First 30 | Polar + IRC

PolarGraphF30.jpg
I samband med att vi provesglade Fisrt 30 så fanns det en del spekulation om polardiagram och vad den kunde tänkas mäta i IRC. Så klart är vi först i världen med en First 30 polar (pdf)

IRC TCC på 1.001 motsvarar väl ungefär 1.25 i SRS:

IRC-FIRST30.jpg

30 Comments

  1. Erik Barkefors Oct 12, 2010 Reply

    Det låter snabbt i förhållande till storleken. Hur krävande upplevde ni båten att uppnå och behålla farten?

  2. Joakim Oct 12, 2010 Reply

    Normala “marketing targets”! Men det står åtminstone “flat water + racing mode”. Inte ens Blur gör 4,5kn@40 eller 6,2kn@60 i 6 kn vind.

    Snabbare än tex X-34 i IRC. Kommer nog inte att hända i normala förhållandena.

  3. F424 Oct 13, 2010 Reply

    …och över 9 knop på halvvind true i 10 m/s piskar väl de flesta 40 fotare;-)

  4. Andreas i HP1030 Oct 13, 2010 Reply

    Nu förstår jag varför du pratar om att HPn är low performance…denna verkar ju blixtsnabb….
    Kul att segla mot den sedan
    Men med denna polar,hur kan den få så lågt mättal?

    Blir roligt med båtar runt 32-36 fot nästa år!

  5. Olsson Oct 13, 2010 Reply

    Ne, jag har redan analyserat att den blir slö, och som First 27.7, få kontinuerligt sänkt lys varje år tills man inser att den kryssar som en Express

    Dock ser den riktigt snygg ut, så vill ha den ändå! :)

    C

    • Pål Herman Sund Dec 1, 2010 Reply

      Hehe, jeg seilte 27.7 for noen år siden. Veldig enig i din kommentar :-)

  6. Magnus H Oct 13, 2010 Reply

    Då det inte fanns några vindinstrument på båten under testseglingen är det lurigt att kommentera polarerna men känslan är att den flyttar på sig riktigt bra.

    I typ 60 TWA pinnade den på väl över 6 kn SOG trots att vinden var lätt vid tillfället.

  7. Leif E. Oct 13, 2010 Reply

    “Broshyrvikter” är ju ett välbekant fenomen i båtbranschen. När det gäller polarer så är samma fenomen mycket vanligt. Det anges oftast inte om man tagit hänsyn till vindmotstånd, propellermotstånd o.s.v. I detta fall har man dock varit ärlig nog att ange “flat water” men För komma litet närmare sanningen får vi nog vänta tills vi ett ORCi mätbrev föreligger…

  8. Author
    Peter Gustafsson Nov 25, 2010 Reply

    Nu har kappseglingen kommit igång… Kevin Sproul har ju koll, så det är nog ganska bra ordning ombord.

    http://www.garminhamblewinterseries.co.uk/HWSResults.php?Action=Display&SessionCRC=123208331&ClassID=363

    Ancasta (BENETEAU’s american dealer, based on the south coast), entrusted its demonstration boat (introduced at the Southampton boat show) to Kevin Sproul (Ultimate Sails CEO and recognized racer), to participate at the second part of the Garmin Hamble Winter Series.

    Up until now, 6 rounds have been raced and the First 30 proved it’s talent by being a medal-winner 3 times in a row!

    Thanks to his trials on board, Kevin knowledge us with great feedback about the regattas. Besides, he will be with us on the 4th of December at the Nautic de Paris during our 2 meetings to share his feelings.

    But right now to keep you waiting until then, as a preview, an abstract of his experience aboard the First 30.

    “We raced last weekend for the first time (during 2 races in the winter series) and the conditions were perfect, sunny day, 7-12kts of wind. We were racing against J97s, SJ320,J110 etc. I thought we were very competitive against all of the boats and my intuition happened to be good… My general impression is the boat was competitive in the light winds. The boat feels very powerful once it is heeled and the speed is good.”

  9. Johan Nov 27, 2010 Reply

    Expressen ska nog inte jämföras med First 27.7.
    På Tjörn runt kom första First 27,7 i mål 1 timme 16 minuter efteråt.

    //J

    • Hannu Nov 27, 2010 Reply

      Kanske inte bara beror på båten, Collis hade nog spöat First 27,7 med ett badkar :)

  10. Claes Nov 27, 2010 Reply

    kanske utanför protokollet. Men, har idag en Grand Soleil, blir 60 nästa, “slutat” tävla och vill ha mindre båt, eller tycker 30 fot är intressant. Tror First 30 (strykjärns-båtar) behöver en del folk på häcken för att dra ut performance – men, inte möjligt med familjen. Vad väljer man då??

    • JIMMY Nov 29, 2010 Reply

      Hallberg-Rassy 310

    • Erik Barkefors Nov 29, 2010 Reply

      Dehler 29 eller Dehler 32 – båtar där det “klingar” om trissor man borrar ur för logg osv ;-)

      • JIMMY Nov 29, 2010 Reply

        He he, den var ju oväntad! :)

        Jag blev ändå mest imponerad av HR 310 när jag sprang runt på båtmäsan, fantastiskt fin båt! Alltså om man är ute efter en båt i den storleken för familjen att trivas i och pengar inte är av betydelse…

        • Sam V Nov 29, 2010 Reply

          Ska man inte tävla, vill ha bekväm men ändå bra segling, och har råd, så är HR 310 definitivt ett bra val. Kolla skrovet bara.. ;-)

    • Dagseglare Nov 29, 2010 Reply

      En First 31.7 – om det nu inte måste vara sprillans.

  11. Claes Nov 30, 2010 Reply

    Visst är Dehler 29 ett stabilt kort och en bra avvägning. Men sen upptäcker jag att seglingsnerven gör sig påmind och upptäcker att jag exempelvis sneglar på en Archambault 31 – har någon fysiskt sett/känt på den – är den helt off i ett familjesammanhang (kustsegling).

    • Sam V Nov 30, 2010 Reply

      Där behövs folk på railen. 31.7:an ett bättre alternativ.

      • JIMMY Nov 30, 2010 Reply

        Enligt Anders Lewander som seglade A31 på Watski så var hon tillräckligt styv för shorthanded.

        • Sam V Nov 30, 2010 Reply

          Menar att 31.7:an ändå bör funka bättre. A31:an har bredare akterparti och går rätt illa på högkant. Dessutom är 31:7:an bekvämare inredd. Fast det är ju ingen HR..

    • Dagseglare Dec 1, 2010 Reply

      Själv är jag nyfiken på Pacer 310 sprint – hoppas kunna kolla upp även den på London-mässan. First 30 skall enligt uppgift finnas utställd. Skall bli kul att jämföra dessa med varandra.

      • Sam V Dec 1, 2010 Reply

        Samma här, den ser klockren ut. På ritningarna lockar den mer än First 30, Elan 310, Dehler 32 och annat i klassen. Seglaren, har du koll på när den sjösätts? Har mejlat Pacer Yachts utan att ha fått svar. Claes, vill du ha något sportigt kan detta vara ett alternativ om du har tid att vänta.

        • Dagseglare Dec 1, 2010 Reply

          Nope – vet inget jag heller. varken leveranstid eller pris.
          Men som sagt jag hoppas det finns en repr på plats i januari.

  12. Claes Dec 1, 2010 Reply

    Tänk vilket trevligt/nyttigt forum det här är – den där Peter ska få en puss ……………

  13. Claes Dec 1, 2010 Reply

    Pacer 310 ser väldigt fin ut och är säkert “sportig”, men har ett djupgående på 2 m. Seglar 5/6 veckor i ett block, där naturhamnar prioriteras. Dagens aspekter/problem med min Grand Soleil – djup 2.1, bredd 3.8 och över 7ton (liksom ingen pilk, som ankare).

    När jag tittat på Dehler 29, så är det med 1.58 kölen – kompromiss.

    Var har Tarac eller Z31 blivit av?

    • Sam V Dec 1, 2010 Reply

      Tarac är väl mer tänkt som en dagseglare och passar inte helt din beskrivning. Z 31 tillverkas väl fortfarande och har fällköl, bra där. En annan svensk uddabåt är Hansson 31. Byggdes under några år och någon byggs fortfarande. Vill du bygga själv är den ett alternativ (klassvinnare i Bohusracet i år) alt fanns en beg nyligen. Ganska dyr vill jag minnas.
      Visst är Dehler 29 en fin båt om än kompakt. 31 fot gör stor skillnad rymdmässigt. Eller varför inte kliva upp ett pinnhål till X-332? Finfin seglare, bra utrymmen, livaktig klass.

  14. Excellent post. I was checking constantly this blog and I’m impressed! Very useful info specifically the last part :) I care for such info much. I was looking for this particular information for a long time. Thank you and best of luck.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.