GKSS Septembersegling 2007

Minst 38 båtar var anmälda när GKSS bjöd på frukost på lördag morgon. Vädret var kanonfint med lagom västvind, men både SMHI och DMI hade lovat mer vind. Start efter LYS-tal, så vi skulle starta strax efter 12:30 tillsammans med Martin Nilssons Salona 37 och en Dehler 39 som också hade 1.31 i LYS.

Vinden ökade successivt, och i starten blåte det 10-12 m/s. Vi hade en bra timing till linjen och var noga med att hålla oss i lä om Martin och ändå kunna pricka lovartsbojen. Vi fick en OK postition mot honom men fegade lite, och han kunde falla ner framför. Kommer inte att hända igen :-)

Nedan startsekvensen fångad av Arne K Larsen, regatta.nu, som seglade på Salonan.
GKSS sept 2007
GKSS sept 2007
GKSS sept 2007
Vi hade svårt att hålla dem i den hårda vinden. Samma höjd ungefär, men deras target speed var över 7 knop att jämföra med vår på 6.8 (kommer från andra duktiga J/109-seglare). Kanske har vi en bättre chans i lätt vind, men när det blåser går det inte att hålla Salonan. De hade 9 man på kanten mot våra 6, vilket också gör skillnad.

Kryss ut genom södra inloppet mot Böttö. Vinden ökade som mest till dryga 15 m/s och vi möte massor av mindre båtar som brutit. Några med skörade segel. Hmmm…

Men efter rundning blev det bidevind norrut mellan öarna och vinden minskade sakta till 9-12, vilket kändes helt OK. Vi började också plocka en del båtar vilket kändes kul.

GKSS sept 2007
Norr om Sillesund blev det halvvind och slör in mot Marstrand. Vi hade ingen chans på de första båtarna, och vi gjorde bedömningen att vi inte ville köra gennaker sista biten då vi ändå inte skulle plocka några båtar.

Men vi hade kul ändå:

GKSS sept 2007
Reserverad brygga för hela gänget. De flesta som bröt (20 båtar) puttrade upp till Marstrand ändå. Bra kalas och kul umgänge.

Martin vann solklart, vilket var helt rättvist. Bra gubbar, bra segel, bra kört! Grattis! Och som Martin uttryckte det på Värdshuset strax efter midnatt “vi har ett mycket relevant LYS-tal” ;-)

Vi blev 6:a och skulle säkert kunna ta några båtar till. Många var anmälda med fock och utan spinnaker, vilket ju var rätt i den vind som blev. Vi börjar dock få fason på hårdvindstrimmet och prickar oftare de farter som vi skall göra enligt erfarna J/109-seglare.

GKSS sept 2007
Söndagen började traditionsenligt med frukost i solen på Bergs. Sedan kanonfin hemsegling i 4-6 m/s nordvind. Upp med gennakern vid Strandverket och sedan ut genom södra inloppet. Bra gippträning på två man…

GKSS sept 2007
Hemma i Långedrag.

Här kan man också se hur instrument-setupen blev till slut. Uppifrån på masten: BSP (VMG), TWA (TWS), AWA (TWD), HDG (referenskurs, låses t.ex. på högkurs på respektive bog).

Ovanför ruffluckan har vi siffror med längre dämpning för att få koll på ström/avdrift/nav: BSP (växlande SOG/COG), HDG (referenskurs), DPT (växlande kurs & distans till nästa märke).

1. Martin Nilsson-Capio
2. Michael Cuikerman-Windwalker
3. Patrik Hedenstedt-DS37
4. Lennart Gustafsson-FrökenC
5. Ninne Klock-Salt
6. Peter Gustavsson-Blur
7. Sture Christensson
8 Lars Bengtsson-Solen
9.Bo Melin-SPA
10. BO Petersen-AYAKA
11. Fredrik Roos-Trigger
12. Stefan Holmgren-Penelope
13.Robert Casselbrandt-Pedibent
14.Michael Luft-Marängen
15.Ingvar Nemekäch-Whoops
16. Paul Leinberg-J80
17. Fredrik Hansen-Cisco
18. Per Rehnberg

Men GKSS har fått till en av årets trevligaste kappseglingar. Marknadsför man sig lite hårdare också utanför klubben kan vi bli 50 båtar nästa år!

11 Comments

  1. Vaffe Sep 9, 2007 Reply

    Kul att se att det går bättre och bättre!

  2. J Sep 9, 2007 Reply

    Mycke fågelskit på den bryggan…
    Hopas ni hade med en matta att torka av sig på.
    GKSS kommer få bättre webb förutsättningar nästa år och lättare att raportera.

    /EPiServer Challenge 2007

  3. Johan Sep 10, 2007 Reply

    Sweet!!!

  4. Arnie Sep 10, 2007 Reply

    Hej Peter,
    intressant instrument-setup, men gör ett experiment: Täck över instrumenten och koncentrera dig på att segla, kanske seglar du bättre då?

    Arnie

  5. Author
    Peter Gustafsson Sep 10, 2007 Reply

    Arnie, det skall provas det med, det är ju en jättenyttig övning…

    men i en helt ny båt är det helt omöjligt att avgöra om det går tillräckligt fort/högt eller inte. Jag kan iallafall inte känna skillnad på 6.6 och 6.8 knop.

    Antar att Martin hade stängt av sina?

    Tack för en bra fight/bra bilder!

  6. jollen Sep 10, 2007 Reply

    Peter,
    Helt enig med Arnie.Instrument i all ära men känslan är viktig.Target speed – 6,8 – ja,men hur högt ( dvs. VMG )?I vilken sjö ska det vara och hur många gubbar?
    Så ett samspel där man stämmer av att “känslan” också ger utslag på instrumenten och förstås båtar bredvid är nog det bästa.
    Du har tiden framför dig – kanonbåt har du i alla fall.
    Lycka till.

  7. Author
    Peter Gustafsson Sep 10, 2007 Reply

    Såklart har vi koll på vinklar & VMG.

    Och det känns dumt att uppfinna hjulet.

    Eftersom det finns folk som har kört massor av entyp med J/109 så försöker vi först och främst att kopiera det som är snabbt i dessa fält. Segeldesign/riggspänning/targets. När vi nått dessa kan man ju börja exerimentera ytterligare.

    Sedan är det så att riktigt snabba lägen kan kännas “mindre snabba”. Eller hur brukar Collberg säga; “det skall kännas dött, men inte dött, men ändå dött” :-)

  8. Vaffe Sep 11, 2007 Reply

    Gick det inte lite för bra här Peter. Jag trodde att ni skulle köra med drivankaret hela året för att på så sätt protestera och få lite bättre lys ;-).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.