J/111 Blur³ | undanvindssegel

spins_spiouest_12-1.jpg
Vi, proffsen i J Lance 7 och holländska Excentric Ripper under årets Spi Ouest. Foto: Stefan Blom.

I en tidigare artikel så gick vi igenom krysstället på nya Blur. Där hade vi i huvudsak valt entypssegel då dessa var svåra att göra så mycket större. När det kommer till undanvindsgarderoben så har vi en lite annan filosofi.

En viktig målsättning med nya Blur var att få så mycket rolig undanvindssegling som möjligt. Det var detta som var den stora behållningen med gamla båten, och nu ville vi åka riktigt fort. Sedan ville vi optimera vår båt för lätta förhållanden då det är i dessa många av våra race avgörs. Så klart skulle vi få betala med ett högt mätetal, men vi ville inte optimera för någon regel.

Mycket av tänket kom från J/109 där vi har klarat oss väldigt bra med en fullstor A2 (länsgennaker) i TWA 135-170 och en lite mindre och planare A5 (slörspinnaker) i TWA 100-135. Denna har också dubblerat som hårdvindsgennaker, framförallt shorthanded.

Det som framförallt är annorlunda med J/111 är att den bygger relativ vind mycket snabbare, att man måste kunna skära för att få upp den i planing och att man kommer att sakna genuan då man faller av från kryss.

J111_crossiover_lew2.jpg
Här är en första variant av ett så kallat Sail Selection Chart där vi har fått hjälp från Anders Lewandert på North Sails med att mappa de olika seglen mot TWA och TWS. Segelval är ju alltid en balansgång mellan att vara allround, utan svaga vinklar, och ha riktigt snabba segel under vissa förhållanden. Och med få segel så är det en utmaning.

Nu börjar det oändliga jobbet med att verifiera detta och se vad som funkar i verkligheten och inte. Vi har identifierat några frågeställningar som är extra viktiga. Framför allt gäller det crossovers för code 0 och målfarter på undanvind.

j111_downwind_sails-cover.jpg
Härligt med mycket yta på undanvindarna! Alla foton på våra segel är tagna av Olof Stenlund om inte annat anges.

Asymmetrisk spinnaker A2 Superkote 80-60 aka “The Whomper”
Mould area: 157 m² | IRC area: 151.77 m² | ORCi area: 151.99 m²

Normalt har J/111 en länsgennaker på 130 m², men vi har valt att göra denna större av två skäl. Dels vill vi ha mer power i lättvind, dels vill vi sänka tröskeln då båten planar. Och med 157 m² nylon så säkerställer vi spännande undanvindar genom hela registret :-)

En A2 kan se ut på många sätt. Initialt hade vi en Quantum på J/109, och den var snabb i hela registret från TWA 125 till 160. När vi bytte till North fick vi en renodlad “runner” som var mycket snabbare när vi gick lågt, men där det var svårt att skära särkilt mycket. Man kan inte få allt…


j111_downwind_sails-a2-8.jpg
På en J/111 så går man lågt så länge det är deplacementsfart, dvs mellan 4 och 16 knops vind. Då vill man rotera seglet åt lovart så mycket det går och då hjälper det att släppa upp tackline och kränga båten åt lovart.

Blåser det mer så planar man, och då verkar TWA landa på 140-150. Designen blir då något av en kompromiss då man behöver gå fort i ett större register.

j111_downwind_sails-a2-13.jpg
När man går för platt är det lätt att seglet öppnar upp för mycket i akterliket. Detta botas genom att sugga ner skotet, vilket också hjälper seglet att rotera åt lovart. Här behöver vi experimentera mer.

spins_spiouest_12-5.jpg
Här ser vi samma segel i entypsstorlek på J-Dream, en av de snabbare båtarna i UK Foto: Stefan Blom.

Vi räknar med att använda A2 i TWA 130-150 i lättare vind och 140-170 när det börjar blåsa lite mer. Vi hoppas kunna bära den upp till 24 knops vind innan det är dags att växla ner till den lite mindre… Kommer att bli spännande!

j111_downwind_sails-a5-4.jpg
Asymmetrisk spinnaker A5 Supercote 130-90 aka “The Reacher”
Mould area: 103.5 m² | IRC area: 103.7 m² | ORCi area: 104.16 m²

Detta är en vidareutveckling av den A5 som vi hade på J/109. Den är smalare och har mer twist, men är ändå relativt kraftfull. Det är framförallt ett vapen på lite tajta bogar i TWA 110-130 då vi gick mycket fort med 109:an (inga konkurrenter gillade när vår blå A5 kom upp). Skillnaden i J/111 är att vi går ännu snabbare och bygger relativ vind plus att vi inte alls tål lika mycket segelyta. Så gränserna för detta segel kan säkert se lite annorlunda ut. Här behöver vi segla mer för att få svar.

j111_downwind_sails-a5-6.jpg
Dessutom kör vi A5 när det blåser >20-24 knop och vi inte vågar hissa A2. Framförallt shorthanded är det ett användbart segel som får mycket tid. Det funkar bra och seglet sitter stabilt så länge man inte går alltför djupt.

j111_downwind_sails-a5-7.jpg
Hyfsat likt designen nedan?

j111_a5_rendering.jpg

j111_downwind_sails-a5-3.jpg
Relativt mycket form, men med ett öppet akterlik gör seglet effektivt på branta slörar. Man borde också kunna få bra effekt med stagsegel.

Vi tror vi skall använda A5 i TWA 110-130 i lätta förhållanden och 120-150 när det blåser. Det skall palla 30 knops vind, så länge vi inte ligger på sidan och fladdrar.

j111_downwind_sails-c0-20.jpg
Code 0 Aramid Laminate T1 ZL06 aka “The Code”
Mould area: 67.29 m² | IRC area: 69.42 m² | ORCi area: 63.24 m²

Vi pratade en del med andra J/111-seglare innan vi köpte båten, och olika code-segel var ett genomgående tema. Man lider så klart av att inte ha en genua när man skall segla branta sträckbogar men det är också en båt som ger full utdelning på de extra hästkrafterna i lätt vind.

j111_downwind_sails-c0-18.jpg
Nya favoritseglet ombord? Vi hade bara en provisorisk förlikskabel när bilderna togs. Med den riktiga spå kommer vi att få lite bättre fason på förliket.

När vi tittade på vinklar i lättvind blev det snabbt klart att man skulle behöva göra den så plan som det bara gick då vi nästan alltid hamnar på AWA <40 grader. Och detta var väl enda eftergiften för reglerna när vi lade halvbredden på 55% vilket funkar i både NorLYS och SRS: Den kostar visserligen upp till 0.02 i i NorLYS, men det är det värt på t.ex. Færdern när vi under optimala förhållanden seglar 30% snabbare än vinden.

Man vet att man har ett kul segel när man vaknar av att trimmern skrattar högt klockan 02:20 på natten…

j111_downwind_sails-c0-23.jpg
Det är lätt att bli overpowered även om det bara blåser 10 knop.

Gissningen just nu är att vi kör code i TWA 80-110 i lättvind och i 100-120 i 10 knops vind. Men här behöver vi experimentera mer.

j111_downwind_sails-c0furler-16.jpg
Vi har OK från J/boats att köra code 1 meter ut på peket. Då skall det hålla även utan bobstay. Valet är då att köra peket delvis ute eller dra ut det helt. Det senare underlättar ju peel till annan gennaker. Så nu sitter rullen, som är en ProFurl NEX 2,5, i en ring som löper på peket och ett bobstay i D-Pro. Det verkar funka bra för peket rör sig knappt trots att vi kör på rejält i fallet.

Staysail Aramid Laminate T1 ZL06
Efter ett par säsonger så lärde vi oss att hantera stagseglet på J/109 och vi fick bra effekt så snart det blåste minst 8 knop och inte var alltför brant. Geometrin på J/111 är något annorlunda så här måste vi börja om från början. Här väljer många J/111 att köra med focken uppe så snart det blåser mer än 16 knop, framförallt på bana, men vi tror att vi kan få ut ännu mer genom att köra stagseglet.

Vår ansats är att stagsegel borde funka i TWS 8-20 knop och TWA 130-160.

j111_downwind_sails-c0-22.jpg

j111_downwind_sails-14.jpg

stormer-1.jpg
Stort tack till Olof Stenlund som tog bilder denna underbara eftermiddag i Långedrag. Och till Pelle Fälth som kom med sin Stormer, en perfekt fotobåt.

harkenblur3.jpg

52 Comments

  1. Erik J Jun 26, 2012 Reply

    Stor julle ;-(

  2. Jacob Jun 26, 2012 Reply

    Hej,

    Genaker känns som helt rätt väg att gå. Seglingen blir mycket enklare och seglet är mer flexibelt än en traditionell spinnaker.

    Jag undrar om ni använder er något av sugga vid genakersegling? Har själv provat och upplevt att en sugga gör det lättare att “visa” mer segel och därmed kunna segla lägre med bibehållen fart. Suggan kan även vara till hjälp om man vill stänga till akterliket för att optimera formen på genakern. Någon som har samma erfarenheter?

    • Pelle P Jun 26, 2012 Reply

      Jacob, vi har inte använt det så mycket på 109:an, hjälpte oss helt enkelt inte men på 111:an kan dom komma till pass!! Träning!!

    • Sebastian Larsson Jun 27, 2012 Reply

      Twisten se dyster ut när du vill stänga akterliket. Men gör det inte. Twisten tar hand om all den turbulens som sker uppe vid seglet, det vi kallar uppwash. Pröva att skära bort den del av seglet som verkar ovirksamt och det blir turbulent. Pröva att stänga seglet och båten stannar. Låt Code och Gennakers twista fritt och segla med nedre delen av seglet.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 27, 2012 Reply

      Nja, att sugga har samma effekt som att släppa tackline. Olika designer har olika behov av att sugga när man går lågt.

      Grejen med en A2 i vårt fall är att den har en sweetspot. Låt oss säga TWA 145 i 10 knops vind. Vill jag segla TWA 160 så måste jag jobba med formen för att seglet skall fungera bra. Det blir aldrig lika bra som ett som är designat för denna vinkel, men “good enough”. Då är både förliksspänning (tack) och skotpunkt (sugga) viktigt.

      Så man kan inte ge några generella råd. Det är bara att nöta på och titta på loggen.

  3. Johan Björling Jun 26, 2012 Reply

    Intressant läsning, som alltid är det tid på vattnet som ger de sista svaren, men ni verkar ha gjort hemläxan på land. Vi ses på ÅF/GR, lycka till!
    /J

    • Pelle P Jun 26, 2012 Reply

      Det gör vi Johan! Vad seglar du?

      • Johan Björling Jun 27, 2012 Reply

        Delar av UK teamet är med och gastar på en Arcona 430, SWE 10 Lárc, Christer Håkanssons båt. Vi får slå lite ur underläge i år då vi inte har fått möjlighet att träna oss samman. Det skall dock bli väldigt roligt att komma ut och köra!

        • Pelle P Jun 27, 2012 Reply

          +1

      • Author
        Peter Gustafsson Jun 27, 2012 Reply

        Trodde UK-gänget mest åkte skidor i år? :-)

  4. Erik J Jun 26, 2012 Reply

    I hundrer/tusner av år har man sett det som en banal kunnskap å seile unnavind.
    I hundrer/tusner av år var en båt en båt.
    I dag kommer fetrrøver og ber om plass blandt kjølbåter med ett horribelt(!) SRS-tal.

    Dette går jo selvfølgelig ikke.
    Har noen sett at F1-biler stiller til start sammen med Rally-biler?

    High Tec, og seil til fler kroner enn “menig man” kan drømme om tar;etter min mening; livet av fler og fler SRS-seilaser.

    Visst fan er jeg en gammel, grinig, menig man med begrenset budsjett, men jeg ser gang etter gang at den rorsman som kan seile oppvind, er mannen som fortjener sin pokal.

    J-111(og liknende) burde bare seile entyp!

    • Claes Redin Jun 27, 2012 Reply

      Det du säger stämmer inte riktigt.
      F1 jämförs bättre med Americas Cup och det är ju entyp.

      För att hitta bättre jämförelse i bilvärlden kan kanske Le-Mans och liknande GT lopp kan passa in. Just GT är intressant i sammanhanget då många GT tävlingar kör GT1 och GT2 samtidigt och prestandan skiljer sig avsevärt. Det är dock en del av tävlingen och är accepterat.

      Varför kan vi inte acceptera skillnader i prestanda, ambition och plånbok? Jag tycker det är inspirerande att få segla mot duktiga engagerade seglare, även om jag får storstryk. Detsamma skulle hända om jag skulle springa göteborgsvarvet eller åka vasaloppet. Jag är med i samma tävling som eliten, men inbillar mig inte att jag ska vinna och det är helt ok.

      Samtidigt är det viktigt att vi slår vakt om breddseglingen, men det är inte huvudsyftet med den här Bloggen om jag tolkar Peter rätt.
      (Trots detta inbillar jag mig att blur.se gjort mer gott för breddseglingen än de flesta andra initiativ)

      Ha en grejt sommar :-)

      • Raketen Jun 27, 2012 Reply

        +1!

    • srsseglaren Jun 28, 2012 Reply

      Redan vid förra sekelskiftet fanns sk skumslevar vilket var lättbyggda båtar med mycket segel jmf http://www.skumslev.se/batar.php?tp=t&alt=X

      Om man har som fokus att nå så bra resultat som möjligt så finns det nog säkrare och lättare vägar att gå ?
      Då kan det vara nog så bra med en classisc båt typ Albin jmf Västkustrankingen i år och förra året : http://kappsegling.wordpress.com/2012/05/17/vastkustranken-25-topp/
      Två Albin båtar i topp tre.

      För att få resultat med en så pass lätt båt med mycket segel och högt mättal kräver mer analys av båt, segelmaterial samt ny kunskap hur att hantera materialet ? att besättningen på Blur kan segla torde det finnas gott om data jmf Nova Blur`s resultat.

      Tycker nog det är riktigt kul att få ta del av kunskaps utveckling som behövs för att få något resultat med en så krävande båt som J 111, kan inte se något som förhindrar en bra breddsegling i det : )

  5. Sebastian Larsson Jun 26, 2012 Reply

    Intressant val av Code, minst sagt.
    Er Aramidlaminat Code 0 55% kan verkligen bli en dröm att segla, men misstänker du inte att den ger höjt 0,02 i SRS? Och i såfall varför inte låta bli att gå under 65% och slippa bestraffning? Inte skulle jag segla runt med en Aramid Code 0 i båten om den gav 0,02 jämfört mot 0,00 i bestraffning för en polyester Code 1 65% Eller ni tycker Code 0 är värt sitt straff över Code 1 eftersom ni seglar mest distansseglingar?

    Sebastian Javelin J105

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 27, 2012 Reply

      En code 1 hamnar alldeles för nära A5 i registret. Det är en snabb och lättdriven båt och vi bygger apparent väldigt snabbt.

      Sedan har inte SRS några skarpa gränser. Det är ingen skillnad på 64% eller 66% halvbredd utan man betalar för den prestandaökning som formeln tror att man får. Både bra och dåligt, men vi kan få ett segel som passar båten i stället för att åka omkring med massa fladdrande akterlik för att lura en regel.

      I Norge har man däremot en gräns på 55% för en Code. Så där vet vi att den kostar 0.02.

      • F424 Jun 27, 2012 Reply

        Code1 vs A5?
        Skillnad? Hur bör man resonera? Vilket kompletterar en A2:a (från Quantum av känt snitt) bäst till en slank deplacerande 42-fotare?

        • Pelle P Jun 27, 2012 Reply

          Har du genua din holk Niklas?

          • F424 Jun 27, 2012

            Nope. Holkens 140% genua om 48 m2 har bytts till en allpurpose 106% rullfock på 36m2. Komplement en kutterfock på eget stag när det blåser huggorm. Två rev i storen där 2:a är ISAF 40% revat. Plus då J/109:ans A2:a.
            Ombord finns också en feldesignad planare gennaker som står på transferlistan och det är dess ersättare jag nu försöker zooma in.

          • Pelle P Jun 27, 2012

            Luktar C0-C1 lång väg, gärna i polyester eller ännu bättre laminat (polyester-mylar)!! Kolla med segelmakarna vad dom tycker. Fråga dom om “topdown furlers”, skulle kunna passa…

        • Author
          Peter Gustafsson Jun 27, 2012 Reply

          För shorthanded och cruising definitivt något på stag. Typ code 1.

          En faktor i sammanhanget, som jag blev uppmärksammad av VO70-seglarna, ä att ett segel på stag kräver mycket mindre trim än ett med “free luff”. Kan ju vara värt att ha med i kalkylerna.

          Topdown verkar funka bra, men sliter ganska mycket hårdare på seglet än än att rulla in ett segel som sitter på ett stag.

          • F424 Jun 28, 2012

            Tack för input.

      • Andreas i HP Jun 27, 2012 Reply

        Hejsan
        Jag undrar över följande,
        TWA i 2-3m/s vilken AWA får ni då?
        vi gick med gennaker på Faerdern i 2m/s o TWA ca 110-140 grader(på natten), men AWA var mycket runt 40-60 grader. Men ni har ju en snabbare båt
        //A

        • Author
          Peter Gustafsson Jun 27, 2012 Reply

          Utan att titta i loggfilerna tror jag att AWA hamnar på <40 vid TWA 90 i 2 m/s.

      • Sebastian Jun 27, 2012 Reply

        Jag håller inte riktigt med om hur ditt formelresonemang praktiseras.
        Fockkonfigurerade båtar straffas med ett sådant segel. Medans mindre gennakers inte har medfört straff, enligt min erfarenhet.

        SRS tar väl form och ingen vill kringgå regler, än mindre segla med fladdrande duk.

        • Author
          Peter Gustafsson Jun 27, 2012 Reply

          Min uppfattning är att SRS är ganska bra på att bedöma effekten av olika typer av undanvindssegel. “You get what you pay for”. En mindre gennaker i nylon är billig. En stor Code 1 i vettig duk kostar mycket. Men ger också betydligt mer.

          det som är bra är att alla kan välja vad de tycker är rätt för just deras båt och typ av segling och vi ser ingen “typeforming” mot en speciell “SRS-gennaker” som alla skall ha.

          • Sebastian Larsson Jun 28, 2012

            Låt oss ha fortsatt skilda åsikter. Jag går rakt på sak gällande båtar med fockkonfiguration. Ett Code 1 med 65% halvbredd gav 0 i straff. Då kan vi clubseglare registrera in ett sådant med vetskapen att vi kanske bara ibland får nytta av den och tycka det är värt pengarn med att få ett teoretiskt lättvindsvapen med ett begränsat användningsområde. En Code 0 ger ett straff likt en genoa och då är vi clubseglare tillbaka till om vi istället skall registrera tillbaka våra genoas, som oftast ligger hemma sedan vi förstått att genoan straffar sig med ca 0,02 på en j105 och den gör dålig nytta eftersom båten har vanten för långt ut. Båten är ritad för fock.

          • Author
            Peter Gustafsson Jun 28, 2012

            Prova att ta bort seglet ur ditt brev och jag lovar du får sänkt. Kanske inte mycket, men det är inte “gratis”.

            Dessutom har du ett shorthandedmätbrev S4510? Trodde att S stod för Shorthanded och vanliga brev började på E (inte för att det gör någon skillnad).

        • Anders Jun 28, 2012 Reply

          Sebastian, kör du din J/105a med fock och code1 med andra ord? Vi tvekar om genuans varande eller icke, det är absolut vårt häckigaste segel ombord men har helt klart ett användningsområde. Det skulle vara najs att köra enklare dvs fock och Code1 men det blir beslut inför nästa år. Vår J/105 har nog rätt högt SRS just nu (för att vara en J/105a alltså) så visst finns det potential att välja smartare inmätning, å andra sidan vet vi inte riktigt vilka segel vi vill ha med oss så i år tuggar vi i oss “straffet” på SRS och provar oss fram.

    • Anders Jun 27, 2012 Reply

      Rookiefråga:

      hur resonerar ni som kör code kring förliksspänningen? Hur hårt ska man (våga) sträcka? Olika sträckt i olika vinklar? Slacka lite i lättare vind även när vi går högt?

      Vi kör vår code1 längst ut på peket med bobstay och jag upplever att det verkar sitta still. Båten är en J/105 förresten :)

      • Pelle P Jun 27, 2012 Reply

        Peter kanske har exaktare siffror men låt oss säga så här; den första linan/staget vi hade insytt i seglet, den drog vi sönder redan under Färdern. Kan dock misstänka att den inte var helt rätt gjord. = vi drar/winschar så mkt vi vågar närdet spetsar till sig.

        • Anders Jun 27, 2012 Reply

          tack för svar! fram med veven med andra ord :-)

  6. Team Exilia Jun 27, 2012 Reply

    Vad kostar det segelställ du köpt till J111?

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 27, 2012 Reply

      Så klart är det mycket pengar, men sportbilen måste ju ha motor. Jag tror inte det är mer än andra ambitiösa 36-40-fotare utslaget per år.

      Många köper en stor båt och saknar budget till segel. Så det här blir hanterbart om man kör en risig bil och låter bli att renovera köket och bygga altan :-)

      • Hannu Jun 27, 2012 Reply

        Och förhandlingen med sambon/frun, fram med strategin för det tack :-)

      • Author
        Peter Gustafsson Jun 27, 2012 Reply

        Någon liten hemlighet måste man få ha :-)

        • Sir Jun 28, 2012 Reply

          Japp! Det ska man få ha! Det är ju ditt jobb till fabriken köper man en ny maskin om man ska kunna leverera vad kunderna vill ha.

          Jag är nyfiken på hur olika båtar och besättningar delar på kostnaderna för en seglingssäsong. Tar båtägaren och rorsman allt? Finns det någon gammal tråd jag missat?

        • Author
          Peter Gustafsson Jun 28, 2012 Reply

          Jag trodde också vi hade haft en tråd på detta… jag skapar en nu!

    • Team exilia Jun 27, 2012 Reply

      Jag gissar på +500′

      • F424 Jun 27, 2012 Reply

        Jasså.

      • Henrik Jun 28, 2012 Reply

        Jag gissar på gratis. Med all denna reklam så borde han fått alla segel sponsrade av NS

  7. Anders Jun 27, 2012 Reply

    Som vanligt mycket intressant och läsvärt, tack! För oss som inte har tiden (eller acceptansen från bättre hälften, hrm hrm) att spendera massor av tid i båten är det här superkul att läsa, få inspiration och fundera på vad vi ska använda våra få dyrbara timmar i båten till… Förutom allt mek och fix som det ändå alltid är varje gång :-)

    Det blir till att notera TWA/TWS och segelval under resan runt Gotland, vi får hoppas på gott om undanvind!

    • Pelle P Jun 27, 2012 Reply

      Nu är det inte denna båten vi ska segla på ÅFGR utan den “gamla” 109:an. Den har ingen C0 men väl en vanlig genua + att A5:an är ytterligare lite smalare än A5:an på 111:an.
      Satt precis och gjorde mina första koller inför ÅFGR och en sak slår min direkt; så mycket undanvind blir det inte…

      • Pelle Lindell Jun 27, 2012 Reply

        Kryss som kan bli ihållande och riklig…;-)

      • Anders Jun 27, 2012 Reply

        Vi får hoppas att väderfarbröderna just nu gissar fel och att undanvindens gudar är med oss! :-)

  8. Per Jun 27, 2012 Reply

    Ser sjukt nice ut. Själv är jag för snål för att utforska alternativen för försegel hehe, hmm dock sugen på en code 0.

  9. SilverSurfer Jun 27, 2012 Reply

    Spørgsmål:
    Jeg oplever at forskellige sejlmagere lægger forskellig betydning i Code 0, Code 1 o.s.v.

    Udfra ovenstående virker det som om at diskussionen udgår fra at en
    Code 0 er mellem 55% og 65% i halvbredde
    Code 1 er mellem 65% og 75% (?) i halvbredde.

    Er det korrekt opfattet ? – og hvor finder jeg de definitioner ? Hos sejlmagerne ? i SRS eller ?

    DH er vel i gang med at regulere dette i fremtidige versioner – deraf interessen. I dag kan en Gennakker (og det er de vel definitionsmæssigt alle sammen?) ikke være mindre end 65% iflg. DH…..

    • Pelle P Jun 27, 2012 Reply

      Vad jag vet så finns det inga “allmänna” definitioner på vad en är Code 0 är tex. Det är segelmakarna som hittar på egna namn. Det som man får gå på är väl breddmåtten och ev materialet i “coden”.

  10. Per Jun 27, 2012 Reply

    Hehe surt om det kommer nya rön nästa år om vad som är optimalt:). Men det är grymt coolt att folk satsar:).

  11. Per Jun 27, 2012 Reply

    Förslag på något bra rauting/väderprogram till iphad?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.