Finns här. Någon som sammanställer ändringarna? :-)
SRS-tabellen 2012 är klar
Nu är 2012 års SRS-tabell för kölbåtar klar. Inom kort lanseras också den nya administrativa SRS-modulen och vi kan då börja ta emot ansökningar för kommande säsong.
I den nya SRS-tabellen har det inte lagts till några nya båttyper, men tabellen kommer i fortsättningen att uppdateras oftare i samband med att nya tabellbåtar adderas. Nästa uppdatering beräknas till början av april då vi räknar med att lägga till mellan tre till fem nya båttyper.
De största nyheterna för året är i övrigt de här:
- att alla båtar har respital med tre decimaler.
- att alla båtar med ”undanvindssegel” har ett alternativt och båtindividuellt respittal för kappsegling utan sådana segel.
- att ett stort arbete har lagts ner på att rätta fel i båtdatabasen och generellt anpassa båtdata till verkligheten.De här åtgärderna har i en del fall lett till ändrade respittal. Att ha korrekta båtdata är viktigt eftersom de har en mer direkt påverkan på båtens respittal i SRS, än i det gamla LYS-systemet. Om du tycker att en båttyp har felaktiga data är du alltid välkommen att uppmärksamma oss på det (srs@ssf.se).
Det är viktigt att komma ihåg att SRS inte är ett statistiskt respitsystem, som skulle medföra att en båttyp som har framgång på kappseglingsbanan automatiskt får höjt respittal och tvärt om. Kappseglingsstatistik är en del av bedömningsunderlaget men förhållandevis få båttyper förekommer numera i tillräckligt många exemplar för att statistiken inte ska färgas av enskilda besättningars skicklighet.
De nya båtdatabladen innehåller samma båtdata som mätbreven och finns länkade från tabellen.

122 Comments
lite jämförelse med 2011 och 2010 samt usp.
https://docs.google.com/leaf?id=1TqRxmwv5NXtGhqRkrPDkllk1MATmpoKYIfXZTdkTiRI
Peter, i din överskådliga tabell har S30 1,197/1,155. SRS tabellen säger 1,204/1,162. Har du en uppdatering senare än 20120125?
Det står olika uppgifter i listan respektive PDF:en. 1,197/1,155 i listan och 1,204/1,162 i PDF:en, båtdatabladet.
jag ska kolla om det var en omkastning eller vad det beror på. Jag återkommer. Jag har även en fil som visar de senaste årens utveckling (sen 2008). Jag försöker ikväll att lägga in SRS 2012 och lägga ut filen här.
jag jobbar fortfarande på filen men kan vara intressant ändå att se utveckling för båtarna…
https://docs.google.com/leaf?id=1OBuDhph_jhpyDnWmauvGJZz3QRwaKACd4gOyW-Yk7rE
Bra sammanställning Peter K.
Kul att götta ner sig i siffror o kunna ostört reflektera:-)
Jag saknar jollarna men de kommer kanske senare???
Har listat de 20 lyckligaste respektive olyckligaste ;-)
http://segelochpaddel.blogspot.com/2012/01/srs-2012-tabellen-ute.html
@Erik, jag får inte till ändringarna som du visar. var tog du tabellen ifrån?
menade naturligtvis fjolårets tabell…
Fixade den själv utifrån den Excelfil jag hade från förra året (och 2010…).
hade själv en fil som användes under tabellrevisionen men tydligen finns det en del skillnader.när är filen daterad till? Kan du skicka över den?
Tröttsamt med gnäll, jag vet. Men att man höjer Nepparen i år igen (från 1,04 till 1.061) är absurt. Från 1,00 till 1,061 på 3 år… Önskar jag sett samma fartökning i verkligheten:-)
Det har väl alltid stått en Neppare på fjärden:-).
Helt ointressant med endast denna datapunkt…frågan är hur övriga likvärdiga båtar rört sig i tabellen på dessa tre år eftersom det skett en generell omkalibrering av hela tabellen. Kan du presentera ngt case då så skall jag verkligen lyssna…tills dess…sorry.
Med vänlig hälsning,
Per
SRS 2012/2011/2010
Neptunkryssare 1,061/1,04/1,02
Mälar 25 1,068/1,07/1,08
Mustang Junior 1,002/1,01/1,00
Jämför exempelvis Draken, bara pinnen upp (1,072). Visserligen smickrande men helt ärligt skulle vi inte ha en chans.
Båttyp SRS 2012 2011 Ändring
1006 1,156 1,15 0,006
Albin Stratus 1,177 1,19 -0,013
Clipper 29 0,974 0,99 -0,016
HR 312 1,072 1,09 -0,018
OE 33 19-20 1,125 1,14 -0,015
S 30 1,197 1,21 -0,013
Soling 1,134 1,15 -0,016
Stortriss Mk II 0,883 0,91 -0,027
Ylva_____ 1,233 1,26 -0,027
Hälsningar Ulf
Båttyp SRS 2012 2011 Ändring
1006 1,156 1,15 0,006
BB 10 M 1,201 1,19 0,011
Granada 808 1,071 1,06 0,011
Hanse 311 djup köl 1,171 1,16 0,011
Hanse 312 djup köl 1,171 1,16 0,011
HR 36 1,182 1,17 0,012
IF-E 0,996 0,98 0,016
Linjett 33 1,187 1,16 0,027
Mistinguette 1,071 1,06 0,011
Mixer EC 1,191 1,18 0,011
Najad 355 1,216 1,2 0,016
Neptunkryssare 1,061 1,04 0,021
Nordship 808 1,071 1,06 0,011
Polka 28 1,054 1,04 0,014
Rhapsody Royal 1,201 1,19 0,011
Selection 37 1,266 1,25 0,016
X-512 1,447 1,43 0,017
Alltid intressant med mätetal och torrsegling! SRS blir ju bättre och bättre år för år. Ska bli skoj att se hur det går på vattnet. Har en förhoppning om att det ska bli fler kappseglande båtar i år – det är redan nu i januari 44 båtar anmälda till VM i ORCi – måste vara rekordmånga – rekordtidigt. Förra året var det 100 båtar på VM i ORCi nere i Medelhavet, tänk om det kommer lika många till Finland – en hel del mycket intressanta båtar är redan anmälda och en hel del svenskar.
Segla allt som rör sig – vi ses på sjön! Mvh Lasse
Blir säkert en topp regatta.
Förändrade segelmått!?
För min båt verkar standardmåtten för gennakern vara förändrade. Förliksmåttet har minskats med ca 4%. Det gör att den gennaker jag sydde upp för 2 år sedan inte mäter in under Klassregler för Standardbåtar..
Någon som reflerkterad över spi-avdrag?
Det är förväntat att sportbåtar har större avdrag utan spi/gen men jag hade inte räknat med att Novan skulle finnas bland de med ca. 0,05 avdrag.
Det handlar kanske om fockbåt?
ju men det finns andra fockbåtar också som inte finns med i den kategorin…
Jag tycker Novan visar att man faktiskt tagit hänsyn till klassreglerna.
Novan har i sina klassregler en väldigt bred spinnaker (alldeles för bred för att kunna designa en så bred spinnaker som funkar praktiskt). Dessutom har man fritt antal undanvindssegel i klassregeln. Båda dessa saker kostar naturligtvis, så ett stort spinnakeravdrag behöver inte vara fel.
Räknade ut hur stort undanvindsavdraget är i procent av SRS talet och kom fram till nedan lista…intressant att det övervägande är äldre sk fockbåtar i topplistan
BåttypSRS 2012 USP delta usp. % USP
Albin Nova 1,156 1,106 0,050 4,325
Senorita Helmsman 1,102 1,055 0,047 4,265
RS Elite 1,176 1,126 0,050 4,252
Aphrodite 101 1,179 1,129 0,050 4,241
Bianca 101 1,179 1,129 0,050 4,241
Safir 1,157 1,108 0,049 4,235
Smaragd 1,187 1,137 0,050 4,212
Drabant 30 järn 1,102 1,056 0,046 4,174
W 50 Nautic partial 1,174 1,126 0,048 4,089
Winga 87 0,992 0,952 0,040 4,032
Lotus Scandinavia 1,194 1,147 0,047 3,936
Drabant 26 1,044 1,003 0,041 3,927
Polaris Drabant 1,044 1,003 0,041 3,927
J-80 1,200 1,153 0,047 3,917
Haj, Hai 1,047 1,006 0,041 3,916
NF 1,104 1,061 0,043 3,895
Lord Helmsman 1,059 1,018 0,041 3,872
Drabant 24 1,039 0,999 0,040 3,850
Avance 36 1,171 1,126 0,045 3,843
Kompromiss 1,093 1,051 0,042 3,843
W 30 partial 1,093 1,051 0,042 3,843
Gahhh, jobbade länge med tabuleringen… gick åt fanders ser jag =(
spi-avdrag 0,05 verkar vara ett tak. Det är relativt många i den gruppen jämfört med 0,049, 0,048 osv.
Kul att vara i topp någon gång. Det var länge sedan sist…
Vilket lugn! Jag ser det som ett bra betyg åt SRS.
Efter kraftiga förändringar med “SRS-inflation” så börjar det systemet att landa, med mindre justeringar. Med tre decimaltal så blir dessutom inte ändringar så “dramatiska” som med en hel procentenhet ger. Kanon!
Nje..
Jag är inte nöjd alls. Framför allt efter som “min” båt åkte upp flera promille.
Jag som hade hoppats på en sänkning på flera pinnar…
Nu måste jag hålla igen flera nysningar, så jag inte wobblar för mycket på rodret ;)
Skoj bara.
Tycker nya formatet på “pappret” är bättre. Det känns tydligare. Förbjudet. Inte förbjudet. Osv.
Bra med att i år kan man segla med mindre storlek på segel än angivna i mätbrevet.
Tex behöver inte alla fockar vara angivna utan maxmåttet på focken eller gennakern.
Mycket enklare, bara att hålla sig till angivet antal segel.
Tack SSF för det.
vad menar du? Vår logga man in för förlängning av mätbrevet? Excelfilerna innehåller fortafarande samma uppgifter som man vill ha in.
Måtten för fock var i alla år (även ifjol max-mått) medan alla mått krävdes för undanvindssegel, inkl. gennaker (fram till 2010 endast max-mått).
vad är det som pågår!,förra året ändrar man 450 båtar!!,och i många fall 4 eller 5 pinnar!!,årets tabell är också skrämande!,vad grundar dom ändringarna på!?,och detta med spinnavdrag!,jämför tex smaragd och wasa 30,wasan är lätt,platt i botten och har planingsmöjligheter med spinnaker i hårdvind,smaragden är tung och v-bottnad,seglar på sin vattenlinjelängd,logiskt sätt borde wasan då såklart få mer avdrag,men smaragden har fått 5 procents avdrag medans wasan fått 3,5 pinnar!,varför?,Det tjötas om att svensk kappsegling vill få fler deltagare,detta är nog fel metod,jag känner flera som lagt ner och börjat med golf! som har ett rättvist handikappssystem,förr kunde man tabellen felfritt,vilket va sköj,man fick en känsla hur man låg till,nu kan man knappt sin egen båt!
Frågan är hur de olika faktorer i ett emiriskt system sammanväggs. SRS har tydligen blivit från att ha varit ett empiriskt system (baserad på erfarenhet , dvs. inte endast statistik) till en mätregel med empiriskt inslag.
När det är en formel som styr i första hand så är det inte underligt att det medför en del ändringar och konstigheter. Jag räknar med att vi kommer ha ständiga ändringar åtminstone på den tredje decimalen i framtidien.
En annan svaghet av ett mätsystem är att båttyper som inte passar modellen för formeln gynnas eller missgynnas. Då blir det frågan om hur pass den empiriska del tillåtas inverka. Även riktighet av indata har större betydelse i en mätregel än i ett empiriskt system.
I år så fick Linjett 33 +0,03 medan Ylva och Stortriss MkII fick -0,03 (OBS! rundat).
Annars blev det följande (rundat):
+0,02 12 st båttyper
-0,02 8 st båttyper
+0,01 109 st båttyper
-0,01 62 st båttyper
+/- 0,00 510 st båttyper
tittar man på utveckling över tiden så hade dagens båttyper i tabellen (endast kölbåtar) följande medel och median:
år medel median
2008 1,103 1,100
2009 1,111 1,110
2010 1,111 1,110
2011 1,120 1,120
2012 1,121 1,117
2009 tillkom ett strot antal nya båttper (ca. 5% av dagens tabell) med mestadel betydligt högre LYS-tal än medel och median.
Som sagt tidigare fast i andra termer…….ett lotteri fultt av subjektivitet! Vem är det som lobbar och vilka är känsliga för påtryckningar?
ett PR trick kan ju vara att lägga en deflation i SRS talen, då upplever fler ändringarna positivt :-)
=)
Scampis (Duktiga Forslundarna har dragit vinstlott, blir troligen ännu svåra att slå).
JAG BLIR FÖRBANNAD,,SRSKAPPSEGLING,man måste beräkna srs talen empiriskt,det kan inte sitta ett gäng tomtar och välja ut vad båtar ska få srs tal, har aldrig varit och kommer aldrig bli en helt rättvis historia,och nu gå ner till promile är sjukt,jag lägger av med kappseglingen till denna sesongen!,de e skit,
Wow
Konstruktivt inlägg! Not!
Personligen är jag extremt tacksam till att det inte längre är upp till några tomtar att bedömma från en höft vad en ny båt skall ha för SRS eller hur olika båtar skall förhålla sig till varandra utan att man nu gör ett seriöst försök att få lite vetenskap bakom det hela. Samtidigt har man ödmjukheten att fortfarande ha empiriska inslag för att man inser att matematik och formler inte är allt. att det sedan går att få fram ett mätbrev (och flera olika sådana) på mkt kort tid är ju bara en bonus.
Tre decimaler är ju perfekt för att få slut på gnället kring “de stora hoppen” som egentligen bara handlar om tiondelar av knop mellan 1.18-1.19 tex.
Om detta system får dig att lägga av med kappsegling misstänker jag att det egentlige är andra faktorer som ligger bakom ditt beslut. Att lägga av endast pga av detta nya system (oavsett om man gillar det eller ej) är ju patetiskt! Det är ju som du precis sa…ändå aldrig helt rättvist!
Skärp dig Göstav!
:)
ingen skillnad mot förut mer än att det finns en formel med. Formeln följs inte till 100%. Det innebär att “även idag finns några tomtar att bedömma från en höft vad en ny båt skall ha för SRS.” (för att låna uttrycket) Det fanns även under alla tidigare år verktyg och förfarande att ta fram respittalen. De flesta båtar/båttyper har fått marginellt förändrade respittalen och som förut så finns även idag respittal som kan ifrågesättas.
Formelverktyget kommer kanppast fungera fullt ut hur formeln än utvecklas. Orsaken till det är inte kunskap eller foremln utan indata som är förlite för att det kan ge bra resultat. Systemet kräver även idag handpålägg. frågan är då hur det sköts. hur behovet för justering identifiseras och hur man kommer fram till justeringen.
Systemet har inte nogrannheten för 3 decimaler om man jämför mellan båttyperna. Däremot finns viss nogranhet om man jämför två båtar av samma typ med lite olika segelkonfiguration.
Hcp system blir aldrig 100% rättvist. Men nära nog.
Fördelen är att man kan välja att skaffa vilken båt man vill. Ändå vara med att tävla.
Är det så att man tycker det är så himla dåligt. Segla entyp…
p.s
90% av resultaten hänger på vem som svingar rorkulten/ratten ändå.
Vet någon, det står när man söker SRS mätbrev att om kaltoppen är mindre än 10 procent av totalam mastlängden skriv mastead? Hur många med modern partialrigg tycker att dom har mastead rigg?
Nu börjar mätbreven komma upp på SSF:s sida. Mätbrev E3521 Lady Helsman SRS 1.177 kan det verkligen stämma? iof fock och gennacker vad jag förstår. Men verkar modifierad enligt Lady GT i övrigt.
Ang. Masthead vs Partial rigg vid 10% kaltopp, så är det bara i SRS som denna benämning användes det är väll OK att dom benämner det så ? inget att fastna på.
Det som är avgörande är om FH ändras vilket möjliggör om spinnen hissas i masttopen eller ej.
Lady`s mättetal kan nog stämma, det är bara med en gennacker(ej två) samt focken är ej överlappande den är inte ens 100%, är tillräckligt kort för att vara självslående samt den har kortare förlik 12.2 istället för Lady Gt 12.60.
OBS det står modifierad standard båt i brevet vilket är korrekt, den har förmodligen kvar den nedbyggda V-formade delen mellan köl och roder och är därför ingen GT.
(Även storens P-mått är 10cm kortare)
kolla klassreglerna för GT:
D.2 SKROVSKAL
D.2.1 UPPBYGGNAD
Skrovskalet ska vara byggt i av NKF godkänd form för Lady GT eller för Lady Helmsman.
mätbrev anger ombygd roder och bortagen skädda. Sen kan man väl alltid diskutera hur Lady Helmsman och Lady GT borde ligga inbördes…
Finns SRS-tabellen 2012 i nåt smidigt format så man kan importera in det i vårt egengjorda anmälningssystem? Dvs i exempelvis Excel, CSV eller liknande. Och helst givetvis från officiellt SSF-håll. Jag har försökt komma i kontakt med SRS-människor på SSF via mail men inte fått nåt svar därifrån…
Den kommer i csv för sailwave
Ytterligare båtar har tydligen lagts till i SRS-tabellen. Arcona 410, MF-båt, Linjett 34 bland annat.
http://www.svensksegling.se/Batteknik/Nyheter/2012/NyheteriSRStabellen/
Bra jobbat med korta kommentarer om de olika båtarna.
När det gäller Dehler 34 DD så är överdelen av kölen i järn och bulben i bly. Här finns en bild på kölen
http://3.bp.blogspot.com/_kiLtqc-FT2Q/Sb5s8YYxCqI/AAAAAAAAA08/0z4aNelv2Q0/s320/Köl.jpg
och skarven ligger ungefär i nerkant på det vita.
Här finns ritning på kölen:
http://www.dehlerclub.se/04_tekniska_tips/08_skrov_dack/pdf/kolritning.pdf
Här är också “Normalkiel” Dehler 36JV. Blybulb och kölbladet av järn;
http://dehlerclub.se/04_tekniska_tips/08_skrov_dack/pdf/D36%20de36-ck1%20Normal-Kiel%20(3).pdf
Förstår inte riktigt var “motstridiga uppgifter om kölmtrl.” kommer ifrån på dom här JV båtarna som har varit tekniskt stabila rätt länge?
Stefan
http://www.dehlerclub.se
Pelle L. härligt o se att ni “jobbar på”. Ser att det står “motstridiga uppgifter om kölmtrl.” för Dehler JV-båtar 39, 36, 34DD. Alla dessa har alltid haft L-blybulb som grundstandard o då ska det väl också stå “Bly” i båtdatabladet för samtliga?
Stefan, sammanhållande Dehler Club Sweden
http://www.dehlerclub.se
var väl undertecknad “Göran Olsson”…
Jag saknar Dehler 29 Mk II bland båtar under utredning. Viktuppgift i båtdatablad kommer från broschyr/återförsäljare men vägda båtar väger betydligt mer. Mk I har justerats medan Mk II inte justerades. Skillnad i respittal de emellan är därmed orimligt stor.
Jag skickade synpunker till SRS-gruppens ordförande för länge sedan och utgår att det vidarebefodrades.
Jättebra, skulle önska mig en likadan för de mätbrevsbåtar som chockhöjts som min egen ?
hur mycket innebär “chockhöjts” egentligen?
/nyfiken
0,021 skulle jag också kalla “chockhöjts”.
suck…det är ju bara i storleken “avrundningsfel” och fartskillnaden du bör ha på en cirkelbana är ca 0,1 knop snabbare i snitt med din 0,021 “chockhöjning”. Det fixar du lätt med lite, lite bättre trim på seglen. Lite, lite smartare vägval mm mm. Iaf inget du kan skylla på om du inte vinner…
Kom igen när ngn höjer dig med 0,06 eller mer…(förutsatt att alla andra INTE justeras förstås)…då börjar det bli lite kämpigare…0,3 knop snabbare i snitt kräver sin man/kvinna…
Höjs talet 1pinne 2011 och sen ytterligare 2pinnar 2012 utan ändringar på båten så blir man ju nyfiken på anledningen..? även om det är trevligt att folk tror på en båt konstruerad 1999.
Båten är riktigt snabb på undanvinden, men dålig på kryssen och tyvärr är ju kryssen det man tillbringar mest tid med. 950 kg i kölvikt på en 35fotare ger ju förutom en lätt båt lite speciella egenskaper som jag inte är säker på att SRSgruppen förstått.
(skulle det kännas bättre om båten hetat “Alltiett” Peter ? sen kan jag ju tycka att 1.40 på en J111 känns väl högt även om ni tror/vet att den är snabb).
Kallar man sin båt “Performance” så skall man kanske den skall gå någon procent fortare än cruisers i samma storlek ;-)
hur definierar du cruiser? Normala cruiser i storlek 35′ från slutet 90-tal ligger väl inte kring 1,30?
sortera srs-listan i bokstavsordning.
längst ner ligger båtar som inte ska vara där.
Du kan sortera listan på vilken rubrik du vill. Klicka på rubriken båttyp så sorterar listan sig i bokstavsordning.
visst
men när du bara klickar in dig på listan så ser det ut som att det är i bostavsordning. men det är det inte…
I min värld är det ett icke-problem……
slarver
Gult kort till “abc”…
Jag tror det finns andra saker att lägga tid på än det som besökaren kan lösa själv med ett enkelt klick ;-)
Man kan lätt få intryck att båttypen inte finns med i tabellen. Det finns en poäng.
Håller med, hittade inte nya First 35 och trodde den försvunnit från tabellen. Borde kanske sorteras default efter bokstavsordning.
Allegro 27 har fått 0.995 – referensbåten 1.0 är sänkt !
Då skall banne mej alla få sänkt.
Allegro 27 må ha varit referensbåt i LYS men nu är det nya tider och respitsystemet för breddsegling heter numer SRS. Lars-Olof Norlins egna Allegro 27 är inte representativ för dagens båtbestånd så istället för att ha den som referensbåt så finns nu istället en definition för vad ett visst mätetal representerar i sek/M eller knop, baserat på analyser av resultatlistor. SRS är alltså baserat på det faktiska båtbeståndet och inte på en mans specifika båt.
Om du kollar in sjömilstiderna i användarhandledningen för SRS 2012 så ser du vad som förväntas av en båt med SRS 1,0 i år.
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_8180/cf_32/SRS%202012%20-%20Anv%C3%A4ndarhandledning.PDF
skulle vara intressant att se dessa analyser. hur blir det sen kopplat till formeln?
Är SRS baserat på resultatlistor från gamla SWE Lys? -menar du det?
Så det är anledningen till att våra 22or höjt så mycket.. Och jag som fått höra att det är båtens mätvärden..Mkt tveksam till SRS…
Vissa båtar har via bloggande och mätbrev chocksänkts trots tidigare överrepresenterat för bra resultatmässigt statistik i SWE-Lys… Men då hävdas båtars mått och vikt som faktorn som styr mätetalet.
Svenne A
Jag tycker grabbarna med SRS gör ett kanonjobb! Känns som att dom tagit ett stort steg iår. Det är väldigt få mättal som sticker ut.
All cred från mig!
Helt enig. Grymt stabilt detta nu.
Hur gör man när man “bloggar” ner ett SRS-tal?
… eller bloggar upp SRS-talet från 1,05 till 1,073 på två säsonger?
Det är komentarer av precis den typen av komentar som jag menar när man via nätet bloggar som tex på blur.se skriver en massa skit och får det att låta bra och kul att man får höjt SRS…
Att utnämna sig själv som Gud eller mesias i SEGLING och ständigt fortsätta och maila och hacka på andra båt typers så låga SRS-tal och själv framstå som “offer”… Till det alla trevliga aldrig ifrågasättande små fina klapp på axeln mess till Pelle Lindell och andra i TK här offentligt till råga på allt..
När man i verkligheten aldrig ens startat sin egna båt i en kappsegling..
Precis så menar jag.
Svenne A
Nämn en enda båttyp som det är omöjligt för en kompetent besättning att vinna en SRS-segling i!
Precis så menar jag…
Sven-Arne, måste erkänna att jag är riktigt kass på att “läsa mellan raderna”. Menar du att hackar man tillräckligt mycket kan man höja andras SRS-tal? Och vem är Gud i svenska segling? Mesias? Många åsikter utan konkreta exempel, kan dock till viss del hålla med dig om att inte nämna dom på bloggar. Det viktiga är att du och dom som har åsikter framför det till TK!!! Är det gjort??
Jag har fått den uppfattningen att SRS (med sina varianter) är ett ärligt försök att faktiskt bestämma en båts prestanda utan att krångla allt för mycket. Blev det lite smörigt där? Inte meningen, så bäst att klaga lite då; höj alla Dehler 34:ors SRS med 0,041!!::))
@Sven-Arne
Vore kanske bra att ange vilken kommentar som avses ?
SRSrespittal skall visa varje båts bästa segelegenskaper, hur var formuleringen ?
Det gör att en båt som blir lite riktade för vissa vindar som tex safir vikt 2450kg köl 1540kg 62%, samt 34,23kvm segel får ett respittal som blir ngt högt för att kunna kvällskappsegla på mälaren ?
Dom båtar som är mer allround kommer lättare kunna segla upp till sitt tal, så man får antingen bestämma var hur/man seglar och välja båt eller försöka göra den båt man valt mer allround tex genom att mäta in en genua till safiren.
Vilken båt ligger fel anser du ?
Mycket av de justeringar som görs beror till stor del på gamla fel från LYS.
Det är en bit kvar men mycket har gjorts till 2012 som ser ut att bli det jämnaste året någonsin(min uppfattning) sedan vi började med LYS.
All creed till SSF för det arbetet.
Var kan jag hitta SRS-talen för flerskrov?
http://svensksegling.se/Batteknik/SRS/SRStabellenflerskrov/
Tack Patrik!!
För mer info om SRS för flerskrov:
http://svensksegling.se/Batteknik/SRS/Matbrev/Flerskrov-SRS2012/
Multihulls.org
http://www.multihulls.org/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=76
jag hade hoppats att jollarna skulle dyka upp i tabellen igen. Tråkigt om TK har beslutat att dessa inte ska vara kvar i SRS-tabellen. Jag har dock inte sett någon information till seglare om ett sådant beslut. Är det en minoritet seglare som man inte bryr sig?
Jag undrade samma sak (angående jollar) så jag mejlade TK och fick till svar att jolle-tabellen var klar och publiceras snart. (oklart när…)
http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/SRStabellenjollar/
Är det fler än jag som varken kan skriva ut eller spara SRS-båtdatabladen?
Jag kan både spara och skriva ut…..är det fler som har problem?
Funkar fint.
Jag kan inte spara.
- Hört att Calle Nyström har samma problem
Trodde att det i hans fall berodde på att han hade gjort ändringar i år redan…
Provat både IE och Chrome…
Båtdatabladen för tabellbåtarna?
Inte provat printa, det funkar säkert, men jag öppnade min ena båt, B&R 23, E4448 och jag har ingen spara eller skicka knapp.
Nu var det inte det den första frågan gällde men när ett mätbrev blivit behandlat så blir det numera låst och vill du ändra måste du skicka ett e-brev till matbrev@ssf.se. Orsaken till detta är att vi lätt missar ändringar annars.
Ja, det gäller Båtdatabladen. Fick ett tips av Jan Dejmo att inte klicka på länken för aktuellt blad och öppna det utan högerklicka och välja “Hämta länkad fil som…” i popupmenyn. Då fungerar det att skriva ut när jag öppnat den sparade versionen. Använder Mac 10.7.4 och Safari 5.1.7.
Vad har tabell båten Dehler 29 racingköl om man kollar mätetal utan spinnaker som inte de två mätbrevsbåtar Dehler 29 racingköl som finns i mätbrev 2012 har eller inte har. (förutom på tok för lågt mätetal och det gäller även Dehler 34 DD tabellbåt och mäybrevsbåtar,som mäter klart lägst av alla “nya i den klassen 33-35 fotare)
Tabellbåten har felaktigt järnköl i båtdatabladet. Jag har informerat TK om detta och fick om svar att detta skulle tas upp på nästa tabellrevision. När detta ske fick jag inget svar på. Just nu kan man väl säga att ingen Dehler 29 uppfyller båtdatabladet då bulben på standardköl och racingköl är gjort av bly. I februari tog jag även upp med TK att vikten för Mk II är något högt som på så sätt påverkar respittalet. MK I har haft samma broschyrvikt som MK II har nu emn justerades medan MK II ligger kvar på broschyrvikt. Jag hade därför förväntat mig att hitta även denna båttyp bland båttyper under utredning men den saknas. Vi får väl ser när TK ser över detta. Nu finns indikationer om vikt i och med det finns mätbrev för MK II.
Skillanderna mellan tabell- och mätbrevsbåtar är vikt och segelytan utöver kölmaterial. intressant är skillnaden mellan E4647 och E4642. Där tyder mätbrevet på att 10 kg leder till 0,005 skillnad i respit.
Jag underar vad uppgift “Mätman: Laurent Castaing (Depl)” betyder. Mätbrevet är en SRSv men tyder anmärkning under öppen kommentar på att verifiering av endast vikt räcker till att få ett SRSv-mätbrev?
Det är mycket som är anmärkningsvärt vad gäller dessa två typer av Dehler. Olika uppgifter på kölar och förtriangelhöjd bl.a.
Det finns en Dehler cup inbördes för svenka Dehler och där utmärker sig tydligt att 34 DD tar plats 1-3 i topp(sedan följer 29an) vilket visar att förra årets 1.25 i SRS var för lågt. I år ska dessa segla på 1.229. Båtägarna själva visar dokument på att de seglar lika med 40 fotare runt 1.28-1.30?
29an och 34an mäter som mätbrevsbåtar för lågt. Kanske konstruktionen ligger för rätt i SRS formula och behöver justeras empiriskt.
Finns det ingen tid över för TK att se över detta? Eller saknas intresset för TK?
Upplägget på Dehler Cup är gjort för att inspirera Dehlerägare att delta på kappseglingar. Det handlar lika mycket om att delta på många seglingar som att placera sig i topp på några få. Lite svårt att dra slutsatser om SRS-talet utifrån det.
När det gäller “seglar lika med 40 fotare” antar jag att det är oss på Arkö Runt 2011 du syftar på. Vi seglade lika med en Linjett 40 på en halvvind (TWA ca 80°) i 8-9 m/s. Också svårt att dra slutsatser om SRS-tal utifrån en bog på en segling. Vi kom tvåa i klassen och trea totalt efter en 606:a och en IMX40. Fast vi har placerat oss bra även tidigare med ett par totalvinster på Arkö Runt och ett antal klassegrar (Crown 31, Banner 28, NF och Contrast 33) så det är inte bara båten/SRS det hänger på ;-)
http://dehlerdoris.blogspot.se/2011/08/arko-runt-2011-vilken-propagandasegling.html
dags att prata om entyp???
Vore intressant med lite resultat för att stödja den här spaningen?
Dehler är fina båtar, men jag har inte sett att de åker omkring och dominerar på det sätt du beskriver.
Nu är mätbrevsbåtarna Dehler 34 DD mycket riktigt (Vilket står fel i tabellbåt) Masthead rigg istället för partial rigg och detta sänker SRS 0,005 neråt.
1,225?!?
Finns det något som stämmer? Viktskillnader på båtar över 500 kg och uppgifter i båtdata mätbrev om järnkölar eller bly.
Varierande mått på skrovbredd och rigguppgifter.
Mätetalet i gamla srs/lys på 1.25 och efter vinterns uppdatering 1.251
Nu 3 procent lägre utan att ändrat något på vissa båtar?
Blir svårt att vara tabellbåt då! -Svårt för andra båtar också verkar det som.
Naval, rött kort! Din uppenbara avundsjuka på seglarkompisar som lägger ner hur mycket tid som helst i sina båtar, har världens ordning ombord o fräscha grejer, seglar helskärpt och gör bra resultat känns inte sunt. Nu vet jag inte om just om dom här mindre Dehler 29/34 men jag känner några av dom här dehlerseglarna i regionen Södertälje, Trosa Nyköping/Oxelösund och dom är erfarna, skitduktiga och har alltid placerat sig i toppskiktet i helt andra båtar också.
Ove
Håller med Ove. Antar att du just tänker på Anders Mathsons Dehler 29 Funny. De placerar sig alltid högt upp. Men Anders är duktig och har ofta Niklas Svensson med sig som också är en mycket duktig seglare. Kjelle Enbom med Dehler 34 DD har vunnit och placerat sig genom alla år i många olika båttyper. Men med det nya mätbrevet blir Mathson svårslagen.
Dehler 29 och Dehler 34 DD seglas även på annat håll med mycket bra resultat. En kraftig sänkning av respittalet via mätbrevsansökan känns då omotiverat.
Dagens mätbrev måste vara Jonas Grandérs J/109 som i skrivande stund råkar ha fått 1,494 i SRS. ;-) Den är dessutom snabbare utan undanvindssegel, då blir det 1,544 ;-)
Tror att detta helt enkelt är en höjning helt i linje med Peters resultat :)
Var nog inne på den linjen, sönderseglad : )
Då vet vi hur halvhöjden på focken slår. 249 meter kostar.
Snabbast under 40 fot? =)
Hur kan E4582 hamna högre än E1246 och E3273, tabellbåten och f.ö nästan alla Dehler 34DD. Har försökt få svar av matbrev@ssf.se… Är det enbart backstagen som gör den skillnaden? Någon insatt?
Undrande?
De stora skillnaderna mellan de båtar du nämner är spinnackerarean 80.61 m2 som är drygt 16 m2 större än den närmast under samt att vikten är lite lägre. Sen har 4582 också 4 försegel mot 2 vilket kan ge lite höjning också.
4 försegel är fel, det ska vara 3, vilket jag försökt underrätta matbrev@ssf.se om utan respons. Kanske det slår lite? I övrigt är enda skillnaden mellan E4582 och tabellbåt backstagen. Jämfört med E1246 och E3273 är ju även kölarna markant olika men det kanske inte slår så mycket?
för att exkludera spinnakerytan kan man väl börja att jämföra SRS usp.
Det är just kölarna som borde slår en del emd tanken på att E4582 har 1,65m djupgående och E3273 sticker 2,2m. Sen har E4582 lite större segelyta men det borde inte slå lika mycket tycker jag. backstag ger dessvärre en relativt stor påslag. Kölvikt tas troligtvis inget hänsyn till trots att det är till fördel för E3273 då där sitter båtens vikt på rätt ställe (i kölen).
Erik, en jämförelse med standardbåt ser något annorlunda ut. Då har E4582 mindre segelyta på både stor, försegel och spinnaker.
Här är även djupgående lika.
Det som skiljer är backstag och dynor och bord urplockat (naturligtvis hos E4582). Det ger påslag på 0,006 med undanvindssegel och endast 0,002 utan undanvindssegel.
sen slår det säkerligen säkerligen antal segel också (fast det är försegel vi pratar om…)
Backstag och inga dynor eller bord, invägt ger 0.006 i ökat SRS-tal jämfört med std dvs några vindskiften
rätt så…