Höstknalten 2012

Årets Höstknalt i Långedrag blev en blöt och ganska blåsig historia…


Här är vi på väg mot start. J/92 Jalla startade 09:55:12 och är på väg söderut. Alla bilder från starten är tagna av Peter Pilups.

Höstknalten har ju varit en liten lokal tävling som har lockat några fler båtar varje år. I år var 34 båtar anmälda (skall jämföras med 18 startande 2008). Tyvärr var det många som stannade hemma då det kunde bli blåsigt. Till sist kom 26 båtar till start.


Mumm 36 Aero jagar. Startade 10:13:54.


Finn Flyer 36 Manix2 på väg. Startade 10:14:27, nästan 10 minuter före oss.


Och till sist är det vår tur. 10:24:18.


Fullt drag söderut. Rapporterna hade varierat mellan 9 och 12 m/s från VNV och det stod 10-12 när vi startade. Många hade tagit ett rev, men vi skulle falla efter start och dessutom så brukar det vara bra med lite extra power bland öarna. Lite på gränsen, men helt rätt beslut.


Fredrik Roos med fokus på trim.


Lång till båtarna framför. Lite kul att det var matchracingtävlingar i Långedrag hela dagen, och vår bana gick precis bakom startlinjen. Mycket action. Som det alltid borde vara i en seglarmetropol.


Hela gänget hikar. Det har ju blivit lite av en tradition att ta med lite blandat folk på det här racet, och jag annonserade ju för en vecka sedan efter gastar. Nu var väl halva gänget under 25! Superkul.

Och de som inte fick plats på Blur seglade med Dahljös Dominant och 2-3 andra båtar. Skulle tro att det var 10-talet nya gastar med idag som förhoppningsvis fortsätter segla med några av båtarna.

Vi som körde på Blur var:

Peter Gustafsson
Fredrik Roos
Patrik Måneskjöld
Tobias Bergqvist
Philip Carlsson
Victor Pilups
Anders Westberg
Gustav von Sydow
Alexander Scott
Simon Kindt

Tack alla!

En annan sak som var lite kul var att ett gäng av mina gamla kompisar från Chalmers var med med sina båtar. Normalt brukar de segla eskader denna helg och kalasa tillsammans. Nu körde de racet som en del av detta arr. Jättekul att fler upptäcker kappsegling.


Starbåtsseglaren Philip Carlsson på stor. Tuffaste jobbet ombord en sån här dag.

När vi kom ner till Valö så låg vinden stadigt på 12-13, så vi fick i ett rev innan vi kom ut på havet. Nu började sjön bli stökig också, men vi hade bra rulle ner mot Knalten. Nu var vi bra sugna på att bara falla av och surfa med vågorna in mot Lerkil eller något. Brant halvvind är ganska stökigt i de här vindstyrkorna.

Efter rundningen så blev det en kort kryss västerut. Först ett kort styrbordsben där vi hittade ett bra trim. Efter slaget mot NV så ökade vinden och vi hade som mest 15 m/s under ett par perioder. Nu var sjön riktigt stökig och vi hade svårt att få till trimmet. Men alla andra verkade ha ännu större problem och vi kunde nu plocka en hög med båtar.

Vi missade layline med 5+ meter och fick göra ett kort slag för att ta oss runt Vanguards grund innan vi kunde runda och segla norrut. TWA 90-110 är en snabb bog, men det hade varit ännu roligare att falla 30 grader och få plana iväg.


J/92 Jalla saknar delar av storen. Efter racet visade det sig att 5 båtar hade brutit, men ingen hade några allvarliga skador. Flera vände när man kom ut på öppet hav och upptäckte hur tufft det var. Bra beslut. Framförallt om det blåser 15 m/s och man sitter i en CB-66.


Wet, wet, wet… men alla var glada ändå. På den här halvvinden plockade vi Manix2 som var först av de lite större båtarna. Men vi kunde fortfarande inte se Dominant 105 Lady Godiva som ju är erkänt snabba när det blåser mycket.


Efter rundningen utanför Känsö så blev det plattläns in mellan öarna. 12-14 m/s, smala sund och hälften av besättningen nya är ingen bra kombination så vi körde på med fock. Precis som alla andra vi kunde se. Återigen längtade vi efter lite öppna ytor där man skulle kunna lufta gennakern.

Efter Kössö var det dags att svänga norrut mot mål, och vi såg nu att det fortfarande var långt kvar till de små båtarna i täten. Jaja, vi hade seglat bra mot de andra snabba båtarna.

Efter målgång så packade vi ihop snabbt och tog oss bort till LdSS där det bjöfs på ärtsoppa och punch i ett fullsatt klubbhus. Jättetrevligt. Och så blev det så klart prisutdelning. Eftersom racet hade gått så snabbt så blev det omräkning till korrigerad tid…


Och det visade sig att vi blev 2:a efter Anders Dahlsjö och hans gäng i Dominant 105. Det skiljde 30 sekunder korrigerat, vilket innebär att vi borde seglat 22 sekunder snabbare… Med tanke på hur mycket problem Anders hade (deras story här), medan vi inte hade något krångel, så var de definitivt värdiga vinnare. Stort grattis!

Full resultatlista.

Sammanfattningsvis en härlig och tuff dag på havet. Det enda vi saknade var en undanvind på öppet vatten.

Och ett bra arr av LdSS. Stort tack till Lennart, Göran och PeO. De pratade om att köra “Trubaduren” som ett liknade race i maj nästa år. Stay tuned.

47 Comments

  1. Feffe Sep 16, 2012 Reply

    Kul att det gick så bra, både med tanke på att gänget inte kört ihop och vädret. Det brallade bra utanför Lerkil i går :-)

  2. Johan SWE256 Sep 16, 2012 Reply

    Ja DMI, SMHI hade 8-12 m/s under dagen, men de hade ju fel och hade så redan från början. Det blåste konstant över 12 m/s innanför Vinga redan från 6:00 och Yr som låg rätt förutsåg snittvindar på 13-14 m/s ute vid Yttre Tistlarna under hela dagen och förutsåg ingen avtagande vind.

    Beslutet att starta satt långt inne. En start kändes inte vettig. Beslutet att starta tog jag 8,55, nio sekunder före starten. Jag ångrar att jag startade. Det var inte vettigt efter tre dagars ihållande vind så var det lätt att inse att vågorna var väl stora runt Tistlarna för att de ska vara vettigt för kappsegling. Jag “bröt” och försökte segla tillbaka, men det var försent. Vi insåg att det var för osäkert att segla en annan väg än tävlingsbanan och lämna resten av startfältet. Så det vara bara att segla vidare efter att ha tappat säkerligen 10-15 minuter i “omväg”.

    Frågan är om jag återvänder till denna typ av tävlingar. Det hade gått att lägga en bana i skydd från vågorna. Tävlingsledningen valde att inte visa hänsyn till den prognosen som förutspådde över 12 m/s, jag tycker det är synd. De hade gått att köra en bana ner till Knalten och tillbaka och få till en kryss i Rivöfjorden för att undvika de värsta vågorna, om man nu ska starta när det blåser över 12 m/s.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 16, 2012 Reply

      Du menar att man borde anpassa banan för att passa alla deltagare?

      ;-)

  3. Johan SWE256 Sep 16, 2012 Reply

    Nej det menar jag förstås inte ;) Det är ingen som tvingar dig att segla genom smala passagen i Tj R. I Höstknalten har du inga alternativa vägval…för att segla för “att överleva”. Viss skillnad eller hur? ;)

  4. MeaDiva Sep 16, 2012 Reply

    Hej
    Jag skall bara bygga klart, se får vi se hur det blir med deltagande i kappseglingar framöver!

    Tack för förmedlad kontakt Peter!

    /Tobias, som hamnade på rätt båt ;-)

  5. Hans Granhed Sep 16, 2012 Reply

    Visst var det rätt så tufft utanför tistlarna vilket vissa insåg före start och utgick. Några båtar vände när de mötte havet efter Valö. Jag tror det är viktigt att behålla de traditionella banorna även om de som i år bara bjöd på ett slag och en alldeles för kort kryss för för att passa oss, men ett annat år bjuds det på andra förutsättningar. Det är aldrig lätt för en tävlingsledning att ställa in och kritik utgår oavsett beslut när man ligger nära gränsen. Det går som sagt att utgå om inte båt besättning eller väder inte matchar varandra. Vi med lite större båtar som jagat besättningar under långa perioder uppskattar att få testa i lite hårdare väder ibland.

    Hans /maniX2/

    • Johan SWE256 Sep 16, 2012 Reply

      – Håller till fullo med att banorna ska vara de traditionella.
      – Prognosen löd över 12 m/s och efter så många dagars blåsande så var jag inställd på att tävlingsledningen skulle blåsa av eller alt leta alternativ bana som man gjorde 2010.
      – Jag insåg att det inte var vettigt att starta, men jag vill ju så gärna slå Blur i Cupen! ;) Så jag kunde inte stå på land och titta på. Nu hade räckt att segla till Valön och få en DNF. Det känns inte så sportsligt… :)
      – Någonstans vill man ut och testa gränser och jag förstår er. Jag inte om min 26 fotare är mindre sjöduglig de flesta andra större båtarna. Sedan är det frågan om det blir så mycket kappsegling att bara försöka ta sig runt och ha hela prylar kvar.
      – Jag hade gärna sluppit att segla i går, men nu gäller det cupen som jag gärna vill få lite drag i. Då kan jag ju inte stå på land själv… Lite dum prestige kan man väl få stå för…
      – Sedan håller jag kanske inte med om att tävlingsledningen ska ge avkall på säkerheten för att båtar har svårt att få ihop med folk. Nu kanske det blir färre småbåtar nästa år. 606:a och Maxi 77:a drog sig ur under veckan, de gjorde rätt (tycker jag).
      – PolySkagen och Bohusracet känns som en bra tävling för de större båtarna, där avstår jag frivilligt av ren försiktighet. SRS-deltävlingarna vill jag segla till varje pris och önskar att tävlingsledningarna faktiskt sätter gränserna för vad som är vettigt. Jag vet att jag har det yttersta ansvaret, försöker inte lasta över det från mig själv, men jag vill att det ska vara någorlunda tävlingsmässigt. Synd att ni större inte har några fler havskappseglingar i för det måste ni verkligen sakna.
      – Jag har ifrågasatt Bohusracet Solo och nu har man tagit bort den klassen – verkar vettigt tycker jag.

  6. Johan SWE256 Sep 16, 2012 Reply

    * “till varje pris”

  7. Scott Sep 16, 2012 Reply

    Tack så mycket att man fick vara med ombord!

    Lärorikt och kul :)

  8. Author
    Peter Gustafsson Sep 16, 2012 Reply

    Nu med en liten videosnutt ovan.

    • Scott Sep 16, 2012 Reply

      Splash!

  9. Bertil R Sep 16, 2012 Reply

    det var lite kryptiskt att hitta resultat listan på hemsidan ( LDSS verkar ha 2 hemsidor !), men hursomhelst här är länken
    http://www.ldss.se/nya/node/2185
    det känns i magmusklerna / kroppen idag att det var en hel del sjö igår, trots hög sjö kunde vi ha både fart och höjd,dock var det stundtals väldigt bött, framför allt för gastarna på railen som tog mest ” stryk “, gött jobbat grabbar på X3M

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 16, 2012 Reply

      Tack, jag hittade dem inte heller:

      Sjukt jämt i toppen. Fyra helt olika koncept inom 1.5 minut.

      Dominant 105 äldre cruiser/racer med SRS 1,24
      J/111 modern racer med SRS 1,399 hade behövt segla 21 sekunder snabbare
      707 billig liten sportbåt med 1,078 = 45 sekunder
      Cumulus standardbåt från 80-talet med 1,104 = 74 sekunder

  10. Ulf Palm Sep 16, 2012 Reply

    Jag var en av de som bröt. Varför kan man läsa på weblänken.
    Jag vill också poängtera att innan vi bröt upplevde vi inte det som att förhållandena var oacceptabla. Det var inte kappsegling, mer överlevnad, men det fungerade. Mina funderingar har mer kommit till efterhand.
    Jag vill egentligen inte kritisera men visst har tävlingsledningen ett ansvar i sådana här lägen. Man visste ju hur startfältet såg ut: många mindre båtar som skulle få problem ute på havet. Självklart har man som skeppare ansvaret för att ställa upp, jag vill absolut, absolut inte friskriva mig från det, och som förhållandena var borde jag inte seglat. Men. Tävlingsledningen visste vilka båtar som anmält sig och ville vara med. Många av dem skulle få problem. Att då starta seglingen med de förhållanden som rådde är för mig att säga antingen att man inte bryr sig om de mindre båtarnas säkerhet eller att man inte bryr sig om att de är med.
    Betydligt mer ansvarsfullt hade varit att ha en reservbana på lut i händelse av “gränsfallsväder”. Det har man ju om det blir litet vind! “Knalten” är alltså inte helig!
    Nästa år kommer jag inte att vara så snabb med att anmäla och betala startavgiften om jag inte känner att vädret är mer lovande. Nu vet jag ju hur LSS resonerar…

    • Johan SWE256 Sep 16, 2012 Reply

      Jobbig tur ni hade, bra att ni kom i hamn. Den prognosen jag läste var från Yr och Yttre Tistlarna den sa konstant över 12-13 m/s över dagen.

      Jag blev väldigt förvånad att man inte blåste av tävlingen. LDSS brukar ta kloka beslut på tisdagsseglingarna när det blåser och har ju gjort det tidigare.

      Sedan var det ju inte vinden som var det värsta, utan vågorna som legat på några dagar.

      Pratade med ett par Hummerfiskare som anmält till Länsstyrelsen att deras tinor ligger i över sista dagen. De hade försökt att ge sig ut för att få upp tinorna, men gett upp. Länsstyrelsen hade sagt att det inte är meningen att de riskera sina liv för att få upp sina tinor i tid, men att det är bra att man meddelar det…

      Vi ses nästa år på Höstknalten för det är normalt sett en riktigt bra tävling som är värd att återkomma till!

      • Mikael Vesala Sep 17, 2012 Reply

        Johan: Jag har förstått att det blev en blåsig tillställning och att det var läge att överväga att segla eller inte, men jag tycker det finns starka skäl att inte lasta över beslutet på klubben. Om man lyfter blicken lite längre än den omedelbara säkerhetsaspekten, så ska man vara medveten om att för varje litet krav man ställer på en klubb gällande ansvar och säkerhet så slår det tillbaka på oss seglare med ökade krav på säkerhetsprylar och utbildningar och annat som gör seglandet mer tungrott. Sen tror jag att ju mer ansvar som läggs på klubbarna ju mindre ansvar tar seglarna själva på lång sikt. Till slut tar alla mer eller mindre för givet att det är ok att segla bara för att tävlingsledningen har skickat iväg båtarna..
        Nej, jag tror det är bättre att det är skepparens ansvar helt och hållet att avgöra om det är lämpligt att segla eller inte. Vi är alla olika och det som är helt vanvettigt för en människa är en spännande utmaning för en annan. Det är min övertygelse att vi blir bättre seglare om vi lär oss att ta det ansvaret själva, och inte förlitar oss på klubbar eller förbund, dom ger oss bara fler trubbiga påbud eller regler, för ingen vill egentligen stå där i klubben med eget ansvar! Så min paroll får bli ” frihet under ansvar”…

        • JIMMY Sep 17, 2012 Reply

          +1

        • Ulf Palm Sep 18, 2012 Reply

          Eftersom jag yttrade mig tidigare känner jag att jag vill gå i svaromål här.

          Jag vill absolut inte lasta över ansvaret att besluta om man ska segla eller inte på arrangörerna – ett sådant beslut måste alltid ligga på den enskilde skepparen. I mitt eget fall skulle jag ha valt att inte segla. Fel av mig där. Jag vill också påpeka att jag inte upplevde att vi hade problem förrän vi verkligen hade det. Innan dess tyckte jag att det flöt på rätt OK även om det var stökigt. Delar av min besättning har troligen en annan åsikt ;)

          Det jag menade var att som förhållandena nu var med en kulingnatt innan seglingen och hårda vindar hade det kanske varit mer ansvarsfullt att ha en annan bana på lut, precis som man har om det blir lite vind. Detta eftersom det i startfältet fanns flera mindre båtar som, man kunde anta, skulle få vissa problem i den hårda vinden och den stökiga sjön. Facit visar ju att det inte bara var de mindre båtarna som hade dessa problem. Alternativet äv väl annars bli att rekommendera att de mindre båtarna inte bör anmäla sig. Samtidigt inser jag att det inte är ett lätt beslut för en tävlingsledning att ta. Knalten är ju delvis en havskappsegling och då får man kanske räkna med en del stök. Poängen här måste nog ändå bli att titta på hur startfältet ser ut och därifrån fatta ett beslut. Jag hade i alla fall uppskattat en alternativ bana. Men det är min åsikt.

          Med detta sagt vill jag ändå framföra ett STORT tack till LSS för ett trevligt arrangemang (jag gjömde visst det i mitt förra inlägg). Jag hoppas att jag kan vara med nästa år – men jag kommer att avvakta med anmälan och betalning tills jag “gillar” väderprognosen. Jag ser också fram emot den utlovade “Trubaduren” till våren!

          • Hannu Sep 18, 2012

            Jag kan ju säga att jag aldrig gått ut med detta vädret med en 8 åring ombord när man har valet att stanna i land.

        • Johan SWE256 Sep 18, 2012 Reply

          Micke: Jag har aldrig velat ta i från seglarna sitt eget ansvar. Nu säger man själva vid registereringen dagen inan att det inte blir någon tävling om prognosen lyder på över 12 m/s. Prognosen för Tistlarna löd på 13-14… :)

          • Patrik Måneskiöld Sep 18, 2012

            De tre olika prognoser jag såg pekade mot 9-11…

          • Johan SWE256 Sep 19, 2012

            Jag följde vädret och de olika prognoserna från kl 5 och det stod klart redan vid åtta att prognoserna som sa lägre än 10 var fel. Det blåste konstant över tolv på de vindmätare jag höll koll på i Göteborgs skärgård. Det var markant skillnad från t ex DMIs prognos som man lämnade kl 5:00, den var konstant fel. De missade var vinden skulle komma med drygt halva Halland. Det visste LDSS, men de trodde inte på den prognosen som YR hade, trots att jag visade dem denna. Den fick de reda på mig kl 7:45 då jag ringde och undrade om det verkligen skulle bli tävling. Så att turen från Björlanda till Långedrag inte var förgäves.

            Kollade in på sjöräddningen vad som hände de här dagarna. Det var ett roderhaveri som fick den följden att segelbåten sjönk vid Väderöarna i måndags (framgår inte vad det var för båt). En man föll i vattnet utanför Lysekil från en IF-båt som fått roderhaveri och gled in mot klipporna. Om det inte varit tävling så hade troligtvis ingen gett sig ut i de vågorna och vinden. Möjligen en vågsurfare som äntligen fick se fina vågor i Sverige.. :)
            http://sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Organisation/Affarer/Sjo–och-Flygraddningscentralen/JRCC-Online/IF-bat-med-motorhaveri-driver-mot-klipporna-2-pob/

            http://www.sjoraddning.se/jrcc/norsk-segelbat-med-roderhaveri-vaderoarna/

            Jag stötte på en man i båtaffären i våras som enligt affären är expert på båtrenoveringar sa att många av de nyare båtarnas genomföringar är av riktigt dålig kvalité och att det är lätt att de nya kulventilerna spricker i kylan under vintern. Det är inte alla som har koll på dessa på nyare båtar. Han har sett flera alldeles nya fräscha båtar fått läckande kranar. Nu är ju inte sannolikheten att genomföring ska gå sönder just under en tävling, men nu kan det där osannolika ögonblicket skulle inträffat i lördags. Det var ju ändå riktigt hårt tryck på grejerna i vind och vågorna í lördags. Det är ju inte helt osannolikt att någon hade fått masthaveri, någn hade fallit överbord, någon fått roderhaveri eller fått en massa vatten i båten i misslyckat slag eller i en av de vågor som bröt med våldsamkraft runt omkring oss. Det är inte okomplicerade farvatten just runt Tistlarna.

            Jag upplevde att att tävlingsledningen kände tryck att de skulle skicka i väg oss, annars skulle en del bli besvikna. “Det är inte lätt att göra alla nöjda”. Jag tror en del arrangörer gärna hellre skulle vilja kunna hänvisa till en regel där man inte seglar om det blåser X m/s eller ha en reservbana vid hårda vindar eller tuffa förutsättningar vid skärgårdstävling där olika båttyper tävlar mot varandra i en cup.

            Jag har ju ingen personlig vinning av att tävlingen skulle ställts in utan tvärtom. Jag tycker det hade varit sunt!

          • Johan SWE256 Sep 19, 2012

            *IF:n fick motorhaveri… + lite annat…

          • SWE54 Sep 19, 2012

            Så här såg prognoserna ut från klart.se och yr.no veckan före start

            http://picasaweb.google.com:80/m/viewer#album/Banner28SWE54/5789773262985953041

          • Johan SWE256 Sep 19, 2012

            Länkten fungerar inte för mig.
            Du menar att jag skulle hittat på Yr’s prognosen jag visade för tävlingskommittén (TK) på morgonen? Skojar du?

          • SWE54 Sep 19, 2012

            Skickade från telefonen och det blev kanske inte helt rätt.
            Jag menar ingenting. Jag såg ingen prognos på yr över 11 m/s dom närmsta dagarna före. Det visar ju bara på problemet med en absolut gräns. Ska man ha det så måste man ju också ange vilken prognos man går efter. Just i det här fallet så saknade jag skepparmötet. Då hade det ju funnits en möjlighet att diskutera saken.

        • Leino Sep 18, 2012 Reply

          +1

        • Carl Fjällman Sep 19, 2012 Reply

          +1
          Beslutet att segla måste ligga på skepparen, vem annars vet hur bra båt och besättning klarar vind och sjö ?

          • Johan SWE256 Sep 19, 2012

            Jag skulle gott kunna + med jag också, för jag har inte sagt något annat. Jag trodde att vi höll på en sport där det ska vara hyggligt lika villkor och inte att en stor del av startfältet står på land. Sedan ligger en prognos och vädret över den gräns arrangören själva har satt och använt sig av tidigare. Det finns väl ingen sport där deltagaren ställer upp på eget ansvar, men tävlingsarrangören ställer in för att förhållandena är för dåliga? Nu sätter jag punkt, jag tycks vara helt ensam om denna uppfattningen i alla fall som vågar stå för det. Väl mött på lördag! :-)

      • Bertil Sep 18, 2012 Reply

        Hej Johan,

        funderade bara på vilka hummerfiskare du pratat med ! eftersom det är förbjudet att fiska hummer innan den första måndagen efter 20 September

        • Johan SWE256 Sep 18, 2012 Reply

          @Bertil, är det så? Jag kan inget om fiske är det månne något annat redskap som ska upp före hummerfisket? Jag är väl lättlurad när jag pratar med ett par i hamnen. Men det var så de sa.

        • Johan SWE256 Sep 18, 2012 Reply

          @Bertil… Nu har jag kollat upp det med Lagstiftningen. Det är redskapsförbud fram till Hummerpremiären från den 15 september. Så jag kunde lita på dem.

  11. Stefan A Sep 16, 2012 Reply

    Blöt, blötare, Blur…  ;)

  12. Joakim Axelsson Sep 16, 2012 Reply

    Skulle nog tro att 707 besättningen var blötare=).
    Mvh Joakim

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 16, 2012 Reply

      Det tror jag helt säkert. Imponerande seglat av dem och alla andra i mindre båtar.

      Jag förstår de som tyckte det var för tufft. Men med vetskapen om att kryssen var mycket kort så var det smart att segla konservativt för att spara på besättning och material.

  13. Bertil R Sep 16, 2012 Reply

    Vi lyckades få ihop en film som kanske kan vara en fingervisning om förhållandena, dock är film och verklighet annorlunda, men även om det var tufft var det seglingsbart då vi kunde hålla både fart och höjd, visst kanske inte så mycket kappsegling med tanke på lite kryss ( kanske var tur i den sjön ), vi stagvände en gång efter Knalten på layline och lyckades hålla höjd till Vanguards grund,
    håll till godo med X3M´s resa
    http://www.youtube.com/watch?v=_YwtUXmP_BM&feature=youtu.be

    • z Sep 17, 2012 Reply

      Här var det jag tyckte storskotandet kunde analyseras lite, är han väldigt trött, skotarn?

  14. SWE54 Sep 17, 2012 Reply

    Synd att man inte kan se den på smartphone bara…
    Jag och Rolf i Banner 28.an tyckte att det gick helt ok att segla. Visst var det hårt och med det gamla cruisingstället var det svårt att hålla fart över vågorna ibland. Fockvagnen gav upp och skenan böjde sig rejält av lasten men i övrigt inga problem. Ja förutom en rejäl brottsjö rakt in i sittbrunnen som spolade ner mig i vattnet på läsidan men med lite hjälp så var jag uppe igen inom 60 s. Ingen skada skedd och jag bytte väst och vilade mig lite så körde vi på. Resten gick fort och ärtor med punsch satt ju perfekt efter den här dagen. Då skulle man bara hem till Björlanda ige…:)
    /Micke

  15. z Sep 17, 2012 Reply

    ni skulle kunna analysera hur ni arbetar med storskotet, och varför inte fundera på att lovartsskota folken.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 17, 2012 Reply

      Svenske mästaren i Starbåt hade lite svårt på storen, så han tar säkert emot alla tips.

      Vi pratade om att lovartsskota, men bestämde oss för att inte göra det. I dessa förhållanden så kör Fredrik vagnen lika mycket som skotet och jag ville inte ha mer komplexitet än nödvändigt i dessa förhållanden. Dessutom växlar vi mellan skot på skenan och i railen. Keep it simple…

      • Z Sep 17, 2012 Reply

        Felklickat härifrån, jag menade ombord på x3m. Ska analysera mitt klickande.

      • Henrik Sep 17, 2012 Reply

        Varför inte köra vagnen i lovart också? Har ni samma gubbe till både vagn och fockskot, hinner han med det? Delar man upp detta jobb blir det ganska komplext i huvudet på vagngubben då det blir mycket indata som avgör vart den ska, men med lite övning funkar det. Hur står toppen, hur lutar vi, vad gör skotgubben…

  16. Bertil R Sep 17, 2012 Reply

    anledningen till att storen inte skotades tillräckligt var att vi körde med den gamla slitna storen, dessvärre började den sköra så vi var försiktiga med att öka pressen, allra helst med tanke på att den ” nya ” storen skörades i akterliket vid hårdvindstorsdag i Björlanda ( se länk http://www.youtube.com/watch?v=uuzMCR2F-rs&feature=relmfu
    lovartskotning av focken hade varit att föredra med tanke på att vi var få gubbar på railen, sanningen är också att båttypen är ny för oss i år så vi praktiserar och lär

    • Z Sep 17, 2012 Reply

      Aha.

      • schvidja Sep 18, 2012 Reply

        Det här ger blur en ny dimension, man filmar lite när man seglar, lägger upp en länk på blur och plötsligt kan man få trimtips från en massa duktiga seglare.

  17. Johan SWE256 Sep 19, 2012 Reply

    Helt appropå ingenting… ;)
    – Tävlar man bryr man sig inte om det regnar blåser eller om det är busväder!
    http://kappsegling.wordpress.com/2012/09/19/sicken-small/

  18. Author
    Peter Gustafsson Sep 19, 2012 Reply

    Vi funderade också allvarligt på att bryta…

    Men då för att falla 30 grader och sätta gennakern :-) Att få segla riktig undanvind i de där vågorna hade varit obetalbart. +20 knop lätt. Och alla nya ombord suktade efter lite ordentluiga surfar. Men vi höll oss i skinnet.

    Och det hade ju varit jobbigt att segla hem igen efter att ha landat i Bua eller nåt annat konstigt ställe…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.