J/111 | #1 snart klar

J111-bristol-5.jpg
Jag är i Newport på semester med familjen. Lite bad, lite god mat och lite racing på NYYC Race Week.

Ja, och kan man ju kolla in nya J/111 också…

Jag har ju en skrovreservation på #18 men behöver inte bestämma mig riktigt än.

Spenderade fredagen tillsammans med Jeff Johnstone hos CCF Composites i Bristol, strax norr om Newport. Efter samarbetet med Pearson Composites avslutades, har man tagit över byggandet av J/95, J/100 och nu J/111. Många duktiga båtbyggare i trakterna. 200 meter bort på samma gata ligger konkursade Goetz Custom Boats. Min bedömning är att man har bra koll på läget, även om J/Europe kanske är snäppet vassare när det gäller detaljfinish.

J111-bristol-cockpit.jpg
Däckslayouten känns mycket bra. Stor, ganska grund sittbrunn med bra plats för både rorsman och storstrimmer. Som på J/109 så har man storskot med 1:6 grov- och 1:24 fintrim. Största skillnaden är att skenan sitter på durken och att trimmern nu sitter bakom skenan i stället för framför. Jag kan tycka att detta blir bättre, framförallt om rorsman behöver hantera storskotet.

Bra ergonomi i övrigt (notera fotstöden på däck för focktrimmern).

J111-bristol-1.jpg
Båt nummer 2 med innermodulerna på plats. Man har valt att göra pluggar och formar för alla innermoduler redan från början. Annars är det vanligt att man på de första båtarna bara plastar fast inredningen för att få båtarna i sjön.

Det är ju alltid en balansgång mellan att hålla vikten nere, och få en inredning som är så snygg som möjligt. På J/111 har man fokuserat på att göra båten användbar och se till att den har stor volym invändigt. Pentry och navbord har man lagt lite krut på, så det påminner ganska mycket om J/109. Men man sparar in på innerliner i taket, inredning i förpik (kan sättas in vid semester) och där det inte fyller någon funktion. Lite mer spartanskt än vad vi är vana vid. Men så sparar man ett par ton också.

J111-bristol-2.jpg
Friborden var lägre än vad jag trodde (och överbyggnaden något högre). Men detta medför också minskad vikt. Och båten får ju ett minst sagt sportigt utseende.

J111-bristol-3.jpg

J111-bristol-4.jpg
Roder med hjärtstock i kolfiber.

J111-bristol-6.jpg
Jeff diskuterar mantågfsstötternas vinkel. De lutade ganska mycket utåt, så vi var lite osäkra på om de uppfyllde reglerna, men det visar sig att de får luta utåt med 10 grader.

Just den här båten skall till NZ, och ägaren har valt svart pulpit och svarta mantågsstöttor.

J111-bristol-7.jpg
Just nu kör man tvåskift för att få allting klart. Vi får se om båten kommer i sjön under nästa vecka…

J111-bristol-8.jpg
Ser snabbt ut. Kan man ana en snällare variant av J/125?

J111-bristol-9.jpg
Kölarna från kanadensiska Mars Keel. På några tidiga renderingar fanns en T-köl, men det verkade bara ha varit en gimmick för att se om vi var uppmärksamma. J/boats tycker att fördelarna med L-köl överväger. Framförallt tycker man det är enklare att designa en bulb som genererar mer lyft. Något som är viktigt när man har liten profil på själva kölbladet.

J111-bristol-side.jpg
Sammanfattningsvis så verkar konceptet rätt, och man har bokat nästan 30 båtar.

Viktigast är så klart seglingsegenskaperna, och där lär vi få svar de närmaste månaderna. Personligen är jag inte orolig – det här kommer att bli en kul båt med 130 m2 gennaker. Vikten blir såklart viktig, men man har marginal i sina kalkyler. Så man lät säkra på att komma in på rätt SA/D.

Baksidan på myntet blir så klart en spartansk båt. Men på samma sätt som man inte köper GT-versionen av en sportbil för dess inredning, så kommer nog köparna av J/111 att vara mer intresserade av prestandan än att alla plastytor är klädda i trä, Vi får återkomma i den här frågan när inredningen är klar. Typ nästa vecka.

Updatering 100722. Här är lite fler bilder från bygget ett par dagar senare:

j111_100721_B-10.jpg
Mycket har hänt på ett par dagar. Nästan all däcksutrustning är klar, och det jobbas febrilt med inredningen. Kölen kom på under fredagen.

j111_100721_B-2.jpg
Rattpiedestalen har diskuterats nedan. Här (båt #2) ser man hur den är integrerad i däcksformen. Snyggt och lätt.

j111_100721_B-3.jpg

j111_100721_B-4.jpg
Snygg placering av röstjärnen. Ofta sätter man dem direkt i skrovets utsida vilket kan se lite udda ut, men här har man fått till det bra.

j111_100721_B-5.jpg

j111_100721_B-6.jpg

j111_100721_B-7.jpg
Storskotstrim blir som på J/109 fast trimmern (eller rorsman) sitter bakom skenan. 1:6 grovtrim och 1:24 fintrim direkt ovanpå. Eventuellt skulle man kunna göra en liten “pod” i stället för den rostfria bygeln om man vill göra häckstag med utväxling i stället för hydraulik.

j111_100721_B-8.jpg

j111_100721_B-9.jpg

j111_100721_B-11.jpg
Nedgångstrappa i aluminium. Lätt och snyggt. Kanske skall man bygga en i kolfiber bara för att skoja till det…

j111_100721_B-1.jpg