Scandinavian Sailboat Show | live
Update: filmer från dagen finns här. Foton: Stefan Almers, Studio Tranan.
Läs mer om agendan och intressanta frågeställningar här. Tack till Niklas på Sittbrunnen som sänder live.
- 11:00 Farr Yachtdesign, Britton Ward
- 12:00 Judel/Vrolijk, Matthias Bröker
- 13:00 Simonis Voogd, Maarten Voogd
- 14:00 Stefan Qviberg
- 15.30 – 17.00 Paneldebatt
Vill ni ställa frågor så lägg en kommentar så försöker jag snappa upp det. Eller Twitter #yachtdesign.
Johan Lundqvist
Jan 12, 2013 @ 10:35
Vill man chatta med andra som tittar på denna sändning gör man det här: http://sittbrunnenplay.solidtango.com/live/designlordag-2782
Kjetil
Jan 12, 2013 @ 15:08
Veldig bra at dere sender disse presentasjonene “live”. Interessant og lærerikt!
srsseglaren
Jan 12, 2013 @ 15:22
+1
Efter att ha lyssnat på dom olika designteamen så undrar man hur en poll slutat, om man skulle rösta på att köpa tex en 31´fots båt av ngn av designteamen ?
Erik Wik
Jan 12, 2013 @ 15:57
Någon som vet vilket format de har på de tidigare sändningarna? Funkar inte att se på min android platta.
Johan Lundqvist
Jan 12, 2013 @ 16:56
Missade du dagens livesändning finns en ny chans här: http://sittbrunnenplay.solidtango.com
Claes Hiersemann
Jan 12, 2013 @ 17:08
Tack Peter!
Jag har haft min iPhone på med Live sändningen vad jag än gjort idag, jobbat, kört bil, handlat, från kl 11 tills nu!
Grymt BRA gjort, kvalité i allt från själva idén att bjuda in dessa herrar, ditt agerande, alla designers snack som var både seriöst samt lite lättsamt.
Extra tack till Niklas med produktionen.
– TACK alla inblandade!
JIMMY
Jan 12, 2013 @ 21:20
Kan bara instämma, kanon!
Måns Håkansson
Jan 12, 2013 @ 18:07
Tack för ett bra seminarium, Peter!
Mycket bra genomförande och proffsig ledning av paneldebatten.
Får gärna bli fler gånger!
Ted Lundberg
Jan 12, 2013 @ 20:27
+1
Kanon!
Peter Gustafsson
Jan 12, 2013 @ 19:03
Tack alla som kom!!!
Rummet rymde 150 personer och vid flera tillfällen var det överfyllt. 1.400 starter av livesändningen är inte heller illa. Vi höll ju på i nästan 6 timmar!
Det låter som att alla var nöjda, inte minst arrangörerna av mässan. En stor eloge till gänget på Nordic/Elan, Bavaria och Arcona som tagit initiativet till mässan och som visar vad man kan åstadkomma. Varför skall man åka till Älvsjö nu?
Anders Nilsson
Jan 12, 2013 @ 20:14
Riktigt kul att kunna följa det från Skåne.
Stort tack alla inblandade.
(Maarten Voogd var bäst men det visste ni väl innan. ;-) )
JIMMY
Jan 12, 2013 @ 21:24
Jag tycker även Britton från Farr hade en bra dragning och Qviberg gjorde inte heller bort sig. Som sagt, grymt initiativ!!
Anders Nilsson
Jan 12, 2013 @ 23:05
Ha ha – det var väl bara Bergström ridder som saknades.
Visst är det så. Hela grejen var jättebra.
J/V undrar jag lite över däremot. Hanse och J/V har ju försökt kopiera SimonisVoogd formspråket på Dehler 29, Dehler 32 och på Dehler 41 utan få till det riktigt så läckert som Dehler 34SV och Dehler 44SV.
Nya Dehler 38 tycker jag att de gör rätt i att försöka göra något eget.
Ulf Brändström
Jan 13, 2013 @ 09:57
+1
Marcus
Jan 12, 2013 @ 20:30
Stort tack för livesändningen och det intressanta innehållet!
Erik Barkefors
Jan 12, 2013 @ 21:28
Sitter just nu och betar igenom sändningarna och tycker det är suveränt. Stort tack till mässan/företagen, Blur-Peter osv för den här chansen!
Bo Bäversjö
Jan 12, 2013 @ 22:23
Mycket bra föreläsning!
Anders B
Jan 12, 2013 @ 23:25
Tack, inspirerande och tydligt. En em när grabbarna fick hålla sig borta från Youtube för att pappas dator inte skulle lagga!
Missade ni Scandinavian Sailboat Show... | EwaluvanEwaluvan
Jan 13, 2013 @ 11:33
[…] det gör inget för här är länkarna till Sittbrunnen/Solidtango så att ni kan se det igen. Peter Gustafsson håller ihop det hela och det innehåller en massa intressanta tankar, ideér och gott om […]
Pelle
Jan 13, 2013 @ 12:01
Tummen upp för detta arrangemang!
Raketen
Jan 13, 2013 @ 15:19
Tack för ett kanon event!
Det var både kul och lärorikt.
Dessutom han man med och köpa lite pinaler och kika på båtar!
Mera av den här varan!
Sebastian Reiz
Jan 13, 2013 @ 16:10
Förvånansvärt tyst om flerskrovsbåtar på detta symposium. Kanske för att föreläsarna sponsrades av kölbåtsfabrikanter som Bavaria, Hanse, Dehler och Arcona.
Per S.
Jan 13, 2013 @ 22:47
Imponerande teori!
En annan möjlighet kan ju vara att det inte fanns några flerskrovs konstruktörer på plats!?
Vi får väl hoppas på att flerskrovs-tillverkare och leverantörer en vacker dag får råd att sponsra ett liknande evenemang.
Anders Nilsson
Jan 13, 2013 @ 23:13
Simonis Voogd designar flerskrov och visade ju också exempel på en cruisingkatta.
Kolla på deras hemsida där finns en 500kg kolfiberkatta som seglade i somras.
srsseglaren
Jan 13, 2013 @ 23:25
http://en.fareastboats.com/Newsletter_Details.asp?y=0&m=0&id=125
Vad sas om den ? att den underlättade att få ut folk på sjön då det är många som inte kan segla eller simma ?
Raketen
Jan 13, 2013 @ 22:47
Njae. Vet inte om jag är så förvånad. Det är väl ingen av konstruktörerna som har “pillat” med flerskrov nämvärt?
Däremot fanns det det en liten monter i entrén med info med trimmisar. + att det står ett läckert trimmis skrov på utsidan.
Peter Gustafsson
Jan 13, 2013 @ 23:23
De var ju inbjudna av mässan så de var nog ganska representativa för de båtar som visades – och för den typ av båtar som vi fokuserade på här (30-45 fot cruiser/racers).
Ambitionen var inte heller att täcka alla båttyper utan att få en insikt i hur våra vanligaste båtar kommer till och hur resonemanget går på varv och designhus.
Det pratades desto mer flerskrov på World Yacht Racing Forum i Göteborg i december med både Verdier, Juan K och vår egen Kåre Ljung på plats.
Team Dehlerdoris
Jan 13, 2013 @ 21:51
Fantastiskt vilken lördag Peter G. ordnade. Desstom en klart shysst mässa, trots lilla formatet.
Lite reflektioner:
Tyckte Stefan Qviberg o Marten Voogt var bästa föredragshållarna.
Marten Voogt: Intressant om deras utveckling med Far East Boats. Det finns ju faktiskt båtmarknader som växer snabbt mitt i EURO.krisen. Ansåg f.ö. att chines bara är “sexy”. Såg lite besvärad ut när Pacer kom upp.
JV:Klargörande att dom också jobbar med struktur/förstärkningar/konstruktioner åt varven. Förr gjorde många Naval Architects bara linjeritningar.. resten fixade varvet.
Farr: Mycket handlade om förenklingar o förbilligande av produktion t.ex. skippa overlapping headsails och enklare/lättare inredningar. Bavaria B-One riktigt strippad för att vara överkomligt för att nå fler kunder “more sailors”.
Qviberg: Fockbåtars “dilemma” i lättvind o krabb ostkustsjö nämndes åter av Stefan, dessutom har Qviberg klart bäst koll på våra svenska förhållanden framförallt Ostkust. föga förvånande.
Stefan Q fick också dagens konstigaste fråga; Varför har man inte ett gyro istället för kölballast..?
Alla pratade om de kompromisser man alltid måste göra på Production Boats.
Nu finns ju allt o kolla på sittbrunnen.se
Diskussionen om “grounding” vann Qviberg klart. Vi får helt enkelt ge f-n i att gå på grund. Bättre navigering, sjökortssystem o plotters tyckte Marten Voogt. Kanske ligger nå´t i det också.
Återigen stort TACK till Blur-Peter till en riktig höjdargrej mitt i Silly Season!
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Peter A
Jan 13, 2013 @ 22:12
Tack till arrangörerna av mässan. Verkligen flott att gratis bjuda in till detta event! Bra filmat av killarna på sittbrunnen.se, har redan kollat på en “repris”. Grattis till Nordic Yachts som fått en spännande agentur i Far East Boats, skall bli spännande att se 33-fotaren i sommar. Med Simonis-Voogd som designers kan de säkert ge t.ex XP33 en match, speciellt när det kommer till priset!
Raketen
Jan 13, 2013 @ 22:44
+1
Peter
Jan 13, 2013 @ 23:07
+1
srsseglaren
Jan 13, 2013 @ 23:46
Lite förvånande att man väljer en återförsäljare som redan har ett märke som Elan, finns risk för kannibalism om kunderna ?
Eller också visar det hur säkra Far east är på vem som kommer ut på topp ?
Det blir en intressant säsong.
Peter A
Jan 14, 2013 @ 00:18
Well, båtbranschen följer nog bilindustrin, det finns väll inte en bilhandlare som säljer minst två märken idag… Säljer inte Bavaria återförsäljaren på västkusten 5 märken, Bavaria, Dufour, GrandSoleil, Diva och Campus?!
srsseglaren
Jan 14, 2013 @ 00:30
Kända bilmärken brukar välja sina samarbetspartner, finns det ngn återförsäljare med Audi och Volvo i samma hus ?
Renault vill ogärna blandas med märken med liknande kunder ?
Peter Gustafsson
Jan 14, 2013 @ 05:33
Jag tycker att Elan och FarEast kompletterar varandra alldeles utmärkt.
Sedan är det få som går in till en bil- eller båthandlare utan att ha gjort sin research innan. Kunderna läser på och skaffar sig information på nätet, så när de kommer till återförsäljaren så vet de oftast vad de vill.
En skillnad är att det faktiskt säljs bilar så att man kan bygga en bra business runt ett märke. Så är det inte på marinsidan.
Team Dehlerdoris
Jan 14, 2013 @ 08:59
Kollade på Far East 26 i Dusseldorf 2010. Jättefin båt designad av Simonis-Voogt. FE26 har precis som nya FE33:an en relativt brett akterparti utdragen hela vägen, rätt likt D34/D35SV. Inte som på Xp33 som har ett relativt uppdraget akterparti.
Sant Peter om bilar. En båttillverkare måste göra bra business direkt vid försäljningen. One shot. En biltillverkare säljer ett “frö” som sedan genererar intäkter i minst 15 år via after sales. Mycket stor skillnad alltså.
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
srsseglaren
Jan 14, 2013 @ 06:11
Finns antagligen fler vinklar på detta också?
Och resonemanget kan naturligtvis vara helt fel ?
Ser man på Bavaria och Diva så kompletterar dom varandra ?
Tidigare såldes Dufour av Beckerbåt.
Elan kanske är mer en sportig volymsäljare idag, men har uppfattat det som att Far East har samma ambitioner, bla pga utökningen av produktionslokaler ?
Hanse yachts önskade visst egen marknadsföring ?
Äger dom fortfarande Dehler ?
Beroende på förväntad såld volym så kanske det blir tufft med ett märke för de flesta, både för bil och båt agenturer ?
Det kanske skiljer lite mellan bil och båt även på lönsamhet ?
På bilsidan så kanske den stora förtjänsten mer ligger på verkstads intäkter än på nybilsförsäljning ? men det kan finnas en stark koppling så att en hög försäljning ger mer verkstadskunder ?
Det mesta är rena gissningar ?
Mikael
Jan 14, 2013 @ 09:01
Heder åt Peter Blur som arrangerat. Jätteroligt och fantastiskt lärorikt! Jag har en fråga? Staffan Qviberg pratade om en prestandaformel som jag inte hann uppfatta. Andra roten ur…. genom tredje roten…. någonting! För en prestanda-cruiser skulle svaret bli ungefär 4.5 om jag minns rätt. Är det någon som kan den? Håller själv på och snidar på en pyttebåt som jag försöker avväga till att bli lagom vild att hantera med liten besättning.
Mikael
Claes
Jan 14, 2013 @ 11:20
Mikael….
Formeln är: Andraroten av segelytan dividerat med tredjeroten ur deplacementet.
Volymer är ju kubiska, därav tredjeroten.
Anders Svensson
Jan 14, 2013 @ 14:12
Är det skillnad på “andraroten av” och “roten av”?
Bosse RJs
Jan 14, 2013 @ 15:23
Samma sak.
Bosse RJs
Jan 14, 2013 @ 12:03
Försök hamna uppåt 8 och mycket rätande moment.
Patrik Svensson
Jan 14, 2013 @ 10:30
Tack för ett bra initiativ särskilt att man kunde kolla i efterhand.
// Patrik
Boot Düsseldorf 2016 - BLUR
Feb 9, 2020 @ 18:20
[…] med Matthias Bröker från Judel/Vrolijk och Karl Dehler. Matthias var ju med när vi hade designseminarie i Gustavsberg för tre år sedan, och det var lite kul att följa upp de spaningar som vi debatterade då (chines till […]