Skip to content

72 Comments

  1. Per
    Dec 19, 2012 @ 09:27

    Nästan så att man skulle vilja ha en av varje.

    Reply

  2. Andreas i HP
    Dec 19, 2012 @ 12:02

    Dufour 36 Perf
    Hur är den i prestandan? planar den på undanvinden?
    Har inte sett den ännu i verkligheten
    Någon som seglat den?

    Reply

    • JIMMY
      Dec 19, 2012 @ 16:06

      Många har väldigt liberal syn på ordet “plana”, inte minst tillverkarna själva :)

      Dock är den korrekta definitionen på planing när mer än halva båtens deplacement supportas av hydrodynamiskt lyft (till skillnad mot hydrostatiskt lyft som annars är dominant). För de flesta båtar uppstår detta runt Fn ≥ 0,9 vilket för en Dufour 36p skulle motsvara strax över 18 knop.

      Frågan är alltså om en Dufour 36p kan segla i konstant fart över 18 knop på plattvatten utan surf. Tveksamt…

      Reply

      • Ted Lundberg
        Dec 19, 2012 @ 16:49

        +10

        Reply

      • srsseglaren
        Dec 19, 2012 @ 17:03

        Det var en bra definition var hittar man den ?
        I roaring 40´Forties är det förmodligen inga problem att hålla det i snitt ?
        En gissning är att läget blir olika beroende på vikt,segelyta och konstruktion ?
        jmf BR 23 ?
        Expressen är kanske inte den bästa på planing möjligen kommer Tabasco 26 upp ngt lättare ?
        Men även en Comfort 26 ser inte ut att plana men kan nog vara snabbare än en Express på hård undanvind ?

        Reply

      • Bosse
        Dec 19, 2012 @ 17:08

        Hur fick du fram det? 18 knop?

        Reply

        • JIMMY
          Dec 19, 2012 @ 18:35

          Fn*√(Lwl*9.81)*1.943844

          Fn ≈ 0,9 = planing, förutsatt att skrovet har lite raka linjer som tillåter planing, och inte som min fd Mamba. ;)

          Reply

          • Bosse
            Dec 19, 2012 @ 19:15

            Trodde att den prismatiskacoffesienten och deplacement påverkade. Imoca kan man ju tro att de planer tidigare än 23knop.

          • JIMMY
            Dec 20, 2012 @ 00:21

            Peter Norlin brukade säga: Allt hänger ihop.

            Den prismatiska koefficienten har inte så mycket med planingsegenskaper att göra, det som är viktigt är raka linjer mot aktern, på en linjeritning kallad “vertikaler”. Men desto rakare linjerna är i bottenkurvan desto högre blir oftast den prismatiska koefficienten eftersom den beskriver volym i ändskeppen.

            Här är en linjeritning på Rambler 100 som har extremt raka vertikaler mot aktern (tänk att man skär en limpa på längden istället för tvären) och den har verkligen förutsättningarna för att studsa fram som en macka! :) http://www.voilesetvoiliers.com/media/deliacms/media//103/10370-a6d3c1.jpg

            Låg vikt gör att det inte går åt så mycket energi för att få upp båten i planing men även tunga båtar kan plana, bara linjerna är raka och det finns tillräckligt med kraft!

            En bred, platt och lätt båt likt en IMOCA 60 har stor flat yta som genererar mycket vertikalt lyft och därav är det nog inte omöjligt att en sådan uppnår planing, per definition, vid något lägre farter än Fn ≈ 0,9. Motsatsen är katamaraner med sina slanka skrov, de planar inte per definition, även om de går mycket fort. De har inte tillräckligt med yta för att lyfta upp läskrovet på vattnet.

            Men genom att använda Fn ≈ 0,9 som tumregel för hyfsat normala båtar så förstår man att det inte är så vanligt med planande kölbåtar, det krävs rätt höga farter för att lyfta ett skrov ur vattnet till hälften eller mer.

            Halvplaning innebär ca 30% hydrodynamiskt lyft vilket uppstår runt Fn ≈ 0,7 och uppstår i så fall runt 14 knop för en Dufour 36p, vilket inte alls är orimligt att uppnå för en sådan båt. Då har den fint släpp i aktern!

            Fn = 0,35 är annars ett bra tal att komma ihåg då detta är farten som de flesta vanliga kölbåtar kryssar i. Lättare båtar med mycket stabilitet typ V.O.70, IMOCA 60 etc kan kryssa ännu snabbare, upp till Fn = 0,4 vilket motsvarar skrovfart.

            Så nästa gång när någon påstår att en viss 10-metersbåt utan extremt låg vikt och massor av rätande moment kryssar i 7,2 knop så är det ju enkelt att kolla om det är rimligt… ;)

          • Bosse
            Dec 20, 2012 @ 10:16

            Ja, så är det ju, Allt hänger ihop.

            Känns ändå som att PC påverkar mycket. Med en hög PC så blir det ju raka linjer. Finns ett diagram i PYD med PC och Fn. Rambler 100 ligger säkert uppåt 0,8 i PC, särskilt som aktern ligger under vattenytan.
            En båt som kränger ger oftast eller alltid ett lägre PC vilket ger lägre Fn och lägre fart pga av mer vågbildning, eller snarare djupare våg som då blir mer bromsande, eller?

            Så tolkar jag det, högst ovetenskapligt.

          • JIMMY
            Dec 20, 2012 @ 15:52

            Cp kan påverkar en hel del men det gäller främst runt deplacementfart, när det sedan går fortare handlar det mer om linjer som skapar mycket hydrodynamiskt lyft och Cp får bli vad det blir.

            Här är en Prototyp som jag ritade, just designad för att inte ha någon planingströskel och gå snålt. Den går i halvplaning Fn runt 0,7 och det är linjerna i aktern som är nyckeln, jag tog inte alls hänsyn till Cp: http://blur.solidtango.com/embed/4cawpp3jgp?

            Alltså tycker jag att det kan vara ganska missvisande att bara kolla på prismatisk koefficient (Cp) då den bara är en jämförelse av båtens totala volym i förhållande till största sektionsarean multiplicerat med vattenlinjelängden. Det säger liksom ingett om hur raka vertikalerna är i aktern. Ska man hårdra det så är det bara aktern som spelar roll för planing: http://4.bp.blogspot.com/_bN9se-ul_aE/TL7V1-C4ELI/AAAAAAAACw0/-XxsGCzubkc/s1600/Outboard+on+table.JPG

            Det går även utmärkt att trycka in rätt mycket volym i ändskeppen och fortfarande har runda former, alltså inte speciellt raka linjer som underlättar planing.

            Men när jag konstruerade min IOM “Hellboat” som går i deplacementsfart så var jag noga med att få rätt Cp. Den har dessutom högre Cp vid krängning vilket var en viktig “feature” som jag ville testa.

          • Erik Barkefors
            Dec 20, 2012 @ 16:56

            Vilken fin bord-läggning ;-)

          • JIMMY
            Dec 20, 2012 @ 17:06

            Erik, man ska va snäll på Julen! :)

            (Skulle ju bara testa konceptet, hur noga måste man vara?)

          • Erik Barkefors
            Dec 20, 2012 @ 18:24

            Jag får väl formulera om den:
            JIMMY, jag gillar verkligen din bordläggning!
            Vad hade du för namn på den?

          • JIMMY
            Dec 20, 2012 @ 18:28

            “Quick N’ Dirty”

          • Bosse
            Dec 20, 2012 @ 23:03

            Funkade det bra med högre Cp vid krängning på Hellboat?
            Skissar lite på en båt som har samma Cp från 0 till 15 graders krängning-0,6.

          • JIMMY
            Dec 21, 2012 @ 15:21

            Som alltid är det en “trade off” man får göra. Mitt mål var att fokusera på kryssegenskaper i sjögång och optimerade Cp för det. Samtidigt ville jag ha ännu lägre Cp när det var lite vind och båten seglade mer upprätt och långsammare. Effekten blir förståss att båten har för låg Cp på undanvind när det trycker på. Men jag prioriterade att komma först till kryssmäket, då brukar resten lösa sig och man fastnar inte i trafikstockningen som sedan följer. Båten har seglat fyra SM och bara missat guldet en gång, att det då blev silver berodde nog mest på att den arrogante skepparn sjösatte båten för första gången på säsongen på startdagen för SM. Båtfart kan bara reparera för så mycket orutin…

      • Andreas i HP
        Dec 19, 2012 @ 21:08

        För vår del räcker det med 18 knop i surfar för att bli glad!
        Men vi upplever att redan vid 13-14 knop lyfter vår båt…kanske inte till planing enligt din definition, men till en lätt/go känsla.

        Vad kallas det när man seglar fortare än vattenlinjelängden men inte per definition planar?
        -halvplanar?
        Skit samma för min del, jag menar när den går över en tröskel vid 9knop o sedan bara ökar allteftersom det blåser mera o vattnet lutar mera…

        På vår förra båt var det ofantligt svårt att komma över 11,5 knop medans nu är man i de farterna betydligt oftare trots mindre båt

        Kul att höra att den seglar bra, den ser najs ut o lite mera sportig än tex Elan350. Någon på västkusten som man kan få e den i sommar?

        Reply

        • Anders Nilsson
          Dec 19, 2012 @ 22:37

          Andreas
          Ska du hänga med ner på Dusseldorf?

          Reply

          • Andreas i HP
            Dec 20, 2012 @ 17:18

            Låter intressant Anders, skall kolla på det, när e det? 19/1?

          • Anders Nilsson
            Dec 20, 2012 @ 17:58

            Andreas
            Du kan kontakta mig på sundetregatta@hotmail.com så bestämmer vi sen.

    • Peter Gustafsson
      Dec 19, 2012 @ 17:07

      Vad man kan säga är att Dufouren seglades bra och placerade sig i topp på ÅF Offshore Race tillsammans med Farr 30, en hottad Luffe 40 och Blur så klart ;-) Och man seglade snabbt i hårdare undanvind.

      Av många nylanserade “fetare” båtar så är man väl den som tydligast visat att man kan göra resultat. Kan ju ha lite att göra med besättningen också?

      Reply

      • Anders Nilsson
        Dec 20, 2012 @ 13:18

        Eller SRS-talet. :-D

        Reply

        • Pelle P
          Dec 20, 2012 @ 14:23

          Va rolig du är Anders!! LOL
          Kanske bäst att vi alla går över till DH, indelas i femtioelva olika “löb” (+ att alla X-båtar har egna “löb”)…:-D

          Reply

          • Anders Nilsson
            Dec 20, 2012 @ 14:30

            I DH vinner nästan alla så få är missnöjda. :-)

            Det är bra för breddseglingen. ;-)

          • Pelle P
            Dec 20, 2012 @ 14:43

            Ha Ha, god jul Anders!

          • srsseglaren
            Dec 20, 2012 @ 15:21

            Loving it, att man inte fått in det :-)

  3. Mats V
    Dec 19, 2012 @ 14:31

    Bollen är upplagd på straffpunkten, Peter… ;-)

    Reply

    • Pelle P
      Dec 19, 2012 @ 16:42

      LOL! vilken “Peter”???

      Reply

      • srsseglaren
        Dec 19, 2012 @ 16:44

        +10

        Reply

      • Mats V
        Dec 19, 2012 @ 19:56

        You tell me, Pelle… ;-)

        Reply

        • Pelle P
          Dec 19, 2012 @ 20:06

          By the way; Mats W, är det X332:a som gäller nästa år?

          Reply

          • Pelle P
            Dec 19, 2012 @ 20:07

            V skulle det vara, inte W!

          • Mats V
            Jan 10, 2013 @ 00:52

            Det blir det, Pelle – den biter fortfarande ifrån bra. Missarna står vi själva för. :-)
            Sen kanske det blir lite annat också.

    • Peter Gustafsson
      Dec 19, 2012 @ 19:57

      Det här med att alla talar i gåtor. Vad är det med det egentligen?

      :-)

      Reply

  4. Peter Gustafsson
    Dec 21, 2012 @ 17:25

    Key West http://www.yachtscoring.com/current_event_entries.cfm?order=make

    J/70 = 38 båtar
    Melges 24 = 24
    Melges 32 = 11

    Reply

    • JIMMY
      Dec 21, 2012 @ 17:28

      Grymt imponerande att det har blivit en så stor klass på så kort tid, vad är hemligheten?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 21, 2012 @ 17:32

      Jag tror familjen Johnstone har bra koll på läget med >7.000 byggda båtar varav de allra flesta precis i det här segmentet med J/24, J/22 och J/80.

      “Stick to what you know” som det brukar heta…

      Reply

    • Feffe
      Dec 22, 2012 @ 09:16

      38 båtar är ju imponerande men egentligen blekt om man jämför med introduktionen av CB66 när det begav sig. Jag var skeptisk till båten men köpte en när klassen dessvärre började avstanna. Synd att den kom av sig, konceptet var ju helt rätt.

      Jag hade en av de nyaste båtarna och kvalitetsmässigt var den riktigt bra, rolig att segla och enkel att äga och sköta om. J70 är ju egentligen precis samma sak, det som gör den intressant är ju det internationella motståndet. Om det ska vara den eller Melges 20 man ska segla är ju en smaksak men jag tror inte att det kommer att funka med båda klasserna i Sverige. Vi köper en Melges 24 om det ska bli sportbåt igen, tycker den känns hetast.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 22, 2012 @ 10:34

        “Blekt” jämfört med CB66? Jag kan inte hitta resultaten från 2005, men CB-66 har legat konstant mellan 20 och 30 båtar från start. Aldrig fler. Men med Landrover-cupen så kom man igång mycket starkt.

        Att J/boats 9 månader efter att första båten sjösattes har sålt 250 båtar och samlar 38 båtar i Key West är nästan otroligt i det ekonomiska klimat som råder? Jag tror nog att man får ihop 20+ båtar till Spi Ouest och redan nästa år körs EM på Gardasjön.

        Reply

        • Feffe
          Dec 22, 2012 @ 11:04

          38 båtar i USA kontra 30 i Sverige är väl då inte skitimponerande ? 250 sålda båtar på 9 månader är ju dock bra med tanke på hur det ser ut i världen.

          Reply

          • Feffe
            Dec 22, 2012 @ 11:20

            Å andra sidan verkar ju de hetaste klasserna i USA samla runt 40 båtar på en bra regatta just nu.

            http://www.melges20.com/?p=news/&id=1393

          • Peter Gustafsson
            Dec 22, 2012 @ 11:31

            Andra året, 2006 var man typiskt 20 båtar på cupracen och SM. Var man verkligen 30 första året?

          • Feffe
            Dec 22, 2012 @ 11:52

            Det var ju mycket båtar ute och snurrade på lån etc. Det pratades ju om 100 sålda på väldigt kort tid. Min var skrov runt 130 och tillverkad 2006 har jag för mig. Vet inte hur många man var som mest men drygt 20 borde det ju varit ?

            Ska J70 eller Melges 20 bli en klass i Sverige måste man ju hamna där ganska fort. Det innebär nog att det ska säljas runt 40-50 båtar för att säkra den nivån. Målgruppen lär ju hänga här på Blur så vem öppnar lädret först ? :-)

  5. Realist
    Dec 22, 2012 @ 00:07

    4st j80, inga j22, inga j24, inga melges20, inga viper etc. där har du sanningen

    Reply

    • Anders Nilsson
      Dec 22, 2012 @ 09:09

      ca 120 anmälda – Peter G räknade upp halva fältet.
      Neråt spiral? Känns nästan som klasserna inte vill vara med.
      Vad har hänt med Key West Race Week?

      Reply

      • Patrick L
        Dec 22, 2012 @ 09:29

        Ekonominedgång tror jag, det är både dyrt att ta sig dit och dyrt att bo. Vi hade en diskussion i int Farr 30-förbundet, där de flesta aktiva valde bort KWRW för att segla VM i Newport då man inte har råd att göra både och.

        Reply

  6. Erik Barkefors
    Dec 22, 2012 @ 11:24

    J/70 ser kul ut och tänket känns rätt med trailerbar båt som kan stå på land och att man kan sjösätta den själv utan kran.
    J/Boats har en fin tradition med J/24, J/22 och J/80 så det är säker lätt att bilda fleets på många orter. Det skulle förvåna mig om inte J/70 finns med på ISAF:s av godkända klassregler till säsongen 2013.
    CB66 är säkert en OK båt men jämförelsevis är det en nationell/regional företeelse. Melges 24 är en mer “atletisk” båt med fler i besättningen och potatissäcksburkning som inte attraherar oss 55+are. Lillasyster Melges 20 blir nog en tuffare konkurrent liksom de gamla internationella klasserna SB3, Soling m fl.
    För mig personligen så verkar J/70 vara en av de bästa båtarna att satsa på om man vill segla trailerbar entyp hemma och internationellt samt även någon SRS-segling. W2SB kanske den inte klassar in för men Gotland Runt verkar enklare att få vara med på ;-)

    Reply

  7. Gerhard
    Dec 22, 2012 @ 11:46

    För M20 så tror jag det beror på att dom föredrar att segla i Miami den 7-9 januari i Miami Winter Series som har blivit en mycket trevlig regatta med bl.a. Starar, Viper, Melges 20, brukar även vara med några förskrämda J24:or

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 22, 2012 @ 12:10

      42 st Melges 20 med bl.a. Barking Mad, Stig och Samba Pa Ti på linjen. Antagligen svårare att vinna än VM i Farr 30 eller 40 :-)

      http://www.yachtscoring.com/current_event_entries.cfm?eID=737

      Jag hade kunnat leva med bägge uppläggen.

      Reply

      • Feffe
        Dec 22, 2012 @ 12:53

        Vad får man slanta för en M20 ?

        Reply

        • Gerhard
          Dec 22, 2012 @ 14:22

          Vet inte men kolla med Philip, han borde ha koll på vad som finns. Philips kompis Michael Wolf som gastar Stu i Stare säljer Melges och hjälper till med proffs besättningar

          Reply

        • Patrik A
          Dec 22, 2012 @ 15:37

          M20 är någonting riktigt fräckt från Marström ;-)

          Reply

          • Gerhard
            Dec 22, 2012 @ 19:03

            Nästan som MS20 från Marieholm, som jag förövrigt också har en!!??

        • Pelle Lindell
          Dec 23, 2012 @ 08:09

          Beggade annonseras för runt 35000$ i USA.

          Reply

      • Gerhard
        Dec 23, 2012 @ 09:54

        Jag skall ner till Miami och kolla på regattan! Skall titta närmare och lära mig mer om Melges 20 och Viper för att se och höra om dom är lika roliga som Staren att segla?

        Reply

  8. Peter
    Dec 22, 2012 @ 16:47

    någon som v mer om 747 OD?

    Reply

  9. Peter
    Dec 22, 2012 @ 16:47

    v = vet naturligtvis

    Reply

  10. Peter
    Dec 22, 2012 @ 18:36

    ingen som har informatin om 747 här? Frågan avser naturligtvis båttypen och inte flygplanstyp.

    Reply

  11. srsseglaren
    Dec 22, 2012 @ 19:47

    Kan det vara denna ?
    http://www.youtube.com/watch?v=iokV8yyj_Ek

    Finns även en prototyp minitransat 747 med vingmast och scow för, men ännu ej OneDesign ?
    http://www.youtube.com/watch?v=0vRt2Om4H8s

    Reply

    • Peter
      Dec 22, 2012 @ 23:26

      det var båttypen i fösta videon. Jag såg även att båttypen hade en egen klass på Spi quest fram till 2008. i år kom en på plats 9 av 32 i IRC 4. Finns några båtar till salu i europa och de verkar vara intressanta.

      jag skulle vilja veta mer om båtttypen då jag har svårt att hitta info.

      Reply

  12. Erik Barkefors
    Dec 26, 2012 @ 13:01

    Nawiatr 700 kanske är en budgetvariant av J/70 som ger lika mycket?
    http://nawiatr.com/en/nawiatr700.html
    Video: http://www.facebook.com/photo.php?v=108063469364861

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 26, 2012 @ 15:41

      “Ger lika mycket” beror ju på hur man ser det? Några saker som man kanske inte får:

      – chans att segla entyp/mästerskap
      – beprövade designer från segelmakarna
      – trimguider/tips
      – beggade segel
      – klassförbund
      – reservdelar/uppbackning
      – andrahandsvärde

      Jag är helt säkert på att det är en bättre affär att betala lite mer för en Melges eller J när det är dags att annonsera ut den. Det finns en anledning till att Blocket är fullt av uddabåtar men man kan inte hitta en enda J/80 eller Melges just nu.

      Reply

  13. Peter Gustafsson
    Jan 9, 2013 @ 12:57

    J/70 Provsegling Marstrand

    Nu ha vi fått hit våra efterlängtade J/70:or, då sommaren närmar sig med stormsteg så startar vi tidigt om vädret håller i sig. Vi kommer att ha provseglingar med J/70 i Marstrand den 19-20 januari.

    Föranmälan krävs, kontakta oss senast 17 januari för att boka tid .

    Peter Johansson 0735-430 800
    peter.johansson@marstrandyachts.com
    Jan Nilsson 0760-244 077
    jan.nilsson@marstrandyachts.com
    Fredric Nilsson 0706-245 924
    fredric.nilsson@marstrandyachts.com

    Reply

    • Mats V
      Jan 10, 2013 @ 00:46

      Dyker de upp i Stockholm också?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.