Sweet… Far East 26

fe18.jpg
Kölen som vi gissade på tillhörde mycket riktigt en Far East 26. Sportig båt som säkert är billig. Snygga bilder från Düsseldorf. Tack till Stefan Blom.

fareast26-1.jpg

Length Overall: 8.38m
Length Hull: 7.92m
Water line length: 7.17m
Beam: 2.55m
Draft Max:. 1.70m
Displacement: 1655kg

Mainsail Area: 23.2 m2
Furling Jib Area: 14 m2
Spinnaker Area: 57.4 m2
Sail Area Total Upwind: 37.20m2
Sail Area Total Downwind: 80.60 m2
Engine: Outboard

fe17.jpg

fe16.jpg


fe1.jpg

fe2.jpg

fe3.jpg

fe4.jpg

fe7.jpg

fe8.jpg

fe9.jpg

fe11.jpg

fe13.jpg

21 Comments

  1. Mikael Vesala Feb 15, 2011 Reply

    De va värst, ytterligare en fin liten crusingbåt! Ser ut att kunna funka bra, fin köl med hyggligt djupgående (fast man vet ju inget om profilen). skott på rätt plats, och mycket finesser, Fiffigt med uppfällbara köket, och riktig toa!
    Klar konkurent till Elan 210! ( och kanske mer till Expressen..)
    Finns det någon agentur i Sverige?

    • Stefan Blom Feb 16, 2011 Reply

      Jag vet att många har försökt att bli agenter i Sverige man Kineserna är rätt hårda då de ställer krav på att man medverkar på samtliga mässor…det blir rätt dyrt med 3st inomhus + 2 utomhus.

      Men det intryck jag fått från Shanghai båtvarvet är att de är mycket seriösa och har ett “onormalt” västbeteende i sin business.

      Priset på boot var 35 000Euro inkl NS segel som syns på bilden. Då genom den tyske tillverkaren. Dra av deras moms och lägg sedan på svensk så har du priset i om du hämtar den i Tyskland.

      // Stefan

  2. Postit Feb 15, 2011 Reply

    Var det Farr East den hette?

  3. Hade en dialog med Alex Simonis innan mässan och han menade att de hade utvecklat inredningen i den här som var utställd.
    Peter – jag tycker du missar att det är Simonis Voogd som designat den och att den går på trailer. Det tycker jag är det som är det goaste med den. :-)
    Jag har nog någon go bild på den på trailer. Blir hyfast kompakt med uppfällbara kölen. Ska leta.
    Alex själv menar att den är en större förändring än så för varvsnäringen eftersom det inte handlar om att väst vill producera billigt i Kina utan projektet är drivet från det Kinesiska varvet. De är väldigt målmedvetna. Det är kanske slut med försäljning av båtar som hobbyverksamheter och att det kommer kanske att krävas seriositet av branschen?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 16, 2011 Reply

      Jag kunde inte bestämma mig för om det var bra eller dåligt att den var ritad av Simonis Voogd. Förutom din Dehler så har de inte haft något vidare flyt?

      • Särskilt min då. He, he…
        Jag visste det Leif Englund och Johan Wallin har bara haft tur med sina Dehler resultat på ostkusten.
        Förutom min Dehler då så är det kanske Ludde Ingvalls Nicorette II, numera ombyggd till Yuuzoo, som är deras mest kända.
        De var valda för SydAfrikas Americas Cup satsning när sen AC 33an blev ett flerskrovs race. Vem vet Rod Johnstone kanske får chansen någon gång?;-)

  4. Markus Feb 16, 2011 Reply

    Det verkar som att det kommer en hel del små välseglande båtar som kan konkurrera med 70-talsbåtarna för de som inte råkar ha en miljon att bränna på ett sommarnöje och lite kappsegling. Hade varit intressant med ett test mellan Elan 210, Comet 26s, Far east 26. Finns det fler? Vem gör detta?

  5. Runar Feb 16, 2011 Reply

    FarEast verkar dessutom som de inte tänker gå för hamnen.se’s rekomendation och ritualbränna Optimister, utan har etablerat sig som en prisvärd konkurrent till Europeiska producenter, med väl genomtänkt industriproduktion. De hade ansvar för båtarna till senaste VM och har kontrakt för nästa VM, samt kontrakt med VOR, där det skall – hör och häpna – seglas denna fula, blöta, föråldrade båt på samtliga stop-overs.

  6. Erik R Feb 16, 2011 Reply

    Hej,

    Jag såg denna båt nu på Düsseldorf och gillade det yttre, men till det inre var det spartanskt a’la 70-tal. Man fick en kall och rå “Express-känsla”. Då var Elan 210:an en helt annan båt till det positivare, fast dock 5 fötter mindre. Men jag håller med föregående inlägg att det är spännande med dessa “små” nyheter.

  7. Expressen Feb 17, 2011 Reply

    Såg att Simonis & Voogd konstruktioner var först i mål på bägge banorna på Gotland runt 2010! En Dehler 35 på korta banan och en Dehler 44 på långa.
    Respekt!

    • och vann Kieler Woche 2010 ORCi med Dehler 35…
      Yuuzoo vann något race förra helgen.
      Sen har de designat Max fun 25 och Max Fun 35 också. http://www.maxfunboats.nl/boat.php?boat=7
      Coola båtar.

      • Pelle P Feb 17, 2011 Reply

        Otroligt att man kan gå igång så på en designer…

        • ;-)

          • Pelle P Feb 17, 2011

            +1 :-)

        • Sam V Feb 17, 2011 Reply

          Menar du Clark Mills, optimistens pappa ;-)? (Undrar förresten om han är släkt med Mark)

  8. Gert Ove Olsson Mar 6, 2011 Reply

    Hej, är det någon som vet vem som säljer denna båt till Sverige, har skrivit till den Tyska återförsäljaren men inga svar.
    Mvh Gert Ove

  9. Manne Nov 4, 2011 Reply

    Hej!

    Jag frågade direkt från Kina. Det är ingen som säljer båten i Skandinavien, men det finns två båtar i Tyskland och två i Holland. Det skulle kosta ungefär 40 000 € att fraktera en segelklar bår från Shanghai till Helsingfors.

    mvh Manne

    • Raketen Nov 5, 2011 Reply

      40.000 EU pengar??

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.