Scandinavian Sailboat Show | live

sss-yachtdesign_1850
Update: filmer från dagen finns här. Foton: Stefan Almers, Studio Tranan.

Läs mer om agendan och intressanta frågeställningar här. Tack till Niklas på Sittbrunnen som sänder live.

  • 11:00 Farr Yachtdesign, Britton Ward
  • 12:00 Judel/Vrolijk, Matthias Bröker
  • 13:00 Simonis Voogd, Maarten Voogd
  • 14:00 Stefan Qviberg
  • 15.30 – 17.00 Paneldebatt

Vill ni ställa frågor så lägg en kommentar så försöker jag snappa upp det. Eller Twitter #yachtdesign.

sss-yachtdesign_1856

43 Comments

  1. Johan Lundqvist Jan 12, 2013 Reply

    Vill man chatta med andra som tittar på denna sändning gör man det här: http://sittbrunnenplay.solidtango.com/live/designlordag-2782

  2. Kjetil Jan 12, 2013 Reply

    Veldig bra at dere sender disse presentasjonene “live”. Interessant og lærerikt!

  3. srsseglaren Jan 12, 2013 Reply

    +1

    Efter att ha lyssnat på dom olika designteamen så undrar man hur en poll slutat, om man skulle rösta på att köpa tex en 31´fots båt av ngn av designteamen ?

  4. Erik Wik Jan 12, 2013 Reply

    Någon som vet vilket format de har på de tidigare sändningarna? Funkar inte att se på min android platta.

  5. Johan Lundqvist Jan 12, 2013 Reply

    Missade du dagens livesändning finns en ny chans här: http://sittbrunnenplay.solidtango.com

  6. Claes Hiersemann Jan 12, 2013 Reply

    Tack Peter!

    Jag har haft min iPhone på med Live sändningen vad jag än gjort idag, jobbat, kört bil, handlat, från kl 11 tills nu!

    Grymt BRA gjort, kvalité i allt från själva idén att bjuda in dessa herrar, ditt agerande, alla designers snack som var både seriöst samt lite lättsamt.
    Extra tack till Niklas med produktionen.

    – TACK alla inblandade!

    • JIMMY Jan 12, 2013 Reply

      Kan bara instämma, kanon!

  7. Måns Håkansson Jan 12, 2013 Reply

    Tack för ett bra seminarium, Peter!
    Mycket bra genomförande och proffsig ledning av paneldebatten.
    Får gärna bli fler gånger!

    • Ted Lundberg Jan 12, 2013 Reply

      +1
      Kanon!

  8. Author
    Peter Gustafsson Jan 12, 2013 Reply

    Tack alla som kom!!!

    Rummet rymde 150 personer och vid flera tillfällen var det överfyllt. 1.400 starter av livesändningen är inte heller illa. Vi höll ju på i nästan 6 timmar!

    Det låter som att alla var nöjda, inte minst arrangörerna av mässan. En stor eloge till gänget på Nordic/Elan, Bavaria och Arcona som tagit initiativet till mässan och som visar vad man kan åstadkomma. Varför skall man åka till Älvsjö nu?

  9. Anders Nilsson Jan 12, 2013 Reply

    Riktigt kul att kunna följa det från Skåne.
    Stort tack alla inblandade.

    (Maarten Voogd var bäst men det visste ni väl innan. ;-) )

    • JIMMY Jan 12, 2013 Reply

      Jag tycker även Britton från Farr hade en bra dragning och Qviberg gjorde inte heller bort sig. Som sagt, grymt initiativ!!

      • Anders Nilsson Jan 12, 2013 Reply

        Ha ha – det var väl bara Bergström ridder som saknades.
        Visst är det så. Hela grejen var jättebra.

        J/V undrar jag lite över däremot. Hanse och J/V har ju försökt kopiera SimonisVoogd formspråket på Dehler 29, Dehler 32 och på Dehler 41 utan få till det riktigt så läckert som Dehler 34SV och Dehler 44SV.
        Nya Dehler 38 tycker jag att de gör rätt i att försöka göra något eget.

    • Ulf Brändström Jan 13, 2013 Reply

      +1

  10. Marcus Jan 12, 2013 Reply

    Stort tack för livesändningen och det intressanta innehållet!

  11. Erik Barkefors Jan 12, 2013 Reply

    Sitter just nu och betar igenom sändningarna och tycker det är suveränt. Stort tack till mässan/företagen, Blur-Peter osv för den här chansen!

  12. Bo Bäversjö Jan 12, 2013 Reply

    Mycket bra föreläsning!

  13. Anders B Jan 12, 2013 Reply

    Tack, inspirerande och tydligt. En em när grabbarna fick hålla sig borta från Youtube för att pappas dator inte skulle lagga!

  14. Pelle Jan 13, 2013 Reply

    Tummen upp för detta arrangemang!

  15. Raketen Jan 13, 2013 Reply

    Tack för ett kanon event!
    Det var både kul och lärorikt.
    Dessutom han man med och köpa lite pinaler och kika på båtar!

    Mera av den här varan!

    • Sebastian Reiz Jan 13, 2013 Reply

      Förvånansvärt tyst om flerskrovsbåtar på detta symposium. Kanske för att föreläsarna sponsrades av kölbåtsfabrikanter som Bavaria, Hanse, Dehler och Arcona.

      • Per S. Jan 13, 2013 Reply

        Imponerande teori!
        En annan möjlighet kan ju vara att det inte fanns några flerskrovs konstruktörer på plats!?
        Vi får väl hoppas på att flerskrovs-tillverkare och leverantörer en vacker dag får råd att sponsra ett liknande evenemang.

      • Raketen Jan 13, 2013 Reply

        Njae. Vet inte om jag är så förvånad. Det är väl ingen av konstruktörerna som har “pillat” med flerskrov nämvärt?

        Däremot fanns det det en liten monter i entrén med info med trimmisar. + att det står ett läckert trimmis skrov på utsidan.

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 13, 2013 Reply

        De var ju inbjudna av mässan så de var nog ganska representativa för de båtar som visades – och för den typ av båtar som vi fokuserade på här (30-45 fot cruiser/racers).

        Ambitionen var inte heller att täcka alla båttyper utan att få en insikt i hur våra vanligaste båtar kommer till och hur resonemanget går på varv och designhus.

        Det pratades desto mer flerskrov på World Yacht Racing Forum i Göteborg i december med både Verdier, Juan K och vår egen Kåre Ljung på plats.

  16. Team Dehlerdoris Jan 13, 2013 Reply

    Fantastiskt vilken lördag Peter G. ordnade. Desstom en klart shysst mässa, trots lilla formatet.
    Lite reflektioner:
    Tyckte Stefan Qviberg o Marten Voogt var bästa föredragshållarna.
    Marten Voogt: Intressant om deras utveckling med Far East Boats. Det finns ju faktiskt båtmarknader som växer snabbt mitt i EURO.krisen. Ansåg f.ö. att chines bara är “sexy”. Såg lite besvärad ut när Pacer kom upp.
    JV:Klargörande att dom också jobbar med struktur/förstärkningar/konstruktioner åt varven. Förr gjorde många Naval Architects bara linjeritningar.. resten fixade varvet.
    Farr: Mycket handlade om förenklingar o förbilligande av produktion t.ex. skippa overlapping headsails och enklare/lättare inredningar. Bavaria B-One riktigt strippad för att vara överkomligt för att nå fler kunder “more sailors”.
    Qviberg: Fockbåtars “dilemma” i lättvind o krabb ostkustsjö nämndes åter av Stefan, dessutom har Qviberg klart bäst koll på våra svenska förhållanden framförallt Ostkust. föga förvånande.
    Stefan Q fick också dagens konstigaste fråga; Varför har man inte ett gyro istället för kölballast..?
    Alla pratade om de kompromisser man alltid måste göra på Production Boats.
    Nu finns ju allt o kolla på sittbrunnen.se
    Diskussionen om “grounding” vann Qviberg klart. Vi får helt enkelt ge f-n i att gå på grund. Bättre navigering, sjökortssystem o plotters tyckte Marten Voogt. Kanske ligger nå´t i det också.
    Återigen stort TACK till Blur-Peter till en riktig höjdargrej mitt i Silly Season!
    Stefan K
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  17. Peter A Jan 13, 2013 Reply

    Tack till arrangörerna av mässan. Verkligen flott att gratis bjuda in till detta event! Bra filmat av killarna på sittbrunnen.se, har redan kollat på en “repris”. Grattis till Nordic Yachts som fått en spännande agentur i Far East Boats, skall bli spännande att se 33-fotaren i sommar. Med Simonis-Voogd som designers kan de säkert ge t.ex XP33 en match, speciellt när det kommer till priset!

    • Raketen Jan 13, 2013 Reply

      +1

    • Peter Jan 13, 2013 Reply

      +1

    • srsseglaren Jan 13, 2013 Reply

      Lite förvånande att man väljer en återförsäljare som redan har ett märke som Elan, finns risk för kannibalism om kunderna ?
      Eller också visar det hur säkra Far east är på vem som kommer ut på topp ?
      Det blir en intressant säsong.

      • Peter A Jan 14, 2013 Reply

        Well, båtbranschen följer nog bilindustrin, det finns väll inte en bilhandlare som säljer minst två märken idag… Säljer inte Bavaria återförsäljaren på västkusten 5 märken, Bavaria, Dufour, GrandSoleil, Diva och Campus?!

        • srsseglaren Jan 14, 2013 Reply

          Kända bilmärken brukar välja sina samarbetspartner, finns det ngn återförsäljare med Audi och Volvo i samma hus ?
          Renault vill ogärna blandas med märken med liknande kunder ?

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 14, 2013 Reply

        Jag tycker att Elan och FarEast kompletterar varandra alldeles utmärkt.

        Sedan är det få som går in till en bil- eller båthandlare utan att ha gjort sin research innan. Kunderna läser på och skaffar sig information på nätet, så när de kommer till återförsäljaren så vet de oftast vad de vill.

        En skillnad är att det faktiskt säljs bilar så att man kan bygga en bra business runt ett märke. Så är det inte på marinsidan.

        • Team Dehlerdoris Jan 14, 2013 Reply

          Kollade på Far East 26 i Dusseldorf 2010. Jättefin båt designad av Simonis-Voogt. FE26 har precis som nya FE33:an en relativt brett akterparti utdragen hela vägen, rätt likt D34/D35SV. Inte som på Xp33 som har ett relativt uppdraget akterparti.
          Sant Peter om bilar. En båttillverkare måste göra bra business direkt vid försäljningen. One shot. En biltillverkare säljer ett “frö” som sedan genererar intäkter i minst 15 år via after sales. Mycket stor skillnad alltså.
          Stefan K
          http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      • srsseglaren Jan 14, 2013 Reply

        Finns antagligen fler vinklar på detta också?
        Och resonemanget kan naturligtvis vara helt fel ?

        Ser man på Bavaria och Diva så kompletterar dom varandra ?
        Tidigare såldes Dufour av Beckerbåt.

        Elan kanske är mer en sportig volymsäljare idag, men har uppfattat det som att Far East har samma ambitioner, bla pga utökningen av produktionslokaler ?

        Hanse yachts önskade visst egen marknadsföring ?
        Äger dom fortfarande Dehler ?

        Beroende på förväntad såld volym så kanske det blir tufft med ett märke för de flesta, både för bil och båt agenturer ?

        Det kanske skiljer lite mellan bil och båt även på lönsamhet ?
        På bilsidan så kanske den stora förtjänsten mer ligger på verkstads intäkter än på nybilsförsäljning ? men det kan finnas en stark koppling så att en hög försäljning ger mer verkstadskunder ?

        Det mesta är rena gissningar ?

  18. Mikael Jan 14, 2013 Reply

    Heder åt Peter Blur som arrangerat. Jätteroligt och fantastiskt lärorikt! Jag har en fråga? Staffan Qviberg pratade om en prestandaformel som jag inte hann uppfatta. Andra roten ur…. genom tredje roten…. någonting! För en prestanda-cruiser skulle svaret bli ungefär 4.5 om jag minns rätt. Är det någon som kan den? Håller själv på och snidar på en pyttebåt som jag försöker avväga till att bli lagom vild att hantera med liten besättning.

    Mikael

    • Claes Jan 14, 2013 Reply

      Mikael….
      Formeln är: Andraroten av segelytan dividerat med tredjeroten ur deplacementet.

      Volymer är ju kubiska, därav tredjeroten.

      • Anders Svensson Jan 14, 2013 Reply

        Är det skillnad på “andraroten av” och “roten av”?

        • Bosse RJs Jan 14, 2013 Reply

          Samma sak.

    • Bosse RJs Jan 14, 2013 Reply

      Försök hamna uppåt 8 och mycket rätande moment.

  19. Patrik Svensson Jan 14, 2013 Reply

    Tack för ett bra initiativ särskilt att man kunde kolla i efterhand.
    // Patrik

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.