Sven-Olof Ridder har gått bort

Det är en bister vinter för oss seglare. Efter Peter Norlin och Peter Klock så har ännu en stor seglare och profil lämnat oss.

Jag tyckte att Kåre Ljung, som tänjer designgränserna på Marströms, uttryckte det så bra:

Hej Peter

Jag måste tyvärr meddela att Sven-Olof Ridder har gått bort efter en längre tids sjukdom.

Sven Ridder är nog den svensk som har haft mest inflytande på båtkonstruktioner i ett internationellt perspektiv. Mest känd för att uppfunnit Windexen och den moderna vingkölen men han står även bakom många andra innovationer i båtvärlden.

Sven och Lars Bergstöm jobbade och ägde företag tillsammans ända till Lars tragiska olycka. Sven var innovatören och konstruktören och Lars var framför allt säljaren och ansiktet utåt. Lars var även han konstruktör och innovatör men det var Sven som låg bakom det mesta.

Sven låg bland annat bakom den inre fackverksstrukturen på Ron Holland kanske mest kända båt IMP.

Hans Thursday’s Child är urmodern till dagen alla IMOCA60.

B&R riggen med sina korsstagade diamanter och avsaknad och häckstag som möjliggjorde stora akterrunder långt innan det blev inne på kölbåtar.

B&R 38 som är en av hans sista båtar har hittat hem till Sverige och seglas av seglings entusiasten Jimmy Hellberg,

Skulle man lista alla innovationer han har varit involverad i skulle det bli väldigt många sidor men tyvärr allt för ofta fick han inte äran för vad han låg bakom.

Han var bättre på att hitta på nya saker än att marknadsföra sig själv och förkännar mer uppmärksamhet än vad han har fått.

Själv träffade jag Sven första gången 1987 och han blev snabbt min mentor och senare kollega. Vi arbetade tillsammans i många år och har bollat varandras idéer mellan oss ända fram tills hans bortgång.

Hoppas Sven får det bra uppe i konstruktörshimmelen

Kåre Ljung

19 Comments

  1. JIMMY Jan 23, 2013 Reply

    Mycket tråkigt… Jag hade aldrig förmånen att träffa Ridder i person men jag är mycket glad över att segla en av hans sista kreationer som trots många år på nacken inhyser många eleganta lösningar, även med dagens mått mätt, samt massor av seglingsglädje.

    RIP Sven-Olof Ridder

  2. Pelle Pedersen Jan 23, 2013 Reply

    Mycket tråkigt! Hur hade vi klarat oss utan Windexen?

    • HenrikA Jan 23, 2013 Reply

      +1, och hur många har inte kopierat den?

      • Anders B Jan 23, 2013 Reply

        Minst 30 kopior, Windexen blev RADABs stora kassako.

  3. Raketen Jan 23, 2013 Reply

    Mycket tråkigt att höra…

    Jag har tidigare varit djupt involverad i sportflyg där jag har haft nöjet att
    Fördjupa mig i konstruktionen av hans otroligt inovativa flygplanskonstruktion,
    Winddex 1200. ( hade för avsikten att bygga ett exemplar)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Radab_Windex
    Ett flygplan som många fortfarande höjer på ögonbrynen när de ser vilka prestanda
    Konstruktionen har än idag.

    Sven måste ha varit en av våra mest mångfacetterade konstruktörer, med många
    Strängar på sin lyra.
    Förmågan att tänka ” outside the box” mer än andra.
    Jag har själv aldrig träffat honom personligen. Men tittar man på listan med genomförda projekt. Så blir man djupt imponerad.

    Sorgligt

  4. Anders B Jan 23, 2013 Reply

    På taket till maskinhuset på Lunds Tekniska Högskola stod länge en Ridderkonstruktion. Ett konstverk. En Aluminiummast med tre (120 grader delning) dubbla spridare, vant och diamanter – hela Ridderköret. Det var en sann glädje att varje dag på jobbet ha denna mast i blickfånget.

    • Adrian Jan 23, 2013 Reply

      Like

  5. Larsa Jan 23, 2013 Reply

    MEd +1000 Nm med Britt-Marie, modifierad SK95, som för er som har tittat närmare på detaljer som bulbkölen och den ytterst tunna mast som Sven var konstruktör bakom, var en förmån att få segla på. Storyn är att Britt-Maries mast och köl var testbänk för Thursday’s Child, och fortsättningen vet ni.
    Att det konstruerades on-the-limit, vet vi som var med när Britt-Maries mast trillade ner på GR.
    RIP

  6. Torkel Jan 24, 2013 Reply

    Tack för allt Sven-Olof
    RIP

  7. Claes Nettelbladt Jan 24, 2013 Reply

    Sven-Olof hade ju länge sin mycket modifierade Fingal på Lidingö SS. Jag minns särskilt en vår, när Sven-Olofs lågmälta humor kom till sin rätt. Han och jag stod vid mastkranen och diskuterade den just riggade Maxi 77:ans obalans när man lyfte masten under spridarna.

    Maxi 77:ans ägare klättrade upp för stegen och monterade den självklara Windexen. Så kom han nöjt ner och hoppade ombord på sin båt, som naturligtvis gungade till in mot mastkranen, varvid luften fylldes av små Windexbitar. Då säger Sven-Olof: -“Tänk om det fanns lite fler mastkranar här i världen, då skulle man ju bli rik!”

  8. Claes Hiersemann Jan 24, 2013 Reply

    Med stor smärta läser jag detta……………!
    Jag hade förmånen att få träffa både Lasse Bergström samt Sven-Olof när
    de hade ritad om en Scampi “Raven” till Åke Nordin som hade plattare botten samt redan då en T-Bulbköl på ca 2 m och 900kg istället för järnskrot på 1,75. Min far Heini hade graderat upp vår “std” Scampi mod -70 LaBamba-1 till Scampi mod-73 Labamba-11 när B&R stöttade Åke på Sandhamn-Cup 1973 (om jag minns rätt).
    Sen hade jag bägge som lärare när jag läste lite maskin samt Aero på KTH, de var helt sanlöst kunniga och engagerande lärare.
    “B&R” blev ett internationellt begrepp som startade med Windex ca 1970!
    Sitter ju i varenda masttopp jorden run sedan dess, i 42 ÅR!!
    Hoppas de kan segla på himlavalvet med nya kölar med Peter & Far…..

  9. aro Jan 24, 2013 Reply

    Vill bara påminna om ytterligare en underbar konstruktion.

    Route 66: http://www.yachtroute66.com/

  10. UZ Jan 30, 2013 Reply

    Det var härliga gubbar Lasse & Ridder.
    Jag kommer ihåg när jag och Tomas vara nere i Sarasota hos B&R för att färdigställa masten till Britt-Marie. Där vara det ingen större datorkraft som gällde, penna och papper och något beräkningsprogram.
    När man tittade på ritningen för masten så höjde man på ögonbrynet för där stod säkerhetsfaktor 1:1. Vi frågade Ridder & Lasse är det här rätt. Fick till svar.
    Ramlar den ner har vi gjort den för klen. Står den kvar har vi gjort den för stark. å så skrattade de.
    Kommer ihåg att de även funderade på ett koncept att kunna ställa av kölen och fyll Barlasttankarna. Detta för att kunna komma in i grund hamnar. Kölen skulle stå där på redden med en markerinsboj så man hittade den igen.

    Eller som Lasse uttryckte det angående regler.
    Most fully crewed racing boats and their cruising offspring are “poisoned” by “human-written” rules – rules that are created for the “handicap” measuring systems where allowances are given for anything that slows the boat down and where designers try to create a “slow” boat that is faster then the speed allowance given – what if, for instanc, before the 100m sprint in track and field competition, the athletes go to doctor to get time allowance; adore foot, a 3 second allowance and so on. After the race the athletes time’s would be adjusted for each persons condition and the winner would be announced.

    Ja regler var inget för Svenne & Lasse

  11. Stefan Törnblom Feb 15, 2013 Reply

    Jag har haft förmånen att jobba ihop med Sven Olof i många unika projekt, segelflygplanet Windex 1100-1200, 32meters högaltituds flygplan, AC kölar, nätter med tanktestning AC skrov i KTH rännan, B&R 38 etc.
    Svenne var född lärare, ställde man en fråga fick man alltid ett välformulerat svar på en nivå man förstod. Han tog sig alltid tid att förklara teorierna bakom konstruktioner vilket gjorde det fantastiskt lärorikt och intressant att delta i hans projekt.
    Han var ett geni genom sin kunskaps bredd, han hade en unik känsla för aerodynamik och hydrodynamik genom sina teoretiska kunskaper och praktiskt arbete i vindtunnlar. Han räknade ut glidtalet på 1200 an, utböjningen på vingen, allt med förvånasvärd precision. Han kunde förklara tillverknings processer och kemiska formler för plaster. Man upphörde aldrig att förvånas över hans vetande som han så frikostigt delade med sig av.
    En sida hos honom som inte alla känner till är hans bakgrund som modell flygare, han kunde snida en propeller med Stradivarius kvalitet och var en skicklig hantverkare.
    Jag saknar hans torra humor och besöken hos honom på Lidingö, varje gång man kom dit hade han några nya innovationer att visa upp. Nu får Lasse och han snacka vidare.
    Stefan Törnblom

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.