37-fotstest igång i Lysekil

stortest-1.jpg
Igår drog stortestet av 37-fotare igång i Lysekil. Det är Seilas, Båtbytt och Yacht som testar Arcona 370, Elan 380, Finnflyer 36, HR 372, Grand Soleil 37 Linjett 37, Salona 37 och Swedestar 370.

Första dagen gick åt till fotosessioner och formationssegling framför Dan Ljungsvik, men vi fick också till ett par race fram på eftermiddagen. Jag får så klart inte avslöja något, men jag kan konstatera att det är jättefina båtar med lite olika fokus på cruising vs racing. De två dyraste båtarna utgör faktiskt ytterligheterna med HR 372 och Finn Flyer 36 Club.

Jag har ju fått förtroendet att spana in däcksutrustningen på de olika båtarna. På den här typen av båtar så är det ju ingen som fuskar med prylarna, även om det finns lite olika varianter på lösningar.

Jag ser att fler och fler använder Seldéns block. Är det någon vanlig seglare som har kört med dem ett tag och kan bedöma hur de står sig?

More from our site

28 Comments

  1. Anders Averdal Aug 26, 2009 Reply

    Vi har kört med Seldens block på Teknova nu i 2 år. Och har inte haft några problem med dem.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 26, 2009 Reply

      Fast ni och Finn Flyern som är sponsrade sv Seldén och seglar med deras personal ombord räknas tyvärr inte som objektiva “vanliga seglare” ;-)

      Inte för att jag tror att det är några problem, men kan man fråga hela seglarsverige så vill man ju göra det…

  2. Niclas Aug 26, 2009 Reply

    Har några Seldenblock på vår 34-fotare. Haft strul med ett. Kanten (en större flisa) på själva trissan hade “gått av” pga okänd anledning. Fattades ca ytterkanten på en lillfingernagel. Haft det som bryblock i den självslående focken. Troligen fått någon smäll vid okänt tillfälle. Inga problem med garantibyte dock.

  3. Seglade Salona 37 förra sommaren, loved it!

  4. Peter D Chamsiin Aug 26, 2009 Reply

    Jag kör med Selden på halva uppsättningen och tänker fortsätta byta upp mig.
    De har funkat bra och är testade i hårt väder vid flera tillfällen. De utvecklar hela tiden nya varianter men saknar fortfarande vissa typer. Jag skulle vilja se fler taljor med spärrblock som går att releasa i lättvind. Skulle passa bra till storskotstalja(5-6 skuren) med 4 skuren trimtalja.
    PeterChams

  5. Pär J Aug 26, 2009 Reply

    Finn Flyer 36:an ser läcker ut. Men 2,5-3 mille för en 36 fotare!!?? Mycket begränsad köpkrets.

  6. Harald Aug 26, 2009 Reply

    Peters fingerminne alltför vant att skriva klient? Lysekli :)

  7. Magnus H Aug 26, 2009 Reply

    Har kört Selden block på min 36:a under 1,5 säsonger och de fungerar klockrent.

    /m

  8. Hansen Aug 26, 2009 Reply

    Vi är nöjda med de Seldén block som vi har på båten

  9. Team Dehlerdoris Aug 26, 2009 Reply

    Mina Seldenblock sitter på nya kicken med dubbelkommando sedan i våras. Jättefina block med snyggt rundade kanter. Känns bra kvalitet.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  10. Author
    Peter Gustafsson Aug 26, 2009 Reply

    Tack alla, då behöver inte båtbyggarna oroa sig :-)

  11. Sture Smith Aug 26, 2009 Reply

    Har ännu inte monterat Selden block på båten.
    Har med stort nöje seglat Selden utrustade båtar sedan 1981, ca 50.000 Nm, Världsklass!!!
    Blockserien är ju inte riktigt komplett ännu.
    Harkens storskotsvagn kan ju vara ngt att försöka slå.
    Vid mitt senaste besök hos Selden diskuterades block serien och jag efterlyste en smart flytande skot punk för fock. Båtar, Segel och Skot blir stummare så vi seglare efterlysen enkel och smart lösning som med mm nogrannhet kan trimma en modern välsydd fock. Marknaden borde finnas och jag har hitills inte sett någon riktigt bra lösning.
    Winchar kan väl var ngt att ge sig på samt en rullbom som folk har råd att köpa.
    “Sjöglans” Dehler 39SQ

  12. Ulf Aug 26, 2009 Reply

    Seglat med Seldénblock i 2 år utan problem.
    Tack för bra service.

  13. Anders Averdal Aug 26, 2009 Reply

    Ja, se där Peter. Vi är inte ensamma. Dessutom gör vi allt vi kan för att göra sönder grejerna :-) Men det har vi misslyckats med!

  14. Author
    Peter Gustafsson Aug 27, 2009 Reply

    Det är nog bra prylar. Och prisvärda. Men det känns ändå lite udda när man frågar tillverkarna varför de bytt från Harken till Seldén: “vi sparar ett par tusen på varje båt”. Och det på en båt som kostar 2 Mkr.

    Jag kanske är speciell, men jag värderar en välspecad och enhetlig däckslayout med Harken/Spinlock/Andersen/Xxx jämfört med en där man plockat ihop block från 3-4 olika tillverkare för att spara en promille på priset. Köper man en BMW så vill man inte ha lite billigare knappar i instrumentpanelen (även om de funkar helt ok)?

    Jag dissar inte Seldéns prylar. Tvärtom. Bara tillverkarnas val att prioritera bekvämlighet och gadgets framför sånt som har med seglingen att göra. Ingen biggie – men signalen till mig som konsument är tydlig :-)

    • olla Aug 27, 2009 Reply

      “Jag kanske är speciell, men jag värderar en välspecad och enhetlig däckslayout med Harken/Spinlock/Andersen/Xxx jämfört med en där man plockat ihop block från 3-4 olika tillverkare för att spara en promille på priset.”

      Peter! Jag fattar inte dessa meningar? Det är väl lika många leverantörer i bägge alternativen?

  15. Peter
    Antingen plockar man ihop sin HI-FI anläggning med det bästa från de olika leverantörerna eller så köper man ett paket från en och lever med kompromissen att man inte har bästa CD-spelaren etc.
    Själv har jag Harken överallt och det är snyggt men de är inte bäst på allt. Jag såg Seldéns grejer hos Gransegel. Kändes goa. Förmodligen också gjorda i Kina men sedan Harken flyttade skotlåsen (jag vet att det var längesedan) till Kina är de sig inte lika. Kvaliteten är fortafrande inte på plats. Här har Ronstan gott om.
    Harken windward sheeting system för storskotsvagn är dock oslagbart. Mina rullagrade backstagsblocken från Harken är kanon.
    Det ser som du ser kanske hopplockat ut men vet man vad man ska plocka ihop så är det ju ett försäljningsargument. Är det kostnadsdrivet då är de fel på det.

  16. F424 Aug 27, 2009 Reply

    Största frågan när det gäller däcksutrustning är ju hur varv med inriktning på performance kan motera andra winschar är Andersen. De måste få väldigt bra priser från de andra leverantörerna….

  17. Anders Averdal Aug 27, 2009 Reply

    Så du har hellre allt av samma märke? Till skilnad mot att ha grejer anpassade efter användningsområde.

    Du vet det likaväl som många andra att ett par tusen i inköp och sedan en liten marginal på det så sticker det iväg det med flera tusenlappar.
    Gör man det på alla områden så drar kostnaderna iväg.
    Men det är ingen nyhet för dig…

  18. Author
    Peter Gustafsson Aug 27, 2009 Reply

    Ni vet mycket väl vad jag menar!

    Om man går från 100% Harken på block och skenor till att sätta på något annat på “mindre kritiska” ställen (typiskt fallblock vid mastfoten) så måste man ju fråga varför. Och svaret är att man vill ha all mast/rigg/däcksutrustning från en och samma leverantör för att det blir billigare och enklare att hantera. Ingen har bytt från Harken till Seldén för att få bättre block.

    Och det är fine!

    Och all cred till Seldén som kommer att ta stora marknadsandelar.

    Men skall man tvunget spara 2.000 spänn på en racer/cruiser för två miljoner, så tycker jag inte att man skall göra det på däcksutrustningen.

    Fast den genomsnittlige seglaren struntar säkert i vad det står på block och schacklar och bekymrar sig mer om spis, värmare och hur fort man kan köra med motorn :-)

  19. Anders Averdal Aug 27, 2009 Reply

    Jag har under mina års seglande sett oroande många block av andra märken och winchar som har packat ihop. Grejer som på pappret kanske är bättre/häftigare än vissa andra på marknaden.

    2000kr på block
    500 på spisen
    några tusen på tågvirke
    osv.

    Snart är det inte “några” tusenlappar längre.
    Det som är det viktiga är ledordet “tillräckligt bra”
    Man kan konstatera att ibland är det bästa onödigt bra/dyrt.

    Don efter person helt enkelt.

    (Åldernoja? Du börjar låta lite som min fars namne)

  20. Kosmix Aug 28, 2009 Reply

    Jeg har ingen erfaring med Seldenblokker, men så lenge de er spekket riktig til sitt bruk er de vel like gode som andre merker. En målbar forskjell på blokkene er vekt, bruddstyrken og max arbeidsbelastning. Eksempel på sammenligning Ronstan Orbit40, Harken 40 Carbo og Selden BB40 så kommer Selden dårligst ut på bruddstyrke, men den kan jo ha andre fordeler som f.eks. pris. En Ronstan Orbit 20 er faktisk sterkere enn Selden BB40, men verden er visst ikke helt svart/hvit: Større hjul på blokka gir mindre rullemotstand, og som nevnt så holder det at blokkene er spekket til sitt bruk.

  21. Jojo Aug 28, 2009 Reply

    Jag vill påpeka att kunden bestämmer själv varifrån beslagen beställs. Finnflyer 36 fungerar lika bra med Harken och Selden beslag. Vi har inte haft problem med beslagen från dessa, därför är det tryggt att använda dem på våra båtar.

  22. Calle Jan 22, 2010 Reply

    Hej,
    Någon som vet hur mycket man får betala för en Arcona 370 normalt utrustad?
    X 37
    Salona 37
    /Calle

  23. Carl Jan 23, 2010 Reply

    Arcona 2.5

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>