Close
Skip to content

14 Comments

  1. Jack Sparrow
    Aug 19, 2010 @ 09:05

    Kollade ni så att alla passagerare ombord på Blur-bussen hade biljett?

    Reply

  2. Rock'all - Jørgen F.
    Aug 19, 2010 @ 09:15

    Hei Peter,

    Ca hva kostet “hele pakken”? Bruker dere 10mm på alle fall og skjøter? Vi har en X-35, og det er vel etterhvert tid for å bytte noen liner, og omfanget er vel sammenlignbart med Blur. Takk for en fin site!

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Aug 19, 2010 @ 10:26

    Vi körde 10 mm Liros Racer Pro i alla fallen, fockskot är 12 mm Liros Racer och spinnskot är 12/5 mm LIROS Dyneema-Special.

    LIROS Racer Pro kostar 79 sek/m, lite osäker på de andra.

    Sedan behöver man ju inte köpa allt nytt, och ganska mycket kan återanvändas. Mina gamla fall och skot byttes mot pilsner och sitter nu på mina gastars båtar…

    Reply

  4. harald
    Aug 19, 2010 @ 21:16

    Vad jag har förstått av nokia oops-cup trimaranernas läror så skall man absolut inte överdimensionera fall. Det leder till att de sätter sig alltför länge och uppnår inte sin arbetslast.

    Jag skulle försöka reda ut hur mycket last man har, och sen skaffa den tunnaste som klarar av det. Vi gick på en tung 28-fotare ner från 8 mm till 6mm (med skal) och det blev genast bättre, ingen vinschning första halvtimmen mera utan det sitter där det skall.

    Reply

  5. Stefan
    Aug 19, 2010 @ 22:32

    Vindens styrka är från tid till annan extremt påtaglig!
    Jag har haft möjligheten att mäta krafterna i fall och skot med hjälp av ett mätinstrument från Spinlock.
    Mätningar visade att vi utsatta genuaskot upp mot nästan tre tons arbetsbelastning! Då var vinden måttlig. Med en högst sannolik ökning av vinden i ex vindkast, kan arbetsbelastningen fyrdubblas!
    Kravet på linor ökar dramatiskt med ökad stumhet och styvhet i både båt, segel och övrig rigg. Kraften från vinden överförs fortare och med högre effekt på en modern kappseglingsbåt.
    Det är min erfarenhet.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 20, 2010 @ 08:00

      Stefan, har du någon sammanställning på era mätningar?

      Det hade varit mycket intressant att se…

      Reply

    • Anders R
      Aug 20, 2010 @ 09:58

      3 ton arbetslast med peak på 12 ton… vad är detta för båt?

      Reply

    • SWE54
      Aug 20, 2010 @ 10:44

      Med en genua på 100m2 och en vindhastighet på 30 kt så får man en last i skotet på ca 1900 kg, enligt Harken. Skulle vara intressant att veta vad det var för båt ni mätte på och hur ni mätte.

      Reply

      • Large
        Aug 20, 2010 @ 11:11

        Om man sen bryter skotet 30 grader i en barberhaul borde lasten bli ännu högre

        Reply

    • Sven Andersson
      Aug 20, 2010 @ 11:22

      Med peak på 12 ton skulle det krävas tamp på 14mm enligt Liros tabell ovan.

      Det kan inte vara en “vanlig” båt du har…..

      Reply

      • Large
        Aug 20, 2010 @ 13:38

        En genua på 100 m2 är 3 ggr så stor som min………fock

        Reply

  6. Johan O
    Aug 20, 2010 @ 09:58

    Vi har kört med Liros till 100% på Expresserna (2011 och 756) sedan 2007.
    Liros Racer Pro är en outstanding lina för fall, på expressen kör vi med denna lina till focken (8mm). Linan är ofta starkare än vad avlastaren klarar,
    Rutgerson RC750 kan alla glömma, den klarar inte stumma linor, Spinlock XTS eller liknande krävs för att hålla linan. Liros Racer är en enklare Dyneemalina men funkar otroligt bra till trim. Till spinnskot använder vi Liros progressive Dynagrip XTR.

    Reply

    • Marc
      Aug 20, 2010 @ 15:21

      Det finns faktiskt andra tillverkare som har liknande modell på linor som Robline, Marlow, Polyropes, Gleistein. De har alla liknande kvalité. Och sedan finns det Gottifredi Maffioli i en egen klass.
      Den där Liros Spinnskoten är faktisk riktigt bra, man liknande fanns länge från Robline.
      Jag tycker att skot- och trimlina ska ha bra grepp och vara mjuk, denna krav fyller inte Liros Racer som är styv och hal i mindre diameter.
      Det finns många nya fina linmodeller från både Robline och Polyropes, bl a inte med en hölje-kärna konstruktion men en flätad massiv konstruktion med en fiberblandning av polyester och dyneema. Der är värt att kolla in de också. Annars vore lin-världen ju tråkigt.

      Reply

  7. Krite
    Aug 22, 2010 @ 23:06

    Jag vet inte denna tråden kanske är död men detta är mitt favoritämne då jag varit tampansvarig under två AC kampanjer och nu under mitt andra volvo. Som referens kan man säga att en traditionell ac-båt IACC har en fockskotslast på runt fyra ton. Inte många båtar har högre laster än det. En volvo 70 har strax över 3 ton. Man ska inte överdimensionera tamparna i all oändlighet men det är främst av anledning på att man släpar omkring med massor av onödig vikt i masten och även onödigt vindmotstån på utsidan. Att titta på fallasten och sedan ta minsta möjliga tamp som klrar denna last som någon föreslog är inte att rekomendera en tamp som tar 3 ton töjer ju sig själfallet mer vid en arbetslast på 2,5 ton än vad en 5 tons lina gör vid samma last. Det handlar om en avägning. Sedan att vissa verakar ha någon illusion om att Mafioli tampar är i en klass för sig är en kraftig överdrift. Jag har arbetat mycket med alla de tampfabrikat som tidigare räknats upp och kan inte hålla med om detta. Det fabrikat som står i en klass för sig är polly som klart ligger i en klass under de andra fabrikaten. Man får vad man betalar för. De andra märkena har vissa tampar som är bra och andra som kanske inte är lika bra.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.