Läge att tänka om kring höstseglingarna?

Efter Tjörn Runt så dör kappseglingen på västkusten.

Det finns säkert flera skäl till att det är så. Många har jobb och andra förpliktelser att ta tag i, men framför allt så finns det inget race som är tillräckligt bra eller kul för att locka seglarna. För uppenbarligen har man jub tid att segla på andra ställen i landet?

Några av racen har valt att fokusera på det sociala, och har nästan fått karaktären av eskaderseglingar. Jag tänker på Robline Skagen Race som samlar ungefär samma 20 båtar varje år och GKSS Septembersegling.

Septemberseglingen hade alla förutsättningar, och när racet var nytt gick man snabbt från 17 båtar 2005 till 38 båtar 2007. Då bestämde man sig för att tona ner kappseglingsapekten för att “inte skrämma bort folk” och blev renodlad “medlemssegling av familjeseglingskaraktär”.

Sedan dess har man legat mellan 18 och 29 båtar.

I år hade man inte ens sökt sanktion?

Det kanske är ok med 25 båtar, men inte om man tittar på underlaget. GKSS har 4200 medlemmar och man kan anta att några av dem är intresserade av segling? Men ändå låg många av de båtar som normalt seglar för klubben i olika race kvar i Långedrag i helgen. Eller valde andra race. Uppenbarligen har man missat något…

Samtidigt arrar Wästerås Segelsällskap med sina 220 medlemmar Höstkroken. Också där med fokus på det sociala men ändå med ordning på kappseglingarna. Här lockar man i år 83 båtar (upp 30% jämfört med ett rekordartat 2012) vilket är helt fantastiskt.

Det känns konstigt att stå på bryggan i Långedrag och önska sig till Västerås!?

Så vad tror ni. Vill något av de befintliga racen ta steget fram? Vill vi ha något helt nytt? Shorthanded? Havskapp?

56 Comments

  1. Stefan Peterson Sep 11, 2013 Reply

    Och så har vi Byxelkroken just nu 85 båtar lite dåligt hoppas vi blir över 100. Medeldistansen för tillseglande är ganska stor. Ni på västkusten borde kunna segla minst en månad längre än oss här på bräcksidan.

  2. /HenrikB Sep 11, 2013 Reply

    Peter, det finns säkert någon som behöver besättning i V-ås om du vill segla, hum Peter K vill jag minnas förresten… ;)

  3. Lasse Bergkvist Sep 11, 2013 Reply

    Peter! Jag är ju uppfödd på Västra Mälaren och seglade där mina första 25 år innan jag flyttade till Stockholm, där jag har seglat i 24 år. Jag gillar kontrasterna, inne i Västra Mälaren är det otroligt vridigt och en klar utmaning att ligga på rätt ställe – Ostkusten har ju både skärgårdssegling och lite innanhavssegling och sedan Västkusten med det riktiga havet – och man behöver inte välja – det går bra med både Långedrag och Västerås – 4 timmar med bil!

    Helgen efter går ju Byxelkroken från Västervik till Byxelkroken på Öland – innehåller både skärgårdssegling med höstklädda träd och några timmar på havet, både lördag och söndag. På lördagskvällen mysigt kalas i Byxelkrok, kör båda och förläng kappseglingssäsongen – det finns alltid båtar där du får plats! Mvh Lasse

  4. Author
    Peter Gustafsson Sep 11, 2013 Reply

    Jag har också erbjudanden att åka till Turkiet, Newport och Garda för att segla. Så att gasta på andra båtar på exotiska orter (som Byxelkroken) är inte det som saknas.

    Det som stör mig är att Göteborg skall föreställa Sveriges seglarcentrum. Men det seglas inte här. Konstigt.

    • Oscar Sep 11, 2013 Reply

      Sveriges seglarcentrum…

    • Erik Barkefors Sep 11, 2013 Reply

      Utan att lägga några värderingar i exotismen så kanske Byxelkroken, Nynäshamn eller Trosa Höstsegling kan vara nyttigare studiebesök för att skapa något nytt på västkusten utifrån erfarenheterna?

      • Pelle Pedersen Sep 11, 2013 Reply

        Helt rätt Erik, men vem ska göra studiebesöket? Det måste finnas en vilja från klubbarna ! Kommer du på Byxel Erik?

        • Erik Barkefors Sep 11, 2013 Reply

          Är sjukskriven med virus på balansorganet så varken bil, båt eller annat fungerar bra för mig just nu :-(

          • Team Dehlerdoris Sep 11, 2013

            Erik för lite fördäcksträning bara.. klart man blir yrslig av o stå på landbacken..vi saknade dig på Hyuindai.. Trålning med spinn var helt ny spännande upplevelse för oss alla på Doris, speeden sjönk med 8 knop på 1 sekund… fattar inte att Granspinnaren höll!
            Stefan K

    • Pär Bäck Sep 11, 2013 Reply

      Tycker personligen att du skall åka till Garda. Jag vill få möjlghet att segla mot dig igen i en CB66

    • Jonas Caspersson Sep 12, 2013 Reply

      Det som saknas i Göteborg eller Långedrag är väl en engagerad klubb. Just nu finns det småklubbar lite utspritt, men GKSS är ju inte intresserad av vanliga seglare. Kanske dax att samla klubbarna i Göteborg o samordna lite?

      Jag saknar en kul segling i Långedrag med lite aftersail… närmast är ju Höstknalten som körs i övermorgon.
      Men vore det inte helt fantastiskt om vi hade en återkommande kvällssegling (SRS) med aftersail i Långedrag?

      • Jan-Olof Nilsson Sep 12, 2013 Reply

        Fast till kvällsseglingarna får det inte vara långa avstånd om det skall fungera. Max ca 20 minuter från hamn till segling skulle jag säga om det skall fungera.

      • Ulf Palm Sep 12, 2013 Reply

        Det finns. SS Slören kör på Hinsholmen varje måndag vår och höst. Bara att komma. Sju fasta banor på ca. 6 M i omgivningarna och träff i klubbhuset på Hinsholmen efteråt för de som vill.

        Nu är det visserligen slut för säsongen men i år har det seglats hela 13 seglingar varav 12 på måndagskvällarna (7 i våras och 5 nu på hösten).

        Årets serie vanns i överlägsen stil av Hans Caspersson med minimala sex poäng.

        • Author
          Peter Gustafsson Sep 12, 2013 Reply

          Jag vet att dessa är uppskattade, men det är samma sak där. Det känns väldigt internt och jag som extern seglare hittar nästan ingen info. “Skepparkannan är ett klubbmästerskap för SS SLÖRENS medlemmar. Skepparen skall tillhöra klubben …”

          http://sloren.se/kannan.htm ??

          Det finns inte heller några resultat på http://sloren.se/skepparkannan-resultat/ så jag är osäker på vilka båtar som jag kommer att segla mot.

          På samma sätt så känns Skagen Race och Septemberseglingen interna, vilket så klart har både för- och nackdelar. Men när jag vill segla mot andra båtar som är ungefär som min, då kommer de antagligen från ett större upptagningsområde.

          • Ulf Palm Sep 12, 2013

            Instämmer. Men helt ärligt, Peter, är det verkligen rätt inställning? Om man inte kommer dit och kollar åtminstone en gång kan man ju inte säga att det är internklubb. Läser du ordentligt på hemsidan ser du också att man är välkommen att provsegla en gång utan att vara medlem eller betala någonting, d.v.s. ganska lätt att bara dyka upp och vara med.

            Problemet att vara medlem i klubben är lätt löst. Bli medlem! Det kostar 150 kr per år. Serien kostar 200 till. Totalt 350 alltså, d.v.s. lika mycket som Höstknalten kostar – för en segling!

            Resultaten är ett problem , men kommer att publiceras. Nästa år. Det är jag lovad. Trögt det där med IT… ;)

      • Jonas Caspersson Sep 12, 2013 Reply

        Gubbs, jag seglar både Slören och XSS, jättefina seglingar etc, men det är inte det jag menar. Utan min fråga är, borde det inte finnas lite mer i en stad som Göteborg? Jag tänker mig segling utanför Långedrag med många båtar, aftersail med karatesegling o allt vad det innebär. XSS har ett fantastiskt engagemang, fika efter segling etc, men i Göteborg finns inget motsvarande. Om det fanns skulle jag utan tvekan antingen lägga min båt i Långedrag eller så skaffar jag ett kappseglingsredskap på plats!

  5. Lasse Bergkvist Sep 11, 2013 Reply

    Ok, Peter, jag förstår hur du menar! :-) ( Annars kanske det finns plats på en trevlig J-105 på Byxelkroken…). Självklart ska det seglas även på hösten på Västkusten!
    Om jag tittar lite på de som lyckas dra bra med båtar på hösten : Nynäshamn, Västerås och Västervik, så verkar det sociala vara viktigt ( bra kalas med mycket snack, alla bor på samma ställe osv) och att det blir en lokal säsongsavslutning.
    Kan det kanske fungera med Lysekil som utgångspunkt i slutet av september med en kombinerad skärgårds- och havsbana? ( Kryddat med utlottning av priserna kanske?, Bil, gummijolle, Garminprodukter, ny spinnaker till visst värde?).

    • Pelle Pedersen Sep 11, 2013 Reply

      Platsen ombord beror på barnafödande har jag förstått! Vi ses i Byxel Lasse!

  6. gurra Sep 11, 2013 Reply

    GranPrix på västkusten ?

  7. Jan-Olof Nilsson Sep 11, 2013 Reply

    Byxelkroken är just ett sådant socialt arr. Rolig segling, fest (ialla fall när jag seglade sist vilket är en del år sedan) och sen hemsegling dagen efter.
    Vad tror ni skulle kunna fungera på västkusten i början av oktober? Vår klubb (XSS på Hönö/Öckerö) har funderat tidigare på att ordna någon sanktonerad tävling. Kanske skulle fungera för detta?
    Öarna runt? Medsols på lördagen fest i Hönö klova (Trubaduren), motsols på söndagen?
    JanO, X-412, PrimeX

    • Jan-Olof Nilsson Sep 12, 2013 Reply

      Ställer om frågan. Är det någon som skulle vara intresserad av att segla en distanstävling runt Öarna i Öckerö kommun (ca 15-20 NM) med fest på någon resurang på lördag kväll och ny segling på söndagen (ev kryss-läns eller distans) lämpligt vis 1:a helgen i oktober 2014.
      Ingen ide att driva frågan i klubben om ingen vill segla.

      JanO, X-412, PrimeX
      Sekr. i XSS.

      • Author
        Peter Gustafsson Sep 12, 2013 Reply

        Det är säkert ett gångbart format. Frågan är om det skall vara shorthanded?

        En annan fråga är om det är rimligt att det mellan Tjörn Runt och Sista Chansen är fyra helger utan bra race? Och att detta hamnar ännu senare. Jag vet att det är känsligt att konkurrera med befintliga arr, men ibland kanske det är lika bra att man börjar om med nåt nytt.

      • Micke Sep 12, 2013 Reply

        Jadå. Vi seglar gärna. Helst i en shorthandklass.

  8. Micke Sep 11, 2013 Reply

    Jag skulle vilja ha ett solorace här på västkusten. I år har det tom varit svårt att få ihop till doublehanded.

  9. Marcus Sylvin Sep 11, 2013 Reply

    Jag tror de finns vilja hos seglarna, men finns viljan hos klubbarna?

    • Jan-Olof Nilsson Sep 12, 2013 Reply

      Du har kanske missat något! Klubbarna består av seglare. Dvs inget händer om inte någon tar tag i det. Så gå med aktivt i styrelser i klubbar och jobba för det.
      Det är ideellt arbete bakom klubbarnas arbete. Så sluta gnäll och gör något istället.

      • Author
        Peter Gustafsson Sep 12, 2013 Reply

        Nja. Så enkelt är det inte alltid.

        Det finns en anledning till att MBBR, no-crew, Hyundai Cup, ICE Cup och ytterligare några riktigt framgångsrika arrangemang drivs utanför den traditionella klubbstrukturen.

        Jag hade flera klubbar som tackade nej till att arra Marstrand Big Boat för att det var svårt att räkna resultat enligt SRS, krångligt med hamnavgifter, dyrt med funktionärer och fel på sponsorerna. Till sist struntar man i det.

        Att först jobba i styrelsen för att förändra en klubb så att det blir segling har inte jag energi till. Jag vill segla 2014. Inte 2024 :)

        • Jan-Olof Nilsson Sep 12, 2013 Reply

          Fast Peter synpunkten var att seglarna ville men inte klubbarna. Mitt inspel var helt enkelt att klubbarna består av seglare. Man kan inte sitta och vänta på att någon annan gör något hela tiden. Alternativet är då att göra något utanför klubben (vilket blir nogon organisation ändå). Sen skiljer det nog en hel del mellan tex GKSS och tex XSS etc. i möjlighet till inflytande och möjligheter. På gott och ont.

  10. Peter Kross Sep 11, 2013 Reply

    verkar så att alla regioner har “sina” höjdpunkter om året. Det är ingen tillfällighet att höstkroken lades på hösten i Västerås. Kvällsseglingen drog 27 båtar. Även det var mer än normal.

    • johan Sep 12, 2013 Reply

      Att köra Höstkroken i maj hade ju verkat lite konstigt……..

      • Peter Sep 12, 2013 Reply

        Väl det kunde ju ha blivit Vårkroken. Namnet tillkom efter man bestämde sig när tävlingen skulle köras.

      • Tommi Sep 13, 2013 Reply

        Enköping övade på ett motsvarande arr i våras. Ambitionen är nog att köra på riktigt i vår om allt faller på plats.

  11. Lasse Bergkvist Sep 12, 2013 Reply

    Pelle Pedersen! Vi ses i Byxelkroken – och förhoppningsvis lite tidigare ute på havet! Skoj sist när vi hade tight racing sista 3 timmarna och ni slog oss efter snygg segling hela vägen in till mål! Vi kommer till Västervik cirka 14 på fredagen.

    • Pelle Pedersen Sep 12, 2013 Reply

      Vi ses Lasse! Men vänta lite nu; var inte detta “ryggdunkning”, sånt är väl förbjudet och ger 4 minuters tillägg?!:)

      • Pär Lindforss Sep 13, 2013 Reply

        Pelle, vi ses väl på rum nr 6. Är själv uttagen av förbundskaptenen att köra fördäck (precis som succe året 2011)! Uffe Brändström och jag landar i Västervik vid 18-tiden. Gissar att vi hinner avhandla en och annan skröna på lördagkvällen.

        • Pelle Pedersen Sep 14, 2013 Reply

          Det blir inte nr 6… tydligen bokat av någon annan ( men jag vet vem och dom får det inte lätt den kvällen!). Så du fick smörjobbet, ingen spinnbom att bråka med!!

          • Pelle Pedersen Sep 14, 2013

            F-n nu ryggdunkade vi igen = 8 minuters tillägg…

  12. Johan W. Sep 12, 2013 Reply

    Kom ned till sundet och segla Mumm Stelton Cup 6/10. Borde väl i alla fall samla 150 båtar varav 50 “storbåtar”. Vore kul både för oss och för danskarna att se J/111 in action. Banan brukar bla omfatta ett par slörben som kan passa en gennakerbåt. Samt avslutning på tight kryss-länsbana som slår ut oss och andra med lite rostigare boathandling men säkert passar Blur. Transportseglingen Långedrag-Vedbæk ToR bjuder nog på fina möjligheter till fartrekord.

  13. johnny Sep 12, 2013 Reply

    Man är sugen som f.a.n på våren och vill segla. Men vattnet är kallt vinden och vinden biter. Men på hösten är vattnet varmare och det är bättre att segla. Jag brukar kunna segla jolle fram till i november, klart broende på när snön kommer. Men isen brukar komma senare. Men på våren då ska man i så fort isen släpper. Mer höst segling….. :-)

  14. Hans Sep 12, 2013 Reply

    Robline Skagen Race verkar intressant, men man verkar inte vilja ha mer deltagare då saluförandet av arrangemanget är helt uruselt/obefintligt.

  15. Fanny Sep 12, 2013 Reply

    I Skärhamn är det klubbseglingar varje tisdag, nu på söndag klubbmästerskap med tre seglingar.
    Alla är välkomna att prova på detta , vi har varit 10 – 12 båtar från Shark, IF till Concorde som kommer att segla om mästerskapet.
    Intresset för våra seglingar som sker med förenklat startförfarande med seglande funktionär har fallit väl ut och ökat.
    Efter seglingarna är det eftersnack i vårt fina klubbhus.
    Prova detta ni som har båtar i närheten, man kan lära mycket och få nya kontakter.
    Team Fanny

  16. Peter "Krull" Sep 12, 2013 Reply

    Ohoj

    Om man inte behöver just tävlingsmomentet hela tiden tror jag att det skulle fungera mkt bra att hyra in tränare en gång i veckan. Bygg upp en hel höstsäsong/vårsäsong som man kan köpa ett träningskort till. Om man bygger ihop en färdig träningsmodul som innehåller allt fron starter till fartträning m.m så tror jag man kan få fler att segla mera. Om man bjuder in olika tränare för de olika tillfällena kommer man nog lyckas bra med detta då det kan vara problem att få en och samma person att skriva på för en hel säsong.
    Det som jag tror de flesta saknar är just träningsmomentet. Att bara åka runt o köra race utvecklas man inte lika bra på som seglare. Man behöver en coach som hjälper till utifrån för att lyfta sin båt o besättning.

    My few cents

    • Erik Barkefors Sep 12, 2013 Reply

      IF-båtarna var mycket aktiva i Oxelösund i slutet på 1970-talet och början av 1980-talet. Jag var med på ett antal träningstillfällen då Björland, Larsvall, Sundelin och någon till kom hit och sen var det lite teori på morgonen, ut och öva, lunch med teori/utvärdering och så ett pass till på sjön. Det handlade om vindvrid, start, grindstart, rundningar, sättning och nedtagning, ducka och en massa annat.

  17. Hans O Sep 12, 2013 Reply

    Vi har haft fantastiska kvällsseglingar i Stenungsund i höst, med en blandning av djungelbana och kryssläns ( mest kryssläns). Vi är ca 25 båt varje Torsdag! Kom gärna hit och segla, vi har redan lockat lite extra seglare från Gbg till vårt KM på söndag. Kan vi bli 30- 40 båt tro? För min del är detta ett utmärkt sätt att segla efter Tjörn runt på en lagom nivå om man inte vill segla entyp lite mer aktivt. Sen har vi väl sista chansen i Björlanda, den brukar väl locka en hel del båt, så speciellt illa är det väl inte?

    Hans

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 12, 2013 Reply

      Det är kanske bara om man ligger i Långedrag som det är lite deppigt, Verkar ju seglas i varenda vik utom just här…

      Eller så är det bara jag som är extra sugen efter att jag som arrangör tvingas se andra segla hela tiden :-)

  18. Sir Sep 12, 2013 Reply

    Vad är det för del på tävlingarna i Göteborg tycker du Peter G?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 12, 2013 Reply

      Jag tyckte det framgick ganska bra i mitt ursprungliga inlägg?

      Nu finns ett antal klubbrace/eskaderseglingar som samlar 20-25 båtar. Men inget som växer, eller som lockar nya seglare. Med rätt format borde vi kunnat få 50-70 båtar, men inget befintligt race verkar vara intresserat av att ta stafettpinnen.

      Vilka race tycker du verkar riktigt bra?

  19. Christian Sep 12, 2013 Reply

    För två år sedan seglade vi på Kwanza Big Boat Race i Rungsted i oktober. Det blir mycket transportsegling, särskilt för oss som är tre man i Stockholm. Men Vi kommer gärna ner till Göteborg och Långedrag för bra regattor. Men det är bara att erkänna att bankappsegling i alla dess former med många race under en helg är överlägset. Så varför inte ett Big Boat race i Långedrag eller Göteborgs hamn, vi hade regattor med J24or där för 20 år sedan!
    /Christian H

  20. Anders Svensson Sep 13, 2013 Reply

    GKSS och KSSS är bara intresserade av glamouren, med skepparkavajer och coctail. Kolla bara på KSSS så kallade “Regattamiddag” under ORCI EM i Sandhamn, då det kändes som vi seglare var baltiska båtflyktingar som stod i kö för utfodring. Kommentarer som “-Someone’s getting rich on this” hördes av utländska besättningar. Det som lyfte eventet var seglingsledaren, som var extremt tydlig i sina instruktioner, något som KSSS haft över 150 år att lära sig, och fortfarande inte kan. Samma sak på SM, En skön göteborgare som drog hela racet. Kolla förra året, under Jubileumsseglingarna i Nynäshamn med 400 båtar, extremt mycket folk och segling på riktigt. KSSS och GKSS jobbar inte på bredden, och det är felet. Se det som Vasaloppet, ett fåtal är i toppen, majoriteten ser det som en utmaning, och har Vasaloppet minskat i antal, Nej, det har utvecklat konceptet, med en sommarvecka som både innehåller löpning, cykel, och till nästa år Ultralöpning. De jobbar med att bredda Vasaloppet, eller om jag skall tala klarspråk, så dessa personer inom KSSS och GKSS förstår: AFFÄRSUTVECKLA SEGLINGEN! Mc Kinsey kanske har några duktiga affärsutvecklare som dessa båda klubbar skulle kunna lära sig av, eller ännu enklare, åk upp till Mora, träffa Anders Selling, VD för Vasaloppet, så kanske det händer något.

  21. Hans Sep 13, 2013 Reply

    Affärsutveckling ring Lars Idmyr VD Goovinn eller Hans Johansson på Vinngroup så bjuder vi på strategi och rådgivning. Erfarenhet från VOR, AC, M32, ARC, GOR, VM, SM och kvällsseglings arrangemang. Anders Selling VD Vasaloppet är dessutom partner i gruppen.

  22. Anders F Sep 14, 2013 Reply

    Västerås Segelsällskaps Höstkroken Inshore 2013 är en succé i år igen med rekorddeltagande och bra arrangemang – och festen pågår på långt inpå natten…

  23. Peter Kross Sep 14, 2013 Reply

    Kan bara instämma. Fantastiskt arrangemang.

  24. Andre Sep 26, 2013 Reply

    Mmm…
    Om man var med 1989 så känns det än idag att varje helg var fulltecknad efter Tjörn Runt. Tror det var Marstrand Weekend, Höstknalten, Oset, Septemberseglingen, Näst sista och sista chansen samt West Side Cup Grand Prix!
    Det var dessutom året innan OTC i Marstrand så tre då välkända 1-tonnare och ett flertal mindre IOR-båtar deltog aktivt i serien. Vill nog gärna säga att aktiviteten var större då. Det gavs till o med ut en “tidning” med referat från flera av kappseglingarna. Vill minnas att den hette just “Kappsegling” och var tjockare och med fler bilder än Segling på den tiden…
    Så varför inget West Side Cup Grand Prix som avslutningsfinal med lite matchracing som det en gång var?

  25. Janne Eriksson Oct 5, 2013 Reply

    Jan Olov du har en bra ide, hoppas att du har fått många intresserade. Du är den enda som ger ett praktisk och helt genomförbart förslag. Jag är väldigt intresserad och kan även tänka mig de som en serie med fler seglingar på vår/sommar. Gärna shorthanded. Hoppas fler intresserade hör av sig.
    Janne

  26. gurra Oct 5, 2013 Reply

    Låt mäklarfirmor sponsra segling, när jätte villan på udden skall säljas läggs rundningsmärket just där kl1200 samtidigt som visningen pågår.
    Måklarfirman står för kalaset. Alla är vinnare…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.