General Lee | 29.3 knop

http://www.youtube.com/watch?v=Vn4II3zQq6M Det finns ju ganska många sweeta 36-fotare. J/111 och nya Inga of Sweden är två. Men frågan är om inte Bakewell-White 36:an General Lee tar priset. Under Geraldton Ocean Classic slog man banrekord och toppade 29.3 knop. Inte illa.

19 Comments

  1. PelleL Nov 7, 2010 Reply

    Generalen är en riktigt cool havskappseglingsbåt

  2. Ola Danielson Nov 7, 2010 Reply

    Helt sjukt grymt!

  3. freddy Nov 7, 2010 Reply

    Avslutningsbilden !!

  4. Per Nov 8, 2010 Reply

    Sjukt nice! Videos på 40 fotare i skärgården i 5 m/s blir ju lite fåniga..

  5. Pelle P Nov 8, 2010 Reply

    Får väl nästan i “super sweet-klassen”?!…

  6. Author
    Peter Gustafsson Nov 8, 2010 Reply

    Mailade med Brett Bakewell-White (konstruktören). Han tyckte att J/111 var mycket konservativ :-)

    The J111. This is my first look at it and it is a typical J Boat. I have to say that they are pretty nice boats in general and relatively light, but pretty conservative by modern standards.

    It is clearly a boat that would be classed a cruiser/racer in New Zealand rather than a racer/cruiser. It is conservative by our norms.

    • Anders Nov 8, 2010 Reply

      Skriver han vad det är som gör den konservativ?

      Vad är det för egenskaper som B-W 36:an har som inte J-båtarna och där med inte en konservativ båt?

  7. PelleL Nov 8, 2010 Reply

    Att jämföra J/111 och General Lee är väl verkligen att jämföra äpplen och päron. J/111 är en (förvisso sweet) produktionsbåt med viss cruisingkomfort och säkerligen konstruerad för att vara ekonomisk att bygga, praktisk och inte allt för avskräckande svår att segla. Den enda likheten med General Lee i mina ögon är att båtarna är ungefär lika långa. Generalen är 30 cm längre drygt 10% lättare har troligen 20% mer vikt i bulben, sticker 2.60 jämfört med J/111ans 2.20. Generalen har 10% större spinnaker, 15% större krysssegel, är en one-off byggd helt i kolfiber med diverse goodies som infällbar propeller, pedestalvinch mm så den har säkert kostat betdligt mer än en J/11 också ;-)

    • Anders Nov 8, 2010 Reply

      Hej,

      Jag förstår också att man inte kan jämföra rakt av men skillnaden mellan en konservativ båt och inte kan ju inte avgöras på t.ex. segelytan. Det skulle ju då vara relativt “enkelt” åtgärdat med att hänga på större segel.

      Finns det något i skrovformen som gör J/111 konservativ medans B-W 36 tar ut svängarna och en mer radikal skrovform?

      • PelleL Nov 8, 2010 Reply

        Skrovformen är väl snarare en funktion av allt annat. J/111 har en snällare skrovform med lite smalare akter och lite mer “rocker” vilket är naturligt för en tyngre och smalare båt….jag tycker inte man kan kalla J/111 för omodern men det är en snällare båt än Generalen

      • Author
        Peter Gustafsson Nov 8, 2010 Reply

        Den stora skillnaden handlar väl om användningsområde.

        J/111 skall kunna segla fort med en eller två ombord, dvs klara lite lutning utan att stanna. Lättdriven och med moderat segelyta. GL är mycket kraftfullare och skall seglas plant av en proffsig besättning.

        Och General Lee kostar ungefär dubbelt så mycket som en J/111…

        Skall man tvunget jämföra med en J så ligger J/125 mycket bättre till :-)

  8. Author
    Peter Gustafsson Nov 8, 2010 Reply

    Största skillnaden är i rätande moment. Men även annat skiljer så klart. General Lee är en fullblodsracer. Det som var kul vara att referensramarna är så olika på NZ och här hemma. Det som är radikalt i Norden är konservativt på NZ :-)

    General Lee:
    SA/DSPL Upwind = 36.47
    SA/DSPL Downwind = 92.95
    RM @ 1 degree = 164.9kg.m
    DSPL/L = 99.88

    J/111
    SA/DSPL Upwind = 28
    SA/DSPL Downwind = 69
    RM 1 = 115 kg/m
    DSPL/L = 110

    • Jesper Hoffstedt Nov 9, 2010 Reply

      Vad är det för enhet på SA/DSPL? Kvadratfot/(pound undanträngt vatten)?

      Resultatet hamnar ju inte helt långt från kvadrat/ton.

  9. JIMMY Nov 9, 2010 Reply

    Jänkarna räknar som bekant oftast med Sq-Foot och Pounds och formeln ser då ut så här: (SA/[DSPL/64]^.67)

    • Anders B Nov 9, 2010 Reply

      Med m2 och ton blir det SA/(D^0,67). Googla (sail area displacement ratio)så hittar du sajter där man knappar in sina egna värden och får det färdigräknat. Högst upp i sökningen hittar du Team Hoffstedt (?!)

      • Jesper Hoffstedt Nov 9, 2010 Reply

        Oops, får be grabbarna i teamet läsa på lite…tack för klargörandet.

  10. PelleL Nov 17, 2010 Reply

    Generalen har tydligen vait ute och luftat sig igen… http://www.youtube.com/watch?v=Ifv9VDzDz04&feature=share …båtarna man kör ikapp på videon är tydligen två 49-fotare….:-)

  11. Mattias Allroth Nov 17, 2010 Reply

    Generalen är en riktigt coool båt alltså, shit det ser sjukt fort ut när man glor i Iphonen på youtubrullen Pelle L !!
    Men kan det verkligen vara så att dom seglar mot ett par 49:ers ?
    Galet isf säger jag bara :D

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.