Strandsatt

Jag hade ju planerat en snabb resa till North Sails i Nevada. Bara att flyga in till Reno, strunta i tidsskillnaden, träffa North, ta en pilsner, flyga hem igen.

Men allt blir inte som man tänker sig…

Tydligen så hann jag med de sista flighterna från Landvetter och Frankfurt som stängde efter att vi åkt. Inte ens bagaget hann med, utan det står fortfarande i Frankfurt (nu på väg hem i stället).

Så nu har jag tagit mig till San Francisco, och fått en ny flight som går i början av nästa vecka. Det är mängder med folk som skall åka, och det finns inte plats för fler flighter när proppen väl släpper.

Så, nu har man en oplanerad vecka på västkusten. Men i mitt tidigare liv så var jag ju här ganska mycket, så veckan fylls sakta upp med luncher, möten och middagar. Kanske kan man leta rätt på någon sweet båt som behöver provseglas. Kanske skall man hitta ett nytt jobb här… det är väl sådana här tillfälligheter som gör att folk startar nya oväntade karriärer?

Har ni bra tips så kommentera eller maila peter@blur.se.

Det som är tråkigt är så klart att familjen inte är med. Och att jag inte kan vara med på våra inplanerade träningar den här veckan och till helgen.

18 Comments

  1. Richard Apr 19, 2010 Reply

    Somliga har tur.

  2. Henrik N Apr 19, 2010 Reply

    Vilket elände…

  3. Sture Smith Apr 20, 2010 Reply

    Blev strandsatt en helg i SF i mitt jobb. I San Salito på hade andra sidan bayen där var det kappsegling och jag lyckades komma med en båt.
    Skeparn och besättning var riktgt bra och vi vann ena racet och var tvåa i det andra. Dom skruvade på riggen mellan racen och det var strömt utav tusan när vi kryssade upp mot Golden Gate. Kan du gissa vilken klass Peter, just det J24. Kan kanske vara ngt för Dig. Lycka till.

    Sture Smith
    Dehler 39 SQ
    “Sjöglans”

  4. PNR Apr 20, 2010 Reply

    Vilken mardröm! Blur ligger i havet och havstulpanerna börjar redan växa sig stora på botten. Tur man har båten på land… ;)

    • Pelle P Apr 20, 2010 Reply

      Ingen fara PNR, resten av gänget tar ut henne på galej i morgon!

      • PNR Apr 20, 2010 Reply

        8 m/s 4 grader varmt! Regn! “Galejsit” värre! :D

        • Pelle P Apr 20, 2010 Reply

          Den enda intresanta faktan är 8m/s…

          • PNR Apr 20, 2010

            Så klart!

  5. Author
    Peter Gustafsson Apr 20, 2010 Reply

    Det blir jättebra att gänget har tränat klart när jag kommer hem igen. Att vi inte har tänkt på det här upplägget tidigare :-)

    Kör försiktigt!

  6. T-son Apr 20, 2010 Reply

    Tag nytta av internet. För mig innebar några mail: VM X-99, J-24 på Sicilien samt katamaran racing på Hawaii under 2009. Skicka ut cv till Yacht klubbarna å de nappar som hungriga fiskar.
    Lycka till.
    T-son

    • Björn Svala Apr 21, 2010 Reply

      Men alla har ju inte samma tur som du hade jocke….;-)

      • Calle P Apr 21, 2010 Reply

        Skulle nog kalla det mer en “win-win situation” :-)

  7. Author
    Peter Gustafsson Apr 21, 2010 Reply

    Nu är gänget på väg ut ur hamnen i Långedrag. Skall man vara lite nervös?

    Hade ett erbjudande om att åka till Antigua för att kappsegla. “Det är ju nästan inrikesflyg med Continental hit”. Men det hade nog varit att utmana ödet, så jag stannar här och tar den inbokade flighten hem på måndag.

    Dagens övning blir en sväng till Alameda & Berkley för att se om det finns några kul båtar. Kan eventuellt bli segla av till helgen.

  8. Andreas i Missmatch Apr 22, 2010 Reply

    Jag hörde att det var ett ovanligt tight gäng i går…att det disk att göra dig till mastman…att du inte behöver fundera på styrningen mer..

    Sen det där med försiktigt…spiken runt mattan på stolpen har krupit ut ur stolpen…då de hasade babords bredsida mot den…så nästa gång kan du ta med hammaren o slå in den…+ lite spackel…
    Men det är ingen brådska hem med dig…

    Vad fick du höra?
    ;-)
    //A

    • Pelle P Apr 22, 2010 Reply

      Hur visste du allt detta Andreas??!!…
      Skämt åsido så gick detta alldeles utmärkt, vi snurrade runt på en ganska kort bana ett antal varv och övade samma “case” om och om igen. Std-sättningarna, slag och gippar ska vara under kontroll nu, vindarna var upp till 10m/s. Självklart kan man inte säga att man är fullärd, men vi har i alla fall mer koll nu än för en vecka sedan! Det vi jobbade mest med var slut fasen på nedtagningarna, exakta rörelse mönster för fördäck (som drar ner det mesta av gennaker) och mastman (som assisterar fördäck plus lyfter in kjolen på genuan) måste vi putsa på mer!

      • PNR Apr 22, 2010 Reply

        Var det inte kyligt? Jobbade med båten på land och fingrarna föll i sär som spruckna isbitar. Jag är väl bara klen….. 2 grader varmt!

        • Pelle P Apr 22, 2010 Reply

          Vi fick faktiskt ta ett kort break e ca 1,5 tim och värma oss innan vi fortsatte…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.