Göteborg Offshore Race | slutseglat?

starter-1.jpg
Ingen kan väl ha undgått diskussionen om Göteborg Offshore Race, västkustens sista riktiga havskappsegling, där GKSS inte verkar få ihop deltagare nog för att köra ett vettigt race. Trenden har varit negativ under många år, och nu verkar bägaren ha runnit över på många håll. Tydligen skall man hålla ett möte på måndag för att besluta om man skall köra eller ej.

Nedan dagens mail till tävlingsledningen från Roger Ahlqvist, en av västkustens mest aktiva havskappseglare med sin Mumm 36 Aero:

Hej Kerstin,

Varför jobbar GKSS på att tråka ut GOR, är det för att sedan lägga ner den?

Jag har seglat samtliga Gbg Offshore Race som har startats, och ser en nedgående trend när just min klubb, GKSS har tagit hand om arrangemanget. Var det bara för att “glänsa med en havskappsegling” i samband med Volvo Ocean Race, Stop Over i Göteborg som man tog sig an GOR? Hade inte Semcon hållit de första åren så hade seglingen varit nedlagd redan.

I år har vi 6 anmälda båtar – bedrövligt dåligt, och här är fem orsaker som seglarna ger “tummen ner” för.

1. Att flytta starten från Göteborg till Marstrand
2. Att flytta tidpunkten från början av augusti till slutet av september
3. Att ta ut en så hutlöst hög startavgift (jmf Faerderseilatsen Nkr 1000.-)
4. Att man trots stora möjligheter inte “lobbar” för seglingen utan endast sätter ut den som annons på hemsida, tidning och tävlingprogram. Det ger en känsla av att om inte någon anmäler sig, så är det skit detsamma.
5. Ett lättare sätt att få deltagare är att inte ta ut betalning vid anmälan, utan att sätta ett sista betaldatum nära arrangemangs-tiden. Att det är lite deltagare på listan, gör att potentiella intressenter backar ur.

Förmodligen är detta sista året GOR går, synd att mista den enda riktiga havskappseglingen på västkusten.

SWE 14293 AERO
Roger Ahlqvist

Detta har ju diskuterats en del här, och jag har pratat med många seglare. Här är min analys:

  • Bristen på engagemang. Ingen på GKSS bryr sig om kölbåtar eller havskappsegling. Det är bara vissa av OS-klasserna och matchracing som gäller. Klassiska Trindeln lades ner för ett par år sedan (efter att tävlingsledningen åkte in till city och shoppade i stället för att ta tid på båtarna som gick i mål).
  • Attityd. När vi dök upp med Novan på Offshore Race så stod det helt klart att de helst hade varit utan oss “skall ni vara med med den där”. Nästa år hade de höjt LYS-gränsen till 1.20 så de slapp vänta på småbåtar. Man har ockås tagit en del konstiga beslut tidigare år, som kanske gynnat de stora båtarna. Slagit samman alla klasser på skepparmötet. I efterhand räknat bort banben för de stora båtarna för att kunna slå samman resultaten (och big-boats tog hem alla priserna).
  • Tråkiga banor.. Normalt är det massor av sträckbogar mellan Göteborg/Marstrand och Skagen. Detta för att man skall kunna vara säkra på att få in båtarna på lördag eftermiddagen för publikens skull. Och nej, det finns så klart ingen publik som vill se 10 båtar gå imål.
  • Partyt? Hur blir det kul & skoj efter racet? Man flaggar för “gemensamt Regatta Party” med Drakseglarna som kör Höstdraken, men 2 veckor före start finns det inga anmälda där heller? GKSS arrar faktiskt ett av kustens trevligaste race i Septemberseglingen nästa helg. Anspråkslöst race som lockar massor med båtar och jordens fest på Marstrand efteråt. Men tyvärr “members only”. Synd, då det hade kunnat locka 100+ båtar.
  • Ekonomin. Att ta 2-3.500:- funkar inte för ett race av den här typen när det inte finns några kringarrangemang. Man hävdar att det blir dyrt för att man måste transportera och ge funktionärer mat & husrrum, betala hamnavgifter och köpa priser. Jämför med de andra stora racen på västkusten: Tjörn Runt 700 kr, Pater Noster Race 350 kr, Hermanö Runt 250 kr & Bohusracet 200 kr. Gotland Runt kostar väl ~3.000 kr och Færdern 1.050 nok. Alla andra race lyckas också skaffa sponsorer i olika utsträckning. Förutom Semcon, som var drivande i att GKSS köpte racet, så har vi väl inte sett några sponsorer över huvud taget? Konstigt, då detta borde vara ett prestigerace för GKSS som det var relativt lätt att hitta sponsorer till?
  • Tidsaspekten. Man måste ta ledigt både torsdag och fredag för att löra ett 24-timmarsrace på helgen. Det funkar inte för de flesta.
  • Obefintlig marknadsföring. Det finns en direkt koppling mellan de som lägger tid och energi på att marknadsföra sina arrangemang. Att man inte ens kan se vilka båtar som är anmälda är ju skandal. Tidigare år har folk inte heller fått svar på föfrågningar på epost. Då stannar folk hemma. Anledningen att Bohusracet drar 70 båtar är att det rings, mailas och pushas. Hela året. Och då får man lika många anmälda till Bohusracet 2010 som GKSS har till GOR om två veckor.
  • För sent på året. Att köra havskapp andra halvan av september har för hög risk för normala besättningar. Saker går sönder och man riskerar sin besättning. Eller så är det bara olustigt. Många besättningsmän jag har pratat om vill helt enkelt inte segla. Och har man ett race som man verkligen tror på så flyttar man det inte för att någon annan vill köra race någon annan stans. Ingen skulle komma på idén att flytta Gotland Runt för att någon annan ville ordna ett EM med ett fåtal båtar från mitt upptagningsområde? Då hade det väl varit bättre att attrahtera de båtar som ändå skall tiull västkusten för att köra Tjörn Runt?

Gnäll, gnäll, gnäll tycker säkert några. Men jag blir mest ledsen när jag ser vilken potential som finns. GKSS är en arrangör i världsklass när man anstränger sig, och man har ett urstarkt varumärke. När andra kappseglingar slår deltagarrekord så borde man kunna lyfta även detta race. Kanske skall det till ett annat gäng med alerta människor som står för koncept, marknadsföring och de kommersiella bitarna. Så kan GKSS fokusera på det sportsliga (som på Match Cup). Vad vet jag…

Men först och främst måste GKSS bestämma sig för vad man vill med havskappsegling i allmänhet och Göteborg Offshore Race i synnerhet.

54 Comments

  1. Erik J Sep 4, 2009 Reply

    Lack of partaj!
    Just de’! Svårt att elda Eldorado-korvar later than mid september.

    OCH, alla sommarseglare riskar inte segel och mannskap…………………………

    Nääää, ligg i hamn, ni alla tuffa killar och tjejer. Låt sjöbusarna segla och njuta t.o.m. oktober. Ölen är billigare i Skagen, västkusten är velsignad fri för Nimbusar, Bavariorna har rullat inn pösarna………………det är tid för lugn……

  2. Claes Redin Sep 5, 2009 Reply

    Vad är det för fel på GKSS?
    Jag vet inte, men har en (kanske helt felaktig) känsla att inte riktigt passa in. Det kan bero på att jag är en amatör som tävlar på “korpnivå” för att det är kul och för att jag vill utvecklas. Att GKSS satsar på Elit och ungdomar är både bra och lovvärt, men hur passar jag/vi in där?

    Hade tänkt vara med på septemberseglingen nu den 12:e för att utmana mina
    Nu vet jag inte hur jag ska göra. 10 st. anmälda båtar…
    Ska du vara med Peter? Någon annan?

    Antal deltagare tidigare år: 2005:17, 2006:25, 07:38, 08:25 och nu 10?
    Finns det ett samband med hur GKSS ser och satsar på GOR och kölbåtar generellt?

    • Claes Redin Sep 5, 2009 Reply

      Oups!
      …den 12:e för att utmana mina fördomar….
      (tappade bort mina fördomar)

    • Claes Redin Sep 8, 2009 Reply

      21 st. anmälda till Sept. seglingen inkl. mig.
      Kul!

  3. Freddy Sep 5, 2009 Reply

    Låt GKSS tappa GOR. Nästa år så kommer tävlingen tillbaka men hos någon annan klubb, tror jag. Det skall vara någon klubb från en mindre ort. Se bara hur bra de varit i …………
    Gör om tråden till något possitivt. Eller starta en tråd där alla kan skriva vad som varit bra i år. Beröm de klubbar som ni tycker gjort bra evenemang. Skriv vad de gjorde bra.

  4. Patrick L Sep 5, 2009 Reply

    Jag tycker inte alls det var gnälligt utan sakligt. Jag kan inte historiken så jag kan inte uttala mig om detta.

    Men jag tror också att det ibland kan vara läge för lite självkritik bland oss seglare (gäller säkert inte GOR som verkar ha haft problem i flera år).

    I SHF:s rankingserie för Stockholm har vi försökt ta fasta på att seglarna explicit uttalat att de inte bara vill köra i Sandhamn. Jungfrun som vi har kört några år fick vi stryka i år eftersom seglarna indikerade att de ville köra Hyundai Cup istället (Sandhamn) och inte tänkte segla tre helger på raken. Men Nynäs Höstregatta var kvar i rankingserien eftersom arrangemanget varit så uppskattat av deltagarna och det ÄR verkligen en tävling och en klubb värd att uppmärksamma! Och så i år, istället för att få fler deltagare än förra året så får NSS ställa in racet p.g.a för få deltagare..!?

    De jag har talat med klagar på transportsträckan, men Västeråsbåtarna klarar ju att ta sig till Stockholm och Sandhamn, då kanske vi Stockholmsbåtar skulle kunna klara att ta oss till Nynäs en gång per år?

    Synd är det i alla fall, för Nynäs har ostkustens kanske bästa kappseglingsvatten, det är en oerhört trevlig klubb med bra kringaktiviteter och accessen landvägen, möjligheter till logi på Havsbadet, publikvänliga bandelar inne på Gårdsfjärden m.m. skapar en grund för ett fantastiskt seglarcentrum som inte finns någon annanstans. Och de tar 800:- för besväret.

  5. björn Sep 5, 2009 Reply

    inte för att jag är den vane havskappseglaren just, men har varit med på GOR och Faerndern. seglar mest runt bojjar. men trenden hos våra kära segelklubbar är ganska tydlig tycker jag. det handlar till en hel massa procent om jollesegling. klubbarna utger sig för att vara just “jolleklubbar” och det är väl bra men vad skall de flesta av dessa unga göra när de inte längre seglar jolle. återväxten till kölbåt är inte speciellt bra. de flesta som seglar kölbåt här på västkusten är födda ngn gång på 60 talet. det bästa sättet att få fart på kölbåtseglingar är att ge racen till medlemmar som vill göra detta, finns massor med intresse för detta om de tillåts driva på rätt sätt, och helt enkelt hoppa över trötta gamla segelklubbar som mest satsar på jolle avdelningen.

    • Erik Barkefors Sep 5, 2009 Reply

      En bit i det hela när det gäller klubbars prioriteringar är att ungdomsverksamheten är ett måste för att inte bli momspliktiga enligt skattemyndigheterna…

      Om det sen är rätt eller fel att vara rädd för det vet jag inte. För klubben spelar det ingen större roll men för medlemmarna blir det dyrare om man har båtplatser, uppläggning, hallar osv.

  6. Göran F Sep 5, 2009 Reply

    Lite kuriosa, hittade Skaw Race 1981 års deltagarlista/resultat (dammig och gulnad) och då var det 130 båtar med och halkade runt. Minns att det var en häftig start i “kuling” och om jag minns rätt så vek Flawless ner pipan när vi rundade upp vid bojen “Skagen Rev No.1. Bland deltagarna hittar man båtar från Cayman Isl, Tyskland osv.Och vi var rätt många som tog oss ner från Ostkusten på den tiden.. men som sagt det var då det eller kan man säga “Det var bättre förr, ju förr dessto bättre” :))

  7. Peter D Chamsiin Sep 5, 2009 Reply

    Lika bra att seglingen läggs ner….för att kanske åtrupptas av en organisation som klarar det mest elemtära, nämnligen att lobba o jobba för att få till en riktigt bra regatta som tills den kommit upp i 50-60 båtar endast borde seglas efter LYS.
    Hela upplägget påminner om “drömmen om Elin” i samproduktion med”Kejsarens nya käder”. 3-4 mätregler! . Om GKSS brytt sig hade man försökt lära sig av Norrmännen. De leder och driver all Havkappsegling på Västkusten. Jag har seglat HH Skagen Race, Ferder, Twostar o senast Onestar. GKSS verkar inte ens bry sig om att följa de i klubben som havskappseglar…kolla in norrmännen! Bloggar med bilder live från seglingarna, Tracking…allt på Internet. Vi är ca 8 båtar från GKSS som seglar i Norge av detta skäl o som har slutat Drömma om Elin. Bohusracet exploderade i positiv bemärkelse i år. GKSS vände sig på sidan och somnade om. Klubben är ju duktiga på det de fokuserar på och det lär inte ändra sig framöver om inte ett forum startas inom klubben just för detta.
    PeterChams

  8. Aasmund Sep 5, 2009 Reply

    Vi hadde tidlig i sesongen terminfestet GOR siden denne regattaen var en del av Skagerak Cup. Men for å være ærlig; det frister ikke med 24 timer, hvorav nær halvparten i mørket, senhøstes i Kattegat/Skagerak. Og slett ikke når prisen for å delta er det tredobbelte i forhold til f.eks. Færdern hvor vi seiler sammen med 1000 båter en lys natt med en fantastisk stemning og fest i Horten etterpå.
    Vi trodde da Skagerak Cup ble annonsert at GOR skulle bli en regatta med noenlunde deltagelse. Når man ikke har klart å samle mer enn 6 båter så langt så frister det i allefall ikke å sette av 4 dager til dette evenement! Så får vi heller være fornøyd med at vi har gjort tre middelmådige regattaer så langt i Skagerak Cup hvor 31 båter har deltatt så langt.
    Men kanskje; Om GKSS hadde klart å mobilisere halvparten av disse båtene lover vi å stille! Så får heller skipperen utsette årets rypejakt en dag! :-)
    Mvh
    Magic – NOR 13540

  9. Andreas i Missmatch Sep 6, 2009 Reply

    Jag ansåg säkerhetsreglerna bör ses över.
    VHF antenn i masttoppen? Borde väl räcka med handburen VHF?
    Sluten pulpit framför staget? Borde räcka med en vanlig öppen, Tror inte detta är av betydelse för denna havssegling. och säkerhet.
    Livflotten som skall kunnas nås o sjösättas inom en viss tidsenhet…innebär att det inte bara behövs flotte utan oxå att den inte kan vara nere i ruffen. Osv osv.

    Detta gjorde för 3 år sedan att vi inte ställde upp. Sedan bidrog då kostnaden till att jag inte ens tittat på denna tävling. Finns så många trevligare tävlingar med rimliga nivåer. Här krävs det elitsatsning för att platsa.
    Jag seglade Skaw race i 20 m/s vi i forgusen fick mastbrott under spinnakergång. Jag var 16 år och jäklar vilken upplevelse…men säkerhetsnivån har ju skenat iväghär.
    Jag ifrågasätter inte utrustningen, utan kraven för tillämpning.
    Läste i ett tidigare utlägg om motivering av Kat 3.
    För att kunna klara sig 24h på havet i en nödsituation? Vi seglar ToR skagen…hur många timmar är det för sjöräddningen? 3h max?

    Jag är nog naiv och dumdristig som inte har en livflotte som uppfyller dessa krav osv.

    Valet av Marsstrand är det enda positiva, tycker det är en neuttral plats med”hockeykultur”

    Tidpunkten borde vara tidigare på säsongen då det är “kortare nätter”

    Tycker jag.
    Bohusracet, GO!!
    Andreas

    • Patrick L Sep 6, 2009 Reply

      Vad gäller handburen VHF: Jag testade i somras på väg från Visby till Landsort (cruising) att med jämna mellanrum ropa upp Sthlm Radio. Radion är en för året ny Nexus NX1500 som var fulladdad och jag ropade från sittbrunnen. Jag fick svar först när jag var 6M från Landsort och då var hörbarheten 2/3. Hon hörde inte vad jag sade annat än när jag bokstaverade anropssignalen förrän jag var ca 5M ifrån land.

      Att ha VHF-antenn i masttoppen är för mig en självklarhet om jag skall ut på havet överhuvudtaget. En bärbar VHF är bra för att kunna guida sjöräddningen när man ser dem eller för att kunna reläa trafik via andra båtar men att få hjälp via en sådan om man är ensam skall man nog inte ha någon större förhoppning om.

      • Patrik S Sep 8, 2009 Reply

        Hej Partick

        Intressant ang VHF:en. Vi använder NX1500 vid arrangemang och vi på startbåten har ibland svårt att höra banläggaren när han är uppe vid kryssmärket. Då snackar vi om typ 0,6 -1,2 NM.
        Så jag håller helt med dig att en fast monterad antenn i masttoppen är rätt som krav.

        Vänligen

        Patrik S

        • Patrick L Sep 8, 2009 Reply

          Då är det ju två handhållna så därför blir räckvidden betydligt sämre än när man pratar med en landstation med höga master.

          • Patrik S Sep 8, 2009

            Så sant så. Men det är ändå en sak man skall ha i minnet.
            Vi ses till helgen och kan språkas vid lite

          • Patrick L Sep 8, 2009

            Japp! Skall bli trevligt!

  10. Peter D Chamsiin Sep 6, 2009 Reply

    Håller med om att VHF:en skall vara i toppen eller på en hög stång i aktern. Om alla i fältet har VHF:en på (vilket det är dåligt med) så kommer man alltid få kontakt med medseglare..nog så viktigt. Marstrand är OK somstartplats. Jag är van vid 100-150 dist tillfartsseglingar.
    Tidpunkten är lite svår att finna nu när försäsongen är intecknad men helgen efter Tjörn Runt är nog bäst för att få med utländska båtar. Viktigare ärdåatt köra LYS. Stora klasser är mycket roligare och kommer att dra med båtar. Bertil Söderberg mfl jättebåtar är givetvis välkomna men när halva priskörden delas ut till en båt som hade kommit långt ner i Fältet om de seglat LYS tappar vi andra lusten (inte Bertils fel). Nyckeln sitter i att bara fokusera på hur seglingen skall läggas upp för att maximera deltagarantalet. PeterChams

  11. Andre´B. Sep 6, 2009 Reply

    Ok,

    Det fanns några eldsjälar som drog igång en 40-fotscup i stockholm 1992 till 1994 (jag vet att cupen seglades därefter men för mig innehöll de åren de bästa cup seglingarna). Seglingarna bedrevs utanför seglarförbundet av seglarna själva och var oerhört lyckade.

    Om vi nu tar vara på idén på att skippa GKSS och dra igång något eget hur gör vi? Skall vi när vi då håller dessutom försöka starta upp en cup i stil med West Side Cup tillsammans med en del andra klubbar/arrangörer?

    Vilka regattor skall vi då satsa på och när är ett lämpligt datum för ett nytt “Skaw Race/Trindeln/GOR” ? Personligen tycker jag helgen innan eller efter Tjörn är lämpliga datum då det för långväga båtar ger möjligheten att delta i två kappseglingar istället för en enda.

    Andre´B.

  12. Author
    Peter Gustafsson Sep 6, 2009 Reply

    Jag kommer att försöka samla båtägarna här på västkusten till ett informellt möte efter säsongen. Det kan ju vara ett bra forum för att diskutera det här.

    Jag är helt säker på att man skulle kunna få igång både Skaw Race/Trindeln/GOR och en vettig cup, även om det kräver en del av både klubbar, båtägare och andra…

  13. MA Sep 6, 2009 Reply

    Det finns idag c:a 70 klubbar på västkusten, av dem är det knappt 10 som har junior/ungdomsverksamhet (varav några ligger i våra insjöar). Resterande är s.k. kölbåtsklubbar som inte bedriver någon ungdomsverksamhet att tala om. Att de inte lyckas skapa intresse för havskappsegling skall ni inte tillskriva några få klubbar som har en bra junior/elitverksamhet. Vad gör ni själva i de klubbar ni är medlemmar i?

  14. Sture Smith Sep 6, 2009 Reply

    Trindeln, Läsö Race/Septemberseglingen, Skawrace dog sakta men säkert med GKSS som en av arrangörerna.
    Därför tog havskappseglningsförbundet i GBG initiativet och startade GOR 1996 knutet till Göteborgskalaset, även om det naturligtvis var folk från GKSS inblandade.
    GKSS tog över evenemanget i samband med att Semcon gick in som huvudsponsor. Och nu dör även GOR och vi kan återigen konstatera att GKSS Havskapp/Storbåtssegling inte är ett harmoniskt äktenskap. Med undantag av stora evenmang EM, VOR osv. vilket naturligtvis är bra.
    Våra norska grannar har fullständigt kört ifrån oss och vi kan bara lyfta på hatten.
    Helly Hansen Skagen Race är i dag Nordens största havskappsegling. Faerder är Norden/världens? största kustsegling över natten. Watski Skagerack Double handed Nordens största double handed segling.
    Det krävs en analys och metodiskt arbete som stöds av båtägarna med intresse av att utveckla kölbåtssegling i västsverige. Utan båtägarnas stöd och intresse går det svårligen att utveckla vår sport. Sedan är det naturligtvis viktigt att en klubb/arrangör driver själva tävlingen.
    I GKSS fall finns klubben, infrastruktur osv. Engagemang och kontakt med seglarna/ägarna finns tydligen inte.
    Tjörn runt är idag den största kölbåtseglingen i Sverige som tagit till sig och förstått vikten av kontakt med seglarna/ägarna. Tävlingen har även om deltagarantalet gått ner på huvudtävlingen utvecklats med en rad sidoarrangemang.
    Bohusracet är en riktigt intressant tävlingsform som har mkt stor utvecklingspotential.
    Åter igen kommer säkerhetsfrågan upp och det är med stigande förvåning jag konstaterar att vi tydligen skall ut på havet utan VHF, livflotte, säkerhetskurs osv. Det finns en mkt väl genomarbetad kategorisering med utrustningskrav.
    “Sjöglans” Dehler 39SQ

    • Leino Sep 7, 2009 Reply

      Bohusracet är kustnära

  15. Richard D. Sep 6, 2009 Reply

    Föredömlig anmälningskostnad på Bohus racet. Det är en trevlig tävling man helst vill ha, inte kostsamt runt omkring arrangemang som drar upp kostnaden.
    GKSS visar år efter år att de inte är intresserade av att driva andra tävlingar än jolle och ungdom seriöst. Roger, Peter mfl.; varför är ni fortfarande med i GKSS? Det finns ju faktiskt flera närliggande alternativ. Peter skriver att GKSS har sitt namn att vila på men borde inte vi som tycker att det just vilas för mycket lämna klubben så att den får ett medlemsantal i paritet med vad den är värd?

  16. Author
    Peter Gustafsson Sep 7, 2009 Reply

    Såg att Roger, som alltid seglat för GKSS, körde för SS Fram på Höstknalten. Och flera jag pratat med skulle vara vara intresserade av att segla för en mer engagerad klubb.

    Och MA, precis som jolleseglare väljer den klubb som ger dem bäst förutsättningar för att utvecklas, så gäller väl samma sak för oss som seglar större båt. Och de flesta klubbar, snart inkluderande GKSS, är är bara en hamn där folk kan parkera sina båtar.

    Gällande eget engagemang så har jag diskuterat frågorna med både VD och styrelse. Jag har också lovat att publicera info här på blur.se om de bara mailar mig.

    Jag har själv försökt dra i träningar för 36-fotare ett par år. Inget intresse från GKSS, utan vi skulle tillochmed få betala för att låna båt/bojar om det var så att seglare från andra klubbar var med på träningarna…

    Jag försökte också få med Septemberseglingen (som är en kanontrevlig segling) i LYS-cupen, men VKSF fick följande svar från GKSS:

    Hej

    Tack för ett mycket trevligt initiativ. GKSS måste dessvärre tacka nej till inbjudan beträffande vår Septembersegling. Detta arrangemang är GKSS årliga medlemssegling och är mer av familjeseglingskaraktär än kappsegling.

    GKSS Kappseglingskommitté Kerstin Holmberg

    Genom

    Marcus van der Vliet
    GKSS

  17. Calle P Sep 7, 2009 Reply

    BKSS är en himla trevlig klubb!

  18. Johan De Ridder Sep 7, 2009 Reply

    Min åsikt som sitter lite från sidan är att GKSS trots allt är en klubb som är driven av sina medlemmar. När klubbens havskappseglare inte klarar av att besätta ens en kommitté (havskappseglingskommitén dog pga att de som seglade inte ville driva några frågor) för att svara upp för sina intressen så är det klart att det inte blir någon verksamhet. I alla andra kommittéer sitter personer som brinner för sina frågor och saker. Massvis med föräldrar som engagerar sig i juniorerna, drivande personer i klubbkommittén som driver tex. septemberseglingen, träningskommittén som driver elitseglingen etc. Ett tydligt exempel på det är ju hamnkommitténs skapande för endast ett par år sen som kom ur ett missnöje att ingen drev hamnliggarnas frågor. Det är i dag en aktiv drivande del med en egen budget.
    Vill man från havskappseglingens sida få ett engagemang ur klubben får man väl för fan vara med och påverka själva. Orkar man inte det kan man väl åtminstone som medlem ta ett aktivt samtal med de i kappseglingskommittén som jobbar för tex GOR. Man kan hjälpa till att skapa de förutsättningar/tävlingar man vill ha på tävlingarna, man kan hjälpa till att lobba så att det kommer andra deltagare till tävlingarna.- Jag tror inte de som lägger ner en massa ideell tid vill att tävlingarna skall dö utan de famlar nog i mörkret precis som många andra.

    Så sluta stå och gnäll på den stora draken vid sidlinjen. Var en medlem och hjälp till att skapa det ni vill ha. Det är så enkelt att tycka si eller så och gnälla utan att investera något eget engagemang.. Det är trots allt en medlemsklubb..

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 7, 2009 Reply

      Kappseglingskommittén på GKSS är åtta personer och skall jobba med havskappsegling, bankappsegling & matchracing (exklusive Match Cup). Två av medlemmarna, inklusive ordföranden, sitter också med i styrelsen för Svenska Havskapsseglingsförbundet!

      Så visst borde det finnas både tyngd, intresse och kompetens nog för att driva dessa frågor??

      Man har 18 kappseglingar i sin kalender. Av dessa är 10 matchracing, 4 för jollar 2 för Drakar, en för entypskölbåtar (Marstrandsregattan) och så Göteborg Offshore Race som enda kvarvarande race för större kölbåtar. Vårdraken ställdes in i år, Marstrandsregattan samlade 28 båtar (exklusive Folkbåtarnas SM) och anmälan till Höstdraken som går om 2 veckor är inte ens uppe…

      Tro mig, jag vet att man behöver engagera sig!!! Jag jobbar gärna tajt med de som har ett intresse av det (som Bohusracet, Hermanö Runt eller StSS olika race). Många av dessa race drivs förresten av en engagerad person, inte av någon kommitté.

      Och jag hoppas att jag drar upp en del damm även på andra ställen. Här är dagens mail som gör att man kör vidare ett tag till:

      Tack för en riktigt bra blogg, har hängt med ett par år och blivit så inspirerad av havskappsegling att jag i helgen genomförde mina första tävlingar. Jag frugan och vår 7-åring. Nästa säsong ska jag delta på hela serien. HSS är en mycket alert klubb som arrangerar många havskappseglingstävlingar och har enormt fina områden där man kan mixa offshore med 3 meters vågor och inomskärs på samma tävling, riktigt nice.

      GKSS behöver bestämma sig, på en övergripande strategisk nivå, om man vill hålla på med havskappsegling eller inte. Sedan kan vi förhålla oss till det och engagera oss på olika sätt. Kanske kan ett misslyckat GOR bli en nystart på något mycket bättre!

      • Johan De Ridder Sep 7, 2009 Reply

        Jag tror att grunden i problemet är att de flesta ser GKSS som någon annan än medlemmarna, att man är en instans eller en myndighet. Det är alltid någon annan som gör jobbet i många utomståendes ögon. Helst skall väl det där verket betala för det också för de har ju så mycket pengar.

        Det måste vara eldsjälarna som gör arbetet och det är många som jobbar och försöker, så även i GKSS. Kanske är det ett av problemen med GOR man över tiden försökt och nu försöker för hårt för att vara alla till lags och då blir det pankaka..

        MEN faktum kvarstår att om inte engagemanget finns hos seglarna så kommer det inte tillbaka från klubben.

        Det finns många exempel på det.. Expressklassen har hittat en hemvist bland som någon sa här alla elitsatsande jolleseglare i Långedrag och där snittar man 10 båtar på startlinjen varje tisdag. Grunden från det var eldsjälar som jobbade för sin klass och var villiga att organisera sig.. Därefter kom klubbens engagemang och stöd..

        Handikappseglingen kom igång med klubbens engagemang efter att det fanns personer/medlemmar/ungdomar med handikapp som seglar..

        Visst är det en stor kraft i klubben, men inte större än den urkraft som den enskilda individen ställer upp med. Personalen som är anställd jobbar ju med att serva medlemmarna inte med att driva seglingar, så vem skall göra jobbet?..
        Som jag sa tidigare jag tror inte att intentionen som från de personer som lägger ner timmar i tid ideellt med att få igång GOR var att skapa ett kasst evenemang som ingen vill segla. Jag vet att man har över tiden ställt massvis med frågor till seglare som skall kunna saken.. Om jag inte är missinformerad sitter Bengt Falkenberg med i projektgruppen. Innan har Lena Having, Jonnie Kjellman, Hans Johansson gjort tappra försök utan att det blivit något drag i havskappseglingen.

        Så jag kan slå vad om att kommer det en gemensamt engagemang från havskappseglarna där man bevisar att man kan hålla värmen i verksamheten så håller ingen i klubben emot. Och för de som inte tror att klubben satsat på havskappseglingen skall man nog prata med kappseglingskommittén över hur mycket tid och pengar de lagt ner på kölbåtssegling och havskappsegling i förhållande till antalet deltagare och framförallt i förhållande till varje tränad timma.
        Och betänk att det är 4000 medlemmar som skall säga sitt och jag kan lova att alla har sin åsikt om hur saker skall drivas. Och på det följer säkert dubbelt så många som står vid sidan och har en uppfattning om hur GKSS resonerar och tycker allmänt illa om allt som klubben tar sig för.

  19. Carl Fjällman Sep 7, 2009 Reply

    Tråkigt, vi hade tänkt att köra GOR men hoppar nu de p.g.a deltagarantalet i första hand. I andra hand var det kanske att anmälningsavgiften var dyrare på ett 24/H race än på Gotland runt som tog 90 timmar för oss. Visst det är inte den största kostnaden på en båt i våran storlek, men det sätter lite prägel på attityden från GKSS, tyvärr.

    Vidare tycker jag definitivt att det ska vara kat.3 på ett havskapprace i september, VHF i masttopp är en självklarhet. (“Med en handburen når du så långt som du ser”)

    Hoppas på en bättre lösning för GOR nästa år, kanske är bättre att någon annan tar över.

    Mvh
    Carl Fjällman
    Madam blå

    • F424 Sep 7, 2009 Reply

      Jag var lite sugen på att segla för ett par år sedan, men hindrades av “lys-golvet” på 1,20 då jag själv hade 1,15. Nyfiken på motivet mailade jag tävlingsledningen fick aldrig något svar.
      Kan nog hålla med om det vettiga i att en organisation med mer iver och hjärta tar över. Visst borde det väl gå att få till ett attraktivt offshore-race utanför Göteborg?!

  20. MA Sep 7, 2009 Reply

    Varför inte ta upp frågan inför årsmötet, en motion måste väl behandlas även i GKSS. Att”puffa” för arrangemang på en blogg är kanske inte lika med att göra grovgörat? Jag förstår GKSS, de har under så lång tid förlitat sig på betald personal. Då blir det dyrt, andra, mindre klubbar, har ju en stab av eldsjälar som gör skitjobbet, och får på sin höjd en kopp kaffet för besväret. Ideellt arbete kallas det visst …..

  21. Author
    Peter Gustafsson Sep 7, 2009 Reply

    Ett kul förslag från Mattias Wilson (Bavaria 38 Match Draklunne):

    En idé kanske kan vara att återupprätta ett Skagerrak Cup i miniatyr;

    Torsdag förmiddag; 2 korta kör i Marstrand
    Torsdag eftermiddag; GOR med målgång fredag lunch i Stenungsund
    Lördag; Tjörn Runt.

    Om vi seglar GOR kustnära kan vi kanske köra med säkerhetskategori 4, samma som Faerder Race, vilket skulle underlätta deltagandet en hel del. Inte en massa inmätningar m.m. utan några stickprov på samma sätt som Faerder race.

    Mvh
    Draklunne
    Mattias Wilson

    • ClaesE Sep 8, 2009 Reply

      Kul idé! Kanske med en separat klass för oss som gärna kör shorthanded?

      Sedan saknas bara en fungerande gastbank…

  22. PelleL Sep 7, 2009 Reply

    Det är ju faktiskt så att även GKSS kappseglingar bedrivs ideellt. Problemet är nog att det är (måste vara) för många inblandade för att det skall bli så tajt och effektivt som det kan vara i mindre klubbar.

  23. Anders Averdal Sep 7, 2009 Reply

    Jag har ett förslag. Då grunden till att en segling etableras med många deltagare är en förankring bland de lokala skepparna. Om vi som seglar runt Göteborg gnäller över allt runt seglingen så lär ingen annan komma hit
    Mitt förslag lyder: Skapa en komitte som lägger upp riktlinjerna runt GOR och andra havskappseglingar på Västkusten, denna kommite skall inte utföra seglingarna. Utan man skall vara en “styrelse” som talar om för de seglingsledningar och klubbar som vill arrangera. Dessa herrar och damer skall vara båtägare och se till att ställa upp och anmäla sig tidigt på seglingarna så att vi når en kritisk massa.
    Detta för att div seglingsledare som tror sig veta vad vi värdesätter skall slippa att göra fel gång på gång.
    Några av de starkast drivande och debatterande seglarna i Göteborg borde vara med tex Roger (Aero), Peter (Blur), Mattias (Draklunne) några garanterat glömda. Era åsikter syns ofta, ni har många kontakter med andra seglare och kan känna av vad folk vill.

    Vi gjorde ett försök med en havskappseglings komitte inom GKSS, men jag tror snarare att denna kommite skall vara knuten som ett rådgivande organ till Västkustensseglarförbund.

    Det behöver inte vara mycket jobb några möten per år, och en del lobbying.
    Samt att en av våra effektivaste kanaler “Blur” kan vi säkert använda oss av.

    Kort och gott. Om vi själva talar om hur dåligt allt är här. Hur i helvete skall någon annan vilja åka hit???

    Sluta gnäll. Börja agera!

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 7, 2009 Reply

      Som sagt, jag kommer helt informellt att försöka samla båtägarna under hösten för att vi skall dryfta frågor av gemensamt intresse. Alltså ingen kommitté, och helt oberoende av förbund, mätregler och klubbar. Jag vet att samma sak kommer att ske i Stockholm.

      Och en annan sak. Om man efterfrågar feedback på sina arrangemang och varför folk inte dyker upp, så får man acceptera att man får höra vad folk faktiskt tycker! Kallar man då seglarna för gnälliga, så slutar de ge feedback och seglar någon annanstans i stället.

      • Anders Averdal Sep 7, 2009 Reply

        Jag håller med dig Peter, men det är ochså skillnad på konstruktiv kritik och gnäll.
        När vi ett år bjöd samtliga deltagare på gratis mat, då var det fel mat…
        I Norge är det ingen som klagar på att aftersailbuffen är lite enkel, alla går dit och har kul.

        • Anders Averdal Sep 7, 2009 Reply

          Glömde att det var 150g hamburgare + att det ingick en öl..

          • Mats Sep 7, 2009

            Jag tyckte om maten.

          • Anders Averdal Sep 8, 2009

            Tack Mats :-)
            Det var många som gjorde, men få som sa.

  24. Claes Redin Sep 7, 2009 Reply

    Vadå gnäll?
    GKSS borde tacka Peter för konstruktiva förslag och att en diskussion startat här som ger massor av bra feedback. Detta kräver givetvis att man är mottaglig för kritik och vill bli bättre.

    Att gå i försvar, kalla kritik för gnäll och därmed försöka kväva de åsikter som inte är enbart positiva är fegt och trist. Innan vi kan komma framåt måste vi veta var vi är nu. Att hanteringen av GOR inte varit bra är tydligt och här måste man inse sitt misslyckande för att komma vidare.

    Jag är GKSS medlem sedan 10 år och har ställt upp som funktionär på VOR (1v ledigt från jobbet mm.), så det är inte bara gnäll från läktaren.

  25. Anders Averdal Sep 8, 2009 Reply

    Givetvis är det inte bara gnäll som ni/vi/jag står för.
    Det har kommit mycket goda åsikter ochså, problemet så som jag har upplevt det är att seglarna måste snacka ihop sig. För ni har så vitt skilda åsikter så att ni måste komma överrens hur ni vill ha det. Och därför tycker jag att det skulle vara bra att vi samlade en grupp för att framföra en gemensam linje på hur vi vill att seglingarna på kusten borde genomföras.

  26. David Johansson Sep 8, 2009 Reply

    Hmm

    Då var vi här igen…. Lite intressant analys är att detta är något som alla andra klubbar löser. Jag har seglat under GKSS Flagg (Det gör jag inte längre) under ex antal år (det gör jag inte längre) och jag kan inte påstå att vi någon gång har fått något “stöd” i form av tränings möjligheter(tränings helger) uppmuntring etc.
    GKSS borde vara intresserad av att uppmuntra båtägare och besättningar att träna bli bättre och representera klubben ute på mästerskap och regattor. Men som jag ser det så är det många som har slitit i mörkret.
    Båda parter måste vilja engagera sig. Risken är att GKSS blir en hamn. Och att man seglar för någon annan klubb som visar stolthet att man har dessa båtar besättnignarna under sin flagga.
    Jag är rädd att det är redan försent. Det krävs NU ett kraft tag från GKSS sida att lösa detta problem.
    Sedan tycker jag det är intressant att höra GKSS Johan De Ridder säga “Expressklassen har hittat en hemvist bland som någon sa här alla elitsatsande jolleseglare i Långedrag och där snittar man 10 båtar på startlinjen varje tisdag” sanningen är väll såhär att de som seglar express betalar för att stå på GKSS plan (hoppas jag) men “Tisdags Seglingen” arangeras av LSS. Rätta mig gärna om jag har fel.

    Och då till trådens ursprungs problem. Jag hörde talas om att man hade flyttat seglingen i början på året. Och då kände jag väll att det var ett klokt beslut med tanke på vad som hänt vi tidigare tillfällen tex. IMS VM 2007 i Hankö krockade. I år var det ORCi EM den enda kloka var att flytta. Det andra kloka beslutet var att inkludera GOR i en Cup som “Skagerak Cup” för att kanske locka ned några norska vänner.
    Misstaget man har nu då gjort är att det är svårt att få fram något resultat kring Skagerak Cup (en cup behöver en serie lista). Detta för att hålla uppe intresset för cupen. Nu finns varken uppslag (som lever) eller resultat, vilket gör att ingen vet ifall cupen runnit ut i sanden eller vad som hänt.
    Det andra misstaget är att man har på tok för höga anmälnings avgifter kan jag tycka och då jämför jag med vad som var på Fearder tex.
    Jag kan dock inte hålla med om att det är för höga säkerhets krav. Min personliga åsikt är att vi som seglare borde tänka igenom vår säkerhet lite oftare. Själv gick jag “ISAF Offshore Personal survival course” hos SSTC mycket bra kurs som alla borde gå.

    Jag tycker det är mycket tråkigt att GOR som jag tycker om som segling håller på att gå i graven men det känns svårt att rädda med sex startande.
    Båten jag själv seglar på kommer vad jag vet nu inte heller segla av olika orsaker. Personligen ska jag o avsätt inte segla men det är av personliga förhinder.

  27. Johan Björling Sep 8, 2009 Reply

    Någon som vet om det blir GOR eller inte efter gårdagens möte?

    /Johan

    • Anders Averdal Sep 8, 2009 Reply

      Med tanke på att många känner till mötet så borde GKSS vara snabba med att gå ut med info innan en ev ryktesspridning sätter igång.

  28. Hans Sep 8, 2009 Reply

    Som Göteborgare har jag valt att inte gå med i GKSS, delvis pga att de inte längre satsar på LYS/Kölbåtskappsegling.
    För tiotalet år sedan var vi med o körde GKSS korp/kvälls-kappseglingar varje vecka – en verksamhet som har lidit sotdöden på samma sätt som GOR.
    Min nuvarande klubb är liten och har inte de resurser som GKSS har, men ändå lyckas man både driva ungdomsverksamhet OCH kölbåtsseglingar på LYS för oss gubbar.
    Självklart måste medlemmarna engagera sig, men om inte styrelsens engagemang o intresse finns…

  29. Andreas i Missmatch Sep 8, 2009 Reply

    Hejsan
    Jag gillade Mattias i Draklunnes förslag.
    Ett inofficiellt LYS? – mästerskap
    Banrace+ havsrace+ skärgårdsrace.
    Men endast på 3 dagar.

    Mätregel/klassindelningar
    Hålla nere kostnader för mätning+startavgift och jag tror ett sådant här race skulle bli årets höjdpunkt för flera med mig.

    P.S jag syftade inte på min båt /eller liknande båtar enbart gällande VHF utan även på J80 tex. hur många har VHF antenn i masttoppen, men vet att de är tuffa och ändå kör långa race mfl….Och en tävling som lockar fler är kul (minns fortfarande Bohusracet som var tätt o kul)
    De flesta har ju VHFer och därmed kanske det funkar med handburna VHFer för vissa båttyper om det är relativ kustnära segling…

    MVH Andreas

  30. Erik Sep 8, 2009 Reply

    Ris til egen bak, men oppdaget faktisk kun for noen uker siden at starten var fredag så dermed ryker torsdagen på jobben også. Minste båt som er påmeldt og med en startkontigent ink middag på 3500,- NKR er dette for dyrt.
    Håper det dukker opp noen flere båter på startstreken ellers blir det det å seile Skagerak alene og i bakerste rekke. Spørs hvor morsomt det blir.

  31. Andre B. Sep 8, 2009 Reply

    För tjugo år sedan så arrangerades West Side Cup av om jag inte minns fel GHK. Samma intresseförening arrangerade väl även det mycket berömda West Side Cup Grand Prixet samma år i Långedrag? Man gjorde väl ett försök med en 35-fots cup. Men det blev aldrig samma succé som i Stockholm.

    GHK arrangerade som sagt även GOR. Det ligger väl lite i det som en del säger att man engagerat sig för lite och i fel klubb (GKSS). Vill minnas att GKSS varit bäst som arrangör av stora evenemang. Inte på att stödja kölbåtsseglarna.

    Tror att man får väcka upp det insomnade GHK för att få lite fart på kölbåtsarrangemangen här på västkusten. Man får gå ut och väcka ägare till båtar som borde vara ute på vattnet istället för att ligga vid bryggan.

    Sen måste det fram besättningar till båtarna med. Var finns det en fungerande gastbank någonstans? Och hur är det med kunniga coacher. För det finns det väl intresse för? Jag har alltid varit öppen för att hjälpa till med boathandling m.m. för de besättningar som varit intresserade. Men intresset har ibland varit lågt för coaching avseende kölbåtar. Det tar för mycket tid för den “oengagerade besättningen”…

    Andre´B.

  32. Erik Sep 8, 2009 Reply

    Følgende mail kom inn i ettermiddag:
    Till er skeppare som anmält er till Göteborg Offshore Race 2009.

    Beklagligt, men pga för få anmälningar till Göteborg Offshore Race 2009, gör att GKSS blir tvungen att meddela att tävlingen för i år är inställd. Inbetald anmälningsavgift återbetalas till er på det konto ni betalt in från.

    Prisutdelningen för Skagerrak Cup 2009 kommer att ske på GKSS höstmöte i november 2009, ytterligare information om tid och plats kommer senare i höst på GKSS hemsida.

    GKSS Kappseglingskommitté /
    Kerstin Holmberg
    Tävlingsledare

    • Anders Averdal Sep 9, 2009 Reply

      Spiken i kistan….

  33. Author
    Peter Gustafsson Sep 23, 2009 Reply

    Tydligen var det inte bara GOR som hade svårt att locka båtar denna helg. Drakarna är ju GKSS prestigeklass (nästa år skall det bli Gold Cup i Marstrand), men Höstdraken lyckades bara få ihop tre båtar…

    http://gkss.se/sv/nyhet/Sida/Hostdraken-2009-avgjordes-i-helgen-i-Marstrand/

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.