Pacer 376 @ Düsseldorf

Längs ena väggen i huvudhallen för segelbåtar fann man mässan kanske intressantaste segelbåt för dem som gillar snabba och lätta båtar som designats för den heta IRC klassen. Lika het var dock inte mässframträdandet som till synes mot sina likgiltiga branschkollegor jobbade under en betydligt mer begränsad budget. Marknaden är givetvis något mer begränsad för en sådan här skapelse än för tex en Dehler som vänder sej till den breda publiken med sköna utrymmen och komfort till lågt pris.

Båten är konstruerad av den mer och mer kända duon Simonis & Voogd. Två designers som tillsammans skapat en rad av trevliga båtar. Duon är tex medkonstruktörer till Dehlers båtar som säljer bra numer under nya ägare. En annan trevlig konstruktion är FE 26 (Far Est 26) som kan bli hur stor som helst. Mer om denna båten senare.

Tillhållet för produktion och utveckling sker i Kapstaden, Sydafrika. Här finner vi varvet Pacer Yachts som har specialiserat sej på lite mer race inriktade segelbåtar. Pacer 376 är en storasyster till Pacer 27 Sport som är en Melges 24 inspirerad skapelse. Pacer 376 går att få i tre versioner:

376 CR som står för Cruiser/Racer som vänder är en budget båt för gruppen som ändå vill uppleva fart och race egenskaper men som också värdesätter komfort och boende. Skrovet byggs i vanligt GRP composit och vanlig gelcoat används för A-ytorna.

376 EP står för Epoxy/Racer och som namnet antyder byggs båten i Epoxy composit men man har ändå valt att hålla hög komfort på inredningen. På denna modell har man också ett mer race inspirerat segelplan där fall och andra rigglinor har placerats i lämpliga race positioner. Gelcoat används också för A-ytorna för denna modell.

376 R står för Regatta version. Här har man lagt fokus på minimal vikt och anpassat hela båten efter gällande regler för Race. Båten byggs i Epoxy composit och man kan få båten målad istället för gelcoat. Deplacementet är endast 4800kg.

Två båtar är sålda till Europa. En båt har hemmahamn i Hamburg och kanske kan vi få se den på någon av de större regattorna i Östersjön/Kattegatt. Ett roligt inslag i är att försäljaren från varvet Tim Dykins var mycket upprörd över att båten som togs fram 2006 har blivit kopierad av J-boats nya kärra J/111. Och visst finns det likheter men hur stora belägg säljaren har för sina åsikter får ni ta ställning till själva.

Ni kan läsa mer på www.paceryachts.co.za för närmare specifikationer. Där kan ni också läsa om deras nya skapelse som ännu inte är färdigbyggd. Det är en Pacer 430 som håller samma design som Pacer 376 men då i större format. Detta är också en Simonis Voogd design.

Stefan Blom

2 Comments

  1. De lanserade Pacer 395 också.
    Data och översatt broschyrtext finns här:
    http://sundetregatta.blogspot.com/2010/01/nya-pacer-395-simonis-and-voogd-design.html

  2. Stefan Peterson Jan 30, 2010 Reply

    Var och kollade den igår. Den är cool tycker jag men frugan föll inte för inredningen. Jag är även tveksam till att den seglar upp till förväntningarna i en vidfattig östersjö med krabbsjö när det verkligen blåser. Dehler 32 lämnar mycket att önska jag skulle inte byta en 33:a mot den upplever den inte som så mycket större och så finns den mystiska snubbeltröskeln. Men värsta blundern är de nya ventiler som sitter både i Dehler och First nästa omöjliga att stänga. Jag gillar de nya First 35 och 40 fin sittbrun bra layout och schysst inredning. Nu åker vi tillbaks till mässan och botaniserar.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.