Infininiti 36 GT, DSS & the Quad Code


Här är en sweet båt som det är mycket kontrovers kring. Infinity 36 är den senaste testplattformen för Hugh Welbourns DSS (Dynamic Stability System). DSS är ju att man skjuter ut en foil eller “centerbord” i lä som ger rätande moment. Tekniken har ju varit omdebatterad i många år. Teorin är klockren. I praktiken är det lite svårare. Ibland funkar det kanon, och ibland inte alls. Nu går diskussionerna heta på SA då folk efterlyser hårda fakta.


Båten ovan, GBR1361R INFINITI 36GT har fått ett IRC-tal på 1.229 (motsvarar väl SRS 1.550 vilket är snabbt för en 36-fotare), men man har inte kört några race där man har kunnat se skillnaden riktigt.


Senaste uppfinningen/gimmicken/PR-stuntet är seglet ovan. Vi har ju sett det på svartvita foton på gamla J-class, men nu hävdar man att det här är överlägset allt annat.

Till saken hör att det inte mäter in (helt oväntat). Men man kunde ändå inte låta bli att hissa det under Palermo2Monte Carlo Race. Sedan utgick man. Och för det fick man pris för “fair play”. Only in Italy!

Hugh hävdar att detta segel är mycket effektivare än en vanlig code. Han har tydligen konstaterat det i vindtunnel. Men man då måste man ha jämfört med en IRC-code som har 75% halvbredd?


Jag roade mig med att göra om det till en triangulär form och då ser det ut som en vanlig 55% code? Och jag har svårt att tro att två kvadratmeter i hörnet skulle göra jättestor skillnad? Fördelen, å andra sidan, är ju att man faktiskt får använda seglet :-)

Vad tror ni?