J/92S Trimkväll

I kväll var jag uppe i Grönvik, norr om Stenungsund, för att stötta Peter Amundin och hans gäng. Amundins har ju vunnit det mesta i sin NF genom åren men när de nu bytte båt så var de precis lika frustrerade som jag var när jag bytte från Novan till J/109 2007.

Så det kändes självklart att lägga en kväll för att de snabbare skall komma up-to-speed. Vi gjorde ju samma sak när J/92 Jalla fick hem sin båt i höstas. Ju snabbare de kommer igång, desto fler bra båtar på racen och roligare kappsegling för alla inblandade.

j92stuning-1.jpg
Kvällen var fantastisk med 4-5 m/s. Jag har aldrig tänkt på det, men hamnarna norr om Stenungsund är jättefina. Och bra seglingsvatten precis vid bryggan.

Vad kom vi fram till då? Få till en infucker till focken så man kan skota tajt, sätt lite trimreferensmärken på spridarna, plana ut storen tidigare, häcka tidigare, var aktiv i storskotstrimmet, gå på fart (fart ger höjd), kalibrera loggen för att ha koll på målfarter, och så vidare. Vi körde också lite gippar och nedtagningar där man kanske kunde återanvända trix som vi kommit fram till genom åren.

Gänget behöver så klart massor av timmar i båten innan de får ut 100%, men jag är säker på att man kommer att kunna vinna minst lika många race i den här båten som i den gamla. Även om Amundin senior är lite tveksam just nu…

j92stuning-5.jpg
En sweet båt vid bojen. J/100 är nog den snyggaste i serien vid boj, men både J/92 och J/111 gör sig bra i solnedgången.

5 Comments

  1. Peter A Jun 21, 2012 Reply

    Jag och min besättning vill tacka dig för en otroligt givande och trevlig kväll! Nu gäller det bara att lägga timmar i båten.

  2. Sebastian Jun 23, 2012 Reply

    Kolla även trimguiderna på nätet, t ex Ullman Sails.
    Ställ om riggen i till lättvindsförhållanden om ni seglar fock i under 5 m/s. “leeward sag” är ett måste i lättvind.
    Sätt masten i centrumläget, men flytta fram masten om båten är för neutral i styrningen.
    Ha max förstagslängd genom justering av furlern.
    J92 seglas med mykcet folk i frisk vind. När man seglar PHRF vinns seglingarna av båtar som har 10 pers ombord.

  3. Author
    Peter Gustafsson Aug 31, 2015 Reply

    Min teori är ju att det tar 3 säsonger för oss vanliga dödliga att få fart på en ny båt.

    Peter och gänget på Ninja har ju slitit en del, och man var säkert frustrerade över att man inte fick till samma resultat som med sin inkörda NF. Men i år är man på sin tredje säsong. Nu borde det hända?

    I år har man vunnit både Grebbestadsregattan och Uddevallaregattan, gjort bra ifrån sig på Hermanö Runt och kom till sist 2.a i Liros-cupen Nord efter omöjlige Vesala. Superkul!

  4. Sebastian Aug 31, 2015 Reply

    Gratulerar. Skriv gärna om era lärdomar kring båtfart, framförallt på kryss.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*