Ombord | Alinghi

Efter att ha seglat med Team Duqm Oman och SAP i Extreme Sailing series i Muscat var det dags för Alinghi i race 26. Man vann starten men tappade Team Korea vid en split på andra kryssen.

Morgan Larson är ny taktiker för i år, och det var extra kul att höra honom guida Ernesto Bertarelli runt banan. Grym koll. Övriga ombord var Pierre Yves Jorand, Nils Frei och Yves Detrey.

16 Comments

  1. Patrick L Mar 14, 2013 Reply

    Gillar Morgans snack mycket. Förvånande att Ernesto tar så mycket coaching på rena speed calls, gasvinklar etc eller var det mer Morgans sätt att hålla flow i kommunikationen? Svårt att uppskatta avstånden med GoPro-vidvinkeln, men det känns som han callar ganska tidigt vid 10:45 – “don’t worry about The Wave, he will go behind you”. Känns som skönt flyt i både kommunikation och segling! Happy ship?

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 14, 2013 Reply

      Min känsla är att gänget har bra koll på sina vinklar, men att det är bättre om Morgan är övertydlig och pratar deem genom situationerna. Detta var första regattan med honom ombord, så en del kan ju bero på det.

      Callet är väl det vanliga “sluta bekymra dig om den andra båten, koncentrera dig på att styra din egen” :-)

      • Patrick L Mar 14, 2013 Reply

        Riktigt kul att få lite inside från dessa team. Tack!

      • Author
        Peter Gustafsson Mar 14, 2013 Reply

        Thx. Jag befarade att det kanske var i nördigaste laget :-)

        • Martin G Mar 14, 2013 Reply

          Det ÄR i nördigaste laget. Men hur kul är världen utan nördar? Länge leve nörden!!!!

          • T-son Mar 15, 2013

            Det är sagt förr och bara att inse. Nördigt är inte nördigt nördar emellan. Det är coolt!

        • Patrick L Mar 15, 2013 Reply

          Det här är väl en blogg för oss nördar eller har jag kommit fel?

          • Author
            Peter Gustafsson Mar 15, 2013

            Steg ett är väl att erkänna att man har ett beroende/problem.

            Steg två är väl att ge efter för det :-)

          • Pelle Pedersen Mar 15, 2013

            Vad är steg tre??

  2. UZ Mar 14, 2013 Reply

    Peter vad är det för kamera du använder ?

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 15, 2013 Reply

      Fick precis den nya GoPro, så jag håller på att experimentera med settings. Det blir kanonbra, men filerna blir stooooora.

      http://www.happyyachting.com/produkter/media/foto-video/gopro-hd-hero3-black-edition.html

      • Ulf Palm Mar 15, 2013 Reply

        Nu blir det litet off-topic här men jag har gått och kikat på en sån ett tag nu men är litet bekymrad över den måttliga batteritiden. För mig är moden att ta en bild typ var femte minut intressant men då över en period på, säg, 24 timmar. Batteriet är ju bara specat till runt två/tre timmar.

        Ni som pillat litet med de hör kamerorna: hur fixar man det? Går det att ansluta kameran (vattentätt) till båtens 12V-system?

        Med ny båt på väg hem i juni är jag extra taggad att börja ta litet filmer/bilder…

        • Patrik Svensson Mar 15, 2013 Reply

          Har egentligen samma problem. Tillsvidare kör jag gamla Hero med det öppna huset med en USB kabel för strömförsörjning. Har kameran i aktern på stativ på badstegen. (Får väl se hur man gör vid man överbord). USB kabeln strömförsörjer jag genom en reseladdare klarar åtminstone 6h.
          Över det blir det problem med minneskortet som då är fullt.
          Drog ner bild storleken i kameran för att spara batteri och minne.
          Men det känns tufft att klara 24h utan att göra en del handgrepp med kameran och det är lite otäckt att göra till sjöss (tappa minneskortet tex).

  3. Lasse Bergkvist Mar 15, 2013 Reply

    Pelle/Peter!
    Steg 3 är att leva med beroendet dygnet runt!

    Lite avundsjuk på Peters filmsemester! I morse var det i Stockholm minus 15! = ej seglingsbart!

  4. Mattias Mar 17, 2013 Reply

    Såg ut som om ni tokstekte The Wave i början av första undanvinden, för att sedan hålla ungefär det avståndet. Var det vindskillnad precis där eller vad var din uppfattning? Det var sån himla fartskillnad plötsligt bara.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 17, 2013 Reply

      Två saker är otroligt viktiga i lätt vind. Tryck och acceleration.

      Tryck innebär stor fartskillnad, men det är inga små pjäser man skall få fart på. De bästa teamen är duktigare på att accelerera när det kommer lite extra tryck..

      Och det var väl det som hände här; att Alinghi nådde tryck först som man lyckades konvertera till fart. Man låg sedan kvar på BB lite längre. Efter gipp till SB kunde man gå lägre/fortare med lite mer tryck.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.