BMW Oracle har tappat masten

BMW Oracle dismasted

The BOR 90 has dismasted
On Tuesday morning, during testing on the waters off San Diego, the BOR 90 dismasted. All of the crew on board are safe. No one was hurt in the incident.

Support craft were with the race boat at the time and are currently working to salvage the rig and get the boat back to shore.

The team is investigating the cause of the failure.

More information will follow.

Från BMW Oracle Racing Blog. Tipstack till Jack Sparrow.

10 Comments

  1. Anders Averdal Nov 4, 2009 Reply

    Antalet kommentarer här talar sitt tydliga språk om hur stort intresse det är för cupen för tillfället….

  2. Author
    Peter Gustafsson Nov 4, 2009 Reply

    Ja, det behöver man inte ha någon omröstning kring,

    Tur att man inte lurade iväg familjen på semester till RAK :-)

  3. Kristian Nov 4, 2009 Reply

    Fast det är kul att du uppmärksammar det ändå! Det är en spännande utveckling som pågår (det som faktiskt händer på vattnet) och det kommer nog att leda till mycket nyttigt även för fritidsseglaren så småningom.

    Rapporter från domstolen kanske inte är så intressanta men någon typ av rapportering är kul!

  4. Stefan G Nov 4, 2009 Reply

    Nån som har koll på det “hårda” segel som det ryktas om? En 50 m hög kolfibervinge eller? Personligen tycker jag nog att sånt är mer spännande än familjebåtar med fatheadstor. Om 5 år sitter man väl och pladdrar om någon LYS-pimpad Maxi 999 med kolfibervinge…..

  5. Kristian Nov 4, 2009 Reply

    Det ryktas mycket om vingen (på SA) men ingen verkar veta. Lastbilar med delar som ser ut som en vinge har fotograferats och en bild in genom ett av byggtälten vid kajen påstås visa en vinge. Det spekuleras i att de inte skall visa den förän nästa rättegångsvals är avklarad.

    Hoppas att mastbrottet leder fram till att vingen visas snart!

  6. Anders Dahlsjö Nov 4, 2009 Reply

    Att grejer går sönder och båtar går sönder är ju inget nytt inom Americas Cup. De leder ju utvecklingen. Om det inte brister är det antagligen för tungt!

  7. JM Nov 4, 2009 Reply

    Kan nån göra en liten (eller stor) sammanfattning åt oss som inte har så stor koll?
    Var seglar dom? När seglar dom? Vilken typ av segling är det, dvs antal race, antal race/dag? Vem har ballast/bäst/extremast båt? Vad säger ryktena, tex vem har vingen som det talas om, är den bra? Enkel sammanfattning av ev “regler” kring båtarna om det finns några. Är Americas Cup dött eller hetare än någonsin? Vad händer om BMW eller Alinghi vinner? När seglas ett riktigt AC? Vilka båtar kommer seglas? Kommer Victory segla en gång till? Ja, skriv gärna av er…

    • Kristian Nov 5, 2009 Reply

      Detta är personliga spekulationer blandat med vad vissa kallar fakta och andra kallar spekulationer och rykten utan grund.

      Var: Vet ej, kanske Valencia (fördel BMWO, tros det) antagligen inte RAK (fördel Alinghi). Det har även funnits prat om södra halvklotet då detta skulle vara “deed legal” utmanaren har rätt till att få information om plats sex månader i förväg och om detta inte sker så skall val av plats ske genom “mutual consent”

      När: Borde vara i februari men det är inte helt säkert, beror på hur utvecklingen av var går. Lyckas Alinghi få igenom en ny sex-månaders period så kommer det nog bli något vindfattigt (6-10knop, stadigt är vad som eftersöks) ställe på södra halvklotet. Annars blir det nog valencia i februari.

      Vem har ballast: det beror helt på om vingen kommer. Alinghi sägs vara snabbare i lätta vindar medan BMWO klara lite vågor. Extremast har nog ändå BMW byggt då de ju tappade masten! http://www.sailkarma.com/ säger att vingen kommer nästa vecka och de har haft rätt innan. BMWO säger även de att de nästa vecka kommer påbörja segling med en ny rigg-plattform, om detta innebär vinge vet ingen. Alinghi tros inte ha tid att utveckla, bygga och testa en vinge.

      Regler: Det finns inga relger/Alinghi sätter reglerna. Motorer tillåtna för att driva winshar,

      Vad händer när någon vunnit: Tillbaka till domstolen. tyvärr.

      Riktigt AC: Snart förhoppningsvis men antagligen inte inom 2 år. Vinner BMWO kommer det nog seglas i klassiska AC-båtar, vinner Alinghi kommer det nog seglas i någon utvecklad variant. Kanske multi?

      Är AC hett? Teknikmässigt, ja! Det brukar säga att inget driver utveckling som krig och detta är så nära krig man kommer mellan två rika personer som fortfarande vill kalla det sport. Det händer sjukt mycket och utvecklingen har tagit enorma steg!

      • Mattias Nov 5, 2009 Reply

        Helt enig med att det är hett – de skulle bara ut och kriga på vattnet lite oftare.

  8. Kristian Nov 5, 2009 Reply

    För att hålla något typ av liv i intresset/rapporteringen:

    Alinghi har föreslagit Australien för BMWO (södra halvklotet = deed legal men för sent, kräver notifikation 6 mån i förväg) . De säger ingen exakt plats men de har tydligen varit där och undersökt innan de försökte sig på RAK.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.