Ny löpande rigg


Inför årets säsong så ville vi uppgradera själva “kraftpaketet” på Blur. Efter två säsonger hade vi lärt oss båten, och hade en ganska tydlig bild av vad vi ville åstadkomma. Valet av North och 3Di har ju diskuterats tidigare (här och i artikeln om 3Di), men huvudsyftet var att få formstabila och lätta segel med breda användningsområden. Foto: Mattias Nordin.

Men med nya segel måste man också se över andra områden som fall och däcksutrustning. Och när man tänker på vad ett segel kostar, så är det en relativt liten merkostnad för att kunna utnyttja dem maximalt. Och som vanligt så är det väl så att man får vad man betalar för.

Historiskt sett har man diskuterat segel, stående och löpande rigg och däcksutrustning separat. Men det blir allt viktigare att man ser kraftpaketet som en integrerad helhet där man får ha koll på den svagaste länken. Tidigare tyckte vi att vi hade hyfsade fall och avlastare, men när vi bytte till 3Di (som inte töjde sig alls) så blev det uppenbart att lasterna ökade markant.

Steg ett var att byta kammar i avlastarna så att dessa garanterat inte kryper. Förutom att det försämrar prestandan, så är det också ett irritationsmoment ombord. Att hissa seglet lagom innan start och att det sitter kvar där oavsett förhållanden känns lite lyxigt.

liros upgrade-1.jpg
Steg två var att uppgradera fall och skot. Vi valde 10 mm Liros Racer Pro, en Dyneema SK-78 som tål mycket, är lätt och töjer sig <1%. Det finns ju många varianter av Dyneema, så man skall hålla koll på brottstyrka och töjning när man väljer. Med tanke på lasterna så kan brottstyrkan kännas som overkill, men marginaler här leder till lägre töjning.

liros_racer_pro.jpg

liros upgrade-2.jpg
Dags för uppgradering. Vi fick alla fall dagen innan Big Boat Challenge i Kerteminde, och det kändes som en lagom mental uppladdning att byta allt tills säsongens viktigaste race.

Allt funkade som det skulle, även om vi kanske varit väl ambitiösa med skalningen… På t.ex. spinn- och fockfall kan det finnas en vits att det finns hölje där mast-mannen skall hjälpa till att hissa.

liros upgrade-3.jpg
Före och efter bytet av tackline. Ganska stor skillnad i både vikt och volym.

14 Comments

  1. Jack Sparrow Aug 19, 2010 Reply

    Kollade ni så att alla passagerare ombord på Blur-bussen hade biljett?

  2. Rock'all - Jørgen F. Aug 19, 2010 Reply

    Hei Peter,

    Ca hva kostet “hele pakken”? Bruker dere 10mm på alle fall og skjøter? Vi har en X-35, og det er vel etterhvert tid for å bytte noen liner, og omfanget er vel sammenlignbart med Blur. Takk for en fin site!

  3. Author
    Peter Gustafsson Aug 19, 2010 Reply

    Vi körde 10 mm Liros Racer Pro i alla fallen, fockskot är 12 mm Liros Racer och spinnskot är 12/5 mm LIROS Dyneema-Special.

    LIROS Racer Pro kostar 79 sek/m, lite osäker på de andra.

    Sedan behöver man ju inte köpa allt nytt, och ganska mycket kan återanvändas. Mina gamla fall och skot byttes mot pilsner och sitter nu på mina gastars båtar…

  4. harald Aug 19, 2010 Reply

    Vad jag har förstått av nokia oops-cup trimaranernas läror så skall man absolut inte överdimensionera fall. Det leder till att de sätter sig alltför länge och uppnår inte sin arbetslast.

    Jag skulle försöka reda ut hur mycket last man har, och sen skaffa den tunnaste som klarar av det. Vi gick på en tung 28-fotare ner från 8 mm till 6mm (med skal) och det blev genast bättre, ingen vinschning första halvtimmen mera utan det sitter där det skall.

  5. Stefan Aug 19, 2010 Reply

    Vindens styrka är från tid till annan extremt påtaglig!
    Jag har haft möjligheten att mäta krafterna i fall och skot med hjälp av ett mätinstrument från Spinlock.
    Mätningar visade att vi utsatta genuaskot upp mot nästan tre tons arbetsbelastning! Då var vinden måttlig. Med en högst sannolik ökning av vinden i ex vindkast, kan arbetsbelastningen fyrdubblas!
    Kravet på linor ökar dramatiskt med ökad stumhet och styvhet i både båt, segel och övrig rigg. Kraften från vinden överförs fortare och med högre effekt på en modern kappseglingsbåt.
    Det är min erfarenhet.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 20, 2010 Reply

      Stefan, har du någon sammanställning på era mätningar?

      Det hade varit mycket intressant att se…

    • Anders R Aug 20, 2010 Reply

      3 ton arbetslast med peak på 12 ton… vad är detta för båt?

    • SWE54 Aug 20, 2010 Reply

      Med en genua på 100m2 och en vindhastighet på 30 kt så får man en last i skotet på ca 1900 kg, enligt Harken. Skulle vara intressant att veta vad det var för båt ni mätte på och hur ni mätte.

      • Large Aug 20, 2010 Reply

        Om man sen bryter skotet 30 grader i en barberhaul borde lasten bli ännu högre

    • Sven Andersson Aug 20, 2010 Reply

      Med peak på 12 ton skulle det krävas tamp på 14mm enligt Liros tabell ovan.

      Det kan inte vara en “vanlig” båt du har…..

      • Large Aug 20, 2010 Reply

        En genua på 100 m2 är 3 ggr så stor som min………fock

  6. Johan O Aug 20, 2010 Reply

    Vi har kört med Liros till 100% på Expresserna (2011 och 756) sedan 2007.
    Liros Racer Pro är en outstanding lina för fall, på expressen kör vi med denna lina till focken (8mm). Linan är ofta starkare än vad avlastaren klarar,
    Rutgerson RC750 kan alla glömma, den klarar inte stumma linor, Spinlock XTS eller liknande krävs för att hålla linan. Liros Racer är en enklare Dyneemalina men funkar otroligt bra till trim. Till spinnskot använder vi Liros progressive Dynagrip XTR.

    • Marc Aug 20, 2010 Reply

      Det finns faktiskt andra tillverkare som har liknande modell på linor som Robline, Marlow, Polyropes, Gleistein. De har alla liknande kvalité. Och sedan finns det Gottifredi Maffioli i en egen klass.
      Den där Liros Spinnskoten är faktisk riktigt bra, man liknande fanns länge från Robline.
      Jag tycker att skot- och trimlina ska ha bra grepp och vara mjuk, denna krav fyller inte Liros Racer som är styv och hal i mindre diameter.
      Det finns många nya fina linmodeller från både Robline och Polyropes, bl a inte med en hölje-kärna konstruktion men en flätad massiv konstruktion med en fiberblandning av polyester och dyneema. Der är värt att kolla in de också. Annars vore lin-världen ju tråkigt.

  7. Krite Aug 22, 2010 Reply

    Jag vet inte denna tråden kanske är död men detta är mitt favoritämne då jag varit tampansvarig under två AC kampanjer och nu under mitt andra volvo. Som referens kan man säga att en traditionell ac-båt IACC har en fockskotslast på runt fyra ton. Inte många båtar har högre laster än det. En volvo 70 har strax över 3 ton. Man ska inte överdimensionera tamparna i all oändlighet men det är främst av anledning på att man släpar omkring med massor av onödig vikt i masten och även onödigt vindmotstån på utsidan. Att titta på fallasten och sedan ta minsta möjliga tamp som klrar denna last som någon föreslog är inte att rekomendera en tamp som tar 3 ton töjer ju sig själfallet mer vid en arbetslast på 2,5 ton än vad en 5 tons lina gör vid samma last. Det handlar om en avägning. Sedan att vissa verakar ha någon illusion om att Mafioli tampar är i en klass för sig är en kraftig överdrift. Jag har arbetat mycket med alla de tampfabrikat som tidigare räknats upp och kan inte hålla med om detta. Det fabrikat som står i en klass för sig är polly som klart ligger i en klass under de andra fabrikaten. Man får vad man betalar för. De andra märkena har vissa tampar som är bra och andra som kanske inte är lika bra.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.