Senaste skvallret från Tyskland

Jag var ju i Hamburg i helgen för att delta i “International Yacht Forum 2010 – The future in Offshore Yacht Racing” men också för att träffa människorna bakom IRC Baltic Open.

Förutom Tyskland så fanns Danmark, Sverige, Finland, Estland och Storbritanien representerade. Många menade att man inte hade kappseglat ordentligt mellan länderna sedan IOR, och att IRC Baltic Open och Big Boat Challenge var bra exempel på att detta höll på att förändras. En viktig pusselbit är ju att danskarna nu på bred front väljer IRC som den internationella regel som skall komplettera DH. Både seilunionen och KDY verkar vara på spåret.

Rent generellt lät det som Tyskland hade svårare än många andra länder att få folk att kappsegla i vanliga båtar. De som är aktiva nu är framförallt de som seglar större båtar i ORCi eller IRC. Man har också haft stora motsättningar mellan ORC och IRC under ett antal år, och den fighten verkar väl inte riktigt över. Forumet hade från början en ganska tydlig IRC-inriktning, men efter påtryckningar så hotade flera sponsorer att dra sig ur om man inte fick till en mer neutral agenda…

Dock verkar det som om RORC och ORC har haft ett par bra möten. ISAF tog ifrån kan komma att ta ifrån ORC rätten att ordna VM då man får ihop för få båtar & länder, så årets VM i Tyskland blir troligtvis det sista. Så nu verkar det finnas incitament att hitta nya, gemensamma, lösningar.

Man hoppas förresten göra “International Yacht Forum” till ett årligt arrangemang som flyttar runt i Nordeuropa. Med 220 deltagare i år så tycker jag det låter som en jättebra idé. Skall vi gissa på Köpenhamn om ett år? Jag är på!

feb15_petersburg.jpg
En annan nyhet som presenterades på deras årsmiddag var St Petersburg Challenge 2010, ett nytt händigt race från St petersburg till Kiel (780 nm). Det är gänget bakom Baltic Sprint Cup som är på gång igen…

We are close to the final announcement of a great new offshore sailing event. a long distance non-stop race from Saint Petersburg (Russia) to Kiel (Germany) starting Sunday, July 18th 2010.

SAIL & RACE is working with an organizing group including the Russian Yachting Federation, the Yachting Union of Saint Petersburg, the Norddeutscher Regatta Verein and the Kieler Yacht Club.

Expected Rules: IRC (ORC Club as a parallel ranking). Eligibility: Minimum LOA 40ft, minimum TCC 1,000. A maximum size may be decided at a level to include all current maxi-racers. Race records to be reported to the ISAF WSSRC (World Sailing Speed Record Council). The race to be listed for ranking in the hanseboot Baltic IRC Open and acceptable as a qualifier for the Royal Ocean Racing Club’s Sevenstar Round Britain and Ireland Race 2010.

Great social events are planned in Saint Petersburg and Germany at a level equal to or exceeding the best of the renowned parties enjoyed in the Baltic Sprint Cup!

Commodores’ Cup var på spåret med 15 team på G. På plats i Hamburg var David Aisher som kör med sin J/109 Yeoman of Wight, så vi hade en del att prata om över middagen.

Eftersom många tyskar har stora båtar och RORC var på plats, så kom naturligtvis Admiral’s Cup upp. Det finns många intresserade båtar och RORC har en stor sponsor som är klar, men få båtar vill commita sig. Det har ju talats om Mini Maxis, TP52 och någon ytterligare klass och att Fastnet borde ingå… men just nu ser det lite mörkt ut.

Kring Volvo Ocean Race cirkulerade ett rykte att det kanske måste skjutas fram ett år. Man har ju team/båtar som sagt att de skall köra, men få varv verkar ha fått skarpa beställningar. Så det kanske inte finns byggkapacitet att få fram båtar i tid. Men som sagt, bara ett rykte.

hfroms.jpg
Ni som är insatta kanske kan tala om vad tjejen på bilden har gemensamt med någon som dök upp på KSSS årsmöte i Alinghitröja?