Grey is the new white

new_north_sails-14.jpg
Idag var det dags att titta närmare på de nya seglen. Närmast perfekta förhållanden med 5-6 m/s utanför Långedrag.

Det är alltid en speciell känsla att få upp nya segel för första gången. Spännande, men samtidigt en oro för om de verkligen är snabbare än de gamla favoriterna som man faktiskt vunnit med. Men allt såg mycket bra ut, och det enda som skall fixas är kortare hakar i halshornen på förseglen samt spridarskydd i storen så är vi klara för race (Skagen Race, med start på onsdag i nästa vecka).

new_north_sails-20.jpg
Storsegel 3Di 870i 12600dpi. Inga problem med “pressveck” :-) Det tar lite tid att vänja sig vid den där färgen, men man hoppas ju att det ser tufft ut på håll. Och ja, rynkorna försvann när man drog i cunningham, även om jag gillar lite fartrynkor.

Notera revet. Inga öljetter utan små “loopar” som man kan binda ihop seglet i.

new_north_sails-12.jpg
Fock 3Di 870i 14700dpi. Det kändes som skillnaden med 3Di märktes mest på focken. Satt som nitad även när det kom byar. Skall bli mycket spännande att se vad det kan ge när det är skarpt läge.

new_north_sails-16.jpg
Genua 3DL 580S 12600dpi. Lite mer form än tidigare. Vi får väl se vad det kan göra mot X-99 i deras favoritväder?


new_north_sails-18.jpg
På vägen hem fick vi också kolla på den nya gennakern, som är en standard klassgennaker för J/109 på 108 m2. Designen är rejält annorlunda jämfört med Quantums, så här behöver vi lägga tid för att få ut max.

new_north_sails-17.jpg
Koll på sagget.

new_north_sails-15.jpg
Magnus Hansson, Pelle Pedersen och en lättad Henrik Ottoson.

new_north_sails-13.jpg

new_north_sails-10.jpg
Många fiffiga detaljer. Bland annat ligger ju lattorna mitt i seglet (alltså inga påsydda lattfickor. Och en klurig mekanism för hur man spänner in dem.

38 Comments

  1. PelleL May 6, 2010 Reply

    Ser bra ut…typisk North-form så det blir säkert bra

  2. grym May 6, 2010 Reply

    Snyggt!
    Grey is the new white…..

    • grym May 6, 2010 Reply

      Kan meddela att även 3dl med dubbeltaft finns att få i grått!

      Wallyfeeling med lill-arconan….

  3. MN May 6, 2010 Reply

    Var med på Aero igår och dina nya segel såg riktickt läckra ut!!

  4. Janne E. May 6, 2010 Reply

    Ser riktigt bra ut Peter, tror ni blir riktigt “giftiga” i år, i alla vindar!
    Bara att grattulera.
    Om det räcker ända fram återstår att se, vi på Stino skall väl försöka “jäklas” med dig så mycket det bara går (i alla vindar)… =)

    Vh. Janne E. X99 SWE22 Stino

  5. Team Styrbord May 6, 2010 Reply

    Ser grymma och dyra ut…nästan så man kan lägga fram dom i hamn, och skippa ishinken med skumpa.
    Cool färg. Den guldgula känns lite 00 tal…

  6. Calle P May 6, 2010 Reply

    Skoj att X99 är en måttstock på om en 25 år nyare och större båt seglar bra ;-)

    • Author
      Peter Gustafsson May 6, 2010 Reply

      Nja, det är nog mest att ni tjatar om att ni går så himla bra på kryss i 2 m/s. Jag vill ha slut på det snacket. I övriga förhållanden så är det väl ingen diskussion.

      Och ni får förstås ert vanliga försprång för att ni han en 25 år äldre båt.

      ;-)

      • Janne E. May 6, 2010 Reply

        Det brukar väl ändå vara lite fajt Pater???
        Det är väl egentligen bara när det är myckat halvvind som X99:an inte riktigt räcker till… och det är väl då vi fått stryk av dig eller minns så fel… =)

        Janne E.

  7. Tom O. May 6, 2010 Reply

    Dette ser veldig bra ut Peter. Regner med at du har gjort noen sammenligninger av farten, ut fra dine loggfiler i Expedition? Det skal bli utrolig spennende på onsdag kveld, når vi drar ut fra Åsgårdsstrand. Det blir et tett felt. Stemmer prognosen slipper vi i hvert fall bankekryss i kuling til Skagen.

    Jeg har fått nytt storseil og Medium/Heavy 3’er i 3DL. Storseilet med Tafetta belegg. Det veier en del mer, men holdbarheten får oppveie det.

    Kombinasjonen av ny rigg og nye seil på en gang er en utfordring. Vi har ennå ikke fått samme fart på kryss som med den forrige riggen. HHSR blir mer en Test run for vår del.

  8. Per Weiskvist May 6, 2010 Reply

    Nu er der ingen undskyldning. Hvis i ikke vinder, er det besætningens skyld :-)

    • Author
      Peter Gustafsson May 6, 2010 Reply

      Precis som du skyller på Bouwe Bekking, skyller jag på min taktiker :-)

      • Pelle P May 6, 2010 Reply

        Trevligt att nämnas i samma mening som BB…

      • Janne E. May 6, 2010 Reply

        Det är väl det som är det bästa med att hålla på med en lagsport…
        =)
        Jag är visserligen taktiker men det är ändå alltid någon annans fel om det går dåligt…
        =)

        • Pelle P May 6, 2010 Reply

          Absolut Janne, speciellt rorsmännen får sig alltid en skopa!

  9. Nja May 6, 2010 Reply

    Jag håller inte med när det gäller formen på dessa segel.
    Det är ju klart att kammeravinkel mm kan lura.
    Focken ser mycket djup ut för 5-6m/s vad händer vid 12m/s?
    Genoan ser aldeles för framrund ut för det platta vattnet utan för GKSS.
    Rev är ju bra vid shorthand, men många toppbåtar med nya storsegel kör helt utan rev iår.
    Grå segel var det som kom ibörjan av 00-talet.

    • Pelle P May 6, 2010 Reply

      Puhhh, ytterligare en som kan allt…
      Förutsättningarna är följande;
      North och flera andra har gjort segel t J109 under många år, vi får förutsätta att dom kan detta.
      Vad händer vid 12m/s; vet inte hur mycket Nja´s segel töjer sig men dessa står STILL, vi kompenserar med hårdare häckstag och hela riggen slackar något mer åt lä, bilderna är fö tagna innan vi började skruva på riggen.
      Vi och många andra seglar inte bara på smult vatten.
      “men många toppbåtar med nya storsegel kör helt utan rev iår”; är det årets grej?

      Tänkte först inte svara på dettta inlägg men kunde bara inte hålla mig!!

    • Team Styrbord May 6, 2010 Reply

      Stämmer, men de var nästan svarta. Köpte av Albatross och de var gabska mörka. Kanske gludgult är färgen för 10 talet…eller är det helgrå som gäller

      • Jocke_R May 6, 2010 Reply

        North hade ju också sin “shark skin” gråa dacron, som jag iaf jag tyckte såg rätt rå ut.

    • Patrik H May 6, 2010 Reply

      Japp, ser riktigt illa ut. Tänk att de inte står bättre. Jobbigt att behöva leva med dessa trasor. Skicka tillbaks och baka om. Skäms North. Fy!

      • Pelle P May 7, 2010 Reply

        225° i 45 min??

  10. FS May 6, 2010 Reply

    Rent estetisk tycker jag tyvärr de nya seglen är rent fula. På håll ser de ut att vara sydda av en grådassig “japan-presenning”. Men jag kommer säkert att ändra mig om det visar sig att dom är snabba.

    Snabbt är snyggt! (åtminstone när man vant sig…)

  11. Roger May 6, 2010 Reply

    Vi såg er när ni var ute och tränade i söndags och min sambo nämde att de gula seglen såg ut som ett visst preventivmedel… Kan bara bli bättre med de grå! ;) Jag tycker de är snygga!

    /Roger

  12. Jocke_R May 6, 2010 Reply

    Peter!

    Seglen ser kanon ut! Min långsmala “båtgen” tycker nog att genuan är lite framrund för den typen av båt. Men J109 är ju nåt helt annat :)

    Förresten ni måste väl ha rätt bra koll på siffrona på instrumenten, då har ni väl svart på vitt eller iaf en känsla?

  13. Pär Johansson May 6, 2010 Reply

    Ser ruskigt bra ut, i alla fall på bild, så att man får gåshud. Finns det överhuvudtaget ngt annat loft som på allvar kan konkurrera med North när det gäller racingsegel på högsta nivå? Med den otroligt stora databas och kunskap man har världen över så blir det praktiskt taget omöjligt för andra loft att hänga med i utvecklingen. The rich gets richer…

    • Carl Fjällman May 6, 2010 Reply

      precis min tanke, vad gör det lokala loften nu för att matcha ?

    • Erik Barkefors May 6, 2010 Reply

      Jag har en känsla av att de mer “lokala” seglarna har svårt att få annat än dussinsegel av de största loften – typ North. Jag har gastat på några båtar med Gransegel och där känns man välkommen av hela personalen. Ett enda segel under alla år har det varit problem med och det jobbade de häcken av sig för att lösa. Gran är också mycket duktiga på gennackers tack vare sitt engagemang på flerskrovsfronten.
      Kika på Doris blå Granspinnare högst upp på:
      http://dehlerdoris.blogspot.com/

      • Hans Gunnarsson May 6, 2010 Reply

        Som “lokaldussinseglare” så måste jag säga att jag är mycket nöjd med det bemötande jag fått från North i Stockholm. Mycket diskussioner och råd om vad som var vettigt för mig just nu.

        /Hans
        Bismarck

  14. Jonas K May 6, 2010 Reply

    Undrar om grejerna drar bra i bleket vid Valö ?? :))

    • Pelle P May 7, 2010 Reply

      Självklart Jonas, lätta och fina saker som hittar alla vindstråk, vi behöver inte göra nått! Bara åka med!!

  15. Ludvig Daae May 6, 2010 Reply

    Gratulerer med nye seil Peter! Bildene ser bra ut, …..men jeg hadde ikke vært fornøyd med storseilet. Etter min mening er det bakbuset fra midten og opp.
    Forseilene ser derimot helt fantastiske ut. Mulig dere kan gjøre noe med maste kurven for å få seilet til å bli bedre, eller stramme toppspilen mer?
    Vi sees i helgen!

  16. Author
    Peter Gustafsson May 6, 2010 Reply

    Ludvig, jag vet inte om “bakbuset” är nåt snuskigt?

    Jag har inte hunnit analysera alla bilder, men just på den där bilden ligger max buk i toppsektionen vid 46%. Inte bakbukigt så att det stör…

    Vi ses i helgen!

  17. fills May 7, 2010 Reply

    Brutalt snygga! Peter, hur beräknar man livslängden på dessa segel? Hur många säsonger höll dina Quantum “race” kvalitet? Gissar att de kommer fungera länge som cruisingsegel.. Svåra frågor men alltid intressant att få lite tips.

    • Author
      Peter Gustafsson May 9, 2010 Reply

      Det gamla racingstället (Quantum Fusion-X, storsegel och fock i FLX24A (Dimension-Polyant FLEX-Line) och genua i FLX16A) hade 2.5 ganska tuffa säsonger bakom sig. Men det hade antagligen funkat helt ok denna säsongen också – de var ju snabba i augusti förra året.

      En av de saker vi skall ge feedback på till North handlar just om livstängden på 3Di. Det är ju en sak när segel hanteras av proffs på Sardinien, och en helt annat av ett gäng amatörer som oss. Så vi loggar alla timmar så får vi se hur de ser ut efter säsongen.

      Och det här är en av anledningarna att man inte marknadsför 3Di på bred front. Man vill veta mer om hur de beter sig i händerna på vanligt folk.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.