Sweet… Finn Flyer 34

FF 34 sideview.jpg
Dags för en lillasyster till Finn Flyer 36. Ser ju nice ut. Det verkar bli ett riktigt getingbo i 34-fotaklassen. Varvet påpekar speciellt att standard är rorkult i kolfiber. De vet vad blur-läsarna vill höra…

FF 34 sideview drawing 21 9 2009.JPG
Längd 10,40m, bredd 3,35m, Djup CR 1,85m Club 2,00m
Deplacement Club 4,0 ton, CR 4,2 ton.
Segelyta: stor 40 m², 107% Fock 31 m², Spinnaker 98 m²
Motor: VolvoPenta D1-20 med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.

Ny Finn Flyer 34 kommer våren 2010!
Finn Yachts Ltd i Jakobstad följer upp succén Finn Flyer 36 (årets båt i Finland som tog silver i den finska ORCi rankingen 2009). Båtmodellen Finn Flyer 34 har premiär under våren 2010. Båten kommer att ha egenskaper med betoning på seglingsprestanda och kvalitet utöver det vanliga. Finn Flyer 34 kommer att vara en av de snabbaste 34-fotarna. Båten är konstruerad att mäta bra i IRC och ORCi.


Finn Yachts Ltd har en ökad efterfrågan på mindre och lätta båtar där det inte behövs en större besättning för att klara av seglingen. Finn Yachts unika teknik, ACCY möjliggör framtagningen av lätta och starka båtar, vilket ger en ny dimension till seglingen. De tillverkas i semi-custom vilket ger en kundanpassad drömbåt.

Teknik och Koncept
Finn Yachts Ltd har utvecklat en unik tillverkningsteknik kallad ACCY, Advanced Composite Construction Yachts, för tillverkning av båtar i mindre serier. Båtarna är konstruerade med en avancerad kompositteknik som ger lätta, starka och snabba segelbåtar. Finn Flyer båtarna är ca 1-2 ton lättare än marknadens Performance Cruisers trots en mycket hög ballastprocent. Ca 43 % av FF 34:ans vikt finns i kölen.

ACCY-tekniken möjliggör tillverkningen av en optimal Performance Cruiser med seglingsprestanda som en Racer med boendekomfort och träkänsla som en Cruiser. ACCY-tekniken erbjuder dessutom byggnadstekniken helt styrenfri miljö.

Konstruktion i avancerad kompositteknik
Skrov & däck i vakuminjicerad vinylester med riktad E-glas/ kevlar samt divinycell som distansmaterial, riktad kolfiber i bottenstockar och röstjärn. Polyuretan målat skrov som standard för bästa kvalitet på finish, hållbarhet och lägsta vikt, roder samt hjärtstock i kolfiber (vikt 14 kg). Alla skott, dörrar, durkar, skåp samt inredning är laminerade GRP med divinycell som kärna, beklädda med teak- eller ljus ek faner.

Design och exteriör
Finn Flyer® 34 är designad med moderna linjer i skrov för bästa kompromisslösa prestanda, som även fungerar bra under IRC och ORC international. Båten har en stor vid sittbrunn med rorkult för bästa styrkänsla valbar nedsänkt Racingratt på 150 cm i diameter. De flesta trimfunktioner är nedsänkta i kanaler i däck, med nedsänkta luckor bl.a. kommer båten som standard med 6 vinchar och tyskt storskotssystem. Sittbrunnen fungerar även bra för Cruising för upp till 6 personer. Standardmast, med konad topp och dubbla spridare, stående rigg i rodd, som tillval finns uppgradering till Seldén kolfibermast. Kölen i syrafast stål med blybulb ger lägsta möjliga tyngdpunkt och hög stabilitet som gör att båten även passar bra för segling med en mindre besättning.

Interiör
Välj mellan Modern (ljus ek) eller Classic (teak)
Traditionell layout med 2 kabiner, salong och pentry samt toalett vid nedgången. Bakom
toaletten stor stuv, 2 längsgående soffor i salongen samt förpik med garderober.
Denna layout erbjuder upp till 6 personer kojplatser ombor

Finn Flyer 34, en seglingsupplevelse!
Tack vare den lätta vikten, det plana skrovet, den låga tyngdpunkten och det minimala motståndet i undervattensskrovet, bjuder Finn Flyer 34 på en verklig seglingsupplevelse med härligt bett på kryssen och med mycket snabba undanvindsbogar att plana i farter upp till 15-20 knop.

Finn Flyer 34 kommer i två olika konfigurationer, CR och Club.
1. Finn Flyer® 34 CR är en performance cruiser med kvaliteter för den som älskar att segla fort och bekvämt i skärgården och till havs. Båten fungerar bra för den som vill segla i ett antal tävlingar per säsong där den kan mäta sig med de snabbaste i sin storlek.

Kännetecknande för denna är:
L-köl på 1,85m, (finns även med 1,70m som tillval) som tillval finns Sprayhood med skyddande flik, stuvlådor i aktern, instrumentkonsol på rufftak mm.

2. Finn Flyer® 34 Club är Club racern med full semesterinredning. Den erbjuder kappseglaren snabbaste prestanda med ett ombonat inre.

Kännetecknande för denna är:
T-köl på 2,00m, Öppen akter.

Om Varvet
FinnYachts Ltd i Jakobstad är ett företag som drivs av Hans och Johanna Johansson, vars kunskap om båtbyggande har gått i arv. Hans Johanssons far var med vid starten av NautorSwan samt Baltic Yachts. FinnYachts har en modern produktionsanläggning på 2500m2 för tillverkning av Finn Flyer båtar samt underleverantörsjobb till Nautor Swan och Baltic. Varvet är specialister på material och plastning av kvalitetskryssare. FinnYachts Ltd är ägare och tillverkare av Finn Flyer båtarna. Den avancerade byggtekniken ACCY är framtagen av varvet. Varvet har många erfarna och duktiga båtbyggare som gör kvalitet till sitt ledord.

Om Konstruktören
Karl-Johan ”Kamu” Stråhlmann är Finlands hetaste båtkonstruktör. Kamu är diplomingenjör och utbildad båtkonstruktör, han jobbar med moderna datorbaserade konstruktionsverktyg och program. Kamu är djupt insatt i konstruktioner för ORCi och IRC. Hans konstruktioner är moderna snabba båtar med mycket vackra linjer. Kamu driver designfirman Stråhlmann Yacht Design och är även en flitig seglare.

Pris: 147 300 Euro ex moms bas båt med vacuminjeserat däck för de första 5 st.
Från exemplar nr 6 pris 166 300 Euro ex moms.

Finnflyer34 553 713.jpg

21 Comments

  1. Sam V Sep 29, 2009 Reply

    Finfin båt men känns ett år försent. Eller tre. Och vad hände med FF 43:an?
    Jag längtar fortfarande efter potent 31-fotare.

  2. Sam V Sep 29, 2009 Reply

    Det är FF 41 jag undrade över, inte 43.

  3. Patrick L Sep 29, 2009 Reply

    Det kommer en Elan 310 till Stockholm i oktober. Skall bli kul att testa den!

  4. SWE772 Sep 29, 2009 Reply

    Elanen ser riktigt fin ut, nog en perfekt båt om man inte har en förstående partner som låter en gå fullt ut. Skämt o sido jag gillar den skarpt.

  5. Team Dehlerdoris Sep 29, 2009 Reply

    Snyggt! Fast 2 milj SEK är mycket pengar..
    Kan dom hålla vikterna lär denna kunna gå riktigt fort.
    Träffade “Kamu” Strålman för några år sedan. Då ritade han lotsbåtar av stål till Sjöfartsverket där jag jobbade då. Tyvärr så blev dom alldeles för tunga men det var inte hans fel.
    StefanK

  6. Richard Domack Sep 29, 2009 Reply

    Kan nog bli fin. Mkt. runt 34 fot nu. Hade varit kul med en jättetest av de snabbare i storleken.
    FF 36 verkar inte vara ngn. lättvindsracer. Vi fick upp dem i häcken på Sista Chansen härom helgen (seglade X-99, SYL) in mot mål men så fort den byiga vinden minskade så tappade de på oss och vi hade nga problem att hålla dem bakom. Hoppas 34:an blir mer lättvindsmonster än 36:an.

    • Team Dehlerdoris Sep 30, 2009 Reply

      Bra förslag Rickard!
      Jättestest av alla snabba 34-35:fotare vore ju högintressant. Dags att återuppliva Båtnytts One of a Kind! När man läser reklamen för vissa båtar så tycks de ju plana på kryssen…
      När man sedan ser på båtarnas SRS-LYS som många ändå har svårt att leva upp till trots att de inte är hiskeligt höga, så inser man att fysikens lagar är klart mer pålitliga än optimerade polardiagram och olika påståenden i “glättiga broschyrer”.
      Båttidningarnas båttester känns också klart “hypade”. Vi ska vara helt på det klara med att båtjournalisterna skriver om sina annonsörers båtar. Uttrycket “Man biter inte den hand som föder en…” är tyvärr passande.
      StefanK
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  7. Clifford Sep 29, 2009 Reply

    När vi testade 37-fotare utanför Lysekil fick jag, utan att avslöja för mkt, ett väldigt gott intryck av FF36. En riktig liten Baltic, enastående fin detaljfinish. Seglade den bara i hårdvind då den gick som tåget.

  8. Author
    Peter Gustafsson Sep 29, 2009 Reply

    Vi skall ge Granheds och Manix2 lite mer tid i båten innan vi drar några slutsatser om prestandan.

    Sedan var det någon som menade att alla UK-båtar hade det svårt i det lätta :-)

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 30, 2009 Reply

      Jag hoppas alla såg :-) på kommentaren kring UK? Många moderna båtar med hög stabilitet och fock har svårt i riktigt lätt väder, så det beror inte på seglen. Men det är ju kul att retas med Manix2 och Air IV…

  9. Christer Sep 29, 2009 Reply

    FF41:an kommer nog till nästa år…Den tror jag blir helt grym. Mycket fina båtar med en väldigt vackert detalj arbete, visst kan man tycka att det e dyrt men om man tittar på man-timmar och hur den är byggd jämfört med vanliga båtar så är det försvarbart. Blir spännande att se 34:an..kul konkurent till Arcona 340.

  10. Magnus H Sep 29, 2009 Reply

    Nja Richard, lättvindsracer eller ej men det krävs aningen mer än en 36-fotare med fock för att segla igenom vindskuggan av en halvvindande X-99 med genua ;)

    Tror inte Granheds behöver bekymra sig för fartpotentialen i båten men de måste få en chans att trimma in den då den i princip levererades “mitt i säsongen”.

    Vill minnas att vinnande båten i förra årets lättvindsbetonade Pater Noster körde med UK segel, så de funkar nog :)

  11. Lars Sep 30, 2009 Reply

    Åhhh

    Det är nästan lika svårt att köpa båt som bil……..när man väl bestämt sig för en dyker det upp en ny!

    Tur att den är så dyr…..kan ju bli svårt att motivera det i exelarket……..; )

    • Erik Barkefors Sep 30, 2009 Reply

      Excel är suveränt för det går att lägga in en dold “vill-ha-faktor” i beräkningarna. Sen gäller det att förklara differensen i banksaldot men det kommer ju längre fram när köpet redan är ett faktum…

  12. Expressen Sep 30, 2009 Reply

    Ja det blir allt fler i 34-fotsklassen. Det ser också ut som det numera finns 34-fotare med sportbåtsfaktor. Den nya superläckar T34:an som visades på Orustmässan och nu den här. Vill ha faktorn är enorm på bägge!

  13. Robert Sep 30, 2009 Reply

    Reta på du Peter! Vid sidan om ny köl (-600 kg) ska vi gå på seglarkursen “Lär dig starta” samt Mark Mills kurs i “Segla för fan med rätt storlek på seglen”. Sistnämnda kurs är skräddarsydd för just UK:-)

    • Pelle P Sep 30, 2009 Reply

      Låter spännande Robert; vad är kursavg på den sistnämnda…?
      Själva tar vi nog kursen “Starta utan närkontakt i IRC-fält” med Björne H!

  14. Claes Redin Sep 30, 2009 Reply

    Tja, det finns ju lotto att hoppas på…

  15. Tobbe Oct 2, 2009 Reply

    Eller så kan man spara lite o köpa en Dehler 29a..Bästa båten säger en som har en redan..

    • Lars Oct 2, 2009 Reply

      Hur känns det att redan äga då den nu säljs till extremt lågt pris direkt från fabrik…….? Dags att amortera , 0

  16. Ville Djurberg Oct 6, 2009 Reply

    Välkomnar alla Finn Flyer anhängare och intresserade att komma till Hamburg (Hanseboot) 24 oktober – 1 november. För att se Black Flyer FF 36 Club. För att diskutera våra fina finska båtar.

    Vi finns även på Scandinaivian boat show 4-8 november i Stockholm med Manix2 FF 36 Club.

    Med seglar hälsningar
    Ville Djurberg
    Finn Yachts Ltd
    Vid frågor finns våra kontakt uppgifter på http://www.finnflyer.fi under contacts
    ¨

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.