Sweet… Archambault A27
Senaste från Archambault…
The A27 is coming and takes her place in the range between the Surprise and the A31. Easy, fun, confortable and safe, she has the ability to answer to many programs for a low budget. She’s a cross-over.
Different versions are available:
– Fixed keel, single rudder,
– Swinging keel, twin rudders,
– Out-board or in-board engine,
– Cabin lay-out racer or cruiser, 2 or 4 berths.Construction: Hull and deck made by vacuum infusion polyester, iron keel fin et lead bulb, aluminium mast.
A27 specifications
Hull lenght: 8.35 m
Beam: 2.98 m
Draft keel version: 1.75 m
Swinging keel draft: 1.75 m / 0.85 m
Displacement: 2150 kg env.
Upwind sail: 42.5 m²
Asymetric Spi: 71 m²
Design: Joubert-Nivelt
Base boat: 50000,00€ retail, ex yard, ex taxes
Oct 18, 2011 @ 11:32
Jaha…vad skall vi tro om den här då? Den ser ju fräck ut och seglar säkert fint men vad skall jag ha den till? Är den en ny Express eller en shorthandedracer? Jag ser inte riktigt i vilket fack den här hamnar, den är rätt tung (för tung enligt mig då men det är nog så att den behöver vikten för att mäta vettigt i IRC) för att vara en kul inshore banracer. Den är dessutom för stor/tung för att vara enkel att traila. Den funkar säkert hyfsat (bättre än en J/80) offshore/shorthanded men sen då?
Oct 19, 2011 @ 09:45
Uppskattat SRS med och utan svängköl?
Oct 19, 2011 @ 10:42
Swing i detta fall betyder väl fäll? Och inte canting?
Oct 19, 2011 @ 11:18
Gör det? Va trist i så fall… :(
Oct 18, 2011 @ 11:33
Will this be the end of the Grand Surprise?
Oct 18, 2011 @ 13:42
Jo den ser väl trevlig ut. Känns dock surt att satsa nytt mtp vad man får för slantarna om man satsar på beg..
Oct 18, 2011 @ 15:07
Ser riktigt “lagom” ut och vikten är nog inga stora problem eftersom måtten i övrigt gör att dragbil/körkort sätter begränsningar. Ska man ha en lätt båt att traila så är man nere i ca 1.000 kg plus trailer och utrustning för att dra med vanliga familjebilen…
Av texten att döma så är Grand Surprise på väg ut och den här kan nog bli kul. Hoppas den har tillräcklig styvhet och balans för att enkelt seglas shorthanded. Priset lutar åt 750′ färdig i sjön och det kanske är mycket men inte i konkurrens med andra moderna båtar.
Vi kanske ska skramla en tia var till JIMMY så han får segla W2SB i en sån här nästa år ;-)
Oct 18, 2011 @ 19:06
Tack Erik det var omtänksamt av dig! :)
Jag seglar gärna en A27 på W2SB eller vilken offshore segling som helst för den delen, likväl som jag gärna seglar AIRBENDER. Bara jag FÅR segla så är jag nöjd!
Oct 18, 2011 @ 20:28
Ska fixa en Vega till dig till nästa w2star är du på :-) ?
Oct 18, 2011 @ 21:08
Lätt!!! Kan ju va kul att segla galet pimpad Vega med SRS på minst 1,08 (som ju är lägsta SRS som får starta i W2SB). :)
Oct 19, 2011 @ 07:36
Du e go grabben.. :-) klart man kan ju undra vilken vind som är bäst för Vegan. klart vore kul göra en sist in först på pallen :-)
Oct 18, 2011 @ 21:14
Du kan få “hyra” min Maxi 777. Den borde gå att få upp från 1,07 till 1,08 på något vis ;-)
Oct 19, 2011 @ 07:37
nej den är för ny :-)
Oct 19, 2011 @ 08:26
Har bytt till grövre självlänsar ut genom akterspegeln istället för de fingergrova hålen genom botten som var original. Borde ge en höjning!
Oct 19, 2011 @ 09:40
ha ha :)
Oct 18, 2011 @ 15:59
Kan någon förklara vitsen med rak stäv när man ändå inte utnyttjar vattenlinjelängden? Eller den kanske bara flyter för lätt?
Oct 18, 2011 @ 16:57
Det mäter bra i IRC
Oct 18, 2011 @ 17:45
väl inte bara där…
Oct 18, 2011 @ 17:06
Båtar flyter ofta lättare i teorin och på renderingar än när de sjösatts. Dessutom med den franska häcken så räcker det med att den kränger en aning så kommer förens överhäng åka ned i sjön och hela vattenlinjelängden utnyttjas. Ett vanligt trick i olika regelsammanhang, historik numera eller?
I övrigt håller jag med PelleL, lite väl mycket J80 men flera versioner möjliga så den kommer kommer knappast bilda entyp, ens i Frankrike skulle jag tro.
Oct 18, 2011 @ 17:09
Ah, den stäven pga regel är alltså inte historik ser jag nu. Tack Pelle
Oct 18, 2011 @ 17:32
Tycker den är snygg!!
Dock är det mycket pengar för en såpass liten båt.
Oct 18, 2011 @ 18:42
bara sådär… om man räknar om vad en maxi 84 kostade när den var ny till dagens penningvärde; var hamnar man då?
Oct 18, 2011 @ 19:33
http://www.scb.se/Pages/PricesCrib____258649.aspx
är väl den officiella för Sverige.
Man kan snabbt snabbt konstatera att alla varor inte följer index.
Oct 19, 2011 @ 10:20
men vad kostade en maxi 84 1980? basutförande så att det är jämförbart med A27-priset
Oct 18, 2011 @ 18:57
Inflationen har ungefär 3-dubblat priserna sedan 1980. Det som kostade ca 75 kr då kostar idag ca 240 kr.
Oct 18, 2011 @ 21:40
Tycker det ser ut att vara en jättebra ,sportig semesterbåt.
Med den bredden och tyngden måste den funka bra på två man med, och jag gillar designen av akterpartiet, med de moderat uppdragna sidorna. Det ger antagligen bra släpp på kryss, frågan är bara hur hon går på undanvind? finns det bärighet nog att gå loss eller är hon för tung?
Fast det är djupt tragiskt att så många handicapregler premierar konstigheter som högre vikt och manipulerande av vattenlijelängder mm.. det tär en smula på kappseglingsintresset varje gång man stöter på det..
Oct 18, 2011 @ 21:48
Jag håller på att färdigställa en T-24 som ritades av Thomas Wiberg för mer än 10 år sedan. Jag är inget proffs men det verkar inte som om Archambault designern har kommit med så värst mycket nytt. Skrovformen är liknande, vattenlinjen något längre men å andra sida har A27:an nästan dubbelt så många kg per m2 segel..
Oct 19, 2011 @ 13:10
Spännande Peter! Bilder?
Oct 19, 2011 @ 20:45
Bilder har jag, men hur publicerar man bilder på Blurs blogg?
Oct 19, 2011 @ 21:26
Jag lade upp en liten “logg” med bilder på hycsail.blogspot.com.
Oct 19, 2011 @ 17:51
T-24 är sjukt läcker i mina ögon :)
Oct 19, 2011 @ 20:46
Det skall bli spännade att se hur hon är i vattnet nu när jag har torrseglat hela säsongen…
Oct 19, 2011 @ 23:06
Har varit lite tung tyvärr. Hadde blivigt en tok rolig båt om den vore lättare
Oct 19, 2011 @ 07:02
Tur att den inte heter HP835, då hade den nog blivit sågad.
Oct 19, 2011 @ 18:07
:-)
Oct 19, 2011 @ 08:45
Toktung.
Svårt för den att hänga på Grand S. på kryssarna..
Oct 19, 2011 @ 10:29
Varför borde A27 hängå på Grand S. på kryssarna? GS är ju 32 fot och har ~1,04 i IRC. Den är mycket likt A31, men bara inte als IRC optimerad.
Enligt ORC är A31 lite snabbare än GS, men enligt IRC är GS 5% snabbare än A31!
http://www.dsv.org/fileadmin/user_upload/media/_bootsdokumente/download/orc-international/GER6358.PDF
http://noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC8118.PDF
http://www.dsv.org/fileadmin/user_upload/media/_bootsdokumente/download/orc-international/GER5560.PDF
http://puri.ee/web/data/files/EST330_Mia.PDF
Oct 19, 2011 @ 20:39
Precis.
Det var någon som jämförde den med GS eller den skulle ta över efter GS.
Oct 19, 2011 @ 19:33
Det är ju en J92:
LW 8.15
2,95
1.75
2,5 ton
11 hk
Oct 19, 2011 @ 23:09
Ja, och de är ju ganska kul trots att de är så “tunga” :-)
Kul att man kan få en uppsättning mått att se så olika ut.
Oct 20, 2011 @ 09:52
J/92 har LOA=9,14 m och J/80 8,0 m. Altså J/80 är mycket närmare A27 med LOA=8,35 m (LWL ser ut som vara klart under 8 m, kanske närmare 7 m). J/80 väger bara 1500 kg. Är J/92 specielt kul?
A27 är faktiskt mycket nära Tempo, som kom på marknaden 1999: http://www.bellamer.com/pdf/TEMPO_ESITE.pdf
Den har LOA=8,2 m utan peke och borde ha varit 2100 kg men blev 2400 kg (2900 kg med inombord och mera inredning). Den vann Finska mästerskap i IMS/ORCi 1999 och 2010.
Oct 20, 2011 @ 13:55
Är J92 speciellt kul?
Provseglade en J92S och en Grand Surprise i Cannes 2006 hos en mäklare med avsikt att kunna välja mellan dessa två. De var oskiljaktliga både i prislapp och kulfaktor. Troligtvis ger A27 en liknande upplevelse. Samma koncept. Ingen planar utan 20-knops vind och vågor ändå!
Eller du menade att den lätta J80 är “roligare”? Liksom att kanske Melges och Farr är “roligare”.
Oct 20, 2011 @ 15:22
Jag har inte seglat J/92, men den borde ju vara bara lika snabb som 60-80 cm längre Dehler 32/33. Och den exemplar som jag har tävlat mot har oftast varit klart långsammare än Dehler 33 osv. och har inte sett ut specielt kul. Kanske den är kul när det blåser 20+ kn?
Jag tror att J/80 är roligare (den jag har seglat) än J/92 och som sagt A27 är klart tyngre än J/80 och också tyngre än J/92 i förhållande till LOA.
Oct 20, 2011 @ 22:12
Aha! Vi tittar på båtar som kryssar.
På kryss känns allt lika men dehler kommer först
Sen på undanvind:
Lite lite fortare än j92 planar j80 om vind och vågor finns.
Dehler planar inte alls men vinner seglingen trots allt på sista kryssen. På skepparmötet konstateras att det var kryss 80% av seglingstiden.
Thats the rules of the game! Och i detta perspektiv är Dehler den ballaste båten.
Oct 21, 2011 @ 09:50
Nej det har inte varit mycket kryss på sista tävlingar, men dock ganska lätt vind (6-12 knop). En tävling var 20 M med spinnaker från start och sen 10 M kryss. J92 var klart bakom Dehler 33 och alla andra lika redan efter 20 M och sen en timme bakom i mål.
Oct 19, 2011 @ 23:20
Kul att någon satsar på respitbåtar i storleken 26-30 fot. Det är verkligen en bristvara om man vill köpa nytt.
Oct 20, 2011 @ 07:57
När varvet skriver Surprise i sin beskrivning så avses Surprise, en båt i storlek som en express. Inte Grand Surprise som ju är en större båt. A27 är i storlek ml Surprise och A31. /Per
Oct 20, 2011 @ 08:14
När finns det en båt att provsegla i sverige?
Oct 20, 2011 @ 08:25
Jag tar nog bara hem på beställning just nu.
Oct 20, 2011 @ 09:39
Prismässigt då? Det blir väl mer i Grand Surprise-klassen än Surprise. Svårt att motivera priset.
Grand Surprise är förresten en av de få entypsbåtar över 30-fot som samlar entypsfält med över 40 båtar förutom ibland X-99 i Nordeuropa och J-105 i US.
Nov 1, 2011 @ 15:09
Intressant båt…
Vad kommer prestanda versionen utan inombordare att väga? 2150kg låter mycket..?