På Kryss testar appar för navigation

pakrysstestarappar
På Kryss är duktiga på att använda sitt innehåll både i tidningen och på nätet. Här har man t.ex. gjort tester av navigationsappar och bjussar på resultatet.

Test: 5 navigationsappar för surfplattan

Navigationsappar med digitala sjökort är ett smidigt verktyg som med ett pris på några hundralappar gör att fler har råd att skaffa digitala sjökort. Men den billigaste är gratis.

Surfplattans nackdelar är att den är känslig för stötar och fukt. Jag har köpt ett överdrag som ger extra skydd, men en fast monterad plotter är nästan alltid bättre skyddad. Ipads skärm är mycket känslig för solreflexer. Men surfplattan kan göra så mycket mer än vad en plotter kan – hämta information, mejla, titta på film eller låta barnen spela spel.

De flesta navigationsappar kan naturligtvis visa position på skärmens sjökort, ofta också en fartvektor (ett streck som talar om var man är om en viss tidsperiod normalt är det en minut mellan varje tvärstreck). Med lite tur kan man också välja för upp, kurs upp eller nord upp vilket kan göra det lättare att tolka informationen (normalt nord upp, men kurs upp kan utnyttja skärmen bättre). Ett särskilt nattläge kan också vara bra, även om surfplattor kan reglera ljusstyrkan till en del.

Navigationsapparna har också funktioner där användarna kan dela information med varandra, främst bilder och hamntips men det talas också om djupinformation så småningom.

Under ett par år har jag testat appar på Ipad och kommer nog inte att gå tillbaka till en vanlig plotter.

Testade appar är i denna omgång:

Seapilot (Trueheading/Stockholm Radio)
Europe HD (Navionics)
iSailor (Transas)
BlueChart Mobile HD (Garmin)
På sjön HD (Eniro)

Bäst i detta test blev Eniros app, framförallt är den prisvärdast!

Läs också tidigare artikel om navigationsappar och 17 appar som fungerar ombord.

5 Comments

  1. Anders B Feb 23, 2013 Reply

    Testerna är gjorda av Micke Westin, som seglar en rejäl icke kappseglingsbåt, (ett test är gjort i snabbgående sjöräddningsbåt) där man sitter ordentligt skyddad när det är blött ute. Själv har jag provat paddan med Eniro på sjön HD (gratisprogrammet) och Seapilot ombord i öppen liten båt och i inte fullt så stor segelbåt. Paddan är omöjlig att använda när det regnar eller skvätter. Dessutom krävs en person som sköter paddan (har vi sällan i skarpt läge), fast monterad plotter där touchfunktionen kan kopplas ur fungerar bättre i busväder. I godväder och med en person över är paddan ett bra komplement. Tex om man letar sjömack.

  2. Kris Feb 24, 2013 Reply

    Har köpt ett vattentätt fodral av märket Lifeproof till paddan som är tipp topp. Passa på om du är i staterna så sparar du 40% Kör med raster kort på laptop som står i ruffen och skärm delar med paddan via vnc. Tips på gratis mjukvara för raster kort till osx: opencpn.

  3. johnny Feb 24, 2013 Reply

    Hej
    Jag tror inte på att andvända en Ipad eller iknande för navigering. Men som en extra skärma att ha nere i båten vid navplatts eller liknande är den ok.
    Väta , värme, och att det blir svårt i stark sol att se på skärmen och bateritiden.
    Som slav nere vid navbordet till en plotter som är huvud navigator.
    Kan inte tycka att det inte är ansvarligt nog att ge sig ut på sjön med bara ipad eller liknande.
    Även många som är ute på sjön utan pappers sjökort och kunskapen att navigera med dessa.

  4. Anders Feb 24, 2013 Reply

    Jag körde padda med seapilot hela förra säsongen, både race och cruising. Köpte en billig plastpåse mest för test. Fungerade hur bra som helst! Visst behöver man ladda relativt ofta och direkt solljus är sådär, men användarvänligheten slår det mesta på fingrarna. Stark rekommendation! Har även vanlig plotter och den kör vi mest som backup. Men visst, YMMV, var och en får välja sina egna verktyg :-)

  5. Marcus Feb 26, 2013 Reply

    Kör också ipad, funkar kanon när det inte regnat men tuch screenen fungerar inte när den är blöt… Har en enklare “plastpåse” som skydd.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.