Skip to content

23 Comments

  1. Staffan Larsson
    May 3, 2018 @ 10:58

    Kul test, hoppas att det går bra för er! På Kolfiberrodret använder vi halv jaktstart med främsta argument att alla ska få så lika förhållanden som möjligt. De blir ju inte perfekt, men tillräckligt bra och enkelt med samma bana för alla.

    Reply

  2. Patrik
    May 3, 2018 @ 12:53

    Vi har i många år kört kryss/länsbana med individuell rundningsboj baserad på SRS tal.
    Alla har med egen boj med ankare och åker bredvid arrangörsbåt mot vindögat, vid signal släpps bojen. Tro mig alla släpper bojen exakt på sin signal.
    Klubbsegling och upp till 15talet båtar är inga problem.
    Gemensam start och först imål vinner, hur kul som helst.

    Reply

  3. Jan Västernäs
    May 3, 2018 @ 12:54

    Tycker inte det framgår hur en kompensationsrunda fungerar när jag skall lägga banan ? Skall det vara som i skidskytte och så får varje båt köra 0,1,2,3,4 varv eller vad det nu kan bli i kompensationsrundan beroende på srs-tal ?
    Eller skall det finnas 31 kompensationsrundor med olika längd anpassat till de srstal som båtarna har ?
    Och skall detta ske en gång per banben ?
    Eller är det så att banan i sig har variabel längd per båt ?

    Reply

  4. Patrik Ström
    May 3, 2018 @ 15:29

    Det konceptet körde vi mot slutet på 90-talet i en kappsegling på jobbet som vi kallade “Small Ships Race” – som samlade 25 båtar som mest – där de snabbaste båtar fick segla en längre extrarunda och mellansnabba båtar en lite kortare extrarunda och ”osnabba” båtar ingen extrarunda alls och för att sedan kompensera för övriga skillnader i LYS-tal var det omvänd LYS-start. Allt för att så mycket som möjligt att alla båter mer eller mindre skulle starta på samma tid och första båt i mål vann.

    Som extra krydda fick vi även lägre LYS-tal för varje besättningsmedlem som kom från företaget. Det gjorde att det inte var ovanligt med 10-12 i besättningen på en Scampi eller 8-9 på den Dominant 95:an jag seglade då. Det gjorde att det nästan bara var folk från samma företag i alla besättningarna samt att det efterföljande festen var fantastiskt kul. Jag vann den här kappseglingen sista gången så den ståtliga vandringsbucklan finns fortfarande på hyllan i mitt rum…

    Med i seglingskommittén var förutom undertecknad även Gunnar Skogby (en av upphovsmännen bakom LYS-systemet,) se mitt tidigare inlägg om Gunnars minnen från hur LYS växte fram i seglarsverige. http://www.blur.se/2016/11/16/lys-personliga-noteringar-fran-ett-osakert-minne/

    Reply

  5. Per Lundqvist
    May 3, 2018 @ 22:05

    Konceptet var en väl utprovad och fungerande standard på den legendariska seglingen “Augustimånen” som gick i stockholms skärgård “förr i tiden” över två augustinätter med minimal måne, därav det ironiska namnet. Det var kolsvart och hårig navigation. Bland det häftigaste jag gjort på en segelbåt faktiskt. Två navigatörer nere i båten hela tiden med minmala felmarginaler tex spinnaker rakt igenom Stora Nassa mitt i natten i 12 knop med Johan Larsvalls Z31 utan att se land men man hörde plasket mot kobbarna.

    Ett race inenhöll såvitt jag minns två anpassade s.k. “öglor” där snabbaste båt, i princip, var sist igen efter sista öglan. De anpassades till längd och vindstyrka på ett sinnrikt sätt. Det går säkert att få fram empiri här. Det bygger på att alla seglar dit de ska och vänder och inte fifflar men med AIS etc är det ju lätt att se.

    En mycket bra idé!

    /PL

    Reply

  6. z
    May 4, 2018 @ 07:04

    ”… att även om vi som teknik- och beräknings-nördar skulle förstå det fantastiska med idén, så skulle inte alla göra det.”

    Å, vad livet kunde vara utan de andra dummisarna

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 4, 2018 @ 07:17

      Nu var det ju inte det jag skrev – utan att det är viktigt att alla är med på vad som händer för att det skall kännas kul och rättvist.

      Dessutom så handlar det inte om att varta smart eller dum, utan hur mycket tid och energi man orkar lägga på att förstå alla klurigheter i vår sport; från mätregler och licenser till kappseglingsregler och en hög av dokument att säöta sig in i innan man kan lämna bryggan.

      Reply

      • z
        May 4, 2018 @ 08:12

        Ja. Fast det var inte det du skrev.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 4, 2018 @ 08:19

        Jo det var det. Det är bara du som, så ofta, vill tolka mina kommentarer på ett negativt sätt.

        Fast det är ju klart. Jag har ju en lång historia av exkluderande kommentarer, och det är allmänt känt att jag inte har mycket till övers för breddsegling eller att locka in nya seglare i sporten ;-)

        Reply

        • z
          May 4, 2018 @ 22:57

          ja, du är emellanåt exklusiv. Och nej, det var inte vad du skrev.

          Reply

  7. Andreas
    May 4, 2018 @ 08:17

    Jag tycker jaktstart i mindre fält o kortare banor fungerar förbannat bra.
    det är klart att snabbare båtar får ofta båtar framför som kan vara lite kniviga att ta sig förbi. Och skiljer sig vädret markant på ca 2h så blir det lite orättvist. Men enkelhet är vägvinnande för mig.

    Hellre 2 race som är korta med jaktstart än ett långt som är jaktstart där sedan det räknas om som RSR ialla fall.

    Vi kanske provar Lysekils race iår. Men låter krångligt att ha för många rundningsmärken för en arrangör?

    Hoppas kunna vara med i Lysekil iår.
    MVH Andreas

    Reply

  8. Calle P
    May 4, 2018 @ 09:27

    Försökte för många år sedan att få en kappsegling enligt “le Mans” modellen.
    Två märken som skall seglas så många varv som möjligt under en fast tid.
    Dela antalet varv med respittalet och kora vinnaren efter det.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    May 4, 2018 @ 09:48

    Är det verkligen detta seglarna saknar?

    Vad det de sinnrika “öglorna” som gjorde Augustimånen legendarisk, eller var det utmaningen med tajt navigation mitt i natten?

    Var det banan som var magisk i Small Ships Race, eller var det den interna fighten mellan alla på företaget och att den “efterföljande festen var fantastiskt kul”.

    Från mitt perspektiv så ser jag inte kopplingen mellan “rättvisa” banor och mätregler och att man lockar många seglare. Däremot ser jag en tydlig koppling mellan graden av utmaning (a la Augustimånen, Silverrudder eller Midsummer Solo) eller graden av kul kalas/folkfest (a la Skagen Race, Hyundai Cup eller Marstrand Big Boat).

    Bohusracet är väl ett race som lyckades kryssa i bägge dessa rutor – och där seglarna definitivt inte har samma förhållanden – men man blev ändå världens största doublehandedrace på några få år.

    Som sagt. Det är ett kul upplägg. Men på samma sätt som Tjörn Runt, Lidingö Runt och ett antal andra klassiska race tappar deltagare så känns det inte som man gjort en ordentlig analys och verkligen tagit reda på varför de som seglade för 10 år sedan inte seglar längre. Eller vad som krävs för att locka ut 10-12 nya båtar ur Lysekils hamn denna helg?

    Mitt tips är att frågorna ovan hamnar långt ner på listan hos det unga paret som just köpt en jättefin X-99 eller Exopress för att komma ut på vattnet. När de seglat jaktstart i 5 år och tycker det är orättvist – då är det läge att ta denna diskussion. Men problemet nu är att de inte ens funderar på att vara med.

    Reply

    • Peter
      May 4, 2018 @ 14:33

      det är väl inte det ena eller det andra utan kombination av det hela som avgör om det blir intressant att kappsegla eller ej. jag för min del har tappat lusten. får se om det återuppstår.

      Reply

    • Per Lundqvist
      May 4, 2018 @ 23:12

      Nej, öglorna gjorde det bara mer rättvist och lika jobbigt för alla. Två nätter i gruset runt Gillöga eller Bullerö är inte att leka med. Nu gick en RJ85 och en Sk 95 i mål ungefär samtidigt. Naturupplevelsen fördelas även den rättvist.

      Reply

      • seglaren
        May 5, 2018 @ 18:34

        jag tror nog att starta och kommer i mål samtidigt ökar gemenskap och den gemensamma uppevelse. att rättvisan ökar är väl en bonus.

        Reply

  10. Keld Kofoed Nielsen
    May 4, 2018 @ 13:59

    Enig med Peter, det er ikke yderligere komplikation der løser sejlsportens modvind. Handikap sejlads vil altid være en tilnærmet retfærdighed, og den første forudsætning for success med et sådant koncept er at den anvendte respitregel angiver bådenes fartpotentiale korrekt, hvilket er forsøgt med mere komplicerede regler end SRS med mildt sagt svingende success. Så længe man har ét måltal som skal gælde i hele vindstyrkeskalalen tror jeg ikke man når meget længere med det foreslåede, og det lokker næppe nye til. Men interessant for nørder at diskutere :-)

    Reply

  11. Göran/Xusidus/X-382
    May 4, 2018 @ 19:16

    Kul att det testas nya alternativ. Här är ytterligare en kappsegling skapad av de seglare som inte hann anmäla sig till Silverrudder 2018.
    https://minbaad.dk/nyhed/archive/2018/04/may/article/ny-solosejlads-uden-transport-startlinjen-er-din-egen-havn/

    Reply

  12. Malcolm Sjödahl
    May 6, 2018 @ 00:16

    Augistimånen lade sina öglor mitt i banan på ett ställe som alla som skulle göra öglan utgick ifrån. Oftast var det ett ställe med halvvind ut, runda en imaginär punkt, halvvinda tillbaka. Navigatoriskt var öglan lagd för att vara så enkel som möjligt.
    Start och sluttid för seglad öggla antecknades i rundningsprotokollet.

    En Augustimånensegling hade ett annat bra moment – en manöverbordmanöver mitt i banan, på tid. Tidtagning gjordes av tävlingsledningen från följebåt och mättes från man över bord, tills personen var ombord igen. Obs denna lärorika övning gjordes på dagtid.

    Under alla år Augustimånen seglades började vi utan navigatorer eftersom dessa inte var uppfunna ännu. Sen infördes Decca i AP navigatorn som innebar att navigatören löpande plottade in båtens position med penna i sjökortet. Sen kom GPS också den med manuell plott av Lat o Longläget. Svettigast ombord var den stressade navigatören. När Hydrographicas fina kort med 2 meterskurvorna förnämligt utlagda minskade mängden tuch and goes. Att navigera med ekolod och följa djupkorvorna var ett bra sätt.

    Segla vackert
    Malcolm

    Reply

  13. HansB
    May 8, 2018 @ 09:39

    Spännande koncept, både gemensam start och målgång. Hoppas att det kommer att fungera väl.

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Jun 13, 2018 @ 22:52

    Vad blev utfallet efter årets test? Funkade det bra? Lockade vi nya seglare?

    1 Ulf Danielsson LESS Albin Alfa SWE17 0,899
    2 Björn Lerntoft GKSS Albin Nova SWE328 0,934
    3 Lars Niklasson SSVÄ First 36.7 SWE57 1,050
    4 Florence Bisschop LSSG X 79 SWE58 0,933
    5 Mikael Vesala SSVÄ Cheetah 30 SWE1 1,106
    6 Mats Rydh SSS NF SWE323 0,892
    7 Richard Fornum LSSG Bavaria Match 38 SWE10773 1,105
    8 Bosse Callenberg LSSG X302 SWE10588 0,954
    9 Per Norman SYC Cumulus SWE533 0,869
    10 Stefan Agrenius SBK Fabola Campus 6.3 – 0,876
    11 Lars Lundkvist SBK Seascape 18 – 0,891
    RET Anders Brunström LSSG Arcona 340 SWE 1 1,047

    Reply

  15. Mikael Vesala
    Jun 13, 2018 @ 23:42

    Min upplevelse är att det funkade så tillvida att båtar samlades till målgång på samma vis som vid vanlig respitstart. hur rättvist det var kan jag inte bedöma eftersom jag inte vet siffrorna bakom. Cheetah fick segla ca 9 km (5nm) extra distans på en 14 Nm bana och kom femma. Vet att vi gjorde flera misstag som var dyrbara och enda båten vi hade kunnat passera med dom ogjorda är X 79:an, (dvs vi hade kunnat bli 4:a,) Jättesvårt att säga om det är rättvist.
    Våra extra loopar var halvvindsloopar som vi körde med J0:an vilket ju teoretiskt borde gynna oss. Personligen tycker jag det var ett kul expriment och jag kan tänka mig att köra det igen. Hörde kommentarer om att det kändes “rörigt” i det att man inte visste hur man låg till under banan. Och upplägget ställer ju naturligtvis krav på deltagarna att vara ärlig eftersom det inte finns kontrollanter som kollar att man seglar rätt. Men det gör man ju, annars är man ju bara en liten lort. :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.