Senaste skvallret från Tyskland

Jag var ju i Hamburg i helgen för att delta i “International Yacht Forum 2010 – The future in Offshore Yacht Racing” men också för att träffa människorna bakom IRC Baltic Open.

Förutom Tyskland så fanns Danmark, Sverige, Finland, Estland och Storbritanien representerade. Många menade att man inte hade kappseglat ordentligt mellan länderna sedan IOR, och att IRC Baltic Open och Big Boat Challenge var bra exempel på att detta höll på att förändras. En viktig pusselbit är ju att danskarna nu på bred front väljer IRC som den internationella regel som skall komplettera DH. Både seilunionen och KDY verkar vara på spåret.

Rent generellt lät det som Tyskland hade svårare än många andra länder att få folk att kappsegla i vanliga båtar. De som är aktiva nu är framförallt de som seglar större båtar i ORCi eller IRC. Man har också haft stora motsättningar mellan ORC och IRC under ett antal år, och den fighten verkar väl inte riktigt över. Forumet hade från början en ganska tydlig IRC-inriktning, men efter påtryckningar så hotade flera sponsorer att dra sig ur om man inte fick till en mer neutral agenda…

Dock verkar det som om RORC och ORC har haft ett par bra möten. ISAF tog ifrån kan komma att ta ifrån ORC rätten att ordna VM då man får ihop för få båtar & länder, så årets VM i Tyskland blir troligtvis det sista. Så nu verkar det finnas incitament att hitta nya, gemensamma, lösningar.

Man hoppas förresten göra “International Yacht Forum” till ett årligt arrangemang som flyttar runt i Nordeuropa. Med 220 deltagare i år så tycker jag det låter som en jättebra idé. Skall vi gissa på Köpenhamn om ett år? Jag är på!

feb15_petersburg.jpg
En annan nyhet som presenterades på deras årsmiddag var St Petersburg Challenge 2010, ett nytt händigt race från St petersburg till Kiel (780 nm). Det är gänget bakom Baltic Sprint Cup som är på gång igen…

We are close to the final announcement of a great new offshore sailing event. a long distance non-stop race from Saint Petersburg (Russia) to Kiel (Germany) starting Sunday, July 18th 2010.

SAIL & RACE is working with an organizing group including the Russian Yachting Federation, the Yachting Union of Saint Petersburg, the Norddeutscher Regatta Verein and the Kieler Yacht Club.

Expected Rules: IRC (ORC Club as a parallel ranking). Eligibility: Minimum LOA 40ft, minimum TCC 1,000. A maximum size may be decided at a level to include all current maxi-racers. Race records to be reported to the ISAF WSSRC (World Sailing Speed Record Council). The race to be listed for ranking in the hanseboot Baltic IRC Open and acceptable as a qualifier for the Royal Ocean Racing Club’s Sevenstar Round Britain and Ireland Race 2010.

Great social events are planned in Saint Petersburg and Germany at a level equal to or exceeding the best of the renowned parties enjoyed in the Baltic Sprint Cup!

Commodores’ Cup var på spåret med 15 team på G. På plats i Hamburg var David Aisher som kör med sin J/109 Yeoman of Wight, så vi hade en del att prata om över middagen.

Eftersom många tyskar har stora båtar och RORC var på plats, så kom naturligtvis Admiral’s Cup upp. Det finns många intresserade båtar och RORC har en stor sponsor som är klar, men få båtar vill commita sig. Det har ju talats om Mini Maxis, TP52 och någon ytterligare klass och att Fastnet borde ingå… men just nu ser det lite mörkt ut.

Kring Volvo Ocean Race cirkulerade ett rykte att det kanske måste skjutas fram ett år. Man har ju team/båtar som sagt att de skall köra, men få varv verkar ha fått skarpa beställningar. Så det kanske inte finns byggkapacitet att få fram båtar i tid. Men som sagt, bara ett rykte.

hfroms.jpg
Ni som är insatta kanske kan tala om vad tjejen på bilden har gemensamt med någon som dök upp på KSSS årsmöte i Alinghitröja?

53 Comments

  1. Mister B. Feb 16, 2010 Reply

    “ISAF tog ifrån ORC rätten att ordna VM då man får ihop för få båtar & länder, så årets VM i Tyskland blir troligtvis det sista.”

    Men det här är “big news”. Finns det officielt någonstans?

  2. Author
    Peter Gustafsson Feb 16, 2010 Reply

    Jag misstänker att det inte finns någon pressrelease från ORC om det var det du menade… och mer formellt handlar det väl om att man inte får sanktion när man söker inför 2011.

    Strunt samma.

    Bra i alla fall att det pågår diskussioner.

    RORC hade tydligen fått frågan om man ville ordna VM under IRC, men de ser inte hur detta skulle kunna ske rent praktiskt. Det går inte att transportera båtarna, så de bästa teamen kommer ändå inte att vara på plats.

    Och Commodores’ Cup är väl prestigefyllt nog antar jag?

  3. PelleL Feb 16, 2010 Reply

    Det som gäller är ju vad som står i ISAF-regulations 18.7. Dokumentent finns här. För den som inte orkar läsa gäller att man måste ha deltagare från minst 4 länder och antalet deltagare+antalet länder måste vara minst 14 för att få behålla VM statusen. Vad som är intressant är att det fanns en submission till ISAFs årsmöte om ett IRC VM från IRC owners association som blev avslagen men ISAF tillsatte en arbetsgrupp för att utreda frågan om VM för respitsystem så det kan säkert bli ett förslag om förändringar till kommande ISAF-möten.

    • Peter
      Går det bara runt på ryktesspridning? Vad gagnar detta?
      Det blir det ju bara snurrigt av.

      PelleL
      Om det är som du säger så räcker det ju för ORCi VM statusen skull att Sverige, Tyskland, (Holland), Norge och Finland deltar med minst 10 båtar och det blir det ju. ORCi kan ju inte vara av med statusen förrän årets VM är seglat. Märkligt rykte i så fall.
      Ett sånt läge är man ju långt från att hamna i. Det är ju redan ca 10 svenska båtar på gång.

  4. Author
    Peter Gustafsson Feb 16, 2010 Reply

    Blir det snurrigt tycker du? Jag tycker att det har varit snurrigt ganska länge! Det bästa vore ju om någon från ORC rapporterade från mötet i Paris, så slipper vi spekulera… eller du kanske har någon bättre källa för information?

    Hur går det förresten med det ORCi-förbund som skulle bildas efter ägarmötet i Stockholm? Någon som vet?

    Som jag skrev så skall ju årets VM köras, men att det var stor chans att det var det sista. Ingen respitklass kan hävda “rätten” till ett VM om inte ISAF tycker det är vettigt? Och man ju fråga sig varför ISAF skulle tycka det var viktigt med VM i respitsystem där båtar inte kan transporteras? Statusen i ett “regionalt VM” måste ju starkt ifrågasättas?

    Världens snabbaste ORCi-racer finns förresten i Chile där en ny Soto 42 rensar upp rejält på banorna. Kan bero på att man är den enda båt som faktiskt designats för ORCi på över 10 år.

    Från Västkusten/Skåne och Danmark så är det du och Martin Nilsson som skall åka till Flensburg? Några fler som du känner till?

  5. Vad är det som är problemet med att det körs VM i ORCI? Antingen så är man med och har kul eller så sitter man hemma och tjurar. Fritt val.
    Det jag känner till så blir det ett 10-tal från Sverige som planerar för Flensburg. Om det stämmer fortfarande vet jag inte helt säkert utan att kolla upp det:
    http://sundetregatta.blogspot.com/2010/02/orci-vm-i-flensburg-2010-flera-svenska.html
    Danmark kör DH2009. I fjol hade om jag minns det rätt 5 danskar tagit ut IRC brev och typ ingen kör ORCi vilket gör att det är ett ganska marginellt intresse för de internationella reglerna. Om IRC ändrar på att danska kappseglare kommer att besöka tävlingar utanför Danmark så är det bara bra. Vi som brukar tävla i Danmark behöver ju bara fixa ett DH-brev eller så nu då välja om vi ska köra efter IRC istället.

  6. Author
    Peter Gustafsson Feb 16, 2010 Reply

    Det är inget problem alls. Mest fånigt att kalla det VM när det är 25 båtar från en avlägsen del av jordklotet som kan eller vill ställa upp… Du är ensam i Sundet. Martin är ensam på västkusten… ja du fattar.

    Och jag tror inte man kan beskylla någon av de här båtarna för att sitta hemma och tjura: http://www.baltic-irc.org/entry-list. Eller de 50 båtar som redan nu är anmälda till Big Boat Challenge http://www.bigboat.dk/?Deltagere:Tilmeldinger

    Men jag tror det skulle vara bra om ni pratade lite mer med varandra i Sundet. Jag har pratat med både KDY, Dansk Seilunion och många danska seglare. De ser mycket positivt på att det nu kommer att seglas över gränserna. Vare sig DH, ORCi eller LYS har ju gett något utbyte att tala om, men plötsligt händer det stora saker. Norrmännen & tyskarna kommer till Danmark för första gången sedan IOR och vi får tyskar & engelsmän till Göteborg Offshore Race för första gången någonsin.

    • Ja, det är väl positivt det som händer.
      Det jag inte förstår är varför det andra som också händer därmed är dåligt. Att enas genom att utpeka något som en yttre fiende är ju bara ett simpelt trick. Att det finns en massa gammalt groll i svensk havskappsegling struntar jag fullständigt i. Jag vill segla.
      Många av båtarna som du sätter upp som exempel kommer säkert att segla efter båda reglerna, ha kul och få spännande uppgörelser på havet. Det är vi ute efter.
      Vi kommer också att köra efter DH2009 vilket massor med andra svenskar också gör. Vi kommer att köra ORCi på de arrangemang som är roliga och som vi hinner med. Det finns massor att välja mellan för oss typ M.A.I.O.R, Kieler Woche, Travemunde Woche, Warnemunde Woche. Skulle man strunta i att delta för att det ORCi? Det resonemanget förstår inte jag.
      KDY Autumn Regatta 2009 hade också seglare från många länder även efter DH2009. ca 60 båtar över 32 fot. Det var hur kul som hellst. Blir det fler efter IRC så är ju det bara ännu roligare. Det betyder inte att det på något sätt var tråkigt efter DH2009. Roligaste grejen i fjol.

  7. Mister B. Feb 16, 2010 Reply

    Jag surfade lite omkring, och det ser verkligen ut som det är någonting på gång: Oceanic & offshore Committee har kommit ut med ett förslag om att byta, eller rättare sagt sätta samma villkor till Offshore-VM som alla andra.

    http://www.sailing.org/committees/2009-2012/26223.php

    Detta innebär att man måste ha deltagare från minst två kontinenter för att få bibehålla VM-statusen. Fyra länder = skandinavien räcker inte till.

    “In the good old days” var det ingen problem att få fram fyra kontinenter till t.ex Admirals Cup. Och sen hadde t.ex Sydney-Hobart tre kontinenter senaste.

  8. MA Feb 16, 2010 Reply

    Det som hände på KSSS årsmöte var att en mycket duktig optimisttjej (14 år)skulle mottaga ett pris. Hon hade en fin rosa Allhingi tröja på sig. Detta gillade inte en något berusad person vid namn Hugo som med hög röst framförde en del olämpliga ord på amerikanska som bland annat börjar på fu…. Moget!
    Jag känner personligen flickan och hennes familj. Berättelsen har jag först fått från tredje person och bekräftad från mamman i familjen.

    • Team Styrbord Feb 16, 2010 Reply

      Har denne Hugo…varit inblandad i AC tidigare…..

      • MA Feb 17, 2010 Reply

        Dessvärre….

        • olla Feb 22, 2010 Reply

          Bedrövligt!

  9. Erik Kristiansen Feb 17, 2010 Reply

    Jeg klarer ikke å forstå hensikten med denne ryktespredningen og svertingen av ett målesystem. Har man en underliggende agenda her eller? Leser jeg mellom linjene her nærmest jubler noen svensker i håp om at ORCi mister status som arrangør av VM, HVORFOR? Er ni svartsjuka (er det ikke slik det skrives på svensk?) Eller er det slik at de samme svenskene ser at de ikke klarer å hevde seg i ett målesystem og dermed bruker all sin energi på å få innført ett annet i håp om det er slik de skal vinne VM? Hva med å bruke tiden til trening ombord i båten istedenfor? Jeg bare lurer…..

  10. Author
    Peter Gustafsson Feb 17, 2010 Reply

    Erik, avsikten var att förmedla vad som händer i resten av världen. Om 200+ seglare från 10 länder samlas för att diskutera framtiden för offshore-segling, så kan det ju vara så att det påverkar den ankdamm som både du och jag seglar i?

    Blur.se handlar inte om att leverera en officiell politisk bild av segelsporten, utan om att få ut fler båtar på kappseglingsbanorna. Många fina organisationer verkar ha den omvända prioriteringen.

    Och det var faktiskt mycket det debatten i Hamburg handlade om, att ägarna behöver ta ett större ansvar för vad, och hur, man vill kappsegla framöver.

    Är det svartsjuka som gör att massor av båtar väljer att stanna hemma när det ordnas EM eller VM? Att mycket få nya båtar seglar under ORCi? EM-arrangemangen i Ystad i år var otroligt proffsiga och vädret var perfekt, men bara 23 båtar dök upp. Och bara EN ENDA från Norge. Ingen från Danmark. Var alla andra svartsjuka eller finns det ett mer fundamentalt problem???

    Samtidigt fyller Big Boat Challenge 50 platser på 48 timmar och många andra kappseglingar slår rekord!

    Då kanske man skall ta sig en funderare på vad som pågår?

    Men det är klart, den enda “objektiva” information som behövs är väl den från ORC/NORC. Här behöver du i alla fall inte försöka läsa mellan raderna :-)
    http://www.blur.se/2009/11/12/irc-debatten-drar-igang-i-norge/

    • Menar du att det är tack vare IRC som Big Boat Challange får 50 båtar?
      Förenklad verklighetsuppfattning.
      Det är ju framför allt arrangören som har skapat ett kanonarrangemang som ligger väl i anslutning till danmarks största race Palby Fyn Cup med nära 400 deltagare. Klubben i Kerteminde har alltid varit känt för kanon arrangemang.
      Det var typ 50 båtar året innan, första året, också fast då var det DH2009.
      Jag hoppas att du inte kommer att tillskriva IRC som anledningen till KDY Autumn Regatta samlar stort antal stora båtar. Det har det nämligen alltid gjort.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 18, 2010 Reply

      Nej, men IRC är anledningen till att norrmän och tyskar kommer! Och IRC är anledningen till att vi, norrmän, tyskar och finnar kommer att segla KDY Autumn Regatta.

      När majoriteten av båtarna i BBC väljer att segla IRC, inklusive många av danskarna, så måste väl tillochmed du förstå att något är på gång?

      Men som sagt. Vill ni som enda båt i Sundet satsa på ORCi och dra till Flensburg kan ju ingen hindra er.

      Men som viktig arrangör, och opinionsbildare, så tycker jag att du skall ta ett möte med KDY kring vad som bör hända framöver i er region!

      • Jag förstår fortfarande inte din hang up på att vi ska sticka till Flensburg för att köra ett race som går i ORCi. Jag vill dit för det var kanonbra genomfört i Ystad av tyskarna. Vill vi köra i Tyskland så är alternativet till ORCi VM i Tyskland att köra Kieler Woche. Det är också en ORCi tävling. Vi vill bara köra någon av de bästa tyska regattorna och det tror jag ORCi VM i Flensburg kan vara 2010.

        KDY är ju inte en vilja så det är inte så lätt att prata om den organisationen i singular.
        I Öresund så är det klubbarna Vedbäck och Bröndby som har de största racen och det är nog enklare organisationer. Vi skulle verkligen vilja ha med dem i Öresunds xx-Cupen. Ska detta ske så tror jag det är IRC som kan vara den överbryggande regeln.
        Det finns fortfarande inga inmätningstillfällen inplanerade för IRC i Öresund och det måste till för att man ska kunna få upp en kritisk massa båtar.
        2011 kan det kanske bli verklighet med en Cup på både danska och svenska sidan. Förutsatt att det regionala förbundet på svenska sidan och danska klubbar ordnar inmätningstillfällen. Vi behöver sen bara bli överens om klassindelningar utan en flummig poäng-beräkning med kvadrater och roten ur.
        4 klubbar, som nu tagit initiativet till Öresunds SRS-Cup, är hanterbart och ska ses som första steget i att utveckla kölbåtskappseglingen i Öresund.

    • Pelle P Feb 18, 2010 Reply

      Du kunde fylla i med alla som ska segla shorthanded…

  11. Backe Feb 18, 2010 Reply

    BBC upplaga 2009 hade tävlingsledningen rätt att ändra mätetal.
    Detta gjordes och vi på Letto di Pletto och många andra båtar seglade inte på samma mätetal som i mätbrevet.

    • Pelle P Feb 18, 2010 Reply

      Backe, kan du förklara/utveckla det? Menar du att arrangören ändrade DH-talet som stod i mätbrevet?

  12. Lasse Bergkvist Feb 18, 2010 Reply

    Hej Blur!
    Som alltid intressant diskussioner runt mätregler.

    Öresunds, Regatta, AN: vet du hur många svenska båtar som ska på VM i september? Jag har förmånen att få segla med på en Västerås – Dehler 36, Shakira, och i och med att det verkar som om Commodores Cup inte får till ett svenskt deltagande så tittar vi på att kanske segla ner båten till Flensburg och köra VM. Tyskarna är duktiga på att arrangera och om detta blir ett av de sista VMen som går av stapeln så kan det vara extra roligt att vara med.

    Mvh Lasse Bergkvist

  13. Per Weiskvist Feb 18, 2010 Reply

    Well, I guess I can come up with some informations, and lighten up a few things here :-) BBC wanted a more international regatta, that was the ambition. It was no problem to get the “only” 40 places filled up in 2009, although only 37 came, but the problem is, that the few German and Swedish boats which joined in, and who did not have a DH Certificate, was given a rating to join in, based on the best of knowledge. They were off course punished so hard, that they told me, they would never join in again, so that, and my wish to get the other Fyn Rundt from Kerteminde bigger and more international, made me work for the IRC rule for the past year in Denmark.
    Now we see a remarkable international fleet in both races under IRC, so it will be very exiting how things turn out. especially the distance race Fyn Rundt, where most of the fastest raceboats from Germany joined in, will be fun to sail (BBC is selfwritten as a great event on up/down course).
    For your information, Dansk Sejlunion has signed a contract with RORC, and they will be the official IRC Rating certficate handler in Denmark. I just got an email last thursday, were they gave up an easy way to convert a DH certificate, to IRC certificate, with only a few new and very easy to find out changes.
    Everybody who has a DH certificate, can easily get an IRC certificate, and the price is 90 Dkr pr. boat meter (around 990 Dkr for 36 feet).
    Is is actually quite simple, and to the ORCi versus IRC discussion, my opinion is, that the sailors will decide, so just wait two years, and you have the result, I am quite sure, no need to argue for one of them anymore :-)
    For those who think IRC is only for new fast special designet big racers, tell me how it is possible for a production First 40 to win Sydney Hobert, and for a 1976 Nicholson 33 to win Fastnet under IRC. Regardsless the rule, some boats will be strong in light winds, and some in heavier conditions, but IRC seems to be the best of all the halfgood rules at this time, and with 15 years on the bag and many countries accepting it, it is not going away easily.

  14. Backe Feb 18, 2010 Reply

    Svar till Pelle P japp vi hade giltigt DH mätbrev men talet ändrades, vi brydde oss inte för vi var där för att få lite race träning.

    • Pelle P Feb 19, 2010 Reply

      Hur är det möjligt att ändra ett DH-tal? Det är ju en mätregel!

      • De följde väl inte DH-regeln.
        Som alltid gäller det att läsa Notice of Race noga och ta reda på vad det betyder.

        • Per Weiskvist Feb 19, 2010 Reply

          Jeg har lige tjekket, og der findes ikke et gyldigt DH målebrev på Letto Di Pletto i Danmark. Man kan ikke ændre et gyldigt måletal på DH uanset NOR, men det er klart, at deltageren skal kunne fremvise et gyldigt målebrev for at det kan benyttes til at sejle efter.

          • Pelle P Feb 19, 2010

            Tack Per för svaret!
            Det vore konstigt om NOR skulle kunna ändra på ett giltigt mätbrev!

  15. Backe Feb 19, 2010 Reply

    Per Weiskvist har inte alls koll på läget jag kan visa vårt giltiga DH brev för 2009 sedan kan vi gå tillbaka och kolla vilket tal vi seglade på under BBC 2009 så ska ni får se!!!
    De sa också muntligen att de skulle göra ändringa i mätetalen samt att det stod i NOR att de hade rätt att göra det.
    Men som sagt jag skiter i vilket vi var där för att träna!

    • Per Weiskvist Feb 20, 2010 Reply

      Det forstår jeg ikke. Jeg har tjekket på Dansk Sejlunions portal over udstedte DH målebreve (der står ALLE både der har et DH målebrev der er gyldigt), og der var ikke noget på hverken båden eller navnet ?????

  16. Erik Kristiansen Feb 19, 2010 Reply

    Ja Peter, der lurte du meg godt. Trodde det var IRC som var det store i Bigboat, men slik jeg klarer å telle er det kun 14 båter som har sagt de vil seile IRC, det var ikke mye å skryte av eller? http://www.bigboat.dk/?Deltagere:Tilmeldinger ingen Danske X-båter ser ut til å velge IRC……. Jeg tror nok heller det er andre opplevelser som gjør at seilere velger denne regattaen

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 20, 2010 Reply

      Nej, IRC är inte “det store” utan formatet lockar många. Och gänget bakom seglingen är alerta och lyhörda för vad seglarna vill ha. 14 båtar är anmälda i IRC – mot 5 i DH (resten avvaktar beslut). Och detta är i Danmark där det har varit 100% DH sedan HC Andersens tid.

      Danskarna själva tycker i alla fall det är anmärkningsvärt.

      Och du vet ju själv hur svårt det var att få utländska båtar till Göteborg Offshopre Race förra året? Redan nu har följande båtar anmält sitt intresse för att köra IRC. Plötsligt lockar racet båtar från nya länder. Precis som Gotland Runt där man förra året plötsligt ser världsstjärbor segla TP52.

      Cookson 50, Camilla, KNS, Ole Martin Vordahl
      One-Off 47, Essex Girl, KDY, XTRM Sailors
      Rogers 46, Yeoman XXXII, Royal Ocean Racing Club, David Aisher
      Landmark 43, Kristin, Asker, Dag Skarsgard
      Landmark 43, Nordstjernen, KNS, Team Berg-Jacobsen
      J/V 41 R, Visione 3, Kerteminde Sejlklub, Per Weiskvist
      J/V 41, INSCHALLAH VI, NRV/RORC, Volker Andreae
      X-41 OD, No Name, Oulun Merenkävijät, Timo Saukkonen
      King 40, Magic, Soon SF, Aasmund Drolsum
      Kracer 40r, Krackemut, Malmö Segelsällskap, Anders Hansen
      X-37, HAN SEN, RDY, Michael Mollmann

      Men om man inte vill så behöver man inte dra några slutsatser alls :-)

  17. Backe Feb 20, 2010 Reply

    DH mätbrev som utfärdas i Sverige administreras av Skånes seglarförbund (Anders Hansen) han kan konfirmera vårt mätbrev.

    • Per Weiskvist Feb 20, 2010 Reply

      Det er slet ikke nødvendigt, og jeg har ikke noget med ledelsen af BBC at gøre. Jeg undrer mig bare over at et gyldigt måletal kan ændres, hvis man har et DH målebrev. Nå, men nu kan du se, hvorfor jeg har brugt meget tid på at få en international måleregel til Danmark :-)

    • Detta är en svaghet eftersom breven inte går att jämföra för danskarna.
      Jag förstår inte varför inte alla brev är i databasen när det finns ett system som är uppe och kör.
      Detta ställer till en hel del för oss svenskar när vi ska anmäla oss.
      Vi hamnar i märkliga klasser då arrangören gissar var vi ska vara etc.

  18. johan Feb 21, 2010 Reply

    Det är märkligt att man kunde ena sig om internationella regler för 55 år sedan, men sedan hände något uppenbarligen..

    http://svtplay.se/v/1370492/oppet_arkiv/seglingssommaren_1955

  19. PelleL Feb 21, 2010 Reply

    Nja om man studerar historien om “yacht rating” (Peter Johnsons utmärkta bok kan rekommenderas) så inser man att någon verksamhet så full av ful politik och “not invented here”-syndrom får man leta efter. Historien upprepar sig bara…..;-)

  20. Jørn-Erik Ruud Feb 22, 2010 Reply

    Kan noen i “kortversjon” forklare forskjellen mellom ORCi og IRC hvis man bruker IMX 40 som eksempel. IMX 40 ble norgesmester i ORCi etter meget god seiling, ville den blitt norgesmester i IRC?

    • Pär Lundberg Feb 22, 2010 Reply

      En IMX 40 tror jag har 1.096, samma som en Mumm 36. Farr 40 OD ligger på 1.174 om jag inte har helt fel siffror. Svårt att svara på om de hade vunnit, men jag tror att den gör sig bättre (än så länge) under ORC, även om de har fått höjt mät tal till 2010. IMX 40:n var ju mer en IMS design i grunden vilket inte är optimalt under IRC. Men jämför man med King 40:n som 1.126 så borde IMX 40:n kunna hävda sig helt ok på en W/L bana i alla fall…

      Blir mkt gissningar ;-)

      MVH Pär

      • PelleL Feb 22, 2010 Reply

        Det finns ju IMX’er som gått bra i Engelska kanalen för några år sedan men den bästa (en fransk båt som hette Courier Nord? ) var nog ganska moddad med ny köl och roder och säkert ett optimerat segelplan med stora spinnare och troligen fock. Jag tror nog en IMX funkar fint på IRC här i Norden med lite optimering men den har nog svårt mot den sista generationen “IRC-specials”

    • Per Weiskvist Feb 22, 2010 Reply

      Her er et par fakta om IRC versus DH.
      Visione 3 (min båd) vandt alle 5 løb til KDY Autumn Cup i 2009 på DH, med flere minutters forspring på DH, Havde vi sejlet efter IRC havde det set således ud.
      Vinder løb 1: Visione 3 med 13 sekunders forspring til Tarok, Swan 45, 3er Farr 40 og 4er X 41.
      Vinder løb 2: Tarok med 57 sek. forspring, 2er Visione 3, 3er Farr 40, 4er X 41.
      Vinder løb 3 : Visione 3 med 42 sek. forspring til X 41, 3er Swan 45, 4er Farr 40.
      Vinder løb 4 : Tarok med 3 min. forspring, 2er Visione 3, 3er X 41, 4er Farr 40.
      Vinder løb 5 Visione 3 med 14 sek. forspring til X 41, 3er Farr 40, 4er Swan 45.
      Altså 3 tætte sejre til Visione 3, i 5 tætte sejladser, og ikke en suveræn vinder alle 5 sejladser, med flere minutters forspring på DH.
      Til Fyn Rundt vandt Visione 3 med mange minutter over Swan 45, havde det været på IRC havde Visione 3 vundet med 10 sekunder over Tarok Swan 45, efter de 138 sømil, og tabt med 30 minutter til X 41 og 45 minutter til X 40.
      Altså umiddelbart en mere fair regel, også i brug på banerne. IMX 40 er altid stærk på måleregel, og det er andre X både også. De bør måske have deres eget løb i de fleste sejladser.
      En almindeligt konfigureret IMX 40, måler omkring 1.080 under IRC, og en Farr 40 måler 1.192. Swan 45 imellem 1.183 og 1.187, X 41 1.121, X 40 omkring 1.064, Visione 3 1.167(2010 tal) osv. Baseret primært på IRC tal fra 2009.
      I forhold til ORCi, har jeg ikke et bud, men X både er jo stærke på alle måleregler, så det undrer ikke, at IMX 40 vandt NM, og det kunne den sagtens have gjort på IRC også, som i kan se på måletal.

      • Per Weiskvist Feb 22, 2010 Reply

        Jeg er iøvrigt lige blevet tilbudt at købe en lidt større racerbåd, så hvis nogen er interesseret i at købe en IRC og DH optimeret Visione 3, med ny Kulmast og Kulbom, nye sejl i 2009 og nye sejl på vej i 2010 osv. osv., så er der en mulighed :-)….

  21. PelleL Feb 22, 2010 Reply

    IMX40 är enligt min uppfattning en båt som har ungefär samma potential i både ORCi och IRC men man kan tjäna rätt mycket på att konfigurera den rätt för respektive regel. IMX40 har ju gjort utmärkta resultat under ORCi både i Norge och Sverige så det vet vi funkar Det fanns också (finns?) IMX40’or som gjort bra resultat på IRC i engelska kanalen men de bästa har varit rätt kraftigt modifieriade med ingen invändig barlast, tyngre köl och större spinnakrar. Jag tror dessutom de bara seglar med fock. Sammantaget är det nog min uppfattning att IMX40 är en bra allroundbåt men designen börjar bli gammal och den har nog svårt mot modernare “IRC specials” som King 40 givet at besättningarna är lika bra.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.