Vad är det med matchracingen?

I strålande solsken och perfekta vindar seglades helgens GKSS Ice Breaker i Långedrag. Först grattis till Johnie Berntsson som spikade. I alla fall om man skall tro på hans Facebook-uppdatering. Officiella resultat finns inte ännu.

Men hur kan det komma sig att man bara får ihop 6 besättningar till 10 platser i en perfekt matchracingsegling? Och helgen innan fick man helt ställa in kvalet till Icebreaker på grund av för få deltagare. Vad är anlednigen till att matchracingen, som ändå är ett prioriterat område för GKSS, inte samlar fler seglare?

Är det inte det här som är “da shit”? I redskap som ligger klara vid bryggan. Nära land. Korta intensiva race. Med direktdömning. Kryss i alla rutor. Men ändå är intresset minimalt?

icebreaker11.jpg

36 Comments

  1. See You Apr 17, 2011 Reply

    Vilka är tävlingen öppen för?

  2. Anders Apr 17, 2011 Reply

    Det är för höga insatser tror jag. Det går inte att cruisa i matchracing och ha kul. Antingen liv eller död eller pckså inte alls.

    Motsatsen är att segla if-båt på tisdagarna på LSS.

  3. Matts A Apr 17, 2011 Reply

    Jag tror stenhårt på det Magnus Holmberg, Olle Langenius & co har på gång för att stärka återväxten i Matchracing. Kul och viktigt initiativ för framtiden!

  4. Stefan P Apr 18, 2011 Reply

    Kanske inte är da shit, sviker utövarna sviker publik och sponsorer. Jag tror mer på sprint upplägg nära land med tuffa starter och korta race.

  5. Pelle Lindell Apr 18, 2011 Reply

    Jag tror matchracingen lider av samma problem som många andra sektorer av seglingen där slarvigt sagt proffs och amatörer seglar mot varandra; Det är helt enkelt för demoraliserande för bredden eller volymen av seglare att inse hur dåliga dom är jämfört med proffsen och då tröttnar man och lägger av och kvar blir bara de som satsar “på riktigt”. Jag har sett detta hända i olika sammanhang på olika nivåer men jag har inget svar på vad man skall göra åt det. Dessutom skall man ändå som amatör (eller proffs för den delen) nå något slags framgång i MR måste man ju ha ett team som är beredda att träna vecka efter vecka och lägga mycket tid och pengar på resor för ganska lite kappseglingstid och mycket väntan. Tisdagskvällarna i Långedrag är helt enkelt mer tillfredsställelse för insatsen i tid och pengar för de flesta.

    • Viktor K Apr 18, 2011 Reply

      Ditt resonemang låter logiskt Pelle. Men sen kommer jag att tänka på att Göteborgsvarvet har 58000 deltagare. Proffskenyaner och motionärer sida vid sida. Där har man iallafall lyckats med både elit och bredd?

      • Pontus Apr 18, 2011 Reply

        Inom löpning accepterar vi att vara motionärer och bli frånsprungna av elitlöparna. Men i segling är det inte så. Även om man aldrig tränar så skall man kunna vinna tävlingar, annars är det fel på SRS talet.

        • Pelle P Apr 19, 2011 Reply

          +1+1+1+1+1+1+1+1+1 mm

        • Bertil Apr 20, 2011 Reply

          Huvet på spiken!!
          Det är inte fel på mig – det är fel på SRS-talet.

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 18, 2011 Reply

      Fast det hade inte varit lika roligt att möta Kenyanerna en och en :-)

      Skillnaden i en mini-mara, Vasalopp eller Bohusrace är att man kan hitta flera sportsliga mål som att “slå förra årets tid” eller “vara bäst av båtarna från hemmaklubben”. Jag tror inte folk har problem att bli frånseglade av eliten eller de som tränar mer, men det är viktigt att det ändå blir en lustfylld tävling.

      Det som blir skumt i matchracing är att både de riktigt bra (Rahm, Hansen, Holmberg, Kjellberg) och de som inte riktigt är topp 100 stannar hemma. Då blir det för få kvar…

      • Pär Johansson Apr 18, 2011 Reply

        Hansen är väl inte direkt den som stannar hemma… Björne har åkt land och rike i minst ett decennium på olika tävlingar. Matchracing är en paradox; ett superenkelt upplägg där man inte äger sina båtar samtidigt som det går åt mycket tid för att resa till tävlingar etc. För att komma framåt måste man relativt snabbt åka på utländska tävlingar vilket kan upplevas som ett större projekt än att bara ta sig ned till hamnen och hissa segel. För de besättningar som har gjort den resan blir det “lönlöst” att ställa upp i lokala grade 4 tävlingar annat än att det blir ett träningspass. Även om de vinner påverkar det inte rankingen. Det bästa som kan hända är om ett antal besättningar på samma nivå börjar att segla samtidigt och utvecklas tillsammans, som i ett kluster. Vi hade ett sådant “kluster” i början av 2000-talet då det fanns gott om besättningar från både KSSS och GKSS som kunde slåss om SM titeln (+ en och annan ålänning). Det var tävlingar både i Stockholm, GBG, Sundsvall och i Helsingfors.

        har inget svar på hur ett till “kluster” kan uppkomma. Kanske var det en tillfällighet att det fanns så många MR besättningar för 10 år sedan?

      • BjörnS Apr 21, 2011 Reply

        Det var ju faktiskt två riktigt bra med – Johnie och Staffan! Dessutom tre hyggligt bra och en som blev “slått ned i støvlene” :) Frågan är var de hyggligt bra danskarna och stockholmarna var?
        Damer lär vi inte se i annat än Eliott (tyvärr verkar OS ha dödat dam-MR i Sverige) på ett par år…
        Men men, låt oss inte gräva ner oss onödigt djupt i det som varit; det är redan 14 skeppare som anmält intresse till Spring Cup, och då blir det ännu bättre väder! :)

  6. Clifford Apr 18, 2011 Reply

    man kanske skulle köra i båtar som inte behöver så många gubbs?

  7. Robban Apr 18, 2011 Reply

    Jag tror att segling, för de flesta, är en materialsport och att en del av glädjen ligger i att utveckla och vårda sina båtar. Därför är det inte nödvändigtvis en fördel att arrangören tillhandahåller båtarna. Man skall inte glömma av att någon skall faktiskt betala. Bara för att de ligger färdiga vid bryggan innebär inte det att de är gratis. Ibland påstås det även att matchracing är så enkelt att förstå. Detta håller jag verkligen inte med om. Det är endast en mkt. lite skara som verkligen har koll på reglerna. Jag känner till och med folk som seglat som besättning i MR på hög nivå utan att egentligen kunna reglerna. Man har helt förlitat sig på taktikerns och rorsmannens kunnande. Jag vet att det låter väldigt pessimistiskt, men jag tror faktiskt att MR som seglingsgren har “peakat” och numera endast får det intresse den faktiskt förtjänar. Man kan ju faktiskt konstatera att i de länder där kappsegling är en stor sport, betraktas matchracingen som en udda gren. I Sverige (i synnerhet på GKSS) har man försökt blåsa upp matchracingen till någonting större än det är. Därför är det svårt att finna nya besättningar.

  8. Jag tittade på att köra Match racing i klubbens regi, Malmö Segel Sällskap, för 3 år sedan efter att AktivMera la ner sin professionella verksamhet.
    Jag fick inte det hela att gå ihop. Ekonomiskt sett så är det dyrt och sliter oerhört på utrustningen. Jag tror inte seglarna hade inte varit beredda att betala för att få det att gå runt. Det skulle inte vara möjligt att få det att bära sig utan sponsorer.
    Men framför allt så fanns inte underlaget – intresserade seglare som vill. Det ska vara serverat som i Långedrag och hellst gratis. Det är fel båtar som erbjuds etc. Inga intressanta namn => Inga sponsorer => Dyrt => Hög tröskel för att äntra.
    Jag tror vi idag tyvärr är en del av Långedragsproblem. Hur kul är det att ligga och nöta utanför Långedrag som “amatör” när det inte finns något att sikta på?
    Att träna i Långedrag kan ju inte vara målet?
    Det finns ju väldigt få andra att tävla mot i landet och regionen som amatör. Fylls inte grenen på med intresserade amatörer runt om i landet så lär Rahmarna få köra mot sig själva till slut.

  9. Author
    Peter Gustafsson Apr 18, 2011 Reply

    Rapport fån Norrmännen: Å bli slått ned i støvlene er ikke alltid feil…
    http://kappseiling.no/team-kappseilingno/763

  10. Johan Rockström Apr 18, 2011 Reply

    Vi har tränat matchracing på Match Race Center, Lidingö och kört en tävling (Ice Cup) som komplement till annan träning och bansegling och det har både varit bra och uppskattat. Jag tror att man ska gilla täta race för att man ska tycka om matchracing. Sedan behöver man inte ta det på så blodigt allvar, Ice Cup var just att det var mer en social grej som säsongsavslutning för Stockholms seglarna. Sedan var kostnaden för att träna och tävla på en lagom nivå som kunde motiveras, typp ett par hundralappar per person och gång (jmf greenfee)

    Slutsats: Bra komplement och träning med täta korta race, kul social aktivitet och lagom dyrt, då funkar det för oss.

    • Patrick L Apr 18, 2011 Reply

      Ice Cup är väl fleet race (sprint)? Och är inte det en av förklaringarna till dess popularitet?

      • Johan Rockström Apr 18, 2011 Reply

        Jo, Ice Cup är fleet och säkert en av anlednigarna till att det är så poppis. En sak jag dock ville förmedla var formatet: du betalar din avgift, dyker upp och seglar ditt race i tillhandahållna båtar, umgås och har det allmänt trevligt utan för stora ansträngningar. Det passar iallafall mig bra.
        En annan poäng är att matchracing är bra närsituationsträning även för oss som normalt inte tävlar i MR.

  11. Patrick L Apr 18, 2011 Reply

    Tja… är inte problemet snarare att matchracing är rätt poänglöst om inte besättningarna är hyfsat jämna? Det är väl nästan ännu tristare att vinna mot en klart sämre besättning än det är att förlora mot en klart bättre?

    Som halvrookie känner jag iofs inget problem att möta proffs (pressen är på dem) men jag sätter mig hellre i t.ex. en Melges 24-fleet och har då möjligheten att lära mig något samtidigt som man kan tävla på sin egen nivå runt hela banan oavsett var i fleeten man ligger, istället för att förlora starten och därmed hela matchen redan i prestarten. Eller tänker jag galet?

    • Erik Barkefors Apr 18, 2011 Reply

      Nej…

    • Mikael Vesala Apr 18, 2011 Reply

      Nej, så resonerar jag med. får inte ut värst mycket av MR, det är för mycket schackspel över det för min smak. Gillar att sträcka ut lite mer och ägna sig åt segeltrim och strategi i den mån jag begriper mig på det. Appråpå ice cup: Opretantiös tävling som är skitkul med skoj på kvällen.

  12. Jocke_R Apr 18, 2011 Reply

    Instämmer med Patrik. Jag tror också MR ställer betydligt högre krav på besättningsarbete tillsammans med problemet att sätta sig in i regelspelet, så blir tröskeln lite för hög.

    Eller så kanske man måste rikta sig lite mer till bara “motionärer” i sin marknadsföring och helst inte använda båtar som kräver mer än 4 personer.

  13. Mikael Bouvin Apr 18, 2011 Reply

    Jag slås av hur svårt det är att komma igång med MR i vuxen ålder.
    För juniorer annordnas det ena arrangemanget efter det andra vilket jag tycker är jätte bra.
    Men för mig som ändå får kalla mig vuxen (34) så är det väldigt svårt att komma igång när man inte har ett kompisgäng som är seglingsintresserade.
    Har egen segelbåt (Maxi95) och har gått någon kurs i matchracing på GKSS men slås av hur svår det är att träffa rätt folk för att komma igån.

    MVH

    Mikael B

    • Yvonne Apr 21, 2011 Reply

      Du har ju nästan åldern inne för Laser Master, bara 1 år kvar till Apprentice.

      Det är många som kör nere i Kullavik. Skaffa dig en båt och häng med dem där nere så är du redo att vara med på nästa års Master SM i Laser.
      Mvh Yvonne

  14. Fredrik Apr 18, 2011 Reply

    Börjar man studera vad de riktigt hårda gubbarna i seglings världen kört kommer man i ytterst många fall till samma slutsats…. Match Race

    Punkt

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 18, 2011 Reply

      Problemet är väl att många har kört det ett tag, men går sedan vidare med annat. Ben Ainslie kan komma in och knipa VM, för att sedan gå tillbaka och köra sin grej. Eller Minoprio som såg det som en “stepping stone” för att få segla VOR.

      Sedan finns det ju halvbra killar som Lööf eller Grael, men de kanske inte räknas som “riktigt hårda”?

      Ett annat exempel är väl Mattias Rahm, som i helgen tränade 470. Kan det vara så att en ny karriär i jolle lockar mer än touren?

      Men problemet kvarstår. Man lyckas inte få ihop 10 båtar till några race. Kappsegling i gamla träkostrar är mer populärt än matchracing. Då måste man fundera på vad man skall hitta på?

      • Greg Apr 19, 2011 Reply

        Vad ska man hitta på?
        Kanske någonting som är ren, roligt, och mindre serios. Förre sommaren gick Rubus Arcticus tävlingen som var mycket uppskattade. Dem flesta båtar hade familjebesattningar som seglade för att det var roligt… men visst var det kappsegling ändå fram till mållinjen.

        http://www.batliv.se/sbu.asp?newsid=249

  15. Hans Apr 19, 2011 Reply

    Funderat har man nog gjort mycket noga denna gång.
    Jag tror man är på rätt väg nu.
    Det gäller att locka 20-40 åringarna. Kosterseglarna är nog inte framtiden.

    Kul att GKSS äntligen vågar satsa framåt, 29er, 49er, CB 66, Elliot, RS 44 etc. är nog framtiden.

  16. Large Apr 19, 2011 Reply

    En spaning
    Matchracing tappar-Shorthand vinner…..

  17. Fredrik Apr 19, 2011 Reply

    men varför är det inte flera som tränar sig bra via match race… tänk vad det kostar att frakta en melges 24 till Garda sjön, tävla där.. kanske köpa ett nytt segel-set… sitta dagar i bil och bli 34/53… när man efter en lite misslyckad match race tävling i t ex Italien sätter sig på typ Norwegian för 500 och är hemma på kvällen med familjen.

    Minoprio är bara ett gott exempel på hur man som grabb kan lyckas att lära sig segling i stort sätt via match race..

    Jag har nu under tre år i match race seglat över tio olika båttyper och lärt mig riktigt mycket.. och jag är studerande och hade ALDRIG haft råd att segla entyp och lära mig lika mycket…

    Men jag förstår visst att många vill segla en och samma båt och för vissa är också båtmecket en del av intresset. Det fina är ju att alla gör precis som de vill :) Jag tycker bara personligen att match race är det bästa sättet att uppleva segling på just den nivå man vill (man kan delta i en Grade 4 om man är grön, men har också helt lika hård konkurrens om man är bra och deltar i grade 1or…) Det finns nånting för alla… Och vill man segla exempelvis J22 finns det bra med tävlingar av olika Grade i Europa, eller kanske DS 37, Eller sportiga gennaker båtar, eller varför inte J80…

    • Fredrik Apr 19, 2011 Reply

      det kan jag ännu säga att vi har ett litet sår i minnet från GKSS match race center… Vi vär där och deltog i en Grade 3a en tid sedan och formatet lockar inte alt för många (gruppindelning) + att de hade en båt som verkligen inte matchade de andra (De medgav t.o.m detta, men inget gjordes)

      I Danmark var senaste Grade 3an fullbokad (12 team)…

  18. Hans Apr 19, 2011 Reply

    Fredrik du har så rätt så rätt. Framtiden är helt klart tillhandahållna båtar. Matchracingen var nog lite för tidiga bara. Det tar lång tid att byta koncept. Segelsporten är som bekannt mycket konservativ.
    Jag tror dock att det kanske skulle vara 3 båtar eller fler på linjen lite då och då, för 2 båtar är inte alltid så roligt att se på.

  19. Johan Apr 20, 2011 Reply

    Problemet i GBG är formatet.

    Man kan inte åka över halva Sverige och sen få segla en förmiddag för att sen åka hem…

    Titta på Matchracecenter de vet hur man gör!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.