SSF heta på webben

ssfhetare.jpg
Förra veckan spanade vi lite på hur svensk segling låg till på sociala medier och Facebook. Under rubriken “SSF:s hemsida hetare än någonsin” så presenterar SSF sina besökssiffror:

Trafik på www.svensksegling.se, exempel juni 2011*
Antalet besök: 53 292
Unika besökare: 16 659
Sidvisningar: 209 052
Sidor per besök: 3,92
Genomsnittlig tid på webbplatsen: 4 minuter 56 sekunder
Nya besök: 20,04 procent
Direkt trafik: 20,64 procent

SSF skall ha beröm, för man har blivit mycket bättre senaste året. Framförallt när Stefan Rahm och andra vågar vara lite personliga så blir det riktigt läsvärt. Det är inte alltid man håller med, men man skapar ett engagemang och en förståelse för vad som händer.

Så klart finns det förbättringspotential. Någon i landslaget borde också kunna ta steget fram och ta lite ledarskap på nätet?

Sedan kunde man gjort så mycket mer när det gäller att ha en dialog med sina medlemmar. Framför allt i viktiga frågor om värdegrunder och seglingens utmaniningar där det kanske inte räcker att återanvända de artiklar man kört i Segling. På seglardagen togs det beslut om forum, men vi har inte sett någonting ännu?

Man hävdar att man är “en av landets ledande seglingssiter”. Så klart. Det finns ju nästan ingen konkurrens? Ingen av de stora klubbarna gör något extra? Få klassförbund? Och de svenska seglingstidningarna skall vi inte tala om…

*) för er som är nyfikna så har en nischblogg som blur.se mer än dubbelt så många besökare.

2 Comments

  1. fills Oct 20, 2011 Reply

    “Och de svenska seglingstidningarna skall vi inte tala om…”
    search mag håller måttet fint!

  2. Carl Peter Carlsson Oct 20, 2011 Reply

    Nyligen uppstartade Melges 24 Sweden har lagt sin information på http://www.svensksegling.se/melges24. Tanken är inte att skapa en blogg utan snarare en informationsbas/uppslagsverk för melgesseglare. Lite bidrar det till ökade tittarsiffror…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.