Skip to content

19 Comments

  1. Öresund Regatta, AN
    Apr 25, 2010 @ 10:35

    Slutsatser:
    1. Regionala serier är viktigare än nationella
    2. X-yachts missade Öresundsregionen när de marknadsförde X-35 och X-41
    2. Norrmännen är Nordens italienare :-)

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Apr 25, 2010 @ 16:49

    Vilka “regionala serier” är det som är viktiga ovan? Bara för att X-yachts har ritat ringar betyder ju inte att båtarna seglar mot varandra…

    Men det är lustigt att man inte fått fäste i Danmark.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Apr 26, 2010 @ 06:55

      Jag menade inte att det fanns regionala serier. Däremot kanske förutsättningar för det.
      Var förvånad över att det fanns 8 danska X-35. Från minnet så har jag bara sett 2 olika danska i resultatlistorna. I Öresund finns det ytterliggare en på svenska sidan – en halvdansk.

      Reply

      • Johan R
        Apr 26, 2010 @ 08:57

        Reginoala serier över landsgränserna ÄR framtiden!
        X-35 Cup som iår seglas i Stockholmsområdet är en verklig regional serie i svensk/finsk. Inför årets två första seglingar är 2 av de startande båtarna finnar som i skrivande stund är på väg över till Stockholm. Jag tror att det kan vara början på ett givande samarbete där östra Sverige med Åland och södra Finland och varför inte också Estland(Tallin) blir en större segelregion för alla typer av seglare. Tänk om regionens seglar kunde ha Stockholmsregionen som bas under perioden maj-juli där man startar med Lidingö Runt, kör några lokala egna regattor eller entyp, sedan flyttar man ut till Sanhamn för Sandhamn Open, Sandhamn Race Week och avslutar med Gotland Runt. Efter semestern förflyttar sig båtarna österut och kör under aug-sept i Helsinfors/Tallin regionen. Med lite vilja och samarbete över gränserna skulle det kunna bli något riktigt bra.

        Samma skulle kunna gälla fär regionen Skåne/Danmark/nord Tyskland, där är transportsträckorna ungefär de samma och med Kieler Woche som stora dragplåstret.

        Om jag minns rätt var det i början av 90-talet ett rätt stort intresse på Västkusten kring svensk/norska regatta serier. Hur är det med samarbetet idag?

        Reply

        • Johan R
          Apr 26, 2010 @ 08:59

          Sorry för stavfelen och vissa ord som föll bort, jag tror ni fattar poängen!
          mvh/morgontrött!

          Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Apr 26, 2010 @ 21:54

          Håller bara med dig Johan. Den stora potentialen måste vara regionerna. Allt transporterande måste ju hållas nere för att få någon rimlighet i det hele.
          Om man gör ett sydlig regattakalender för en Malmöbesättning så är det följande som gäller att köra:
          MAIOR i början på maj
          Fyn Cup i slutet på maj
          Kieler Woche i juni
          Ven runt i augusti
          Saltholm Runt i slutet på augusti
          Sailors Cup i september
          Flensburger Förde Regatta i september
          Mumm-Stelton Cup i oktober
          KDY Autumn regatta i oktober

          Sen ska man bara hinna träna, få en besättning som är med, fixa alla mätbrev som finns på jordklotet, en familj som supportar och en arbetsgivare som tycker att det är viktigare än att sköta jobbet. :-)
          Själv ska jag försöka beta av dem de kommande åren.

          Reply

        • Patrick L
          Apr 27, 2010 @ 06:39

          På pappret låter en regional serie som något bra och självklart framför längre transporter, men i praktiken har ju andra faktorer ofta visat sig viktigare. Stockholmare i gemen är t.ex. notoriskt dåliga på att transportera sig medan finnar (och ester?) oftare kommer till Stockholm. Och det verkar vara så att de få Stockholmare som ändå rör på sig ofta har prioriterat att åka söderut till Danmark och Tyskland trots att det är närmare österut? Det är ju inte bara vi som kan traila själva som drar söderut, det finns väl ett antal exempel på team som drar söderut för att säsongen börjar tidigare (t.ex. MAIOR) och avslutas senare (t.ex. KDY Autumn Regatta)?

          Jag tror faktiskt att bilden är lite mer komplicerad. Om jag går till mig själv så söker jag primärt kul och väl marknadsförda race. Transportsträckan ingår förstås som parameter för att ta sig till ett sådant race men avståndet är inte helt avgörande.

          Reply

          • Lars Sörqvist
            Apr 27, 2010 @ 13:00

            Ligger en del i det du säger Patrick! Hur som helst försöker vi delvis fixa detta genom att ordna ett exlusivt X-35 Grand Prix här i Stockholm som både ska vara kul och väl marknadsfört… :) Hittills stämmer allt inför tävlingarna! Med en fleet på snart 10 båtar i Stockholmsregionen känns det som att vi har bra förutsättningar. Faller det väl ut kan vi locka hit fler utifrån istället. Håller också på att lobba för att få VM alt EM till Sverige snart.

          • Öresund Regatta, AN
            Apr 27, 2010 @ 15:30

            Trailerbart ger ju andra möjligheter om man vill köra på min lista ovan. Annars lägger man en nog en 10 dygn bara på transporter om man ska vara med på allt.

          • Patrick L
            Apr 27, 2010 @ 19:12

            10 dygns transport räcker knappast för att “vara med på allt”. Nu har jag i och för sig trailer på min Farr 30, vilket ju är en fantastisk tillgång i vårt avlånga land, men min point var att jag tycker mig se detta mönster även bland de som transportseglar (även när jag själv gjorde det). Stockholmare ger sig iväg till Bornholm, Marstrand eller Oslofjorden om det är ORC-mästerskap, vissa börjar säsongen i Kiel med MAIOR Cup och avslutar den på KDY Autumn o.s.v. men det är ovanligt att vi ser Stockholmsbåtar i Finland där ju många bra regattor ändå körs? Och Öresundare åker väl aldrig någon annanstans överhuvudtaget…? :-)

          • Öresund Regatta, AN
            Apr 27, 2010 @ 21:43

            Det skulle vara Stora Bält då. Vi har varit i Bogense som längst bort. 22 timmar dit.
            Kjell Widmark brukar ta sig längre sträckor. Rekord har nog Ola Bruno som körde Ulvöregattan i fjol. Sen har vi nog bara klassbåtar som trailar runt. Och då Laser seglarna som är jorden runt.
            När det gäller icke trailerbart så håller nog din hypotes.
            :-)

          • Lars Sörqvist
            Apr 27, 2010 @ 23:02

            Samtidigt är nog det allra viktigaste om det ska vara framgångsrikt och kul att man är flera lika båtar som ligger nära och har samma ambitionsnivå. Lokalt motstånd och flerbåtsträning har ju en avgörande betydelse för utvecklingen. Att åka på några mästerskap och ytterligare några större regattor per år är givetvis en betydelsefull del i utvecklingen, men väl så viktigt är nog kvalitetsträning på nära håll. Detta är vad som känns väldigt bra med X-35:orna. Av de 9 båtar som just nu finns i Stockholm är det åtminstone 6-7 som har ambitioner att utvecklas bra till VM 2011. Övriga är med och kör aktivt lokalt. Vi har därför kunnat ordna bra tävlingar, gemensamma träningar, seminarieserier (6 st träffar i vintras), erfarenhetsutbyte etc. Känns både lärorikt och väldigt kul! Har kommit att bli ett bra gäng där alla backar upp varandra med baktanken att ju mer vi lyfter tillsammans dessto bättre kan vi placera oss på mästerskap!
            /L

  3. Lars Sörqvist
    Apr 25, 2010 @ 18:00

    Vad gäller X-35:or så såldes det ytterligare 2 st båtar till Sverige förra veckan så nu är vi 13 st i landet. Varav 8 st kör aktivt i Stockholm (förmodligen 9 då en av de som just köpts kommer att ligga i Valdemarsvik och planerar att segla med oss). Fler ser ut att vara på gång. Har senaste tiden talat med flera personer som verkar överväga att köpa X-35 närmaste tiden!
    Kolla gärna samma statistik för X-35 på www-x-35.com. Häftigast är Italien med 40 båtar. Mest förvånande för mig är Schweiz med 23 st! På insjöar…
    Lars

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 25, 2010 @ 18:42

      Tack för input. Lade till X-35-kartan ovan också.

      Reply

    • Patrick L
      Apr 26, 2010 @ 20:19

      Kör de schweiziska båtarna på sjöarna eller är de bara reggade där? De schweiziska Farr 30:orna tror jag i praktiken är uppdelade mellan sjöarna, franska atlantkusten och medelhavskusten.

      Reply

      • Lars Sörqvist
        Apr 26, 2010 @ 20:41

        Vad jag förstått finns det båtar i Sweitz som har två kölar! En mera grundgående som man använder för att kunna segla på sina grunda insjöar och en vanlig som man nyttjar då man seglar mästerskap… Låter galet, men tydligen sant!
        /Lars

        Reply

  4. Jan
    Apr 25, 2010 @ 19:14

    Undrar var dessa X-41:or i Finland finns, hittills tror jag att man sett en tävla…

    Reply

    • Joakim
      Apr 25, 2010 @ 21:24

      Jag vet om fyra, två gamla och två nya, en av båda närä Helsingfors och nära Uleåborg. Bara 500 sjömil mellan båtarna…

      Reply

  5. Andres Aavik
    Apr 25, 2010 @ 20:41

    Det finns 4 stycken X-41 här i Estland. 3 seglar aktivt men jag är inte säkert om den fjärde stannar kvar i Estland.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.