock med lite barnsjukdomar.

    Vad som också är viktigt är att det redan från början finns bra och genomtänkta klassregler som tar hand om ägarnas intressen. Segelmakare i all ära, skitduktiga å trevliga, men det är viktigt att det inte blir en segelmakarklass. Det finns många bevis på det.

    Jag tror inte denna båt går att bygga i Norden. Det kan bara ett storvarv där det finns en stor marknad klara av. Bavaria försökte med Match serien, hoppas nåt av den övriga storvarven försöker igen.

    Lite av mina funderinar…

    Seglarhälsningar,
    Kenneth Höglund

  86. Kenneth Höglund Jul 25, 2012 Reply

    Jo den är nära…, men kanske också X-99 med code zero istället för genua samt att man tillåter Pentex i storseglet samt begränsar antalet nya segel per säsong.

    • L-B Gustafsson Jul 25, 2012 Reply

      Glöm inte First Class 10 som alternativ till X-99 med de kriterierna du listar. Backstagen mindre kritiska mer svepta spridare, men ingen entypsracing (om du nu hittar det med X-99:an idag).
      Har haft min på blocket senaste månaden och sålt den, om 10 dagar så levereras min 1030.

      • Calle P Jul 25, 2012 Reply

        Vi är 26 x99or som seglar i marstrand denna vecka. Helt ok storlek på ett entyps fält eller? Backstagen är bara gaspedal upp till 8 m/s

        • L-B Gustafsson Jul 25, 2012 Reply

          Det är jag väl medveten om men annars så får man väl leta om man skall hitta regattor med >5 båtar dvs. entypsargumentet är relativt svagt idag.

          • Feffe Jul 26, 2012

            X35 är väl de som gör det bäst i Sverige idag om man ska ha en båt som kan familjeseglas också. Ren entyp så är det väl Farr30 eller Drake som är hetast just nu ?

            Såg att Expresserna blir 36 båtar i Varberg, vi är 21 båtar i Nynäshamn på SM för Starbåt och Drakarna verkar bli runt 45 båtar. A22 & SK30 runt en 35 båtar, 6Mr runt 25 båtar, 26 X99 på Marstrand samtidigt också. Visst seglas det en del entyp i Sverige hörrni ?

            Jag tycker att Nynäshamns segelsällskap gjort en mycket bra sida med livetracking, en utmärkt pressdel med bilder och texter och framförallt den folkfest men fått till runt sitt arragemang. Det diskuteras ju ofta hur man ska göra seglingen mera attraktiv, NHSS har ju verkligen fått till något riktigt bra. Hoppas GKSS kan skapa något liknande nästa år på Marstrand. Att samla många klasser och skapa ett event runt omkring är ju kanon.

            http://www.nhss.se

            //F.

        • Kenneth Höglund Jul 27, 2012 Reply

          Hittar jag en bra och prisvärd X-99 i Sth. i vinter, drygt 300 papp, kanske jag försöker dra nån slags cup igen i Sth. området. Nånting likande X-102,orna gjorde i början på 2000 talet som jag var delaktig i. Behövs ju bara ca 10 båtar för att det ska bli kul. Borde ju finnas många båtar… Haru bra info. hör av dig.

          kenneth.hoeglund@gmail.com

        • Kenneth Höglund Jul 27, 2012 Reply

          Calle P,

          Hittar jag en bra och prisvärd X-99 i Sth. i vinter, drygt 300 papp, kanske jag försöker dra nån slags cup igen i Sth. området. Nånting likande X-102,orna gjorde i början på 2000 talet som jag var delaktig i. Behövs ju bara ca 10 båtar för att det ska bli kul. Borde ju finnas många båtar… Haru bra info. hör av dig.

          kenneth.hoeglund@gmail.com

          Sorry dubbla meddelanden, SBS

      • Pelle P Jul 25, 2012 Reply

        Grattis LB!!

        • L-B Gustafsson Jul 25, 2012 Reply

          Tack, spännande

      • Kenneth Höglund Jul 27, 2012 Reply

        Grattis till HP1030,ian. Som sagt mycket nära idealet. Är väl bara flatheadstoren och en massa inredning jag inte gillar.

  87. Kenneth Höglund Jun 3, 2013 Reply

    Hej alla seglarvänner,

    Nu har jag gjort slag i saken och köpt en X-99. En lite äldre båt som inte kappseglats. Kommer rusta upp båten under vintern 2013/2014. Sen blire race i Stockholmsområdet. Jag och mina grabbar hoppas få igång klassen i Stockholm igen, en renässans.

    Alla som är intresserade får gärna höra av sig till kenneth.hoeglund@gmail.com.

    /)Kenneth

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*