Segling på Facebook

infografik_facebook_600.jpg
Hälften av svenskarna är på Facebook (källa: Kreofonbloggen). Framförallt de åldersgrupper där svensk segling skall hitta nya utövare.

Jag roade mig med att sätta samman topplistorna nedan och generellt sätt så lyckas man inte engagera sina medlemmar eller fans. Är det så att Expresseglarna eller landslagsseglarna når ut på andra sättt – eller finns här en outnyttjad potential?

Kanske är vår sport alldeles för tråkig för att någon skall vilja trycka på gilla-knappen?

Sedan kan det vara så att många marknads- och pressansvariga pratar om “the Facebook generation” utan att egentligen veta vad det innebär. Det låter bra och ser snyggt ut med en Facebook-knapp, men det krävs lite mer än pressreleaser för att engagera människor idag!

Med min bakgrund från affärer och försäljning, kombinerat med erfarenheterna från blur.se och Happy Yachting, så ger jag en del råd till företagsledningar och marknadschefer kring hur man bäst utnyttjar sociala medier (eller låter bli). Det är många som känner sig stressade av alla nya kanaler – “vi måste finnas på Facebook”. Och ofta har man reklambyråer som vill “skoja till det”.

Men få har tänkt igenom strategi, mål och genomförande. Då blir resultatet där efter.

Jag har funderat på en artikelserie för att ge klubbar och seglare en puff i rätt riktning. Vi får se om det hinns med i vinter.

Media
Seilas – 3571
SEILmagasinet – 2591
Bådmagasinet – 892
Kappsegling.no – 717
Search Magazine Segling – 701
Hamnen.se – 388
Båtnytt – 199
Segling – 190
På kryss – 55

Kommersiellt
Happy Yachting – 1370
Sail Racing – 1246
Navigare Yachting – 1019
Gransegel – 757
SeaCart – 425
Viamare – 313
Nimbus – 281
Watski – 251
Nexus Marine – 220
North Sails Sweden – 131
Najad – 126
Sportmanship Marin – 117
Sundelin Sailing – 98
Nordic Yachts – 62
Sjöboden Jollesport – 43
Seldén – 43

Båtmässor
Allt för Sjön – 1155
Båtmässan Göteborg – 709
Scandinavian Boat Show – 461

Föreningar/förbund
GKSS – 1072
KSSS – 747
Dansk Sejlunion – 426
HSSS Match Race Center – 420
Formula 18 Norge – 407
NORC – 397
Helsingfors Segelsällskap – 314
Skånes Seglarförbund – 283
Sailing Academy Aarhus – 278
KNS – 243
Västkustens Seglarförbund – 238
Svenska E-jolleförbundet – 227
Stockholms Seglarförbund – 224
Melges Norway – 207
Svenska 29er & 49er Förbundet – 190
J/80 Sverige – 166
Svenska kryssarklubben – 161
Farr 30 Scandinavia – 149
Svenska Seglarförbundet – 139
Jollekappseglarna Västerås – 129
Runmarö Yacht Club – 120
Viggbyholms Båtklubb – 116
Svenska folkbåtsförbundet – 100
X-99 Norge – 99
Wasa Match Race Center – 98
Mälarhöjdens kanotsällskap – 86
GKSS Laser Team – 71
606-seglare – 64

Race
Færderseilasen – 1561
Match Cup Sweden – 1196
Lysekil Women’s Match – 352
ÅF Offshore Race – 280
Marstrandsregattan – 190
Tjörn Runt – 150
Palby Fyn Cup – 133
Mästarnas Mästare – 109
Skärgårskryssarpokalen – 93
Volkswagen X-35 Cup – 65
Hermanö Runt – 32

Landslaget
Anna Kjellberg – 385
Dahlberg/Östling – 152
Freddie Lööf – 85
Johan Tillander – 66
Daniel Birgmark – 8

Matchracingteam
Bendtsson Sailing Team – 432
Mekonomen Sailing Team – 275

Komplettera gärna listan genom att kommentera nedan.

28 Comments

  1. Patrick L Oct 11, 2011 Reply

    Mycket intressant sammanställning och jag ser fram emot en artikelserie i ämnet.

    Tacksam om du istället länkar till sidan “Farr 30 Scandinavia” som är den öppna sidan för Svenska Farr 30-förbundet. Länken du har är fortfarande en grupp men den är numera sluten och under avveckling – vi skapade den öppna sidan istället för att göra det enklare. Den har f.ö 149 medlemmar dvs fler än den slutna gruppen men fortfarande inte på långa vägar speglandes det verkliga intresset för Farr 30 ;-)

    Jag ansvarar även för den internationella Farr 30-sidan med över 2600 medlemmar (vilket jag tror är något av en toppnotering bland de klassidor jag har hittat på FB). Vi har gjort lite experiment där och det är helt klart vad som engagerar. Under VM-veckan i San Francisco hade vi över 230 000 visningar och över 4000 aktiva läsare (fler än vi hade fans). Vi tappade under veckan 17 medlemmar som antagligen tyckte att vi postade för mycket/intensivt med rundningsrapporter men vi fick istället 130 nya medlemmar under den veckan och de är generellt mer aktiva och uppskattar uppdateringar.

    Vi funderar som bäst på om vi skall lägga ned den regionala svenska sidan och istället fokusera helt på den internationella sidan. Har inte gjort en poll på det än dock :-P

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 11, 2011 Reply

      Fixat.

      Är er målsättning att rekrytera och engagera fler Farr 30-seglare här hemma, så tycker jag definitivt att ni skall fortsätta med den svenska sidan. Mycket pekar på att man har lättare att få engagemang på lokala sidor (The Great Social Debate: Global versus Local Facebook Pages).

      Det viktiga här är att ha ett utifrånperspektiv. Vad innebär det för nuvarande och potentiella seglare och fans. Och inte göra det till en intern strukturfråga (vilket är mycket lätt). Sedan kan man ju ändå hitta synergier som gör att det blir enklare att driva två sidor tillsammans.

      • Patrick L Oct 11, 2011 Reply

        Jo, det är nog rätt – jag skulle ha mycket svårt att lägga ned mitt lokala engagemang. Men det verkar faktiskt som att även de nordiska intressenterna är mycket mer engagerade när vi postar på den internationella sidan. Å andra sidan är ju inte antalet “likes” allena saliggörande!

        • Gustaf Dyrssen Oct 12, 2011 Reply

          Patrik,
          My 2 cents,
          Har sett emails och andra påstötningar från dig till dom andra seglarna i F30. Samma sak från Patrik Salen innom Drake. Jag tror att ditt engagemang på det personliga planet har en större inverkan än spridda anonser via olika medier även om det antagligen hjälper dig att få acceptansen. Det är möjligt att när man är en stor rörelse med en unik produkt att konceptet är själv säljande men för dom flesta produkter behövs en personlig relation och engagemang för att växa.

        • Author
          Peter Gustafsson Oct 12, 2011 Reply

          Ingenting säljer sig själv 2011 :-)

          “Personlig relation och engagemang” är det som ger resultat även om man är stor eller har en unik produkt (hur många har det nu för tiden).

          Fördelen med sociala medier är att man kan få ett större moment utifrån sitt (och andras) engagemang. Farr 30 är en klass som har många bra ambassadörer som alla bidrar till el positiv “buzz” och attraherar nya utövare.

          Sedan är det mottagaren som sätter agendan. Det är jag som avgör när, var och hur jag skall söka information. Inte någon annan. Därför måste man se till att man finns med i loopen när jag fattar mina beslut om ny båt eller vilka race som skall seglas 2012.

          • o Oct 12, 2011

            men allt måste inte säljas, inte ens 2011.

  2. Patrick L Oct 11, 2011 Reply

    Yachtsponsorship.com har också tagit sig en titt på detta och följer dessutom löpande utvecklingen. Intressant lista – Top 30 Sailing Brands on Facebook:

    http://yachtracing.biz/corporate/sailing-brand-facebook-fan-ranking/

  3. Fredrik Lönegren Oct 11, 2011 Reply

    Du har inte skrivit något om sambandet mellan innehållet på en sida och att trycka på gilla knappen…….. men kanske det du vill belysa med denna “tweets”
    (man byter ju kanal på radion, sappar om det är dåligt)

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 12, 2011 Reply

      Steg ett är ju att fundera på till vem och varför man kommunicerar. Sedan behöver man ju klura lite på hur man gör innehållet tillräckligt intressant och engagerande. Och oftast är det inte pressreleaser :-)

      Många har svårt att formulera de här sakerna för sig själva. Varför finns vi till, varför skall folk segla vårt race eller vara med i vår klubb. Och vet man inte det så blir det ganska uppenbart när man gör något i sociala medier.

  4. Aage Oct 12, 2011 Reply

    Bra Peter! Det här behövs verkligen snackas om i Seglings Sverige – jag är på att debattera och kommentera

  5. Johan A Oct 12, 2011 Reply

    Det här är väl om seglingen inte gick som man tänkt kanske men Sjöräddningssällskapet har över 30000.

  6. Stefan P Oct 12, 2011 Reply

    Gilla

  7. Bosse Oct 12, 2011 Reply

    Bra ämne! Ser fram emot all lära mer om sociala medier!

  8. Elias Rosell Oct 12, 2011 Reply

    Team P. Sylvan/hamel 86 likes

  9. Patrick L Oct 12, 2011 Reply

    Peter, det vore ju fantastiskt om du skulle orka underhålla ett litet Excelark så vi kan följa utvecklingen på sidorna framöver och kanske utifrån det göra lite analyser om vad som funkar och vad som inte gör det!

  10. Magnus Thorson Oct 12, 2011 Reply

    Offshore Youth Challenge finns på Facebook och OYC har ca 70 ungdomar mellan 17-25 år runt om i Sverige som är sugna på att ta klivet från jollesegling till havskappsegling. Vi tävlade med Dehler 35an Victory och kom bla 5a på SM i SRS och 10a på Gotland runt. Medelåldern var 21 år och ingen hade seglat tävlingarna förut. Därutöver har vi varit representerade på andra båtar, däribland på Team Swe 88 (EG Engineering) och Tefgel.

    • Martin Oct 12, 2011 Reply

      SM i SRS??? Kan man köra SM när man inte har nåt förbund som står bakom arrangemanget?

      • nik48 Oct 12, 2011 Reply

        Innofficiellt SM kan man ju alltid ordna. Om jag inte minns fel så arrangerade Karlstad SS något som dom kallade för Riks-LYS, som var väl tänkt att locka alla båtar för att göra upp i LYS. Detta var väl början på 90-någonting. Det drog väl mest båtar från Vänern, men jag tror det kom båtar från västkusten och mälaren/stockholm också.

        • Peter Kross Oct 12, 2011 Reply

          klasser som får köra SM är listade i tävlingsreglemente. Andra klasser får arrangera Klassmästerskap. Jag tror dock att officellt får inte ens seglas DM i SRS om man följer tävlingsreglemente. I tredje tillägg för mästerskap – fleetrace finns/fanns en länk som skulle leda till godkända DM-klasser och KLM-klasser men man kommer då till SSF’s startsida.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 13, 2011 Reply

      Magnus, du får ursäkta om jag tar OYC som exempel.

      Ni vänder er till en målgrupp som tillbringar mycket tid online. Speciellt på Facebook. Ni har bara 28 medlemmar i er Facebookgrupp och har inte postat något sedan 9:e juli. Det finns inga kontaktuppgifter och ingen förklaring till vad ni gör.

      Ni har ju en jättebra story, men nu kan man tro att projektet lades ner efter ÅF Offshore Race?

      Varför inte låta ungdomarna i projektet ta mer plats och berätta sina historier, vad man har lärt sig och hur man har blivit bättre seglare? Varför inte fler bilder & videofilmer som kan inspirera och engagera andra ungdomar och båtar?

      Men vänta… det gör ni ju på “OYC-teamet” som är en intern sida med 137 medlemmar som man hittar om man läser alla inlägg på den officiella sidan. Hmmm… varför inte låta detta vara ansiktet utåt? Ger en mycket bättre bild över vad ni håller på med.

  11. Peppe Oct 13, 2011 Reply

    Det finns inget varumärkesskydd för Svenskt Mästerskap. I princip kan man segla SM, fast det blir ett SM utan SSF och RF-status. Det blir givetvis osanktionerat.

  12. Henrik Oct 18, 2011 Reply

    Man ska inte tro på alla siffror om hur många som “gillar” ett företag på facebook.
    Det finns nu flera företag som säljer paket med antal “gillar” personer. Man kan tex köpa ett paket med 10 000 personer som kommer gilla din sida efter ett dygn.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 18, 2011 Reply

      Något säger mig att siffrorna ovan inte är fixade :-)

      Sedan betyder ju inte själva “gillandet” någoting alls egentligen, även om många har det som ett mått på framgång. Viktigare är ju engagemang och att man för en dialog med sina intressenter.

      • Patrick L Oct 18, 2011 Reply

        Det här är väl en av anledningarna till att Facebook har ändrat sina metrics och talar mycket mer om dialogen och hur man mäter den. Nu har man ju t.ex. i tillägg till antal “gilla” den på ett sätt intressantare faktorn hur många “talar om detta”. Likaså inne i insight-statistiken är det mer fokus på dialogen, antal delade länkar etc än hur många som “gillar”.

        Sedan kan man inte komma ifrån att ett viktigt grundelement ändå är att få in sin informationen i människors flöden och då måste de ju börja med att “gilla” sidan, följa Twitterkontot etc. Först där kan dialogen börja.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.