Sweet… Baltic 45 Bodacious 3 seglar

4_B_45_sailing_d.JPG
För ett år sedan så spanade vi in en av de sweetaste båtarna någonsin, en Baltic 45 shorthandedracer med helt rätt dimensioner: 15.17 x 3,83 x sänkköl på 2,00/3,20 m. Väger bara 6040 kg varav 3090 kg i kölen! Dessutom kaffekvarn, pyttelitet kök och toa i kolfiber… Foton: Billy Black.

Vill ha!!!

Fler bilder på flickr. Kolla speciellt in brunnen. Yummy!!! De där kopphållarna i kol borde någon ju börja sälja? Jag skall prata med Seldén…

5_B_45_sailing_e.JPG

This is a Reichel/Pugh design, a light and aggressive speed machine. The owner’s wish was to have a single-handed speed machine in the clothing of a luxury day cruiser. This real Baltic is state-of-the-art in design and construction. Advanced light structures are driven to a high end with the most sophisticated production methods. Focus in speed without forgetting the beauty of a day cruiser makes this boat a unique piece of art.

Again Baltic Yachts and Reichel/Pugh engineers and designers are driven to the challenge of a fine combination of beauty and functionality. Everything in this boat must be able to work single-handedly. The owner’s goal is to win, and we at Baltic will help him do it anywhere and in any weather conditions.

The interior of this boat is rather “Spartan”, if we compare it to the usual Baltic boats. Simple, empty and functional can be the words to describe the interiors. The boat is almost empty at the front of the main bulkhead. The saloon is simple and the use of fine cherry wood will give the interiors of the boat a sense of luxury. Simple pipe berths work as reminders of the main purpose of this boat: to be fast at any time and in any weather. Large water ballast tanks take their own space as well.

Sail area is increased by taking the boom gooseneck as close to the deck as practical. The recessed genoa furler and the bowsprit for the reacher give speed at any wind angle. The twin rudder and the lifting keel help the owner to enjoy shallow harbors while day cruising.

Baltic 45 Bodacious 3 was delivered in May 2009.

2_B_45_sailing_b.JPG

8_B_45_salon_aft.JPG

91_B_45_nav_station.JPG


7_B_45_salon.JPG

9_B_45_companion_way.JPG

3_B_45_sailing_c.JPG

1_B_45_sailing_a.JPG

6_B_45_sailing_f.JPG

13 Comments

  1. Team Styrbord Sep 16, 2009 Reply

    Inte alls illa…man kanske skulle byta

  2. kris Sep 16, 2009 Reply

    Price ungefär?

  3. Clifford Sep 16, 2009 Reply

    Helrätt, förutom teakdäcket och slips-färgen på skrovet. Skulle vilja ha en sån till Bohusracet.

    • Hans Sep 16, 2009 Reply

      Instämmer med Clifford – vidrig färg på skrovet och en hel regnskog på däck och i sittbrunnen känns väldigt fel. Resten är däremot 110% rätt.
      Vi kanske kan få grupprabatt……?

  4. Erik Barkefors Sep 16, 2009 Reply

    Säkert bra i hamn när man vill valsa runt på de stora ytorna nere i ruffen men jag lockas mer av Class 40 där seglingen och säkerheten till sjöss prioriteras före glassighet.

  5. Bosse Sep 16, 2009 Reply

    Hmmm…matta i salongen??!!

    • Johan Sep 16, 2009 Reply

      Klockrent ju! Och skön persisk touch var det på den med!

  6. Johan O Sep 16, 2009 Reply

    Kaffemugg finns redan, http://www.swecomposite.com/album/Others/slides/Coffe%20Cup.jpg

    6040 Kg inkl en brädgård verkar orimligt lätt, stämmer verkligen uppgifterna??

    • Richard Domack Sep 17, 2009 Reply

      Brädgård i ruffen behöver inte längre betyda så många extra kilon som på Orustvarvens storhetstid då en besticklåda på 7 kg. tom tycktes vara helt normalt.. Allt är inte längre trä som glimmar..

  7. Baltic fan Sep 16, 2009 Reply

    2 000 000, minst…. €

  8. Björn N Sep 16, 2009 Reply

    Äntligen något som skulle kunna motivera ett byte från min Aphrodite 29:a!

  9. Spirit Sep 16, 2009 Reply

    Hej,

    Jag har sett båten i produktion när den var näst intill färdigställd. Ni kan lugnt lita på att båten är precis så lätt som varvet specat den. De har mycket bra koll på vad de håller på med och skulle på en båt som denna aldrig ens fundera på att montera så mycket som ett standardfärste till något om det gick att göra lättare i kol (eller titan). Enda skillnaden jag sett jmf med ritningarna är att man monterade ett normalt segelbåtsdrev i stället för en “infällbar” axel a la VO 70.

    Båten är otroligt sweet, passar perfekt till two-handed men har ett ganska smalt användningsområde eftersom köparen valde att avstå från en hel del (högst normal) komfortutrustning i bla pentryt. Dessutom är förskeppet tomt.

    Har inte koll på prisnivån men skulle gissa ca 1.5 m Euro (utan moms…). Som ett alternativ kan Ni alltid spana in Bionic Elk, 56 nummer 1, med swing keel och dubbla daggerbords som finns till salu för samma pengar på http://www.balticyachts.com .

    PS. Burkhållaren är precis så läcker som den ser ut. Vill ha!

  10. SilverSurfer Sep 18, 2009 Reply

    Og så må vi håbe at den ikke tilhører den generation af R/P-både, som andre har måttet modificere, fordi de ikke kunne sejle. Synes at chinen er for dyb og at vandet bag båden er for uroligt……..var det ikke blandt symptomerne ?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.