Close
Skip to content

15 Comments

  1. Claes Redin
    Feb 5, 2009 @ 09:30

    Tack för bra föredrag och bra att du la upp info här på blogen.
    Är väl bara att planera in en kalibreringsdag i början av säsongen…

    Reply

  2. J
    Feb 5, 2009 @ 11:07

    Vem i besättningen har ansvar att analysera all input från instrumenten?
    Det är väl ändå inte rorsman som okoncentrerat fluktar på de digitala siffrorna!

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2009 @ 17:59

    Helhetsansvaret bör navigatören ha. Vad som är olyckligt i många båtar (inklusive vår) är att det är ägare/skeppare/rorsman som har koll på hur instrumenten funkar. Så tipset är att hitta/utveckla en bra navigatör och ge honom/henne resurser/förtroende att jobba med detta.

    Som rorsman tittar jag och trimmern på fart/twa/vmg jämfört med targets, och pratar mycket om detta. Vi försöker synka kring målfarter, som då representerar point- eller fartläge (om 6.80 är målfart för en viss vindstyrka, kan vi komma överens om att segla högt och nå 6.60 eller speeda och sikta på 7.00. Då är vi synkade och slipper prata om “några grader” upp eller ner. Samma sak på undanvind.

    Taktikern tittar på kompasskurs/twd för att avgöra hög- lågkurs.

    Reply

  4. Fabian
    Feb 5, 2009 @ 18:02

    Heter det GRID eller GRIB-fil? Tycker det är olika från ställe till ställe?

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2009 @ 18:07

    GRIB is a file format and stands for Grid In Binary. It is used for the storage, transport and manipulation of gridded meteorological data, such as Numerical Weather Prediction model output. It is designed to be self-describing, compact and portable across computer architectures. The GRIB standard was designed and is maintained by the World Meteorological Organization.

    Reply

  6. MagnusD
    Feb 5, 2009 @ 21:20

    Fundering inför segelköp..
    Jag noterade i polardiagrammet att både fart och höjd är bättre med G1 än med focken vid 10 m/s, antar att det är teoretiska värden? Har du testat vad du får för fart höjd i verkligheten vid starkare vindar med G1 respektive fock? har du samma skotvinkel?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2009 @ 21:32

    Tabellen ovan är en teoretisk körning som stämmer så där. Jag avslöjar väl inte våra riktiga siffror :-)

    “Crossover” mellan genua och fock ligger vid 6 m/s (lite beroende på förhållanden). Focken skotas mycket tajtare med “infuckers”, så vi går något högre än siffrorna ovan, men framförallt fortare. Att fart ger höjd stämmer ju faktiskt…

    Reply

  8. MagnusD
    Feb 5, 2009 @ 21:54

    Intressant, detta måste jag undersöka på min egen båt till våren..

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2009 @ 22:15

    En annan nyttig övning, som jag medvetet utelämnade, är att bygga “sailcharts” där man markerar vilka segel som funkar bäst i olika register. Det är mycket jobb att prova var gränserna går mellan olika försegel eller spinnakers, men när man väl fått fram “crossovers” så är de mycket användbara.

    De kan se ut på lite olika sätt. Först ett “seilchart” från First 31.7 Bilbo. Detta borde funka även på din båt om du har liknande garderob? Här går man från G1 till G3 vid 8 m/s vilket låter rimligt?
    Bilbo seilchart og forenklet polartabell.jpg

    Tores Lewander presenterade detta på Gotlad Runt Debrief “Att välja rätt segel” (pdf 1.6MB):
    segelvalstabell.jpg

    Reply

  10. MagnusD
    Feb 6, 2009 @ 19:57

    Tack Peter.
    Ja byte till fock vid 8 m/s stämmer nog rätt väl utifrån det jag hört ifrån andra. Kan ju ändå vara intressant att testa med mina segel, jag tror det kan vara en ganska lärorik övning och till att börja med så kan man ju begränsa sig till bidevind med lite olika höjdtagning (och inhal på fock) så blir det en begränsad arbetsinsats men ändå mycket användbar information.

    Reply

  11. Hans
    Feb 8, 2009 @ 10:24

    Vilka enorma kunskaper du har Peter. Jag är mycket inponerad.

    Reply

  12. Andre´B.
    Feb 9, 2009 @ 16:00

    Instrument, segel och båtfart…

    Redan för 19 år sedan hade vi en dator (1:a generationens laptop, mer krävdes inte) ombord som var kopplad med instrumenten (nke) i den 1-tonnare som jag seglade med då. Det viktiga med datorn är att den samplade och uppdaterade alla värden hela tiden. Det gjorde att vi kunde få upp TBS och OWA på våra mastinstrument och jämföra dem med BS och TWA. Alla värden var äkta och alla ombord kunde se dem. Vi slapp ett papper med “kalkylerade värden” att hålla i handen och titta på (eller som en del har fasttejpat någopnstans i sittbrunnen).

    Vi kunde därför med lätthet hålla koll på vår båtfart hela tiden. Något som gav oss en stor styrka på havskappeseglingarna. Framförallt på natten. Spekulationerna försvann och övrigt taktiksnack dämpades till ett minimum. Skiljde det för mycket BS och TBS för ofta så var det dags att trimma om, byta segel eller rorsman. Navigatören hade sjökortet och navigatorn i knät och kunde hålla koll på resten.

    Detta var en av anledningarna till att vi kunde slå de större “2-tonnarna” Kiwi och Blå Fantast på både seglad och korrigerad tid på Gotland Runt och segla de andra 1-tonnarna och 40-fotarna under horisonten -92 och -93. Tror inte det var en minut mellan Kiwi och Blå Fantast i mål men vi slog dem med över femtio minuter med en mindre båt.

    Instrumenten och datorn gjorde oss till bättre seglare för att de talade tydligt och omedelbart om för oss när vi seglade dåligt. Men de talade inte om för oss vad vi gjorde bra eller dåligt. Det fick vi själva lära oss (träna, anteckna, tävla, anteckna). Vi åkte int med utan seglade båten. Dessutom såg man tydligt hur saker som segelval och segelslitage påverkade prestandan negativt.

    Instrument gör alltid en seglare till en bättre seglare. Vill säga det att har man tre mastdisplayer som kan visa upp två “storheter” inklusive TBS och OWA så behövs det i princip inte fler displayer ombord (annat än kanske ett multinstrument till navigatören). Finner det ganska märkligt att så många seglar med “pappret” i handen än idag och inte har ett system som kan hantera saker som TBS och OWA. Men kan vi seglare inte tala om för tillverkarna vad vi vill ha så får vi inte bättre instrumentmöjligheter…

    Så om jag får säga det. Kan inte det instrumentsystem du har ombord kommunicera med en dator, inte visa upp (eller inte kunna luras att visa upp) TBS och OWA så är det dags att kasta det överbord och se sig om efter ett annat…

    Mvh. Andre´B.

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Feb 9, 2009 @ 16:53

    Det är inga problem att köra upp TBS, Target TWA, VMG%, Polar BSP%, VMC, TWA for optimum VMC eller annan combo som ger dig de svar du vill ha. Begränsningarna ligger inte i tekniken, utan i folks användning av den.

    Min presentation vände sig till hobbyseglarna, där steg ett är att få kalibrerat sina prylar och börja jobba med polarer som begrepp! Sedan kan man köra upp siffrorna på masten.

    Det hade varit kul att gå igenom båtarna i Sandhamn innan Gotland Runt. Jag tror <30% har kalibrerade instrument och <15% kör aktivt med targets på masten. Och sist jag kollade så hade även de snabbaste båtarna tejpat upp sina målfarter där alla kunde se dem (rätt eller fel).

    Reply

  14. Björn N
    Feb 9, 2009 @ 17:09

    Om man väljer målfarter på ett upptejpat papper eller om man gör det elektroniskt kanske inte spelar så stor roll. Som så ofta tenderar vi att sätta en övertro på elektroniska prylar. Det är ju bara två olika metoder att nå samma mål. Man kan ju hävda att det elektroniska sättet är en snyggare lösning, men det är ju bara en petitess.

    Bättre att lägga tid på att lära sig använda informationen i praktiken än att sitta och klura på alla optimala tekniska finesser man kan installera i båten. Tror att vi ska börja med lite målfarter till somaren. Mest troligt på ett upptejpat papper.

    Reply

  15. Andre´B.
    Feb 12, 2009 @ 13:06

    Det är stor skillnad att se TBS eller “målfarten” kontinuerligt på samma display som Boatspeeden jämfört med att titta på pappret då och då. Det är lite som att släppa en hare framför en greyhound. Man blir vaknare och seglar aktivare. Eftersom TBS ändras beroende på vindstyrka och vinkel är det bra att få upp informationen på display.
    En skillnad idag mot det vi hade i 1-tonnaren var att de värden vi hade samplade i datorn faktist var samlade och äkta värden. Inte några teoeretiskt uträknade. Det gjorde att vi fick realistiska värden att segla mot. Systemet var byggt av den franska Americas Cup utmaningen som seglade båten under Admiral´s Cup 1989.
    Som ni säger så är det viktigt att instrumenten är kalibrerade. Något som inte alltid enkelt det heller. Vissa system tillåter inte så mycket. Andra har omöjliga instruktionsböcker.
    Mvh. Andre B.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.