Skip to content

70 Comments

  1. Feffe
    Nov 3, 2009 @ 21:41

    Tänk en vega med peke, assy, fathead, lys 1,02. Sleeper….

    // F

    Reply

  2. Peter
    Nov 3, 2009 @ 23:48

    Valter Saaristus ombyggda s30 går inte bara som en raket utan är även snygg. Dessutom seglar den väl upp till sina 1.21 upp till medelvind.
    http://seglingsbilder.se/app/watermark.php?i=13268

    Reply

  3. Lars
    Nov 4, 2009 @ 02:00

    Själv har jag svårt att fatta hur folk kan lägga så mycket tid och pengar på gamla och omoderna båtar. Dessa “lys-raketer” måste ju ha kostat bra många 100 000 kr att fixa till vad gäller segel, riggar, instrument etc…. Alla dessa insatser hade ju räckt ganska långt om man istället köpt något snabbt och modernt som är lätt begagnat. Se t ex tråden om Melges 24. Vill man kunna semestra i båten finns det idag en hel del fräscha X-99, J 105, X-35, First 36.7 etc till rimliga priser, vilka dessutom på ett helt annat sätt lär behålla sina andrahandsvärden.

    Reply

    • David
      Nov 4, 2009 @ 08:55

      Jag tycker inte alls att det är så konstigt att man vill satsa på att förbättra segelegenskaperna hos den båt man gillar. Jag seglar mycket hellre en mindre men välseglande båt än en större där jag inte har råd att hålla segelgarderoben fräsch. Avskrivna segel gör ju ont att titta på.
      Det är nog värt att notera att överskriften är lite missvisande. Få lär göra dessa modifikationer för att försöka lura LYS-systemet. Istället görs det för att påtagligt förbättra segelegenskaperna och göra hanteringen smidigare. Mambans grundriggning är ingen munter syn, med ett fånigt litet storsegel och en bautaotymplig genua. Seglar man ofta ensam eller på två finns stora vinster att hämta och som skärgårdsbåt i smala passager kan det innebära att man seglar istället för att starta motorn. (Notera miljöaspekten här ;-) )

      Slutligen en undran. Mambans undanvindsegenskaper när det börjar ta i tillhör inte de lugnare. Förbättras de av omriggningen eller utgör skrovsnörpet en oövervinnerlig begränsning?
      / David

      Reply

  4. Edwin
    Nov 4, 2009 @ 09:01

    Kracer 40 Limhamn Anders Hansen platsar väl här..

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Nov 4, 2009 @ 11:21

      Kracer 30 är ju mer pimpad med vingar ny köl och nytt roder.

      Reply

      • Leino
        Nov 5, 2009 @ 01:27

        Och 717 som han pimpade innan den. Anders måtte ju vara The Pimper.

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Nov 5, 2009 @ 09:05

          Jo, men The Pimp är ju kanske inte smeknamnet man vill ha. Du har å andra sidan rätt i att han har många damer i sitt stall. :-)

          Tilläggas ska att det är ju ett helt gäng “gubbar” som är skyldiga i Team Kracer, Anders är ju inte ensam.

          Reply

          • Hansen
            Nov 5, 2009 @ 18:10

            THE PIMP låter sådär…men ni glömde två damer:
            Cardell 28 1/4-ton och Banner 28 Mk II….

            Det vi gör med båtarna har inget med LYS att göra utan det handlar om att höja kvalitén på seglingen.

            Det sker i 3 faser under ett år konstruktion / proj, ombyggnad och utvärdering sen börjar det om igen.

  5. Sam V
    Nov 4, 2009 @ 09:07

    I början av åttiotalet tävlade jag och brorsan mot en Stortriss som var tidigt ute: Mylarsegel, förlängd masttoppskädda och utökad akterrunda i storen. Tre meter lång rorkultsförlängare, i svaga vindar satt han vid masten och styrde med sonen på fördäck för att få upp häcken och minska våtytan. Svårslagen i LYS-race om det blåste lite. Gardell tror vi han hette, för det mesta klädd i överlevnadsdräkt och skidglasögon, oavsett väder.

    Reply

    • Anders
      Nov 6, 2009 @ 22:41

      Ingemar Gadell, Henån, Orust. Han seglar fortfarande samma Stortriss, dock utan Kevlarstor och alu-profil i masttoppen. Överlevnadsdräkten var en arbetsoverall från Televerket. LYS 0.84, upp från 0.81 eller nåt. En ritigt killer.

      Reply

  6. Patrik
    Nov 4, 2009 @ 09:26

    inte alls fråga om att lura LYS utan helt enkelt att trivas med och utveckla sin båt vilket får vintern att gå samt gör dig ännu mer sugen på nästa säsong samt i mitt fall var det också en shorthandanpassning att gå från Genua till Kryssfock och från Spinnaker till Gennaker.
    Näst på tur när pengarna räcker till är en fathead stor för att ta igen lite förlorad yta och enligt alla de som provat få en snällare segling i byig vind med en topp som tvistar ut.

    Reply

  7. F424
    Nov 4, 2009 @ 10:03

    Skapligt djupt andrarev på mamban!
    Är det månne för att kunna köra med båda backstagen satta då det brallar ollon med storen fritt passerande under dessa?

    En annan undran, hur stabil är masten i skumpig sjö?
    //Niklas S

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 4, 2009 @ 10:22

      Jimmy, vi som har meckat 80-talsbåt funderar ju lite på mastfot & röstjärn. Har du varit tvungen att mecka något där?

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Nov 4, 2009 @ 11:24

        Ger man inte sig på och justerar det rätande momentet så blir ju krafterna samma.

        Reply

        • Stefan G
          Nov 4, 2009 @ 11:58

          Är du säker på det? Om man tänker dynamiska laster och undanvind…

          Reply

        • Anders Averdal
          Nov 4, 2009 @ 12:00

          Och alla riggare säger detta. Men det känns så onaturligt att det är så….

          Reply

          • F424
            Nov 4, 2009 @ 14:49

            Är det så knepigt? Om man skall lyfta en sten (eller köl) så blir ju inte kraften i repet som lyfter stenen (eller vantet som tippar kölen) större än vad stenen /kölen väger, oberoende av vad du lyfter med;)

            Vad som kan ha varit lurigt i Mambans fall är väl just rörstjärnen. Standard är väl spridarna raka? Sitter både topp och undervant nu i tidigare aktre undervantets röstjärn är jag heelt säker på att belastningarna i detta röstjärn ökat…
            Fräsig look är det hursomhelst! Cred!

      • Peter Gustafsson
        Nov 4, 2009 @ 12:06

        Med moderna prylar (kol, vectran, rod och annat kul) så sätter man ju upp riggen på ett helt annat sätt? Och det är inte mycket i riggen som töjer sig när man landar i en vågdal…

        Sedan tror jag Jimmy kommer att ha 8 gubbar på railen när det blir dags för race. Och då kan jag lova att krafterna blir lite större än vad Bengt Karlsson & BK Marin tänkte sig :-)

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Nov 4, 2009 @ 12:26

          Nja, de höftade nog till en del när de byggde sina 80-talsbåtar.
          8 man på railen tänkte de nog inte sig men då har du ju ändrat det rätande momentet.
          Lokalt blir det ju andra belastningar som i storskotsarrangemenget till exempel.

          Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 4, 2009 @ 10:48

      2:a revet kan vara Cat3-krav som är att minst 40% av P-måttet ska bort.

      Reply

  8. Nobbe
    Nov 4, 2009 @ 10:08

    Mamba’n mastade av på ett GR har jag för mig, man passade väl på att modernisera segelkonfig i samband med detta – lyscert? Intressant att Gran verkar vara de mest innovativa segelmakarna när det gäller uppgradering till de lite mer spektakulära segelgarderoberna. Divan på bilden är väl den som vann LYSklassen i årets GR och dessutom fick skottet som första båt i mål.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Nov 4, 2009 @ 11:27

      Det är mycket snack om Fathead storseglen men Grans Glider rullfock som bygger ut akterliket är ju en del av konceptet för att få mer överlapp i spalten. Fock konfiguration funkar längre ner i registret på det viset.

      Reply

  9. Nordh-O.S.T.en
    Nov 4, 2009 @ 10:49

    Jag anar att en fatheadstor blir en perfekt vinge mot vinden på kryss (bild på Mamban). Hur blir den i svag medvind. Går den att “säcka till”. Tittar man på bilden av Divan (som ju iofs är tagen från sidan) ser det ut som storseglet är platt som en spånskiva.

    Hur gör man?

    Tomas

    Reply

  10. Dynominer
    Nov 4, 2009 @ 12:19

    Sam V – mycket roligt skrivet! Finns det ingen bild på den där Gardell och hans lysrake`?

    Reply

  11. Sam V
    Nov 4, 2009 @ 12:27

    Här letat men inte hittat något. Någon annan som minns? Har en bild? Vi såg Stortrissen på LYS-race i vattnen kring Tjörn-Orust, tror det var under första halvan av åttiotalet.
    Han såg onekligen lite udda ut med helskägg och överlevnadskit i 3 m/s och sol, men man blir ju impad av hängivenheten. Och fort gick det. Respekt.

    Reply

  12. Peter
    Nov 4, 2009 @ 12:53

    Här har ny ytterligare en Dominant…som dessutom är till salu ;-)

    http://www.blocket.se/alvsborg/Dominant_95_23236947.htm?ca=15&w=3&last=1

    Reply

  13. Andreas_E
    Nov 4, 2009 @ 12:57

    Finner ikke bilder i farten, men den drøyeste LYS-pimpingen jeg har sett var en Bavaria 50 Vision med en helt vill karbonrigg og fullcarbonseil fra Granseil. 1.32 i LYS og bare 50 sekunder bak en J133 etter over 3 timer, og etter 4 regattaer var det ingen x-35, first 40,7 eller andre båter som klarte å slå de….

    http://klienter.a45.no/aasf/NFSU2009_endelig.htm#r14

    Reply

    • Nobbe
      Nov 4, 2009 @ 13:56

      He, He…. undrar om det kändes bra att sitta i x-35 på en bankapp och få stryk av Bavarian?

      Reply

      • Andreas_E
        Nov 4, 2009 @ 15:20

        Var ikke veldig kult nei, ikke for noen av båtene som ble fraseilt av en turseiler med lavere LYS, men som du kan se av resultatlisten var det ikke akkurat føre for lette båter med mye seil.

        Med 35 knop i kastene var vi glade for at vi kom inn med alle seilene i behold og at det eneste vi ødela var windexen*. konklusjonen er vel at rundt 30 knop er max for spinnaker på den båten, 35 er i alle fall for mye..

        * http://sites.google.com/site/xortrondheim/Home/nyheter/seileruka2009

        Andreas

        Reply

        • MiniMe
          Nov 4, 2009 @ 17:05

          tydligen anses Bavaria 50 i NORLYS betydligt långsammare än i Sverige.
          1,30-1,32 mot 1,36-1,38.
          Resultaten visar väl att båten har större potential än 1,32….

          Reply

  14. I-man
    Nov 4, 2009 @ 20:21

    När får vi se en Maxi-77 med svingköl?

    Reply

  15. Anders Dahlsjö
    Nov 4, 2009 @ 20:59

    Fin film Peter, Idag har jag gjort anmälan till Watski twostar Skagerack. Så nu blir det att se till att få ut lite mer fart på de öppna bogarna.
    Vad det gäller att lägga mycket pengar på gamla båtar så blir det nog mycket billigare att hålla en äldre båt uppdaterad än att köpa en nyare. Vem säljer en ny båt med ett tävlingsställ och ett crusingställ? För om man vill ha bra grejer länge kan man ju inte segla omkring med kevlar eller kol segel på semesern. Byta fall, tampar och däcksbeslag är ju en del av underhållet och småkostnader i gämförelse med att lägga 1,5M imellan vid byte till en ny 36-40 fots båt.
    Dessutom är det ganska kul att ligga och bråka med J109or, X99or, 1tonnare och annat med en familjebåt från tidigt 80-tal.
    Fram för att fler vågar ta ut sina äldre båtar på kappseglingsbanorna. En Maxi 108 skall väl lätt segla upp till 1,16 om den har frächa segel, botten utan färgflagor och några duktiga seglare?
    /Anders

    Reply

  16. Öresund Regatta, AN
    Nov 4, 2009 @ 22:30

    Det här är de jag känner till som är pimpade i Öresund:
    – Kracer 30 – Fat head, topphissad gennaker, vingar, kolmast, ny köl, nytt roder, lättad överallt det går.
    – Kracer 40 – Fat head, topphissad gennaker
    – Ohlsson 22 – fathead, lättad, tyngre köl, topphissad gennaker, J-24 mast
    – Maxi 77 – Fathead, fock peke och gennaker
    – Maxi 77 – Fathead, fock med spinnaker
    – Fenix – Fathead

    Reply

  17. Johan
    Nov 5, 2009 @ 00:06

    Någon som hört något om nyheter/förändringar i LYS-Cupen? Varför är inte Tjörn Runt med i LYS-Cupen?

    Reply

  18. Claes Redin
    Nov 5, 2009 @ 10:42

    Ungdomar värda uppmärksamhet.
    Kanske inte den extremaste pimpningen, men istället ett bra exempel på att segling inte behöver kosta skjortan.

    Några killar tog hand om riktigt sunkig, halv sjunken Maxi-77:a och rustade upp den. Genom sitt slit och frammåtanda lyckades dom även att få spons av Seldén, därav genacker peket och ny rigg (tror jag) samt segel.

    77:an ser riktigt pimpad ut med genacker. Se bild här:
    http://www.flickr.com/photos/fc10/3934920028/in/set-72157622286681287/

    Har inte alla detaljer, men Annika Gard ska skriva en artikel för Båtnytt om det här gänget (tror jag…)

    Reply

    • Johan S
      Nov 8, 2009 @ 01:15

      Renoveringen av den Maxi 77:an har varit beskriven i en artikelserie i år i
      Kryssarklubbens Västpricken

      Reply

    • Feffe
      Nov 8, 2009 @ 10:04

      Såg 77:an på Tjörn Runt i år. Den gick som ett skott och seglades väl. Bra jobbat grabbar !!

      // F

      Reply

      • Stefan Blom
        Nov 8, 2009 @ 19:06

        Halloj

        Den Maxi77 ni tjöter om finns också på film, i slutet senaste Tjörn Runt filmen finns två sekvenser med den omtalade 77:an.

        http://www.youtube.com/watch?v=pUFzYvdz3hM

        Sälv håller jag på att “pimpa” min 77:a men då försöker jag hålla mej inom klassregeln…jo det finns en sådan ;-)

        // Stefan

        Reply

  19. Expressen
    Nov 5, 2009 @ 14:53

    Var det inte en pimpad Diva 39 som vann stora lysklassen i GR? Enligt ryktet hade den inte bara pimpat seglen utan också lättat med 2 ton. Hur ser lyskommittén på det?

    Reply

    • MiniMe
      Nov 5, 2009 @ 18:43

      LYS-kommitten eller SRS-gruppen kan inte ta ansvar för uppgifterna som en ägare har angett i sin ansökan om mätbrev. Det är upp till seglarna om de acceptera eller ej att det förekommer fusk på sina håll. Som Pelle redan nämnde så ligger ansvaret hos seglarna att protestera. Arrangören kan lyfta nivån av tävlingen genom att genomföra mätkontroller.
      SRS-gruppen ser allvarligt på fusk då det utöver att det är osportligt även påverkar statistik och därmed kan påverka bedömningen av båttypen.

      Reply

  20. PelleL
    Nov 5, 2009 @ 15:01

    Eftersom Divan ifråga har ett mätbrev har ägaren angivit en vikt när han ansökte om mätbrev. Är båten lättare än den angivna vikten är det fusk..tror man att det är så bör man lämna in en protest..svårare är det inte….

    Reply

  21. Jimmy
    Nov 5, 2009 @ 17:06

    Med fet Fathead och mörk kolfiberduk kanske Mamban ser extrem ut men den är allt annat än extrem, det är en gammal cruiser som tack vare lite mer segelyta högt upp gör att man slipper gå för motor när vinden tunnar ur. Speciellt dyrt var det inte heller, den extra segelytan kostade inte många tusenlappar och kolfiberseglen kostar en bråkdel av tex 3DL, dessutom är laminatet bra mycket mer stryktåligt och delaminerar inte i första taget. Pontus Diva har haft sina GPL-segel i sex år nu och dom har nästan lika många år kvar! Slår man ut det så blir det klart billigare än motsvarande i Dacron som helt tappat formen efter bara 2 säsonger (tunga och jobbiga att hissa är dom också)! Lite på samma sätt som Gennakern underlättar rolig och smidig undanvindssegling fungerar detta koncept med fet fathead och fock på övriga bogar fast bättre! Har man inte en budget som räcker till en ny ball båt vilket är mitt fall, är detta ett klockrent sätt att förvandla sin gamla båt till en betydligt trevligare seglare!

    Mamba 311:an finns med både 7/8-dels rigg eller mastheadrigg, min Mamba, SWE 222, hade 7/8-dels riggen och därmed svepta spridare i standardutförande så jag har inte behövt flytta röstjärnen eller gjort några andra modifieringar för att få det att funka med den nya masten. När mamban testades av Clabbe Nylöf i Båtnytt år 2000 så menade man att det inte fanns tillräckligt med skott som styvar upp skrovet varför man får räkna med att riggen slackar rejält i lä vid belastning. Detta är inte bra om man har svepta spridare för då tappar man trycket framåt på masten och man riskerar att invertera masten. Jag har dock inte haft problem med detta, vid 25 graders krängning är det fortfarande spänt i lä så båten är styv nog. Min gissning är att man inte direkt snålade med plasten i enkellaminatet när man byggde dessa båtar och jag har svårt att tro på att båten bara skulle väga 3500kg som LYS-databladet föreskriver när kölen väger 1,6 ton, vägning står på att-göra-listan.

    (På tal om vikt och Pontus Diva så är det prototypen till Diva 39:an så den är noggrannare vägd än de flesta, dessutom hade den tidigare ett IMS-cert och då är vägning mm obligatorisk. Inte så snyggt att påstå att vinnaren av LYS D och första båt i mål(!) är en fuskare!)

    Den gamla Isomat-masten trillade ner på GR i år så varför inte sätta på en högre när man ändå håller på, ska ju ändå inte mäta in båten i IOR igen och nån meter mer maströr kostar inte många kronor. Den nya riggen är något (1,31m) högre men tämligen enkel, ingen kona, inga fioler, inget häckstag. Enda skillnaden mot den gamla är dubbla vantspridare. Är det kappsegling har jag backstag som jag kan dra bak för att kunna fintrimma sagget i förstaget. För cruising klarar man sig gott utan dessa då man på kryss ändå skotar storen rätt hårt vilket också sträcker upp förstaget. För att få detta att fungera så konstruerades riggen med en förstagsinfästning på 9/10-delar, att gå ännu högre till 19/20 hade inneburit mindre förstagsspänning. Samtidigt ville jag inte gå ner till 7/8 då focken blir mindre och mindre effektiv, förlikslängd är power! För att ytterligare få lite mer segelyta högt upp är focken en såkallad ”Glider” på ca 25kvm, tvistar mycket trevlig och är mer lättseglad än min gamla högsmala självslående fock. Den gamla Genuan var på dryga 30kvm men mycket yta nere vid däck gör inte mycket nytta i skärgården. Storen har tack vare lite längre mastlik och 50% fathead gått från 26 till 38kvm. Enda trimmet här är i princip skot och vagn och när man cruisar så skotar man med lite lagom tvist och sen sköter storen sig själv, det är skitball, den öppnar så fint i byarna och kraften blir framåtriktad istället för att kränga ner båten, nu kan man faktiskt känna accelerationen i Mamban och det har aldrig hänt förut. Principen är densamma som vindsurfingseglen antog i början av 90-talet (hitech?). Reva gör man nu i ca 7-8 m/s mot tidigare 11-12 m/s. Blir det brall tar man in överlevnadsrevet, det är anpassat så att toppen hamnar precis vid spridarna där masten tål som mest belastning utan att invertera, safety first!

    Hoppas detta lilla inlägg ger svar på frågorna runt mamban!

    //JIMMY :)

    Reply

    • F424
      Nov 5, 2009 @ 17:56

      Låter som ett väl genomtänkt set-up!
      Är dock lite frågande till prisuppgifterna panelsegel i kol kontra 3DL. I en färsk jämförelse jag gjort var det i princip dött lopp mellan panelkol och twaron3DL.

      Har du varit ute i riktigt stökig sjö?

      Reply

      • Jimmy
        Nov 5, 2009 @ 23:52

        Ok då, kanske överdrev jag en smula, jag har inte örnkoll på vad 3DL Twaron kostar i en exakt jämförelse. Men att jämföra 3DL i Twaron (Kevlar) blir ju lite som att jämföra äpplen och päron. Ska man ha kol i sina 3DL så kostar de i alla fall runt 25% mer än Twaron, tar man sedan med i beräkningen att livslängden är en tjedjedel av panelseglen så är vi uppe i 375% dyrare segel och då framstår kolpanelseglen som ett riktigt prisvärt performance/cruising-ställ, perfekt för en Mamba eller vilken annan gammal cruiser som helst för den delen! ;)

        Jag har inte varit ute i riktigt stökig sjö ännu, inte som det var den där sista natten på GR i år i alla fall, har hittills kryssat över ålandshav i 8-10m/s och det var tillräckligt, blir det mer så blir jag sjösjuk… :(

        Reply

        • Nobbe
          Nov 6, 2009 @ 09:54

          http://www.sailinganarchy.com/ask/2006_ask.php
          “Carbon Paneled sails – Certainly proven to be have the longest competitive life of any racing laminate sail on the market today. We have lots of these out that are in their 4th and even 5th year. The longevity is due to the natural UV resistance of carbon and the good flex properties of the yarns in this type of lamination. Expect the paneled sail to weigh 10% to 15% more than a D4. ”

          I denna artikel från 2006 pratar man om dubbla livslängden jmf med D4 och liknande men det kan ju ha hänt saker sen dess .

          Reply

        • F424
          Nov 6, 2009 @ 11:09

          Njae, inte riktigt. 11% ligger närmre sanningen….
          //Niklas S

          Reply

          • Nobbe
            Nov 6, 2009 @ 12:11

            Ok. Exakt 11% längre livslängd ? :-)

          • F424
            Nov 6, 2009 @ 12:16

            Nej. Svaret gällde prisskillanden mellan kevlar och kol i 3DL ;)

        • Mats V
          Nov 12, 2009 @ 15:57

          Hej Jimmy och Nobbe,

          Varför skulle panel ha dubbla livslängden mot bakat segel? Är det inte snarast fibertyp som avgör? Eller skulle panel i sig vara bättre? Min erfarenhet är att panel tappar formen snabbare och har mer töj. Tacksam för era tankar kring detta.

          Mvh / Mats

          Reply

          • Lars
            Nov 12, 2009 @ 23:17

            Någon som har erfarenhet av Tapedrive i carbon?

          • Mats V
            Nov 13, 2009 @ 00:41

            Yep. Tape-drive i kol på kevlarduk (UK) på min X-332 Sport. Lätt, minimal töj och bibehåller formen mkt bra. Dessutom tåligt eftersom det är mindre känsligt för att “rippa” – om en spinnbom el dyl körs in i seglet – än tex 3DL, Matrix etc. (tape-driven stoppar rippen så den inte löper vidare).

          • Jimmy
            Nov 13, 2009 @ 01:05

            Är ingen expert på tekniken som används vid tillverkning men kortfattat kan man säga att när laminaten tillverkas för en rulle med begränsad bredd så har man sofistikerade maskiner för att mycket exakt lägga ut lim och fibrer för att sedan valsa ihop laminaten under mycket högt tryck. Fullt så långt har inte utvecklingen kommit när det gäller bakade segel där processen är mycket mer manuell vilket leder till att laminaten inte håller ihop lika länge, de delaminerar och faller isär snabbare helt enkelt. När ett segel börjar delaminera då tappar det snabbt formen eftersom det inte längre finns något som håller fibrerna (lastbärarna) på plats. En fördel med kolfiber oavsett om vi pratar panel eller bakade segel är att kolfibern är resistent mot UV-strålning tillskillnad från Kevlar vilket förlänger livslängden i kolpanelseglen ytterligare.

            Men visst är det så som du säger att ett panelsegel har mer töj och därmed inte håller formen fullt så bra (i början) som ett bakat segel där alla fibrer ligger i dragriktningen. Andra fördelar med bakade segel är att de blir lättare och har färre sömmar (slätare och jämnare), egenskaper som är viktiga om prestanda är allt och pengar inte är en begränsning.

          • F424
            Nov 13, 2009 @ 11:40

            Har precis haft diskussionen med North kring detta. Skall man segla jorden runt med krav på prestanda så rekommenderar de spectra. Jag har själv mycket god erfarenhet av spectra på en nu 10 år gammal genua som fortfarande är bra i formen. Enda problemet är små mögelfläckar som inte går att tvätta bort.

            Är man inte på globe-segling så är panelkol eller 3DL de bästa alternativen. Min spec var en högprestanda-rullfock som skall funka länge såväl för cruising som racing. Vi kom då fram till att en dubbel tät-taftad 3DL i kol är den uppbygnad som ger bäst utväxling över tid. Formen skall något bättre än panelsegel och hålla denna bättre, och kol har bättre UV-egenskaper och är snäppet vassare än Twaron. Delaminering “är inte ett problem” enl. North.
            Förhoppningen är att den dyra initialkostnaden skall kunna slås ut på många år och distansminuter:)

          • Mats V
            Nov 13, 2009 @ 12:11

            Tack Jimmy!

            Betyder ditt resonemang då att tape-drive i kol – ochj kanske då på någon annan duk än kevlar – är “bäst” ur aspekten formstyvhet + min töj + UV-beständighet/livslängd? Alltså inte bakat men inte heller paneler.

            Detta är en djungel som ingen verkar ha riktigt bra svar på. Var är KO…? :-)

          • Jimmy
            Nov 13, 2009 @ 12:20

            Då kanske North har kommit tillrätta med problemen nu. Men vi hade iaf rätt stora problem med just delamineringar i ERT och det är ju inte allt för länge sedan. Taff hjälper bara mot nötning och inte mot delaminering.

            Vi var inte ensamma om att ha problem i VOR och även Vendee Globe-flottan hade stora problem med detta: http://www.blur.se/2009/02/17/man-kan-cykla-genom-storseglet/

          • Nobbe
            Nov 13, 2009 @ 14:05

            Nu är ju inte jag nån expert på dukar men av egen erfarenhet så vet jag att Tape-Drive seglen i kol håller otroligt bra. Min stor är inne på sin 8 säsong! Formen ser bra ut och inga tendenser till delaminering. Används endast för racing iofs. “OldSchool” segel (Tape-Drive & Triradial) håller länge, tror också att det är lättare att hålla en jämn kvalitet med dukar på rulle – sen ska ju segelmakaren sätta ihop seglet enligt designen, det är väl där 3DL har sina fördelar, dvs det man designar kommer ut som färdigt segel och är inte lika beroende av en duktigt segelmakare som sätter ihop seglet.

    • MiniMe
      Nov 6, 2009 @ 00:48

      …om jag inte minns fel så är Divan 8994 enligt mätbrev en standard Diva med avvikande segelmått…..
      Jag vill även tillägga att det är seglaren som ansvarar att uppgifterna i mätbrevet är rätt. I och med det är max eller minvärden i mätbrevet så kan man alltid lägga si på säkra sidan. Samtidigt ska man även ange i samband med mätbrevsansökan vad som avviker från standard.
      Samma gäller förresten även för standardbåtar.

      Reply

    • Freddy
      Nov 27, 2009 @ 23:07

      Alla påstår så mycket bara för att de inte seglar lika bra som vinnaren.
      Bra Jimmy att du förtydligade att DIVAN är ok. Det var en väl värdig seger. Dom seglade BRA (mkt bra) och vann, enkelt.

      Reply

  22. Håkan
    Nov 6, 2009 @ 09:30

    Ang Divan så är det den första Diva 39 som byggdes som och väger mindre än de senare. Om det stämmer vet jag inte men det skulle vara intressant och se vad som står i mätbrevet… När blir de officiella?
    Nu tror jag inte Pontus fuskar utan han är en mycket bra seglare och har säkert koll på grejerna.

    Reply

    • MiniMe
      Nov 7, 2009 @ 16:06

      Jag vet ej vad som avviker på Diva 39 Silfverfågel mot standard utöver det som angavs i samband med ansökan. Jag vet inte heller om den första Divan avviker från de kommande MK I men enlikt mätbrev har båten standardmått utom segelmåtten som avviker. I ansökan angavs desutom att det handlar om en standardbåt med avvikande segelmått.
      Jag vill passa på att informera att standardbåt ska vara i det standardutförande som skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen levererats i. Annars ska man söka om mätbrev. En felaktigt uppfattning är att en ändring alltid medför ett ändrad SRS-tal. SRS-talet ska vara kopplad till båtens prestandapotential.

      Reply

  23. Mikael Vesala
    Nov 8, 2009 @ 13:33

    Vad gillar ni min RJ85:a jag seglade mellan åren -98 till 2002 ?
    Satte på ett HPD-peke och genaker på 52 m2 Funkade fint och gav härlig prestanda!
    http://www.rj85.nu/bilder/visaGenerell.php?bild=../images/register/040627194351.jpg
    http://www.rj85.nu/bilder/visaGenerell.php?bild=../images/register/040627193312.jpg

    Reply

  24. Hans
    Nov 11, 2009 @ 18:39

    Hej att utveckla en gammal båt är inte fel.
    Själv har jag en Murena 30 med Fat Head och 110% fock från Gran Segel. Behövde köpa nya segel och stod i valet mellan ett omodernt segelplan mot ett Nytt. Är idag evigt tacksam för att jag vald det nya. Mina förväntningar har överträffats med råge. Bättre fart, högre höjd, enklare segelhantering, Bekvämare snabbare på alla sätt. Kostnadsmässigt var skillnaden inte så stor med tanke på att jag var tvungen att byta segel. Så min rekomendation till alla som skall byta segel, Tänk till det lönar sig. Och för min del finns det inte idag att köpa en båt med det gamla segelplanet vinsterna är för stora med det nya.
    Se bild från Ornö Runt. Or 14
    http://seglingsbilder.se/demogalleri/or2009/

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Nov 19, 2009 @ 17:23

    Blur-juryn har just kommit tillbaks efter överläggningar.

    Här har ni LYS-mätbrev för Diva 39 Silverfågel. Som ni ser är deplacementet samma som för “vanliga” Diva 39. Detta bekräftas i deras senaste ORCi-mätbrev där man har 4.646 kg (diffen beror på att utrustningen ombord är olika vid vägning).

    Så inga fel har begåtts!

    Ni som antydde fusk kan ju be Pontus om ursäkt :-)

    Reply

  26. Patrik
    Nov 19, 2009 @ 22:28

    Ganska typiskt entyparna… de tror alla som inte kör klassregel fuskar.

    Jag har aldrig mött så tufft motstånd som i CB66 och där är Pontus bland de bästa så segla kan han.

    Reply

  27. Fredrik
    Jan 5, 2014 @ 09:53

    Det är få som satsat så mycket på sin Maxi 77:a som Lasse.
    http://www.maxi77tess.se/2010/06/seglingsbilder.html

    Han kallar den numera för Maxi 77R. Ganska passande tycker jag.

    Reply

  28. Fredrik
    Jan 6, 2014 @ 13:14

    Det där var visst det gamla segelstället och innan den nya högre masten skaffades. Så här ser den ut nu:
    http://www.maxi77tess.se/2012/07/tess-seglar.html

    Focken väger tydligen bara 4 kilo. :)

    Reply

  29. srsseglaren
    Aug 27, 2020 @ 08:52

    Ovanlig pimpning av en Sirena 38 bulbköl 230cm djup:
    https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=186398876

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.