Dåligt intresse för Matchracing-SM

mrsm_2010_rr.jpg
Just nu pågår SM i matchracing i Norrköping. Björn Hansen verkar hetast så långt.

Men man har haft mycket svårt att få deltagare. Man ville initialt ha 16 besättningar, och har dammsugit Sverige efter intresserade seglare. Till slut har man bara lyckats få ihop nio team!

Det är ju lite lustigt eftersom matchracing ju skall vara en “framtidssport” där SSF och storklubbarna verkligen slår på trumman. Det skall vara sportsligt hög nivå, enkelt att förstå för media och publik och enkelt att utöva utan krav på dyr egen utrustning. Är detta resultatet? GKSS storsatsar på matchracing med sitt Match Race Center och många bra förebilder, men representeras bara av Viktor Ogeman.

Vad är problemet? Varför är intresset för matchracing så lågt? Varför finns det ingen återväxt? Varför är det bara Björn Hansen av våra stjärnor som bryr sig? Skall man överhuvud taget få kallade det SM med så få kvalificerade seglare?

26 Comments

  1. Svenne Jul 18, 2010 Reply

    Som det är idag så självdör väl det som är “dåligt”, ger väl varken PR eller reklamintäckter. Så man behöver nog inte fundera på vad som ska läggas ned eller ej.
    SSF delar väl ut ca 60 SM medaljer i olika typer av segling (klasser mm), det gör väl inte att SM i sig är så högt rankat. Men kanske väldigt viktigt för att hålla uppe nivån på seglingen.
    Tittar men på de klasser som tappat sin SM status så försvinner nästan all aktivitet runt seglingen och klassen blir “ute”. Kanske finns det en vits med att ha många SM ?
    Safiren tappade väl SM till i år och de va nog inte fler än 4 på KM och har väl mer eller mindre försvunnit i kappseglingssammanhang.
    Så jag tror snarare det behövs en diskussion om hur vi får fler att segla om SM, eftersom det ger en viss injektion till många klassförbund och seglare.
    Jag tror Therese Alshammar har närmare 80 SM guld och då bara i simning och de får ju betydligt bättre publicitet än segling.

    Glöm inte att gratta 470 seglarna till deras fina insats på WM !

    mvh Svenne

  2. L-B Gustafsson Jul 18, 2010 Reply

    Det var tydligen litet intresse på Finska Mästerskapen också.

  3. Pär Johansson Jul 18, 2010 Reply

    Att segla matchracing är en paradox! Samtidigt som det är enkelt, i form av att man inte behöver äga eget material, så kan det kännas omständigt att åka till tävlingar som oftast inte ligger i närområdet. I Sverige finns det relativt få MR regattor och man måste ganska snart börja leta efter event i andra länder. Om man satsar riktigt seriöst och det går bra så blir det många resdagar. Så för att segla matchracing så behöver man en dedikerad besättning som i vilken annan idrott som helst. För majoriteten av de som seglar i Sverige är segling en fritidssysselsättning och det är mycket få som utövar segling som en “idrott”.
    Bara som en jämförelse; tittar du i toppen av världsrankingen i matchracing så hittar du bla Torvar Mirsky och Adam Minoprio. Det är två unga besättningar från “down under”. De andas och lever segling fullt ut, till 100%. De tog sig till Europa och åkte kors och tvärs för att segla olika MR event. När vi seglade mot Torvar i Pornichet, Frankrike, var Torvars besättning lite pressad. Pengarna var nästan slut och kom de inte riktigt bra till i regattan var de tvungna att åka hem. Det slutade med att de vann regattan och kammade hem fina prispengar så att de kunde dra till nästa event.

    Tror huvudproblemet är att de flesta har segling som en fritidssysselsättning och vill segla på hemmaplan. MR blir utvecklas snabbt till ett “internationell” projekt med mycket resor om det går bra. Vilket är jäkligt trevligt!

    Pär

  4. 3rik Jul 18, 2010 Reply

    Kan det ha varit en miss att det ligger parallellt med SM veckan?

  5. Mr G Jul 18, 2010 Reply

    Det är många problem med MR, ett är att det är dyrt att hyra båtar på tävlingarna, all fokus ligger bara på rorsman så resten av besättningen vill inte vara med och dela på kostnaderna.
    Man lyckas inte engagera de bästa seglarna från andra klasser förän dom blir proffs, även då är det svårt, resten är bara utfyllnad med stort avstånd till toppen.
    Segling är ingen publiksport, låter kanske lite ålderdomligt men ändå, vill vi att det blir det på bekostnad av seglingen? Uppenbarligen inte då hade deltagande på MR och SM veckan inte varit så dåligt från dom etablerade klasserna!

  6. Author
    Peter Gustafsson Jul 18, 2010 Reply

    Björn Hansen tog sin trejde SM-titel

    Björn Hansen och hans besättning vann samtliga sina matcher i grundomgången – imponerande 18-0! I finalen vann Björn och hans besättning med 2-0 mot silvermedaljören Johan Qviberg, som dock inte gjorde det lätt för den nu trefaldige svenske mästaren. Johan tog sig till final med 14-2 i matcher och var inte någon enkel motståndare i den mycket spännande finalen.

    – Det här var riktigt kul, sa Björn Hansen på bryggan direkt efter finalen. Särskilt som det här var en ny besättning för året. Dom har verkligen gjort ett kanonjobb. Sa Björn och berömde Karl-Johan Uckelstam, Anders Jönsson och Erik Lindblad.

    – Det var väldigt små marginaler den här gången – och vinden vred 45 – 50 grader under matchen. Men där var grabbarna verkligen med i spelet, säger Björn nöjt. Nöjd med att ha tagit hem sin tredje SM-titel i matchrace totalt – och den andra i Arkösund.

    På frågan om matchrace gör skäl för beteckningen “seglingens rallycross” sa Björn först “njae” – och sen:

    – Man brukar säga att i fleetrace handlar det om att följa reglerna – i matchrace gäller det i stället att utnyttja reglerna. Och visst blir det mycket mer närkontakt i matchrace!

    Tredjeplatsen i årets SM togs hem av team Mathias Hermansson som slog Viktor Ogeman i två raka.

    Tävlingsledaren Paul Bergqvist är fylld av beundran över seglarnas insatser under de tre tävlingdagarna – och inte minst över finalmatcherna:

    – Allt har gått som smort. Vindarna gjorde att vi var tvungna att lägga om banan ett par gånger – men det fungerade väl. Besättningarna har visat mycket gott sjömanskap. En mycket lyckad seglingshelg i Arkösund!

    Nu rustar Norrköpings Segel Sällskap för VM. På söndagen invigdes Open Week i VM för E-jollar. Det handlar om kvalificeringstävlingar inför VM-veckan som i sin tur invigs den 24 juli.

  7. Stefan P Jul 18, 2010 Reply

    Har kommit in efter att ha legat och kollat på seglingarna. För att MR skall tilltala en större publik krävs att det är tight i seglingarna annars blir det snabbt trist och intresset avtar det märktes klart bland oss ombord som kollade. Det klena intresset kan nog till del stavas pengar. Vi på NSS har en sponsor som gör det möjligt för oss att arrangera MR SM. Det handlar inte om de summor som Stena Bulk och andra har lagt in för att rädda Marstrand veckan. Men hos oss kostar det att delta och några prispengar finns det inte heller. Nu övergår vi till att arrangera e-jolle VM ett arrangemang som ger tillskott i klubbkassan men som tär på oss ideellt arbetande.

  8. Mathias L Jul 18, 2010 Reply

    För SM’s del handlar det nog snarast om vilken tid på året det ligger, svårt att få tag i besättning som vill lägga en helg i Arkösund mitt i semestern om man inte har ett dedikerat team. Tyvärr är ju ingen annan klubb intresserad av att arrangera SM och NSS har ett mycket bra evenemang som gör att SM numera arrangeras där.

    För eliten handlar det nog dessutom om att det ligger precis efter en hel vecka i Marstrand, tex har väl Björn bytt ut hela sin besättning tills nu så man behöver ju en hel del folk att gå runt på även om det framförallt brukar vara Björn som ställer upp på SM om man ser det över några år.

  9. Krite Jul 18, 2010 Reply

    Matchracing är ingen dyr sport som vissa verkar tro. Segla Express är inte heller helt gratis om du som besättning delar på kostnaderna för en säsong. Fokus på rorsman. Javisst men vilken klass är det inte så. Tyvärr är det inget att gnälla över. Vi som aldrig blev bra nog på att hålla i pinnen får kanske finna oss i det. Det man däremot kan glädjas över är att det för en del av oss finns en stolthet att bli riktigt bra på någon av de andra positionerna ombord. Jag brukar tänka så att det är bättre att vara en riktigt bra indian än en halvdassig hövding. Det finns det redan för många av i denna sporten. Matchracingen är i mina ögon en av de finare grenarna i vår sport och frågan om den ska ha SM status är för mig självklart ja och den borde även ha OS-status vilket förhoppningsvis bara är en tidsfråga. Jag kan inte förstå hur man ena veckan kan sitta hylla Gotland runt som en fantastisk tävling vilket den är. (Om man nu kan tävla i lotteri) för att veckan därpå klanka ner på Matchracing SM. Det är betydligt svårare att vinna SM i Matchrace än gotland runt.

    • Pär Johansson Jul 19, 2010 Reply

      GR är i min mening en aktivitet som inte kan klassas som “idrott”. SM i MR innehåller ett antal moment som gör att det kan klassas som “idrott”; t ex en maxvikt för besättning (och invägning) samt identiska idrottsredskap. Resultaten i en MR tävling speglar oftast prestationerna på banan. GR är ett mycket lyckat event; men inte en idrott. Det ena utesluter inte det andra men jag tycker man bör åtskilja de olika seglingsformerna i status.

  10. Author
    Peter Gustafsson Jul 19, 2010 Reply

    Som sagt, meningen är inte att klanka ner på matchracing-SM eller Team Hansens insats (grattis förresten).

    Som ni skriver så är det sportsligt rättvist, enkelt att utöva och SSF och storklubbarna framhåller matchracing som ett av de naturliga stegen efter en OS-satsning eller jollekarriär. Dessutom får man bra PR genom Match Cup i Marstrand.

    Allt talar för att det här skulle vara en av de snabbast växande grenarna av svensk segling? Och konkurrensen bakom Hansen/Rahm/Holmberg/Berntsson borde vara mördande?

    Tittar man på västkusten så satsar GKSS med sitt Match Race Center med 4 st DS-37. Men man verkar ha svårt att locka seglare?

    – GKSS Qualifier Ice Breaker – inställd
    – GKSS Ice Breaker – 10 inbjudna – 9 kom varav 5 svenska (inkl Rahm/Berntsson)
    – GKSS Spring Cup – 10 inbjudna – 7 kom varav 2 svenska (inkl Rahm)

    Och ja, det är säkert omöjligt att slå Hansen på SM. Men när Express och 606 samlar 50+ båtar på SM så känns 9 matchracingteam ganska tunnt! Vilken annan klass som helst som inte fick ihop fler båtar hade packat ihop.

    Något måste vara fel när intresset för matchracing är så lågt? ”

    Man kan säkert vara happy med den återväxt som finns… eller så funderar man på varför det är så här?

  11. Pär Bäck Jul 19, 2010 Reply

    Vi har i SSVÄ Uddevalla startart i gång en Matchrace serie som vi kör under året. Detta för att vi var ett antal seglare som tyckte detta är en spännande form av segling och riktigt rättvis. Men nu när vi börjar få blodad tand för detta så upptäcker vi att det inte är så lätt att för en som inte tillhör någon av de riktigt stora klubbarna. Så några inbjudningar lär vi inte få och veta var det seglas MR är inte heller så lätt att hitta.
    Som jag ser det så behöver man något forum där man kan se alla MR tävlingar och någon form av ranking system väst, öst ,nord och syd samt elit.
    Men även hjälp för små klubbar att komma igång med detta. Så kan man göra MR mer lätt åtkommlig och synligt för gemeneman så är jag övertygad om att det skulle komma fler folk på tävlingarna så tror jag att vi skulle få en större flotta som seglar MR.

  12. Mikey boy Jul 19, 2010 Reply

    IDEELT ARBETE!

    De klasser/förbund/klubbar som har medlemmar som har ideelt arbetande personer på ledande platser och verkligen brinner för sin sak får oftast utdelning.

    Ser man på 606 och express tex så har det funnits ideela personer som tagit över genom åren och därför lever de klasserna fortfarande även om även de klasserna varit nere på låga nivåer strax under 40 båtar men nu är på uppgång igen.

    Ser man på nyare klasser typ CB66 och J80 så har det även här funnits ideelt arbetande personer men tyvärr så blir oftast bördan för tung för de få som engagerar sig.

    J80 tappade i år sin SM status och styrelsen är inte lika stark som förut även om jag vet att de som sitter där kämpar med näbbar och klor, CB66 tappar enormt, Skålèn ska ha en eloge för sin insats och att han orkar men även CB66 var under 20 båtar på sitt SM och tappar väl vad jag förstår sin SM status.

    Det blir tyvärr mer och mer så att pengar styr, finns inte pengar och inget ideelt tänk är det dödfött, tyvärr tenderar fler och fler byta klasser och den som är mest “poppig” för tillfället har flest deltagare och färre engagerar sig ideelt. Fortsätter det så här finns snart inga klasser kvar, detsamma gäller matchracing där Björn Hansen i alla fall på Ostkusten varit drivande under en lång tid.

    (tror jag)

  13. S-256 Jul 19, 2010 Reply

    En västkustens mästarna mästare kunde kanske varit något med GKSS matchracingbåtar!?!?

    Vinnarna i de olika cuperna som lockar fler en fem båtar. (IF, Cumulus, X99, Express, H-båt, SRS Liros Norr, SRS Liros Söder, Folkbåt, Smaragd, Accent, Westside cup, C55).

    Eller så får varje entypsklass bilda sitt “dream-team”. Vinnaren i respektive klass blir lagledare och tar ut laget för sitt team bland besättningarna. Så får vi se vilken klass som regerar i praktiken och inte bara på bryggan…

  14. Björn Sandberg Jul 19, 2010 Reply

    Problemet med matchracing är att det är svårt att göra en “halvsatsning” i Matchrace, om man inte alltid vill komma sist (vilket i så fall med två båtar är oundvikligt). I fleetracing kan man köra en båt och segla något race någon gång i bland och ändå “vara med”. I Matchrace är skillnaden mellan en bra och en sämre besättning mer påtaglig, eftersom det bara finns dessa två på banan. Matchrace kräver mycket bättre båthantering, besättningssamarbete, kunskaper om regler och taktik, än fleetrace. Du har inte möjlighet att “fundera” på vad du skall göra, för då är det för sent. Det tar tid att få erfarenheten att i varje situation snabbt ta rätt beslut.

    Matchracetävlingar finns det gott om, tycker jag. Minst 6 tävlingar i Stockholm http://www.matchracing.nu och ytterligare 11 tävlingar i Göteborg http://www.gkss.se . 17 helger på en sommar borde väl räcka för en kappseglingsintresserad seglare (Ja, alla tävlingar är inte öppna för alla seglare, men det finns nog tillräckligt ändå). Utöver dessa finns det på nära håll i grannländerna. För “nya” besättningar är det bara att anmäla intresse att vara med på Grade 4-5 tävlingarna. Det är ibland tom förtur för ny/lågt rankade besättningar på vissa tävlingar, just för att de skall kunna vara med och skaffa poäng för att kvala in till högre tävlingar. Sedan är det konstigt att inte GKSS matchracetävlingar ligger med i SSF Regattakalender och därmed inte är sanktionerade av SSF. Det blir svårare för intresserade att hitta deras tävlingar.

    SM-veckan i Malmö fanns inte sanktionerad när SM i Matchrace Open i Arkösund sökte sanktion för tävlingen i slutet av januari. Det fanns alltså inte någon möjlighet att se att de två eventen krockade, eftersom SSF inte hade publicerat något om veckan i Regattakalendern på deras hemsida då. Så visst är det synd att de krockade.

    SM ligger i år under semestertiden vilket också gör att flera besättningar har svårare att få ihop sina ordinarie besättningar.

    Det är en intressant jämförelse med SM i Simning. Hur många SM finns det inte i simining? 25 m, 50 m, 200 m osv och sedan är det alla simsätt på varje sträcka också. Så att bara segling skulle ha för många SM håller jag inte med om. Men visst vore det bättre att koncentrera antalet båttyper så att antalet per klass ökar. Risken är bara att breddseglingen försvinner i processen.

    • Stefan G Jul 21, 2010 Reply

      Man ska nog inte överdriva likheten med simning.

      -Om jag förstått saken rätt så är det i stor utsträckning samma utövare som tävlar i de olika grenarna, vilket inte är fallet med segling.

      -Jag tror inte att man får ihop 47 grenar i simning (som visst ska vara fallet med segling)

      -De olika sträckorna och simsätten under SM är väl samma som i OS?

      Vi är nog trots allt ganska unika med alla våra SM och krångliga tävlingsform.

      Tycker föresten att tidningen Segling hade en intressant artikel om SSF:s varumärkestänk. Det första vettiga på mycket länge i den tidningen, men det var ju på SSF-sidorna iofs…

      • Author
        Peter Gustafsson Jul 21, 2010 Reply

        Är det inte väldigt mycet snack om att vi har en spretig sport och att vi inte är tydliga? Och Ingemar Stenmarks blev väl inte mindre poppis för att dert fanns SM i skidorientering :-) Och bara för att STCC är TV-mässigt så betyder det ju inte att drifting är det…

        Jag roade mig med att titta närmare på några andra sporter som är ungefär lika stora.

        Svenska Bilsportförbundet är 12 distriktsförbund, 470 klubbar = 107474 medlemmar.
        Man tävlar i Backe, Bilorientering, Crosskart, Dragracing, Drifting, Historisk Bilsport, Is-racing, Karting, Offroad, Racing, Radiostyrd Bilsport, Rally & Rallycross.
        http://www.sbf.se/pdf/sbf/sbf_vision_2009-2015.pdf

        Skidförbundet är 1542 klubbar = 186621 medlemmar.
        Man tävlar i Alpint, Längdskidåkning, Freestyle med Skicross, Snowboard, Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning, Skidorientering. http://www.skidor.com/sv/SvenskaSkidforbundet/OmSvenskaSkidforbundet/Verksamhetsinriktning/

        Svenska Seglarförbundet har 435 klubbar, 17 distrikt och 79 klassförbund = 127.000 medlemmar?

      • Niklas/Tangosailing Jul 21, 2010 Reply

        Lång och kort bana i simning, det blir nog i alla fall närmare 40 olika grenar har jag räknat lite på…

    • Björn Jul 22, 2010 Reply

      GKSS har sina tävlingar regattakalendern; sök på klass ‘DS 37 MR’.

  15. Edward Hartung Jul 20, 2010 Reply

    Tråkigt att intresset inte är större, framförallt tycker jag att det är konstigt att fler ungdomar inte är med. När Lunds Studenters SS startades var det framförallt MR som skulle seglas i Malmö SS C55or.

    Vi hoppas kunna komma igång med lite mer aktiviteter i LSSS under hösten, så är det någon som är intresserad – KONTAKTA MIG!

    Studenter från både Lund, Malmö, Helsingborg och Köpenhamn kan vara med!

    SM veckan i Malmö avslutades i lördags, det som var extra kul med detta SM var att Matchracing Dam var med som en klass. Det var jätte kul att se de fräcka båtarna med unga team segla i tuffa dueller mot varandra. Detta är helt klart en tävlingsform som jag tror på!

    Mer info finns på: http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/SM-veckanSegling/

    Och ett program från SVT: http://svtplay.se/v/2080193/sm-veckan/segling

  16. Victor Västernäs Jul 20, 2010 Reply

    Någon skrev att de bästa besättningarna från andra klasser inte lockas förrän de blir proffs. Är det inte snarare så att match racing är bra när man inte orkar satsa på riktig segling längre, men ändå tycker det är kul att komma ut på havet någon gång ibland?

    • Henrik N Jul 21, 2010 Reply

      “…riktig segling!?”

      Innebär det då att AC, LVC, SMT mfl inte är “riktig segling”?

  17. Mr G Jul 20, 2010 Reply

    Eller när du är såpass bra och känd att sponsorerna tycker att du kan varva din elitsegling med MR och betalar dig bra för det.

  18. Aage Jul 21, 2010 Reply

    Först och främst vill jag tacka Björn Sandberg och NSS för ett kanon event i Arkösund – jag ger det fem grönflaggor av fem möjliga. Dessutom hade vi turen att få bli inneboende hos Kjell och Titti, ytterligare 5 flaggor. Tack för det!

    Först och främst vill jag tacka Björn Sandberg och NSS för ett kanon event i Arkösund – jag ger det fem grönflaggor av fem möjliga. Dessutom hade vi turen att få bli inneboende hos Kjell och Titti, ytterligare 5 flaggor. Tack för det!

    Det debatteras ofta vad som är riktig segling eller ej – en icke fråga. All segling är bra, kul och utvecklande. Men, så länge segling har funnits har det debatteras om olika klasser, mätregler och format i allt från klubbseglingar till OS och Americas cup – det är inte optimalt men lär förbli så. Så till Match Racing (med lika båtar!!!!) – det finns ingen tränings/tävlingsform som är så utvecklande för duktiga seglare. Mano a Mano ställs allt på sin spets – övertag på den andra båten och först i mål. På några få MR-race genomför man fler slag och gippar än på ett helt express SM. Dessutom tvingas man hantera stressade situationer (och regler) som man bara gör enstaka ggr i fleetrace per decennium. Och det är fysiskt krävande (för alla utom rorsman måste jag tillägga…). Vill man utvecklas som seglare och besättning rekommenderar jag Match Racing.

    Till er som MatchRacar på klubbnivå – se till att skicka iväg era besättningar på andra regattor (ISAF har en kalander) – de pågår året runt i alla delar av världen. Det gemensamma rankingssystemet (hittas på samma sida) premierar att det kommer utländska besättningar till event (då ges en högre Grade, dvs bättre poäng för deltagarna som deltar).
    Två tips:
    Klubbar, ansök om grade poäng för era lokala seglingar då blir ni listade i event ISAFs eventkalander plus att era lokala seglare börjar samla poäng.
    Seglare (rorsmän): Se till att registrera er på ISAFs sida – med ett Seglar ID är det betydligt lättare att anmäla sig.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.